تحقیق مقاله ماشین های ابزار

تعداد صفحات: 68 فرمت فایل: word کد فایل: 12654
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ماشین های ابزار

    ماشین‌ابزار نامی کلی است برای اشاره به دستگاه‌های ویژه کارهای مختلف صنعتی.

    ساختمان ماشین ابزار

    دستگاه‌های ماشین‌ابزار

    دستگاه تراش

    دستگاه فرز

    دستگاه فرز هاب

    صفحه تراش

    فرز پانتوگراف (فرز جریان‌گیر)

    بورینگ

    اسپارک

    سنگ زنی

    دریل

    شابلن تراش

    سی‌ان‌سی فرز

    ارونگ

    اره نواری

    قطعه‌های اصلی ماشین ابزرا عبارتند از:[۱]

    محورهای اصلی ماشین و چرخدنده‌ها

    کوپلینگ‌ها و انتقال دهنده‌های قدرت

    منبع قدرت

    جعبه دنده

    بدنه و پایه ماشین

    ابزار بند های ماشین های ابزار

     

    اغلب ابزار ها دارای ساقه ی مخروطی یا راست هستند . ماشین های مته نیز اغلب مجهز به محور مورس مخروطی استاندارد هستند که ابزارهای ساقه مخروطی با آنها نگه داشته می شوند . مته های راست ساقه با سه نظام نگهداشته می شوند.
    سه نظام- سه نظام مته در انتهای ساقه خود دارای مورس مخروطی است و ساقه ی مخروطی در مادگی سر محور اصلی ماشین مته جازده می شود . سه فک کوچک در سه نظام وجود دارد که به طور خم زمان ساقه ی مته را در بر می گیرند.

     

    غلاف :
    غلاف مخروطی برای نگهداشتن ساقه مخروطی مته ها یی به کار می رود که قطر آنها کوچکتر از سوراخ محور اصلی باشد . سوراخ غلاف نیز برای جفت شدن با ساقه ی مته دارای شکل مخروطی و سطح بیرونی آن به شکل مخروط مورس است و با سوراخ محور جفت می شود.

     

    مادگی :
    برای نگهداری مته هایی به کار می رود که طول ساقه ی آنها بزرگتر از آن باشد که در سوراخ سر محور اصلی دستگاه مته یا در غلاف معملی جای گیرد .این مادگی نیز دارای زبانه ای است که در شیار عمق سوراخ سر محور اصلی فرو می رود.

     

    با فرو کردن ابزاری به نام گوه ی مته از پشت در داخل شکاف محور اصلی ، مته یا غلاف و یا هر ابزار دیگر از در گیری با آن آزاد و بیرون کشیده می شود .جنس اهرم از فولاد ابزار است و سختکاری می شود.
    گیره ها و وسایل نگه دارنده ی قطعه کار باید محکم بسته شود .استقرار درست و محکم کردن قطعه کار اهمیت بسیار دارد .البته برای به دست آوردن نتیجه دلخواه باید عملیات نقشه اندازی را به درستی انجام داد و آنگاه روال درست تنظیم قطعه کار و راه اندازی ماشین مته را در پیش گرفت.

     

    گیره :
    گیره ی ماشین مته برای محکم نگه داشتن قطعه کار بر روی میز ماشین به کار می رود. (گیره هیدرولیکی نیز نوعی دیگر است که در فرایند های تولید انبوه به کار می رود.)

    شمش ها ی موازی :

    قطعات فولادی و به دقت ماشینکاری شدهای هستند که به صورت زوج مورد استفاده قرار می گیرند . این شمشها در هنگامهایی به کار می روند که قطعه نباز به سوراخ کاری کامل داشته باشد و بنا براین با گزراندن آنها در زیر قطعه از آسیب دیدن میز یا گیره جلو گیری می شود . برای جلو گیری از آسیب دیدن خود شمش ها باید در هنگام تنظیم قطعه و گیره سخت مراقب بود که آنها در مسیر سوراخکاری قرار نگیرند.

    گیره جناقی:

     برای محکم بستن قطعات مدور و سوراخکاری انها ار گیره ی جناقی استفاده می شود .البته ، بستن باید با دقت بسیار انجام شود زیرا در غیر این صورت ممکن است قطعه با گیر کردن مته در آن به دوران در آید و پرتاب شود و ماشینکار را سخت آسیب زند.

    انواع ماشینهای ابزار

    منظور از کنترل ماشینهای ابزار روشن یا خاموش کردن سیستم محرکه آن و کار اندازی کلاچ و تجهیزات گیرنده ی قطعه کار و ایجاد حرکت پیشروی و بطور خلاصه تنظیم مقادیر خاص جهت ایجاد حرکات ماشین ابزار میباشد. بسته به اجزایی که در کنترل بکار میروند میتوان کنترل را به کنترل مکانیکی ، کنترل هیدرولیکی یا نیوماتیکی  و کنترل الکتریکی تقسیم بندی کرد.

    ۱-کنترل مکانیکی

    کنترلهایی که در انها فرماندهی به کمک اجزا مکانیکی مثل بادامک یا پیرو انجام میشود.بادامکهای بکار برده شده از نوع قرصی و استوانه ای میباشند.

     

    ۲-کنترل هیدرولیکی

    دارای دو نوع : کنترل یک لبه ای  و کنترل چند لبه ای میباشند.

    ۳کنترل الکتریکی

    الف) کنترل بادامکی 

     

     به کمک سوییچ های کمکی کار میکنند کا این سوییچها میتوانند دکمه ؛ کلید؛ شستی های مکانیکی یا سنسورهای غیر تماسی الکتریکی که بطور القایی ؛خازنی یا فوتو الکتریکی کار میکنند باشند.
    کاربرد مشخص این کنترل ها در روشن کردن ؛ خاموش کردن و تغییر جهت حرکت و کنترل  سیستم  محرکه ی میزها میباشد.

    ب)کنترل برنامه ای

     

    در یک کنترل برنامه ای بایستی تمام حرکات ساپورتها با طول مشخص ؛ سرعت پیشروی ومقدار دور بطور خودکار کنترل شوند.
    توسعه روز افزون ساخت قطعات الکتریکی باعث شده این کنترلها جای خودشان را به کنترلهای عددی بدهند.

     

    ج)کنترل عددی (NC)

    دستورات کنترلبه کمک اعداد و حروف به ماشین داده میشود.بر روی این علایم کار شده و به عنوان اطلاعات مسیر یا اتصال؛ به عضوهای عمل کننده ی ماشین داده میشود.

    د)کنترل عددی کامپیوتری(CNC)

     

    این سیستمها به کمک ریز کامپیوترها یا میکروپروسسور ؛که سهم میکرو پروسسور به سرعت رو به افزایش است؛ کار میکنند.
    در این ماشینها وجود و نظارت انسان در کاربرد ماشینها ضروری است .او بایستی قبل از اینکه برنامه ی ماشین را بنویسد ؛طرح کار ؛ طرح ابزار؛ سرعتهای دورانی ؛ پیشروی و غیره را با داده های فنی ماشین مطابقت بدهد.

    اشین های سری تراش

    ماشین های سری تراش یکی از انواع ماشین های تراش فلزات بوده که برای تولید تعداد زیادی از قطعات که به طور یکسان مورد نیاز است ،  مورد استفاده قرار می گیرد .

    ماشین های سری تراش از نظر فرم و اندازه های ساخته شده :

    1- ماشین های سری تراش دستی ( بدون خودکار )

    2- ماشین های سری تراش نیمه خودکار

    3- ماشین های سری تراش خودکار

    4- ماشین های سری تراش افقی

    5- ماشین های سری تراش عمودی 


    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ماشین های ابزار

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ساخت ماشین‌ابزار. پایگاه اطلاع رسانی مهندسی ساخت و تولید ایران. بازدید در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۰۸.

     

    cncmachinetools.blogfa.com

    manufacture.blogfa.com

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ماشین های ابزار, مقاله در مورد تحقیق مقاله ماشین های ابزار, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ماشین های ابزار, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ماشین های ابزار, تحقیق درباره تحقیق مقاله ماشین های ابزار, مقاله درباره تحقیق مقاله ماشین های ابزار, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ماشین های ابزار, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ماشین های ابزار ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ماشین های ابزار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت