تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 12933
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک

    تجزیه تحلیل، پیچیدگی های صنعتِ تجارت الکترونیک))

     

     

    مقدمه:

    در فصل قبل مشاهده کردیم که چگونه تکنولوژی های تجارت الکترونیک، اساس اقتصادی برخی تجارتها را تغییر می‌دهد. در این فصل جزئیات بیشتری را در مورد اینکه چگونه این پیچیدگی های صنعتی، ساختارهای اقتصادی صنعت را تغییر می‌دهد بیان خواهیم کرد.

    در ابتدا، دو اثری را که گهگاهی با تکنولوژی های اطلاعاتی قبلی مورد ملاحضه قرار گرفته، بررسی می‌کنیم: تغییر توازن قدرت در یک صنعت و هماهنگی بهتر فعالیتها، درون و مابین شرکتها. سپس، سه اثر دیگری که مستقیماً روی حلقه‌ های ارزش (value chins) صنعت که برتری زیادی به عنوان نتیجه تغییرات مهم در علم اقتصادِ تجارتی که بوسیله اینترنت آورده شده است، دارد را بررسی می‌کنیم.

    این سه اثر عبارتند از: عدم مداخله، عدم یکپارچگی و تقارب دیجیتال حلقه‌های ارزش. گرچه این اثرات قبلاً مشاهده شد، اما آنها به عنوان نتیجه فوائد ویژه‌ای که بوسیله شبکه جهانی به ارمغان آورده شده، پر اهمیت‌تر شده‌اند.

     

    تغییر قدرت صنعت

    یکی از بهترین چهارچوب‌های شناخته شده برای تجزیه تحلیل صنعت، 5 مدل مؤثر porter می‌باشد. پورتر 5 ابزار کلیدی که قابلیت سودآوری در یک صنعت را تعیین می‌کند، مشخص نمود. (شکل 1-6)

    تهدید وارد شوندگان جدید در عرضه بازار

    تهدید محصول یا خدمت جانشین

    قدرت معامله خریداران

    قدرت معامله عرضه کنندگان

    مسابقه رقابتی مابین شرکتهای موجود در صنعت.

     

     

     

     

    تهدید داوطلبان ورود جدید

     

                                       

    قدرت معامله عرضه کنندگان                                          

     

    قدرت معامله خریداران                                         

     

    تهدید جای‌گزین‌ها

     

                                                                           

       تهدید داوطلبان ورود جدید:

    تهدید داوطلبان ورود جدید شرح می‌دهد که چگونه یک شرکت جدید یا یک شرکت با صنعتی متفاوت می‌تواند به سادگی در یک صنعت خاص وارد وارد شود. موانع ورود به یک بازار خاص عبارتند از: احتیاج به سرمایه، دانش و مهارت. برای مثال در صنعت خودروسازی، موانع ورود عبارتند از: لزوم طراحی و بهبود مدل جدید، ساختن کارخانه مونتاژ خودرو، بستن تعداد زیادی قرارداد با تأمین کنندگان قطعات و ایجاد شبکه فروش. صنعت ورود به صنعت نرم افزار بر خلاف صنعت قبلی که بدان اشاره گردید سهولت آن است، هم چنانکه این احتیاج  کمتری به سرمایه‌گذاری در جهت توسعه محصول یا تجهیزات تولیدی در مقیاس بالا دارد.

    سیستم های IT هم چنین می‌توانند مانعی برای ورود ایجاد کنند.

    برای مثال، برخی از خطوط هوائی در گذشته با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی که در سیستمهای رِزِرو کامپیوتری انجام دادند، موانع مهمی در ورود به سرمایه‌گذاری، برای واردشوندگان جدید می‌تواند بسیار مشکل باشد. با این وجود یکی از خصوصیات اینترنت آن است که به داوطلبان جدید برای ورود به بازارهای موجود اجازه ورود می‌دهد، بدون آنکه احتیاج باشد با سرمایه‌گذاری عظیم سازمانی افراد حاضر در آنجا برابری یا رقابت کنند. بنابراین احتمالاً رقابت تازه واردین جدید در بسیاری صنایع افزایش می‌یابد. برای مثال اینترنت به فروشندگان اینترنتی کتاب نظیر Amazon.com اجازه می‌دهد که با کتابفروشیهای سنتی رقابت کند، بدن آنکه احتیاج به سرمایه‌گذاری در یک سری کتابفروشی در خیابانهای بزرگ باشد.

     

    تهدید جانشینی:

    در برخی قسمتها، تجارت الکترونیک ماهیت مرغوبیت محصول را تغییر داده که این به عنوان یک محصول جانشین طبقه‌بندی می‌شود. جانشینی در جائی به عنوان تهدید برای افراد حاضر در آن بازار مطرح می‌شود که محصول جدیدی به بازار عرضه می‌شود. با خصوصیاتی عیناً همانند سرویس یا محصول موجود. مثال کلاسیک این مورد می‌تواند، جانشین کالسکه‌های اسبی با ماشینهای موتوردار یا جای‌گزینی قسمتهای مکانیکی ماشینها با کامپیوتر باشد. برای رهائی از این مشکل، دست‌اندرکاران موجود می‌بایست محصولات تولیدی خود را به روز نگه داشته یا اینکه خود دست‌اندرکار اصلی در تأمین محصولات جای‌گزین شوند.

    همان طوری که در فصل قبل ملاحضه گردید، بسیاری از محصولات یا خدمات جدید به وجود آمده‌اند تا بتوانند تا قسمتی، اگر نه به طور کامل، جایگزین چیزهای موجود شوند، برای مثال موسیقی آن‌لاین یا پست الکترونیک.

     

    قدرت معامله خریداران:

    سومین عامل مهم که احتیاج به توجه دارد، قدرت خریداران می‌باشد. جائی که مقدار عرضه، نسبت به تقاضا زیادتر است یا جائی که خریداران نسبت به عرضه کنندگان کمترند، خریداران ممکن است در موقعیت معامله قویتری نسبت به فروشندگان باشند. قدرت معامله خریداران، همچنان که اینترنت انتخاب عرضه کنندگان بالقوه را افزایش می‌دهد و اطلاعات بیشتری را در اختیار آنها قرار می‌دهد، ممکن است افزایش یابد. به بیان دیگر، اینترنت هم چنین می‌تواند به شرکتهای صنعتی اجازه دهد خریدارن با پتانسیل بیشتر را شناسائی کرده و به موجب آن، قدرت خریداران را کاهش دهد. نتیجه به اینکه کدام عامل قویتر است بستگی خواهد داشت.

     

     

     

    معامله قدرت عرضه کنندگان:       

    عرضه کنندگان، در صنعت در همان موقعیتی نسبت به کارخانجات هستند که کارخانجات نسبت به خریدارانشان دارند. بنابراین اینترنت می‌تواند تأثیرات مشابهی همانند آنچه در بالا شرح داده شد داشته باشد با وجود این افزایش یا کاهش قدرت ایشان، به چگونگی بکارگیری از تکنولوژی بستگی دارد.

     

    مسابقه رقابتی مابین دست‌اندرکاران موجود:

    آخرین نیرو یا عامل، رقابت مابین دست‌اندرکاران موجود در بازار می‌باشد. این عامل احتمالاً رو به افزایش است همچنان که تجارت الکترونیک به طور عموم، کارائی خود را در صنعت زیاد، تولید را کم، هزینه‌معامله را کاهش داده و کارائی و زنجیره عرضه را افزایش می‌دهد.

     

    افزایش قدرت مشتریان:

    انگلیسی‌ها معمولاً تمایلی که از خدمات نامطلوب شکایت کنند، اما این ممکن است بوسیله پایگاههای اینترنتی جدیدی که به مردم این امکان را می‌دهد. در مورد سرویسهائی که از شرکتها یا دیگر سازمانها دریافت نموده‌اند شکایت کنند، تغییر کند. برای مثال یک شرکت آلمانی به نام  Dooyoo.deیک نسخه UK از پایگاههای آنها (شرکتها و سازمانها) تهیه کرد، که به افراد اجازه می‌دهد در خانه خود، امتیازِ خدمات و محصولات آنها را مورد بازبینی قرار داده و برای این مشارکت خود جایزه بگیرند. منتقدین در Dooyoo.uk بازای نوشتن هر عقیده‌ای 250 dooyoo miles می‌گیرند، در صورتی که شخص دیگری نظر شما را بخواند 50  mile  و 10 mile زمانی که شما نظرات دیگران را مورد ارزیابی قرار دهید به شما تعلق قرار خواهد گرفت. هر 1000 dooyoo mile ارزشی به اندازه 1 پوند دارد که قابلیت تبدیل به پول نقد یا اسناد یا اهدا کردن به یک مؤسسه‌ی خیریه را دارد. منتقدین تراز اول با قرار داده شدن در یک Hall of Fame  (مکانی که شهرت شخص افزایش می‌یابد) مورد تشویق قرار می گیرند.

     

    تجزیه تحلیل سیستم ارزش:

    دومین مدل از مدلهای پورتر  که به طور گسترده برای تجزیه تحلیل صنایع استفاده می‌شود، زنجیره ارزش است. مدل پورتر، ماهیتاً با کاهش هزینه و افزودن ارزش افزوده فعالیتهای درونی شرکتها سر و کار دارد. تجارت الکترونیک می‌تواند در این هدف، در تمام فعالیتهای زنجیره ارزش کمک رسان باشد.

     

    سه فعالیت اصلی یک فرایند تولید عبارتند از:

    تدارکات درونی: دریافت اقلام، انبار کردن و در اختیار قرار دادن آنها برای فرایند عملیات به مقدار مورد نیاز.

    اقدام عملی: فرایند تولید

    تدارکات بیرونی: تحویل محصولات نهائی کارخانه، انبار کردن و توزیع آنها بین مشتریان

    پورتر به این فعالیتهای پایه اصلی، دو فعالیت اصلی دیگر را نیز اضافه کرده است:

    بازاریابی و فروش: پیدا کردن احتیاجاتِ مشتریان بالقوه و آگاه کردن آنها از محصولات و خدماتی که می‌توان به آنها ارائه داد.

    سرویس (یا خدمات بهد از فروش): هر گونه نیازی برای نصب یا توصیه‌های قبل از تحویل محصول و خدمات پس از فروش، و خدمات بعد از آن که معامله صورت گرفت.

    برای پشتیبانی این عوامل اصلی، می‌بایست شرکتی پایه گذاری کرد که تعدادی از فعالیتهای پشتیبانی را انجام دهد. پورتر این فعالیتها را به قرار زیر طبقه‌بندی کرده است:

     

    تدارکات:  اقدام جهت یافتن عرضه کنندگان مواد مورد نیاز عملیاتی که وارد سازمان می‌شوند. تدارکات در مواردی مانند گفتگو در مورد کیفیت کالاهای عرضه شده با قیمتی قابل قبول و هم چنین تحویل با اطمینان کالا، مسؤل می‌باشد.

     

    توسعه تکنولوژی:  سازمان نیازمند آن است که فرایندهای تولیدی خود را ارتقاء دهد، کارمندان را آموزش داده و با مدیریت نوآوریها این اطمینان را بدست آورد که محصولاتش و رتبه کل کالاها و خدماتش، قابل رقابت باقی می‌مانند.

     

    مدیریت منابع انسانی:  استخدام، آموزش و مدیریت پرسنلی افرادی که برای سازمان کار می‌کنن.

     

    زیربنای شرکت:   مدیریت کلی شرکت، شامل طرح ریزی و حسابداری.

    همان طوری که در فصل قبل مشاهده شد، تجارت الکترونیک می‌تواند کارائی تمام مراحل زنجیره ارزش را بهبود بخشد. برای مثال در تدارکات، لُجستیک، عملیات و غیره. بنابراین این حتی می‌تواند تأثیرات مهم خارجی بیشتری روی زنجیره ارزش داشته باشد. زنجیره ارزش در یک شرکت، در یک ًسیستم ارزشً  می‌تواند زنجیره‌های ارزش شرکتهای دیگر را نیز بسط دهد. مزیت کلی رقابت یک سازمان، تنها به کارائی سازمان و کیفیت محصولاتش بستگی ندارد بلکه به تأمین کنندگان و شرکایش، فروشندگان عمده و خریداران نیز وابسته است. تجارت الکترونیک می‌تواند روی ارتباطاتی که ممکن است شرکت با این سازمانها داشته باشد نظیر پیوستن به شبکه اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، تأثیر بگذارد و هم چنین تأثیری مستقیم روی زنجیره‌های ارزش این سازمانها دارد.

     

    مدل 3D:

    تجارت الکترونیک، سه اثر مهم روی سیستم ارزش می‌گذارد که برای راحتی می‌توان آنها را به نام 3D به خاطر سپرد.

    اولاً، همان گونه که از فصل 3 نشان داده شد، در بسیاری بازارها، واسطه‌ها یا دلالان حذف شدند یا به اصطلاح واسطه‌زدائی شد. دوم آنکه شرکتها در بسیاری صنایع به دنبال ادغام در یکدیگرند، یا اساساً تجمع زدائی صورت گیرد.

     

     DISINTERMEDIATION

    DIGITAL CONVERGENCE

    DISAGGREGATION

     

     

    و آخر اینکه، همان گونه که در فصل 1 مطرح شد، تقارب یا نزدیکی دیجیتال، موانع بین بسیاری از صنایعی را که در حال پایه ریزی تجارت الکترونیک بودند. شکست، از آن جمله می‌توان به ارتباطات تلفنی، کامپیوتری و الکترونیکی اشاره کرد.

     

    واسطه زدائی / واسطه‌ گری مجدد:

    اولین اثر روی سیستم ارزش، از تغییرات در اقتصاد زنجیره عرضه ناشی می‌شود. در بسیاری از صنایع، این مسئله بسیار عادی است که تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاهای خود را بین واسطه‌ها یا دلالان توزیع کنند. دلایل بسیاری برای گرایش به سمت دلالان وجود دارد ولی معمولی‌ترین دلایل عبارتند از:

    کمبود منابع مالی برای در دست گرفتن مستقیم بازار.

    فروش ناکافی که باعث می‌شود فروشنده به سمت راههای مفیدتر سوق داده شود.

    اطلاعات و تماسهائی که دلالان ایجاد می‌کنند.

    تجاربی که دلالان دارند.

    واسطه زدائی

     

                   مشتری                 دلال                         عرضه کننده

    در فصل نشان داده شد چگونه تجارت الکترونیک می‌تواند با کم کردن توزیع یا پخش، هزینه‌های معامله را کاهش دهد. اگر این چنین شود، ممکن است برخی نیازها به دلالان کاهش یابد. همان گونه که در فصل قبل مطرح شد، تجارت الکترونیک می‌تواند به طور جدی هزینه‌های پخش محصولات را در بیساری صنایع کاهش دهد. خصوصاً در مواردی که محصولات ماهیت اطلاعاتی داشته باشند (مانند نرم‌افزار) . این محصولات مانند نرم‌افزار و خدمات خرید، به طریق دیجیتال، کمک اینترنت و با کمترین هزینه توزیع می‌شوند.سازندگان نرم‌افزار و اطلاعات هم اکنون محصولات به روز شده خود را از طریق اینترنت که این امر نه تنها هزینه‌های تولید مجدد و پست  را کاهش می‌دهد بلکه تمایل کمی برای رفتن پیش یک فروشنده نرم‌افزار برای به روز کردن disketts یا رفتن با یک آژانس خبری جهت دریافت آخرین اخبار وجود دارد زیرا می‌توان به طور مستقیم توسط اینترنت هزینه آنها را ًدان‌لودً (downloaded) نمود. حذف واسطه‌گری ممکن است دردیگر تجارتها نیز صورت گیرد. تجارتهایی که فروشنده اطلاعات نیستند ولی قویاً بر اطلاعاتی مانند خدمات مالی و نمایندگان سیار، تأکید می‌کنند. برای مثال،Mckinseg  تخمین زده است که هزینه‌های توزیع یک بلیط رفت و برگشت هوایی 500 دلاری، به کمک اینترنت 20 تا 30 دلار است در حالی که اگر تحویل بلیط توسط نمایندگان آژانس صورت گیرد، هزینه‌ای برابر 70$ خواهد داشت. تهدید رفت و آمد سنتی کارمندان واضح است، مگر آینه آنها  بتوانند با ترجیح این 40 تا 50 دلار اضافه، ارزش افزوده‌ای برای آژانس هوایی و یا مشتریان ایجاد کنند، به علاوه با این سرویسهای سنتی و قدیمی، دانستن اینکه کدام خط هوایی جا دارد برای مشتریان ملال آور خواهد بود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک, مقاله در مورد تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک, تحقیق درباره تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک, مقاله درباره تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله صنعتِ تجارت الکترونیک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت