تحقیق مقاله زندان های ایران

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 13310
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حقوق و فقه
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله زندان های ایران

    پدیده جرم یکی از معضلات جامعه بشری است و در هر جامعه‎ای درصدی از افراد بواسطه ارتکاب جرم مخل نظم اجتماعی و امنیت جامعه هستند. بنابراین مورد تعقیب سیستم قضایی قرار گرفته و اقدامات تأمینی و تربیتی در مورد آنها اعمال می‎شود مجازات حبس و زندان به عنوان یکی از مجازاتهای اصلی در قوانین کیفری پذیرفته شده و از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است. در دهه اخیر با توجه به ازدیاد جرم و تبهکاری، برای مقابله با مجرمان و به منظور تأمین امنیت جامعه سیستم ‎های قضایی توجه بیشتری بر مجازات زندان معطوف نموده‎اند و این امر سبب توسعه سیستم قضایی گردیده است. البته فلسفه استفاده از کیفر زندان در گذشته صرفاً مجازات و تنبیه مجرمان بوده است. حال آنکه جامعه امروزی به اصلاح و تربیت و بازپروری اجتماعی مجرمان توجه دارد و در سیستم قضایی نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز به عنوان مرکز اصلاح و تربیت تلقی می‎شود. پس اگر زندان در سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران به منظور اصلاح و تربیت بکار گرفته می‎شود بایستی ساختار و عملکرد مطلوب داشته باشد. حال این مسأله مطرح است که وضعیت زندان‌های کشور چگونه است و مهمترین مشکلات و محدودیتها در چه زمینه‎هایی است؟

     

    اهداف:

     

    هدف اصلی طرح فوق بررسی توصیفی زندان‌ها و تبیین مشکلات آنها است و موارد زیر مد نظر است.
    1 بررسی ساختار فیزیکی زندان‌ها و مشکلات و محدودیتهای موجود
    2 بررسی امکانات مالی و بودجه اختصاصی زندان‌ ها
    3 بررسی عملکرد زندان‌ها در زمینه برنامه‎های آموزشی و تربیتی
    4 بررسی وضعیت کارکنان زندان‌ها
    5 بررسی آمار زندانیان کل کشور
    6 بررسی تناسب امکانات زندان‌ها با تعداد زندانیان

     

    فرضیه‎ها یا سئوالات اصلی پژوهشی:
    1 ساختار فیزیکی زندان‌ها از نظر مساحت، امکانات حفاظتی، امکانات بهداشتی، آموزشی، تربیتی از قبیل کتابخانه، نمازخانه و کلاس‎های آموزشی، امکانات ورزشی، سالن ملاقات و درمانگاه چگونه است؟
    2 امکانات مالی و بودجه‎ اختصاصی و تأمین منابع مالی زندان‌ها چگونه است؟
    3 عملکردزندان‌ها درزمینه برنامه‎های آموزشی،تربیتی، اشتغال و درمان چگونه است؟
    4 وضعیت کارکنان زندان‌های کشور بر اساس جنسیت، تحصیلات، وضعیت استخدامی چگونه است؟
    5 وضعیت آمار زندانیان بر اساس وضعیت قضایی، ترکیب سنی، جنسیت، تحصیلات، گروه جرمی چگونه است؟

     

    روش پژوهش:
    طرح پژوهش: روش زمینه‎یابی
    جامعه: کلیه زندان‌های ایران
    نمونه: زندان‌های 5 استان تهران، خوزستان، کردستان، خراسان، مازندران
    نمونه‎گیری: خوشه‎ای چند مرحله‎ای و طبقه‎بندی نسبی
    ابزار پژوهش: پرسشنامه و مصاحبه

    سلامت روان در زندان هاى ایران

     

    مفهوم زندان و کارکرد آن طى ادوار تاریخى تغییرات قابل ملاحظه اى داشته است و مى توان با قاطعیت گفت که همه این تغییرات در چارچوب و تحت تاثیر تحولات اجتماعى قرار داشته است.
    در روزگاران قدیم که هنوز نظامات اجتماعى شکل و سازمانى مطابق امروز نداشتند، مجازات متخلفین تابع نظم و قاعده مشخص نبود و در موارد متعددى مجازات مجرم شامل خانواده او نیز مى شد. به تدریج و با گسترش ادیان اعم از توحیدى و غیر آن مجازات مجرمین سامان نسبى یافت؛ در تمامى این ادوار زندان به عنوان مکانى براى نگهدارى مجرمین وجود داشت اما نوع برخورد و نحوه نگرش نسبت به زندانى متفاوت بود.
    از آغاز قرن هجدهم با شروع رنساس در اروپا برخى صاحب نظران همچون «سزار بکاریا» و «جرمى بنتام» به روش هاى مجازات اعتراض کردند. عمده تاکید آنها این بود که هدف از مجازات جلوگیرى از اقدام مجدد مجرم براى انجام جرم است، بنابراین بین مجازات و جرم باید تناسب لازم برقرار و از روش هاى غیرانسانى پرهیز شود. در قرن نوزدهم مطالعه درباره مجرمان گسترش قابل توجهى یافت. مطالعات لومبروز که بر ویژگى هاى جسمى مجرمان متمرکز بود تلاش داشت تا افراد مجرم و غیر مجرم را براساس ویژگى هاى جسمى از یکدیگر تشخیص دهد. با انتشار مطالعات روانکاوى فروید و دیگر شاگردان او زمینه مناسبى براى توجه به خصوصیات روانى زندانیان و مجرمین فراهم آمد، تا آنکه در آغاز قرن بیستم نیز به ویژگى هاى شخصیتى مجرمان زندانى توجه جدى شد. سرانجام همه این تلاش ها، تعدیل شرایط زندان و مجازات و تقویت رویکرد انسان گرایانه مبتنى بر حقوق بشر نسبت به مجرمین بود.
    در قرن بیستم مکاتب جامعه شناختى نیز هر یک تلاش کردند تا تبیینى از جرم و به تبع آن زندان و زندانى ارائه دهند. جامعه شناسان مکتب شیکاگو با انجام مطالعاتى درباره جرم تاکید داشتند مجرم قربانى نابسامانى در محیط اجتماعى است بنابراین تغییر در سازمان اجتماعى مناطق جرم خیز مى تواند وضعیت موجود را بهبود بخشد و از بازتولید جرم جلوگیرى کند. طرح این نظر به منزله آن بود که مجرم خود قربانى شرایطى است که دیگران براى او ساخته اند، پس باید با وى بیش از گذشته مدارا کرد. «چیمبلیس» و دیگر جامعه شناسان مکتب تعارض اصرار داشتند که «جرم در جوامع سرمایه دارى وسیله بقاى کسانى است که هیچ منبع دیگرى براى بقاى خود در اختیار ندارند.» ( سخاوت، ۱۳۸۲ ) بنابراین آنها مسببان تعمیق شکاف طبقاتى و نابرابرى هاى اجتماعى را شایسته زندان و مجازات مى دانستند و نه مجرم و زندانى را. اگرچه این نظریه هیچ گاه در بین ارباب قدرت مقبولیت نیافت اما آثار و پیامدهاى مثبتى بر وضعیت زندان و زندانى گذارد و موجب کاهش خشونت علیه زندانیان، حذف مجازات اعدام، توجه بیشتر به اقشار فقیر، کاهش سرکوب جنبش هاى اعتراضى و حمایت از زندانیان گردید. ( سخاوت، ۱۳۸۲ )
    به این ترتیب فرایند اصلاح وضعیت زندان متناسب با تحول روابط اجتماعى و تقویت جنبش هاى نظرى رادیکال خصوصاً جنبش هاى « نقد قدرت» طى شد. مقاله حاضر با تاکید بر فرایند طى شده تلاش دارد تصویرى از وضعیت سلامت روانى در زندان ها ارائه دهد. در اینجا موضوع بحث نگارنده زندان هاى عمومى و زندانى غیر سیاسى است. زندان هاى انفرادى وضعیتى به مراتب غیر انسانى تر از زندان هاى عمومى دارند که آثار مخرب و زیانبارى بر سلامت جسمى و روانى زندانیان بر جاى مى گذارند. در واقع در زندان انفرادى سرعت و شدت تخریب سلامت روانى و جسمى به طرز باور نکردنى در مقایسه با زندان عمومى افزایش مى یابد، که بحث درباره آن را باید به زمانى دیگر موکول کرد. همچنین این مقاله متمرکز بر زندانیان عادى و یا غیر سیاسى است. در واقع متغیر سیاسى بودن از یک سو مى تواند به تشدید روند فرسایش سلامت جسمى و روانى منجر شود و از سوى دیگر به کنترل و کاهش آن. در حالت اول به دلیل مجموعه محدودیت ها و فشارهایى که متوجه زندانیان سیاسى است شرایطى به مراتب وخیم تر را براى آنان در مقایسه با زندانیان عادى ایجاد مى کند. اما از جهت توانایى ها، قدرت انطباق و انگیزه زندانیان سیاسى توانایى هاى بیشترى براى تاب آورى در برابر شرایط دشوار زندان دارند. بنابراین بحث درباره سلامت روانى زندانى سیاسى را نیز باید از زوایایى متفاوت با زندانى عادى مطرح کرد که در حوصله این مقاله نمى گنجد.
    با این مقدمات تلاش مى شود به چند سئوال مهم درباره زندانیان غیر سیاسى در زندان هاى عمومى پاسخ داده شود:
    ۱- آیا شیوع اختلالات روانى در زندان ها بیشتر از خارج زندان ها است؟
    ۲- آیا نوع اختلالات روانى شایع در زندان ها متفاوت از خارج زندان هاست؟
    ۳- زندان چه اثراتى بر وضعیت روانى زندانى دارد؟ باعث افزایش آن مى شود یا کاهش آن؟
    ۴- براى بهبود بهداشت روان در زندان ها چه باید کرد؟
    • سلامت روان چیست
    براساس نظر سازمان بهداشت جهانى ( WHO) سلامت حالتى است که بازگوى کمال صحت و راحتى جسمانى و روانى و رفاه اجتماعى است و فقط بر فقدان بیمارى یا نقص جسمانى دلالت ندارد. ( گولد، ۱۳۷۶ ) در برخى موارد «سلامت» (Health) و بهنجار (Normal) به گونه اى مطرح مى شوند که گویى هم معنا هستند. اما سلامت ممکن است یکى از حالت هاى متعارف و بهنجار باشد که از طریق قضاوت بر مبناى ارزش ها مشخص مى شود. سلامت جسمانى و روانى غالباً به صورتى تعریف مى شود که بتوان آن را با محیط اطراف و تعادل درونى انطباق داد. اکثر تعاریف سلامت روانى آن را با محیط فرهنگى مرتبط مى کنند. در هر حال در مطالعات درباره سلامت روان معیار یا ملاک مشخصى براى تعیین اینکه فرد یا افراد مبتلا به اختلالات روانى خاصى هستند، انتخاب مى شود.
    • وضعیت سلامت روانى در ایران
    پیش از آنکه به بحث درباره وضعیت سلامت روان در زندان ها پرداخته شود، لازم است تا تصویرى از وضعیت سلامت روان در ایران ارائه شود تا به این ترتیب بتوان وضعیت درون و برون زندان را مقایسه کرد. نتایج پژوهش هاى انجام شده در زمینه همه گیر شناسى اختلالات روانى در ایران نشان مى دهد که طیف شیوع این اختلالات بین ۹/۱۱ درصد تا ۲/۳۰درصد نوسان داشته است. در مطالعه اى که در سال ۱۳۷۹ در زمینه شیوع اختلالات حاد روانى انجام شد، نشان داده شد که ۸۷/۱۰ درصد افراد جامعه دچار اختلالات روانى حاد بوده و نیاز به کمک و درمان دارند. شایع ترین گروه اختلالات روانى در این مطالعه اختلالات اضطرابى با ۳۱/۸ درصد بود. احساس اضطراب دو مولفه دارد: با خبر شدن فرد از تغییرات جسمى خود ( مثل تپش قلب و تعریق ) و با خبر شدن از اینکه عصبى شده یا ترسیده است. در میان اختلالات اضطرابى، افسردگى بیش از دیگر موارد ملاحظه شده است. در پژوهش مورد بحث میزان شیوع اختلالات روانى در زنان تقریباً دو برابر مردان گزارش شده است به عبارت دیگر ۴۳/۱۴ درصد زنان و ۲۴/۷ درصد مردان دچار اختلال روانى بوده اند.
     
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله زندان های ایران

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله زندان های ایران , مقاله در مورد تحقیق مقاله زندان های ایران , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زندان های ایران , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله زندان های ایران , تحقیق درباره تحقیق مقاله زندان های ایران , مقاله درباره تحقیق مقاله زندان های ایران , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زندان های ایران , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله زندان های ایران ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله زندان های ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت