تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 13441
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر

     

    چکیده::

    آلودگی محیط زیست در نتیجه وارد شدن مواد آلوده کننده به این بخش ایجاد میشود. جنگ نیز یکی از منابع شدید آلودگی زیست محیطی آب و خاک میباشد. استفاده وسیع از سلاح های جنگی اعم از گلوله های سربی، مواد منفجره، بمباران های هوائی، گلوله های توپ، سلاح های شیمیایی و بمب های شیمیایی-میکروبی و ... قطعا اثرات زیست محیطی مخربی را در پی خواهد داشت.

    جنگ پدیده ای حاصل گذشت زمان و پیشرفت بشر است.انگیزه های مختلفی در ارتباط با جنگ وجود دارد. اما اهداف هر چه باشد، آسیب زیست محیطی زیادی خواهد داشت. به ویژه که با پیشرفت علم و دانش و تولید سلاح هایی با قدرت تخریب بسیار بالا، نبردها شکل تازه ای به خود گرفته است.

    این مساله آنقدر مهم است که در سال 1980 سازمان ملل متحد نگرانی خود را در ارتباط با اثرات جنگ بر محیط زیست اعلام کرد و توجه زیادی به جنگ های هسته ای داشت. در سال 1995 در جنگ خلیج فارس و نیز در جنگ کوزوو ،آزمایشات بیانگر تخریب های زیادی در ارتباط با محیط زیست بوده است.

    جنگ و صدمات زیست محیطی ناشی از آن مدت هاست که نظر بسیاری از کارشناسان را به خودش معطوف ساخته است.آلودگی خاک نیز یکی از مهمترین اثرات زیست محیطی جنگ میباشد.کشت محصولات زراعی در زمینی که دارای آلودگی شدید شیمیایی است و استفاده از آب های آلوده به ترکیبات کشنده در مزارع کشاورزی، اثرات غیرقابل جبرانی را ایجاد خواهد کرد.

    با توجه به اینکه بخش اعظم ترکیب سلاح های جنگی را عناصر سنگین تشکیل میدهند، اکثر مطالعات مربوط به جنگ و محیط زیست، دربرگیرنده این عناصر هستند.

    طی مطالعه ای که توسط سازمان جنگل و مرتعداری سوئیس ( SAEF) انجام گرفته، نشان میدهد که تماس گلوله ها و بمب ها به طور وسیعی باعث آلودگی عناصر سنگین میگردد. اصلی ترین این عناصر آلاینده، سرب و مس بوده است..

    بروز بسیاری از عوارض گوارشی و سرطان های متعدد را در ارتباط با وجود این عناصر در مواد غذایی میدانند.

    برای مثال در ارتباط با سرب، بیشتر بر اثر مسمومیت زائی آن در انسان، موجودات آبزی و پرندگان تاکید شده است ، در حالیکه همان میزان سرب نه تنها اثری بر روی گیاهان ندارد، بلکه هیچگونه علائم ظاهری در ارتباط با میزان زیاد این عنصر در گیاه دیده نمیشود. با توجه به بروز این عوارض در سطح وسیع در استان خوزستان، این مساله توجه بیشتری را می طلبد.

    البته در حال حاضر به دلیل دنباله دار نبودن مطالعات ، فقدان اطلاعات ثبت شده و مشکلات در ارتباط با نمونه برداری از مناطق جنگی، نقاط کور زیادی در مورد آلودگی های ناشی از جنگ وجود دارد که نیازمند مطالعات بیشتر است.

     

    مروری بر مطالعات گذشته:

    با توجه به اهمیت موضوع، شاهد افزایش توجه و مطالعات در این زمینه هستیم. اثرات زیست محیطی ناشی از جنگ را میتوان به دو دسته تقسیم کرد.

    بخش اول شامل اثرات کوتاه مدت است .این مساله شامل ابعاد مختلفی است که به اختصار میتوان به حفر کانال ها و سنگر ها، احداث فرودگاه ها، آشیانه تانک ها ، حمل و نقل وسائط جنگی و ........ اشاره کرد که همگی باعث تخریب محیط زیست میگردند.

    زمانیکه یک بمب سنگین رها میشود، دمایی در حدود 3000 درجه سانتیگراد تولید میکند که این دما جهت تخریب کامل اکوسیستم گیاهی و جانوری و نیز لایه سطحی خاک که زمان بسیار زیادی جهت تولید آن صرف شده است، کافی میباشد.

    البته بعد انسانی فاجعه را نیز نباید از یاد ببریم که کشتار افراد بی گناه و فجایع انسانی زیادی را در جنگ ها شاهد هستیم.

    اثرات طولانی مدت را نیز میتوان به بخش های زیادی تقسیم کرد.اکثریت سلاح های جنگی به دلیل ترکیب شیمیایی پیچیده ای که دارند دارای اثرات طولانی مدت زیادی هستند.در جنگ ایران و عراق هم از این سلاح ها استفاده زیادی به عمل آمد. مهمترین این اثرات را میتوان به افزایش نرخ فرسایش آبی و بادی در اثر تخریب اکوسیستم گیاهی،آلودگی هوا در اثر پراکنده شدن ذرات،بیماری های پس از جنگ،آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی و آنچه در این تحقیق مورد بررسی است یعنی آلودگی خاک را میتوان نام برد.

    طی جنگ ایران و عراق، تراکم خاک سطحی، تغییر و تبدیل جریانات رودخانه ای، قطع آب های آبیاری،اشباع و شوره زار شدن اراضی در نتیجه ماندابی شدن در زمان تخریب کانال ها گزارش شده است.

    طی مطالعاتی که بر روی باران های اسیدی باریده بعد از جنگ در خوزستان به عمل آمد، میزان سرب باران ها در دزفول و اهواز به ترتیب 0.24 و 0.33 پی پی ام در مقایسه با 0.11 و 0.13 پی پی ام در بندرعباس و شیراز بوده.

    همچنین میزان بالایی از اسیدیته و رسوبات آلوده در آب زیرزمینی تخلیه شده از کوه زاگرس که منبع آشامیدن و آبیاری مناطق زیادی است گزارش شده است، که این مهم را به بلندی این کوه و متوقف کردن ذرات دود ، مواد آلی و کربن ناشی از فعالیت های نظامی نسبت داده اند.

    بر اساس مطالعات دکتر سواری نیز، عناصر سرب، کادمیم،مس، روی،نیکل و کبالت بسیار بالایی در رسوبات خلیج فارس پس از جنگ گزارش شده اشت.

     

    مواد و روشها:

    تهاجم عراق به ایران در شهریورماه سال 1359شمسی(سپتامبر 1980میلادی) آغاز شد و تا یازدهم مردادماه سال 1367 شمسی (آگوست1988) ادامه داشت و سر انجام با پذیرش قطعنامه 598توسط ایران، این جنگ به پایان رسید .

    5 استان که دارای مرز مشترک با عراق بودند، بیشترین اثرات را متحمل شدند. این نواحی شامل خوزستان،ایلام،کرمانشاه،آذربایجان غربی و کردستان بود .

    پیش از جنگ، خوزستان با داشتن پالایشگاه ، کارخانجات فلزی ، چاهک ها و سکو های نفتی ، صنایع پتروشیمی و سدهای مهم هیدرو الکتریکی و سیستم های آبیاری ، یکی از مهمترین قطب های اقتصادی ایران بود . در این نواحی ، آتش سنگین و پر حجم توپخانه ای ، انفجارات و بمبارانها ، حتی درگیری های خیابانی باعث ورود حجم عظیم و سنگین از مواد منفجره و شیمیائی به خاک و سایر منابع زیست محیطی شد .

    شهرستان خرمشهر با وسعتی معادل 186100 هکتار ، در منتهی الیه جنوب غربی جلگه خوزستان واقع شده است . آب و هوای این منطقه در تابستان بسیار گرم و در زمستان معتدل است . تشکیلات زمین شناسی این ناحیه مربوط به دوران چهارم زمین شناسی و رسوبات آبرفتی می باشد .

    گیاهانی که در این منطقه می رویند ، آنهایی هستند که در اراضی شور عمومیت دارند که عبارتند از: خارشتر ، گز ، فر فیون و گیاهان خانواده غلات و ....... . البته نخلستانهای سرسبز ، از مهمترین و عمده ترین روئیدنی در این ناحیه است(1).

    با توجه به اهداف کلی تحقیق ناحیه ای به وسعت 850 کیلومتر مربع انتخاب شد . منطقه نمونه برداری به سه ناحیه تقسیم شد .

    - ناحیه 1 : به وسعت 350 کیلومتر مربع از ایستگاه حسینیه آغاز شد و تا نواحی پاکسازی شده ای که مردم در آنجا ساکن شده اند ادامه دارد .

    - ناحیه 2 : به وسعت 200 کیلومتر مربع از نقطه ای که هنوز پاکسازی نشده است و از لحاظ مین و ادوات جنگی همچنان آلوده است .

    - ناحیه 3 : به وسعت 300 کیلومتر مربع شامل نقاطی که به دلیل نزدیک بودن به مرز ایران و عراق بیشترین مدت را تحت اشغال بوده اند ، می شود .

    نمونه برداری در سه مرحله انجام گرفت . در هر ناحیه 15 نقطه به طور تصادفی انتخاب شد . نمونه ها از دو عمق 30-0و60-30سانتی متری توسط اگر دستی برداشته که جمعا 90 نمونه خاک به آزمایشگاه انتقال داده شد . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    -خوزستان در جنگ.مرکز تحقیقات سپاه.1379.

    2- روند تغییر عناصر در خاک خرمشهر و آبادان و خرمشهر.1358.

    3-سواری،ا.،م،نبوی.مقادیرآلاینده فلزی در آب و رسوبات خلیج فارس. مجله علوم دانشگاه شهید چمران اهواز. شماره4.1377.

    4- چرم، م. بررسی میزان عناصر در خاک های خوزستان. دانشگاه شهید چمران اهواز

    1380.

    5-عرفان منش، م.، م. افیونی. آلودگی محیط زیست،آب، خاک و هوا. انتشارات ارکان.1379.

    6-فرخیان، ف.، ا. سواری. ک. ایماندل. نگرشی بر کیفیت شیمیایی تالاب شادگان. مجله محیط شناسی. انتشارات دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران. شماره19. 1379.

    7-Bergman, W. C. and Cumacov, C. J. Diagnosis of nutrient requirment by plant. Berlin:Verlag.1977.

    8-Cairney, T. R. Contamination land problem and solution. Blackie Academic and professional. London, Tokyo. 13:305-310. 1993.

    9-Chen, T. B.,J. Wong, and H. Y. Zhou. Assessment of trace metal distribution and contamination in surface soil of hung-kong . Environmental pollution.96:403-408.1997.

    10-Jakson, M. L. Soil chemical analysis. Prentice Hall, Inc. Englewood Cliffs, N. 1965.

    11-Jopony, M., and S. D. Young. The solid-solution equilibria of lead and cadmium in polluted soils. Department of Physiology and Environmental science university of Nottingham Europea. Journal of soil science.45:59-70. 1994.

    12-Lindgrane, J. Environment and health:L5 impact of war. Camj. 163(9): 1157-1161.2000.

    13- Merian, E. J.Metals and their compounds in the environment. Heavy metals in soil. Analysis and Biological Relevance.1988.

    14-Omar. S. A.,Briskey,E. M. Rafat. The gulf war impact of terrestrial environmental of Kuwait: An over view. First international conference on adderessing environmental consequence of war.Washington, DC. http://A:/war.htm.1998.

    15-Phillip scientific.Atomic absorption data book.Press limited. Cambridge. 2:1-16.1988.

    16-Snge chene, Z. C. Relationship between heavy metal concentration in soil of Taiwan and uptake by crope.Department of agriculture chemistry. National Taiwan University. http://www.iand sss.htm. 2000.

    17-Swiss agency for the environment .Forest and landscape. Army land use. Army and civil defence.284-287. http://www.fffc@agent.org.1996.

    18-Yarrow,C. J. and M. O. Rath. The continuing war un Yugoslavia.Environmental effect. American friend service commite.http://www.x191126enver.htm.1999.

    19-Zellmer, S. D. and J.F. Shnider. Heavy metal contamination on ranges.National Humanity Center. http://www.war4.htm. 1998.

    20-Zriplett, G.B. and F. X. Han.Redistribution of heavy metal in arid-zone soil under a wetting-dring soil moisture regim. Journal of soil science. Croplight.1:18-27.2001

تحقیق در مورد تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر, مقاله در مورد تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر, تحقیق درباره تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر, مقاله درباره تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله 00بررسی خصوصیات شیمیایی خاکهای مناطق جنگی اطراف خرمشهر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت