تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO

تعداد صفحات: 57 فرمت فایل: word کد فایل: 14068
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO

    اطلاعاتی درباره ‌ سازمان بین المللی استاندارد ISO

    1/1 – ISO  سازمان حامی  ISO  9000

    مجموعه استاندارهای بین المللی ISO  9000  برای مدیریت و تضمین کیفیت ، در بیش از 90 کشور مورد استفاده قرار گرفته است و تا کنون هزاران سازمان تولیدی و خدماتی در بخشهای دولتی و خصوص موفق به استقرار سیستم کیفیت بر اساس این استاندارها و دریافت گواهینامه ISO  9000  شده اند .

    ISO  9000  تنها یک سری استاندارد  از هزارن استاندارد بین المللی است که سازمان

       ( ISO )    از شروع فعالیتهایش در سال 1946 میلادی تهیه و منتشر کرده و معروفیت زیادی را نیز برای این سازمان کسب کرده است به طوری که نام ( ISO )   را در کنار متخصصینی که مستقیماً در ارتباط با استاندارهای فنی هستند در سطح وسیعتری از جامعه ‌ تجاری مطرح نموده است . با این حال بسیاری از افراد این جامعه ممکن است شناخت کافی در مورد سازمان پشتیبان ISO  9000   و کار آن داشته باشند .

    برخی از زمینه های فنی که ISO   برای آنها استاندار تهیه می کند عبارتند از :

    مهندس مکانیک ، مواد شیمیایی پایه ، مواد غیر فلزی و سنگهای معدنی ، پردازش اطلاعات ( انفورماتیک ) ، گرافیک و عکاسی ، کشاورزی ، ساختمان ، تکنولوژیهای خاص ، بهداشت و درمان موضوعات پایه ، محیط زیست ، بسته بندی و توزیع کالا .

    2/1 – وظیفه ISO  :

    ISO   در حقیقت توافق نامه های فنی ای در سطح بین المللی تهیه می کند که به صورت استاندارهای بین المللی منتشر می شوند . این کار یک فعالیت عمده ISO  به حساب می آید در طول سال در هر روز کاری بین 12 الی 15 گردهمایی توسط گروههای فنی ISO در سراسر جهان برگزار می کشود که در آنها کار اصلی تهیه استاندارها صورت می گیرد . در مجموع بیش از 283 گروه فنی وجود دارد که سالانه 30000 متخصص در آن شرکت می کنند . دبیر خانه مرکزی ISO   در ژنو کار همانگی فعالیتهای فنی فوق الذکر و چاپ استاندارهای تکمیل شده را بر عهده دارد .

    بررسی اینکه آیا استاندارها مطابق شرابط ذکر شده اجرا می شوند یا نه در حیطه وظایف ISO   نیست . این فرآیند بررسی که اصطلاحاً « ارزیابی تطابق » (Conformity  Assenment )   نامیده می شود ، عملاً به عرضه کنندگان و مشتریان آنان در بخش خصوصی و مراکز قانونی – در مواردی که استاندارهای ISO   در قوانین عملی گنجانده شده باشد مربوط می شود . به علاوه تعداد زیادی آزمایشگاه و مراکز ممیزی یا به عبارت دیگر شخص ثالث وجود دارند که به طور مستقل خدمات ارزیابی تطابق را برای تعیین انطباق فرآوردههای خدمات یا نظام ها با استاندارهای ISO   ، عرضه می کنند . سازمانهای مذکور ممکن است این خدمات را به نمایندگی از جانب یک مرجع قانونی ، یا به صورت یک فعالیت تجاری که هدف آن ایجاد اعتماد بین عرضه کنندگان و مشتریان آنان است ارائه دهند در برخی کشورها ، اعضاء ISO  کار ارزیابی تطابق را به نیابت از دولتهای متبوع خود یا به صوت یک فعالیت حرفه ای انجام می دهند . به هر حال خود ISO   هیچگونه اختیاری در کنترل این گونه فعالیتها ندارد.

    آنچه ISO  در این زمینه با مشارکت (International Electrotechnical Commision انجام می دهد ، عبارت است از : تهیه کتب راهنمای ISO / IEC  که جنبه های مختلف فعالیتهای مربوط به ارزیابی تطابق و سازمانهای دست اندکار را شرح می دهد . ضوابط اختیاری که در این کتب گنجانده شده حاکی از اتفاق نظر بین المللی درباره عملکردهای مورد پذیرش است . استفاده از این ضوابط به رفع تناقضات و ایحاد انسجام در ارزیابی تطابق در سطح جهانی کمک کرده و داد و ستد  بین المللی را تسهیل می کند .

    3/1 - صدور گواهینامه ‌ ISO  9000  

    همان گونه که از مطالب فوق استنباط می شود ، ISO  هیچ سیستمی برای بررسی رعایت استاندارهای ISO  9000  در نظامهای کیفی سازمانها اعمال نمی کند . ISO  خود هیچگونه ممیزی ISO  9000 انجام نداده است و هیچگونه گواهینامه ISO  9000 مبنی بر رعایت استاندارها اعطاء نمی کند . چیزی به نام گواهینامه ‌( ISO Certification ) ISO در رابطه با ISO  9000  یا هیچ استاندارد ISO   دیگری وجود ندارد . گواهینامه های ISO  9000   توسط مراکز ثبت یا مراکز صدور گواهینامه که مستقل از ISO   هستند ، صادر می شوند این مطلب حتی در مورد مراکزی که ممکن است جزو سازمان استاندار ملی یک کشور وجود عضو ISO   نیز باشند صدق می کند ISO   هیچگونه اختیاری در نظارت بر فعالیت مراکز ثبت صدور گواهینامه سیستم های کیفیت ندارد . با این حال کتب راهنمای ISO / IEC   مبنایی برای تعیین عملکرد قابل قبول این گونه مراکز است که پیروی یا عدم پیروی از آنها می تواند به عنوان یکی از شاخصهای انتخاب مرکز ثبت و صدور گواهینامه ‌ ISO  9000  از طرف شرکتها مورد استفاده قرار گیرد .

    در بسیاری از کشورها به طور روز افزون مراکز اعتبار دهی ( بعضی مواقع به نمایندگی از طرف دولت )  برای اعمال کنترل بر صدور گواهینامه ISO  9000   در حال تأسیس هستند . مراکز ثبت و صدور گواهینامه که از ضوابط مراکز اعتباردهی پیروی می کنند قاعدتاً شناخته شده و در نتیجه جلب اعتماد بیشتر  ، نسبت به گواهینامه های ISO  9000  صادر از این مراکز منجر می شوند .

    ضوابط مندرج در کتب راهنمای ISO / IEC   ( که بنام مجموعه های EN 45000  توسط اتحادیه اروپا اقتباس شده است ) جزو ضوابطی است که توسط مراکز اعتبار دهی اعمال می شوند .

    بنابراین ضمن اینکه ISO  خود گواهینامه ISO  9000  صادر نمی کند و بر مراکز دست اندرکار اینگونه فعالیتها نفوذی ندارد ولیکن خطوط راهنمای اختیاری این سازمان به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و بهع تضمین عملکرد مقبول مراکز فوق الذکر کمک می کند .

    4/1 – علامت ISO   و استاندارهای ISO  9000  

    علامت ISO   یک علامت تجاری ثبت شده است ISO  استفاده از این علامت را نه برای مراکز ثبت نظام کیفیت و نه برای شرکتهایی که از این مراکز گواهینامه ISO  9000  دریافت می کنند تجویز نمی کند آزاد بودن استفاده از علامت ISO   می تواند این فکر غلط را القاء کند که ISO  در زمینه صدور گواهینامه فعالیت دارد یا سازمانی را که از این علامت استفاده کرده تأیید می کند یا این سازمان نماینده مجاز ISO  است هیچیک از فرضیات صحیح نیست .

    خانواده استاندارهای ISO  9000  نشانگر اتفاق نظر بین المللی است در مورد آنچه که عملکرد صحیح مدیریتی به حساب می آید . هدف اصلی این استاندارها معرفی خطوط راهنمایی است که به یک سیستم مدیریت کیفیت موثر منجر می شود و به نوبه خود می تواند به عنوان چهارچوبی برای بهبود مستمر مورد استفاده قرار گیرد . استاندار ISO  9004-1   ( و دیگر قسمتهای ISO  9000  ) خطوط راهنمایی را درباره عناصر مدیریت و سیستم کیفیت مشخص می کنند و این خانواده همچنین شامل سه الگوی تضمین کیفیت ISO 9003 , ISO 9002 , ISO 9001   که توسط آن می توان یک سیستم کیفیت را برای رعایت شرایط ISO  9000  ممیزی کرد . هر شرکت باید راساً این ممیزی را به منظور بررسی این که آیا فرآیندهایش به طور موثر مدیریت می شود یا نه انجام دهد به علاوه این شرکت می تواند به منظور اطمینان بخشیدن به مشتریان خود ، نسبت به اینکه شرکت قادر است فرآورده ها یا خدمات را مطابق نیاز آنها تحویل دهد از مشتریانش برای انجام ممیزی سیستم کیفیت دعوت به عمل آورد و بالاخره شرکت می تواند از خدمات یک مرکز ثبت و صدور گواهی نظام کیفیت برای اخذ گواهی ISO  9000  استفاده کند . روش اخیر به دلیل اینکه ممیزی توسط یک شخصیت مستقل و بی طرف انجام می شود از اعتبار خاصی برخوردار است و طرفداران زیادی پیدا کرده است با اتخاذ این روش می توان ممیزهای توسط مشتریان سازمان صرفنظر کرد ، یا از تواتر و یا مدت زمان ممیزی های آنان کاست . این گواهینامه  همچنین می تواند به ایجاد اعتبار برای سازمان به عنوان یک شریک تجاری جدی کمک کند خصوصاً هنگامی که عرضه کننده و مشتریان شناخت کافی نسبت به یکدیگر نداشته باشند و یا از نظر جغرافیایی دور از هم قرار گرفته باشند مانند وضعیتی که در صادرات پیش می آید . امروزه در برخی از بخشهای صنعت ، کمپانی های عمده عرضه کنندگان خود را ملزم به داشتن گواهینامه ISO  9000   می کنند در برخی ممالک نیز بخشهای دولتی و نهادهای عمومی در مزایده ها ، کمپانی ها را به داشتن گواهینامه ISO  9000   ملزم می کنند .

    5/1 – QSAR

    کاملاً طبیعی است که مراکز تجاری بخواهند از اعتبار گسترده و فراگیر گواهینامه ‌ ISO  9000   که برای آن سرمایه گذاری زیادی کرده اند مطمئن شوند . ISO  در مقابل این نیاز استفاده کنندگان ISO  9000   مبنی بر « یک ممیزی ، یک گواهینامه معتبر در همه جا » حساس است و با همکاری IES  ، تعهد کرده است تا سیستمی به نام QSAR         « پذیرش ارزیابی نظام کیفیت  ( Quality  System  Assessment  Recognition )  را برای ترغیب مشتریان به پذیرش جهانی گواهینامه ISO  9000   ایجاد کند .

    همانند تمامی فعالیتهای ISO  این سیستم نیز اختیاری است . به هر حال QSAR  به منظور رفع نیاز بازار در حال پایه گذاری است و ضوابط آن مبتنی بر مدارکی است که با اتفاق نظر گروههای ذینفع پشتیبانی می شود این دو عامل با هم باید موفقیت QSAR  را تضمین کنند .

    خلاصه کنیم :

    ISO  ( سازمان بین المللی استاندارد ) فقط ISO  9000 را شامل نمی شود بلکه موارد خیلی بیشتری را شامل می شود .

    ISO  تا کنون بیش از 9600 استادارد بین المللی تهیه کرده است که تقریباً تمام زمینه های فنی را در بر می گیرد :

    ISO  یک سازمان غیر دولتی است که 117 کشور اعضاء آن را تشکیل می دهند .

    استاندارهای ISO  اختیاری هستند و ISO  هیچگونه اختیاری در تحمیل اجرای این استانداردها ندارد .

    ISO  هیچ نوع فعالیتی در زمینه « ارزیابی تطابق »  ندارد با این حال خطوط راهنمایی را برای تعیین عملکرد صحیح مشخص می کند .

    ISO  گواهینامه های ISO  9000 صادر نمی کند .

    ‹ گواهینامه ‌ISO  ›  برای استاندارهای ISO  9000  یا دیگر استاندارها وجود ندارد . عبارت صحیح « گواهینامه ISO  9000  » است که به طور مستقل و مجزا از ISO  صادر می شود .

    علامت ISO  یک علامت تجاری ثبت شده است و ISO  استفاده از آن را در مورد گواهینامه ISO  9000 تجویز نمی کند .

    استاندارهای ISO  9000 تحت تاثیر نیروهای بازار شکل می گیرند . این استاندارها بر اساس اتفاق نظر بین المللی صاحبنظران آن بخش از بازار که نیاز به وجود استانداری را اعلام کرده اند تهیه می شوند . به عبارت دیگر استاندارهای ISO  تا جایی که مردم آن را مفید بدانند مورد استفاده قرار می گیرد در مواردی مانند ISO  9000  که ملموسترین ولی نه تنها نمونه ‌حاضر است – این عمل می تواند بسیار هم مفید واقع شود !

    فصل دوم : کیفیت و مدیریت کیفیت

    تاریخچه کیفیت و روند تکاملی آن

    اختراع ماشین بخار توسط جمیز وات انگلیسی و آغاز انقلاب صنعتی در پاپان قرن هیجدهم ، شالوده های تولید را به شدت دگوگونی ساخت : زیرا از این طریق ، نیروی محرکه صنعت را از انسان و حیوانات به نیروی ماشین وابسته کرد . قبل از انقلاب صنعتی هنگامی که محصولی به فروش می رسید مشتری می تانست در صورت یافتن عیبی در آن مستقیماً به فروشنده مراجعه و کالای معیوب را تعویض نماید امری که بعد از انقلاب صنعتی دیگر میسر نبود .

    پس از وقوع انقلاب صنعتی و با پیشرفت تمدن و فرهنگ جوامع ، بر تعداد کالاها و نیازهای مردم افزوده شد و تولید کنندگان برای موفقیت در ادره امور تولید خود و با رعایت اصل تقسیم کار به روش تولید انبوه روی آوردند . در چارچوب این روش تولیدی لزوم تشکیل بخشهای مختلف کاری که هر یک مسئول انجام بخشی از فعالیتهای شرکت بودند به شدت احساس می شد ؛ به طوری که سرانجام بخشهای مختلفی شامل بخش تولید ، فروش ، خرید بازاریابی ، نگهداری و تعمیرات ، تحقیق و توسعه ، خدمات بعد از فروش ، اداری ، مالی و … در درون سازمان ها تشکیل شدند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO

    فهرست:

     

    ندارد.
     
     
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO , مقاله در مورد تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO , تحقیق درباره تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO , مقاله درباره تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت