تحقیق مقاله چشم و گوش

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 15323
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله چشم و گوش

    گوش ‫اندام حسی است که صدا را دریافت می‌کند. گوش انسان از سه قسمت خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده‌است. امواج حرکتی صوت در گوش یه امواج الکتریکی تبدیل و به مغز فرستاده می‌شوند. گوش انسان قادر است بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را درک کند.به این محدوده محدوده شنوایی انسان می‌گویند

    گوشها اندام ظریفی هستند.آن ها ماده‌ای شبیه موم ترشح می‌کنند تا از داخل گوش محافظت نمایند.اگر ترشح موم خیلی زیاد باشد٫ سفت می‌شود و ممکن است گوش را به درد بیاورد واگر خودتان بخواهید موم سفت شده را از گوش خارج کنید به گوشتان آسیب خواهد رساند.

    گوش از سه بخش مختلف تشکیل شده است . گوش خارجی ، میانی و درونی .

    چَشم یا چِشم عضو بارز اولین حس از حواس پنجگانه یعنی بینایی است. در زبان پهلوی هم این واژه به همین گونه به کار می‌رفته‌است.

    انواع گوناگونی از اندام‌های حساس به نور در موجودات زنده یافت می‌شود. ساده‌ترین انواع چشم‌ها تنها توان تشخیص وجود نور در پیرامون را دارند در صورتی‌که چشم‌های پیچیده‌تر قادرند شکل‌ها و رنگ‌ها را نیز از هم بازشناسند.

    چشم انسان دارای اجزای پلک ، مژه ، ملتحمه ، صلبیه ، قرنیه ، مردمک ، عنبیه ، زجاجیه ، عدسی (چشم) ، زلالیه ، شبکیه و مشیمیه است .

     

      گوش خارجی ، گرفتن امواج

    گوش بیرونی یا خارجی را که دیگران آن را می بینند لاله گوش می گویند . مهمترین کار گوش بیرونی گرفتن صداها است . وقتیکه صدا ایجاد می شود ، امواج صوتی تولید و در هوا منتشر می شوند ؛ بعد از اینکه امواج وارد گوش بیرونی شدند از طریق سوراخ گوش وارد گوش می شوند و راهی گوش میانی می گردند. یکی از وظایف گوش بیرونی حفظ گوش از طریق جرم گوش می باشد؛ این جرم مخصوص ، گوش را از پوست اطراف سوراخ گوش در مقابل عفونتها محافظت می کند .

      گوش میانی : ارتعاشات مفید

    مهمترین کار گوش میانی گرفتن امواج صوتی است که گوش خارجی می گیرد و آنها را به لرزش تبدیل می کند و به گوش درونی می فرستد و این عمل را با استفاده از پرده گوش که گوش بیرونی را از گوش میانی جدا می کند انجام می دهد .

    سه استخوان ریز و ظریف موجود در گوش را استخوانچه می نامند .پرده گوش قسمتی از پوست نازکی است که مثل طبل محکم گسترده شده است و به اولین استخوانچه چسبیده است این استخوان کوچک استخوان چکشی (مالئوس) نامیده می شود .استخوان چکشی به استخوان کوچک دیگری چسبیده است که به آن سندانی گفته می شود؛ استخوان سندانی به کوچکترین استخوان در بدن متصل است که به آن رکابی می گویند.

    وقتی امواج صوتی وارد گوش می شوند و به پرده گوش می رسند پرده گوش را به لرزش در می آورند، ارتعاشات صوتی وارد سه استخوانچه گوش میانی می شوند و به این طریق از گوش میانی عبور می کنند و وارد گوش داخلی می شوند ؛ کار دیگر گوش میانی این است که به پرده گوش کمک می کند تا فشارهای هوا را کنترل کند .

    گوش میانی بوسیله لوله باریکی که لوله استاش نامیده می شود به پشت بینی متصل شده است .لوله استاش همراه با گوش میانی فشار هوا را بر هر دو طرف پرده گوش متعادل می کنند .

    معمولاً لوله استاش بسته است فقط وقتی خمیازه می کشید یا غذا می جوید باز می شود . اگر با هواپیما یا در مناطق کوهستانی سفر کرده باشید احساس کرده اید که لوله های استاش در هر دو گوش شما باز شده است و ناگهان صدای ترق در گوش تان احساس می کنید . در حقیقت این صدایی است که شما را مطمئن می کند لوله استاش باز شده و فشار هوا در هر دو پرده گوش یکسان است .

      گوش داخلی : شروع تحریکات عصبی

    بعد از اینکه امواج صوتی در گوش میانی به ارتعاش تبدیل شده ارتعاشات وارد گوش میانی می شوند . ارتعاشات داخل حلزون شنوایی می روند ، حلزون شنوایی یک لوله کوچک و حلقه ای در گوش داخلی است ؛ حلزون شنوایی پر از مایع است و روی آن را هزاران تار از موهای باریکی پوشانده است . وقتی ارتعاشات صوتی به مایع داخل حلزون شنوایی برخورد می کنند ، مایع داخل حلزون شروع به لرزیدن می کند . انواع مختلف صداها نمونه های مختلفی از ارتعاشات می سازد ؛ ارتعاش باعث حرکت موهای ریز سلول های شنوایی می شود و هر چه ارتعاش بیشتر باشد موهای سلول حلزون بیشتر حرکت خواهد کرد .

    وقتیکه موهای حساس حرکت می کنند ارتعاشات صوتی به علائم عصبی تبدیل می شوند و مغز می تواند آنچه را گوش شنیده بفهمد . مغز علائم را روی هم می گذارد و آن را پردازش می کند .

      گوشها و تعادل

    گوشها کاری بیشتر از شنوایی انجام می دهند؛ سه حلقه وجود دارد که به آنها کانالهای نیم دایره می گویند، کانالهای نیم دایره درست بالای حلزون شنوایی قرار دارد و مثل حلزون شنوایی پر از مایع هستند و میلیونها موی باریک که فقط با میکروسکوپ دیده می شوند روی آنها را پوشانده است، ولی کارهای متفاوتی انجام می دهند .

    گوش به حلزون شنوایی برای شنیدن نیاز دارد و به کانالهای نیم دایره برای تعادل . وقتی خم می شوید تا انگشتان پای خود را لمس کنید چه چیزی مانع افتادن شما به زمین می شود ؟ . وقتی سرتان را تکان می دهید مایع داخل کانالها نیز حرکت می کند ؛ مایع ، موهای ریز را حرکت می دهد و موها پیام عصبی وضعیت سر را به مغز می فرستند در کمتر از یک ثانیه مغز می فهمد سرکجاست و کدام ماهیچه ها باید پیامها را مخابره کنند تا بدن بتواند تعادلش را حفظ کند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله چشم و گوش

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    کتاب آیا می دانید نوشته بیتو ساگال و ترجمه نادر محمد زاده

    بخش‌های گوش: ۱-جمجمه ۲-مجرای گوش ۳-لاله ۴-پرده ۵-دریچهٔ بیضی ۶-استخوانچه چکشی ۷-سندانی ۸-رکابی ۹-دالان ۱۰-حلزون ۱۱- عصب شنوایی ۱۲-لوله استاش.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله چشم و گوش , مقاله در مورد تحقیق مقاله چشم و گوش , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چشم و گوش , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چشم و گوش , تحقیق درباره تحقیق مقاله چشم و گوش , مقاله درباره تحقیق مقاله چشم و گوش , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چشم و گوش , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چشم و گوش ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله چشم و گوش
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت