تحقیق مقاله تست مقاومت

تعداد صفحات: 277 فرمت فایل: word کد فایل: 15876
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۲۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تست مقاومت

    جهت تست از دونوع مولتی متر می توانیم استفاده کنیم :

    تست با مولتی متر دیجیتال

    مقاومت انواع مختلفی دارد . فعلاً آموزش تست یک مقاومت ثابت را توضیح می دهم .

    جهت تست از دونوع مولتی متر می توانیم استفاده کنیم :

    تست با مولتی متر دیجیتال :

    در این روش در حالیکه مولتی متر را در مد تست مقاومت می گذاریم دو ترمینال مولتی متر را به ابتدا به هم اتصال می دهیم تا سیمهای ترمینال وخطای مولتی متر را کنترل نمائیم سپس دو پایه ترمینال را به دوسر مقاومت وصل نموده مقدار اهم نشان داده شده را قرائت می کنیم در صورتیکه این مقدار با اندازه مقاومت که از روی رمز رنگها ویا از روی نوشته روی مقاومت قابل تشخیص است مقایسه می کنیم اگر این دو عدد بهم نزدیک بودند باتوجه به خطای مقاومت می گوئیم که مقاومت سالم است .

    تست با مولتی متر آنالوگ ( عقربه ای ) :

    در این روش نیز باید مولتی متر را در رنج های تست کننده مقاومت بگذاریم البته تعیین این رنج بستگی به مقدار مقاومت ما دارد اگر مقاومت ما کوچکتر از 100 ، اهم است مولتی متر را در رنج

    Rx1 و اگر از 100، اهم بزرگتر و کوچکتر از 10 کیلو اهم است در رنج Rx100 و در صورتیکه بزرگتر از 10 کیلو و کوچکتر از 100 کیلو در رنج Rx1k و در صورتیکه بزرگتر از 100 کیلو باشد مولتی متر را در رنج Rx10k قرار داده و مقاومت را تست می کنیم در این مرحله نیز باید میزان اهم قرائت شده با اندازه واقعی مقاومت خیلی نزدیک باشد وفقط در حد خطای آن تلرانس قابل قبول است .

     

     

    تست مقاومت های متغیر

    الف : پتانسیو متر : برای تست پتانسیومتر به کمک مولتی متر آنالوگ : ابتدا رنج مناسب انتخاب و سپس پایه وسط پتانسیومتر را نسبت به دوپایه دیگر اهم چک می کنیم طبیعی است که سر لغزنده وسط در هر کجا باشد عددی قرائت می شود ونیز می دانیم مجموع هردوعددی که از جمع اعداد قرائت شده هردو پایه طرفین بدست می آید برابر مقدار اهم کل پتانسیومتر می باشد . حال برای اطمینان از عمل کرد پتانسیومتر در حین تغییر اهم نیز می توانیم یک از پایه های کناری را نسبت به پایه وسط در حالی اهم چک نمائیم که پتانسیومتر را می چرخانیم در هر حالت باید تغییرات اهم را مشاهده کنیم اگر در نقطه ای تغییرات اهم ناجوری ( کم و زیاد شدن غیر طبیعی ) مشاهده شود پتانسیومتر مشکل دارد و خلاصه لازم است که تغییرات یکنواخت و بدون قطع شدن باشد . تست ولوم : می دانیم که ولوم نیز نوعی مقاومت متغیر می باشد پس مانند پتانسیو متر تست می شود .

    تست مقاومتهای متغیر ویژه یا مخصوص : این نوع مقاومتها با تغییرات فیزیکی عمل می کنند . تست مقاومت مخصوص Ldr : می دانیم در مقابل تغییرات نور پاسخ می دهد . پس در حالیکه دو پایه آنرا به ترمینالهای مولتیمتر وصل نموده ایم در رنج Rx1k بهتر است در جلو نور مقاومت آنرا قرائت نموده سپس با ایجاد سایه تغییر مقاومت آن را مشاهده کنیم .با پاسخ در مقابل تغغییرات نور سالم بودن آن مشخص می شود .

    تست مقاومت ویژه یا مخصوص Vdr : می دانیم که Vdr نوعی مقاومت ویژه یا مخصوص است که با افزایش ولتاژ اهم آن کاهش می یابد پس معمولاً در جایی که قصد ثابت کردن ولتاژ را دارند مانند زنر استفاده می شود .وبرای تست بدلیل ولتاژ بالای آن با اهمتر قابل تست نیست ودر مدار ودانستن مقدار ولتاژ محل تست می شود .

    تست مقاومت Ptc : می دانیم Ptc نوعی مقاومت است که با افزایش حرارت اهم آن افزایش و با کاهش حرارت اهم آن کاهش می یابد . پس اگر در حالیکه یایه های آن را به وسیله ترمینالهای مولتی متر گرفته ایم با وسیله ای حرارت زا مانند هویه ، سشوار ، ..... حرارت دهیم مقدار اهم آن زیاد شده وعلامت سالم بودن آن است . و عکس این عمل نیز درست است .

    تست مقاومت ویژه Ntc : عکس Ptc عمل می کند . تست مقاومت Mdr : این مقاومت در حوزه مغناطیس اهمش بالا می رود و می توان در هنگام تست با آهنربا تغییرات اهمش را ملاحظه کرد . نوع پیشرفته آن به نام Ic هال مشهور است . که در ضبط صوت های قدیمی سیلور دیده ایم

     

    تست تریستور و ترایاک

    تریستور و ترایاک از المانهای پر مصرف در الکترونیک و برق قدرت بخش صنعتی می باشند . لذا شناخت این قطعه و طریقه تست اون مهم می باشد.

    تریستور

    این قطعه دارای سه پایه می باشد که عبارتند از :

    A آند - K کاتد - G گیت

    این قطعه مثل یک دیود می باشد و زمانی عمل می کند که به پایه گیت یا دروازه اون ولتاژ مثبت (2 ولت ) برسد از قطب اند و کاتد خود جریان عبور داده و حتی با قطع ولتاژ پایه گیت اون قطع شود به هدایت جران بین آند و کاتد ادامه داده تا زمانی که مسیر جریان بین آند و کاتد قطع شود یا ولتاژ منفی به گیت اون اعمال شود .

    ترایاک

    ترایاک که در واقع تریستور جریان AC می باشد که در هر دو مرحله از پیک مثبت و منفی اعمالی به گیت خود در جریان AC هدایت می کند و در جریان DC مانند تریستور عمل می کند .

    این قطعه نیز سه پایه که عبارتند از :

    A1 - A2- G

     

    مدار تستر

    تست انواع دیود توسط مولتی متر :

    در ابتدا ی توضیحات باید به عرض برسانم که تست قطعات در مدار و تست قطعات در خارج ازمدار باهم متفاوت است بنا براین همیشه این نکته را در نظر داشته باشیم .

    تست دیود معمولی : دیودهای معمولی را بشناسیم این دیودها از جنس سیلسیوم بوده برای کاربردهای متفاوت قابلیت عبور جریانهای مختلفی را دارند ساده ترین نوع آن دیود 1N4148 می باشد که ظاهری کوچک مانند درودهای زنر کم وات دارد و پوسته ی شیشه ای دارد . ویا دیودهای 1N4001 و که در یکسو یازی فرکانس پائین بیسترین کاربرد را دارند مانند کار برد در آدابتورها .

    بعد از شناخت سطحی با دیود معمولی تست آن را توضیح می دهم .

    ابتدا قطعه را خارج از مدار تست می کنیم : در صورتیکه مولتی متر ما هیوکی 3007 باشد !

    ترمینالهای مولتی متر را در گرایش مستقیم جهت تست عبور جریان از دیود به پایه های دیود اتصال دهید در این حالت باید ترمینال قرمز به کاتد و ترمینال مشکی به آند دیود متصل باشد می دانیم کاتد توسط خط مدور روی بدنه دیود مشخص است در این حالت از دیود جریانی که توسط پیل داخل مولتیمتر در آن جاری می شود عبور می کند ومقاومت دیود را برای این جریان می توانیم روی صفحه مولتی متر قرائت کنیم معمولاً حدود 20 الی 30 اهم است . و در این حالت حتماً مولتی متر باید روی RX1 باشد زیرا می خواهیم به حداکثر مقدار مقاومت ممکن دیود توجه داشته باشیم ودر این حالت این مقدار بایستی از 30 اهم بیشتر نشود . وگرنه دیود در گرایش مستقیم نمی تواند جریان را به خوبی از خود عبور دهد .

    تست در حالت معکوس : در این حالت ترمینال قرمز مولتی متر را به آند دیود وترمینال مشکی آن را به کاتد اتصال می دهیم اما چون باید مولتی متر را مُد RX10K بگذاریم باید توجه داشته باشیم که بادست پایه های مولتیمتر لمس نشود چون مولتی متر را در حالت سنجش مقاومت بالا گذاشته ایم زیرا می خواهیم کوچکترین نشتی ممکن دیود را بسنجیم و لابد دراین حالت هیچ گونه نشتی قابل قبول نیست و باید عقربه اصلاً انحرافی نشان ندهد .

    تست دیود زنر : مولتی متر در گرایش مستقیم روی RX1 ومانند دیود معمولی باید 20 الی 30 اهم را نشان دهد واصطلاحاً گویند مولتی متر در گرایش مستقیم راه می دهد .

    در گرایش معکوس مولتی متر باید روی مُد RX1K بوده و هیچ گونه نشتی قابل قبول نیست .

    اما جهت تست کامل دیود زنر باید دیود را توسط ولتاژ بالا تر از ولتاژ شکست و مانند شکل زیر درمدار زیر قرار داده و ولتاژ شکست آن را اندازه گیری نمود . تا از درستی ولتاژ شکست دیود مطمئن شویم .

    تست دیود ژرمانیومی :

    دیود های ژرمانیومی یک دیود اتصال نقطه ای و شیشه ای شفافی بود ند که در مواردی ازجمله آشکار سازی در دتکتورها قابل استفاده بودند اخیراً در دستگاههای الکترونیکی کاربرد زیادی ندارند .

    روش تست : در گرایش مستقیم با مولتیمتر در رنج RX1 راه بدهد . و در گرایش معکوس و در رنج RX100 راه ندهد نشتی جزئی مانعی ندارد .

    تست دیود دوبل : همچنانکه در شکل ملاحظه می شود هرگاه دو عدد دیود به صورت آند مشترک و یا کاتد مشترک به هم متصل شوند دیود دوبل را تشکیل می دهند . که هردو نوع آن را در شکل ملاحظه می کنید .

    روش تست :

    چون دو دیود آند مشترک و یا کاتد مشترک دارند و کاتد و آند هر کدام در دسترس می باشد و مانند دیود پل مدار بسته ای ندارند بنا براین هر کدام از دیودها را مانند یک دیود ساده می توان تست نمود و از همان روش تست دیود ساده یعنی در گرایش مستقیم در رنج RX1 دیود باید راه بدهد و در گرایش معکوس در رنج RX10K هیچگونه نشتی قابل قبول نیست .

     

    تست دیود پل : در خارج ازمداردر ده مرحله اجرا می شود .

    همچنانکه در شکل ملاحظه می شود پل دیود دارای دو پایه ورودی متناوب و دو پایه خروجی مثبت و منفی می باشد .

    جهت تست آن مراحل را به ترتیب زیر اجرانمائید .

    1 - مولتی را در مُد RX10K قرار داده و دو پایه ورودی متناوب را تست می کنیم در این حالت هیچ گونه نشتی قابل قبول نیست .

    2 – ورودیهای متناوب را در جهت حالت قبلی نیز با همان مُد RX10K تست نموده ونشتی در این وضعیت نیز قابل قبول نیست .

    3 – هر کدام از دیود ها را نیز در دو وضعیت گرایش مستقیم و گرایش معکوس به شرح زیر تست می نمائیم .

    الف : گرایش مستقیم : مولتیمتر در مُد RX1 قرار داده و ترمینالهای آنرا به پایه های دیود متصل می کنیم مقدار اهم قرائت شده توسط

    مولتیمتر هیوکی 3007 نباید از 20الی 30 اهم بیشتر باشد .

    ب : گرایش معکوس : مولتیمتر در مُد RX10K دراین حالت نیز هیچگونه نشتی قابل قبول نیست .

    باید دقت شود هر ده مرحله را در تست انجام دهیم دومرحله در 1و 2 اعلام شده و هر کدام از دیودها را نیز جداگانه در گرایش مستقیم 4 مرحله و گرایش معکوس نیز در 4 مرحله تست به پایان می رسد .

    تست دیود نوری ( LED )

    ابتدا توضیحاتی راجع به بستن مدارات LED را در خدمت همکاران تقدیم می کنم .

     

     

    اولین مطلب مهمی که به نظرم می رسد و بارها این موضوع را در مدارات الکترونیک شاهد بوده ام قرار دادن دیودهای LED در مدارات الکترونیکی بدون مقاومت کنترل جریان واین مسئله باعث خواهد شد که دیودLED طول عمر کمتر ونیز صدمه رسیدن به مدارات می گردد .

    چون LED یک دیود می باشد و بنا براین باید به عنوان دیود در مدارات مورد استفاده قرار گیرد . و هیچ وقت دیود را در مدار به عنوان مصرف کننده در نظر نداشته باشید . ونیز می دانیم هیچ مداری بسته بدون مصرف کننده نیست .

    نتیجه عرایضم این است که در یک مداربسته که از LED استفاده می کنیم حتماً مقاومت کنترل جریان را با حساب وکتاب درستی در نظر داشته باشیم . مصرف یک LED از 10 الی 20 میلی آمپر است وبرای استفاده دائمی از یک LED در مدار مقاومت کنترل جریان آن را براساس این مقدار مصرف محاسبه کنیم .

    ونیز می دانیم ولتاژ مورد نیاز یک LED بستگی به رنگ نور آن از 7/1 الی 2/2 ولت متفاوت است البته خیلی راحت این ولتاژ بدست می آید کافی است وقتی LED را در مدار قرار می دهیم ( باسری نمودن مقاومت کنترل جریان آن ) مقدار ولتاژ دوسر LED را اندازه گیری نمائیم . تا ولتاژ مورد نیاز LED بدست آید .

    از دو مطلب فوق نتیجه می گیریم که اولاً با یک پیل 5/1 ولتی انتظار روشن شدن LED را نداشته باشیم چون هر LED با یک ولتاژ مخصوص خود روشن می شود .

    ثانیاً اگر می خواهیم گرایش مستقیم یک LED را تست کنیم باید ولتاژ اعمالی به LED بیشتر از 5/1 باشد و نیز می دانیم که مولتی مترها اکثراً مانند مولتی متر هیوکی 3007 برای تست در حالت اهمی از باطری 5/1 ولتی برای مُدهای RX1 و RX100 و RX1K استفاده می کنند و این ولتاژ نمی تواند یک دیود LED را روشن کند چون همچنانکه دربالاعنوان شد حداقل 7/1 ولت جهت شکستن سد پتانسیل LED لازم است .

    بنا براین جهت تست در حالت حتی گرایش مستقیم یک LED باید از مُد RX10K که تغذیه آن معمولاً توسط یک پیل 9 ولتی انجام می گیرد استفاده نمود .

    نتیجه نهایی :

    تست LED : گرایش مستقیم : مولتی متر در مُد RX10K و مولتیمتر باید راه بدهد .

    گرایش معکوس : مولتیمتر در همین مُد و هیچ گونه نشتی قابل قبول نیست .

    تست LED فرستنده مادون قرمز :

    گرایش مستقیم : مولتی متر در مُد RX1 و مولتیمتر باید راه بدهد .

    گرایش معکوس : مولتیمتر در مُد RX10K و هیچ گونه نشتی قابل قبول نیست

    برای اینکه تست دیود به وسیله مولتی متر دیجیتال قابل فهم باشد باید اندکی از ساختار دیود و نیمه هادیها صحبت کنیم .

    دیود از پیوند دونیمه هادی به نام نیمه هادی نوع n ( اصطلاحاْ منفی ) و نیمه هادی نوع P ( مثبت ) تشکیل شده است .

    سیلسیم و ژرمانیم و اندیوم و... بعضی از عناصر که در جدول مندلیف تعیین شده اند جزو نیمه هادیها می باشند. این عناصر در طبیعت به صورت بلور کریستال در می آیند و ساختمان ملوکولیشان کریستالی است یعنی اتمهای آین عناصر در کنار همدیگر به صورت منظم طوری روی هم قرار گرفته اند که هر اتم از آن با چهار اتم مجاور تشکیل یک توده کریستال را می دهد.

    و اگر این نیمه هادی را خالص نمائیم درصفر درجه مطلق ( 273- ) درجه سانتی گراد عایق می باشد .

    ولی در دمای معمولی تعدادی از الکترونها از محیط انرژی می گیرند واز هسته اتم دور شده به شکل الکترون آزاد درآمده و اندکی موجب عبورجریان الکتریسیته می شوند .

    نیمه هادی نوع n : بعد از خالص نمودن صدر صد سیلسیم ( یکی از عناصر طبیعت ) به منظور تهیه نیمه هادی نوع n عناصری پنج ظرفیتی ( مدار آخرشان دارای پنج الکترون می باشد ) مانند ارسنیک و آنتی موان به صورت ناخالصی به سیلیکون خالص وارد می کنند مقدار این ناخالصی بسیار اندک است اما هدایت نیمه هادی را خیلی بالا می برد .

    دلیل هدایت بیشتر نیمه هادی ساخته شده را باید در ساختمان اتمی کریستال جدید جستجو نمود زیرا هنگام وارد نمودن عناصر پنج ظرفیتی در کریستال سیلیکون اتم وارد شده مجبور به طبعیت از ساختمان ملوکولی کریستال می باشد و هراتم از این عنصر به اجبار با چهار اتم سیلکون یک پیوند اشتراکی را ساخته مولوکول جدید ی را می سازند که یک الکترون آزاد تولید کرده است و در نتیجه هدایت نیمه هادی ( چون الکترون آزاد گرفته است ) بیشتر می شود . این نیمه هادی ساخته شده جدید همان نیمه هادی نوع n می باشد .

    نیمه هادی نوع p : برای ساخت نیمه هادی نوع p عناصر سه ظرفیتی مانند آلومینیوم و یا گالیم که در مدار آخرشان سه الکترون دارند و جزو عناصر سه ظرفیتی می باشند به صورت ناخالصی به کریستال سیلیکون وارد نموده عنصر وارده جدید نیز مجبور به اطاعت از ساختمان کریستالی می باشد . و هر اتم از عنصر جدید با چهار اتم سییکون تشکیل یک مولوکول جدید را می دهد بنابر این مدار آخر پیوند جدید به جای هشت الکترون دارای هفت الکترون شده ویک جای خالی برای الکترون های آزاد در پیون جدید درست می شود که به آن حفره گویند حفره نیز خاصیٌت هدایت بیشتر را به نیمه هادی جدید که همان نیمه هادی نوع p است می دهد .

    دیود : برای ساخت یک دیود نیمه هادی نوع n را با نیمه هادی نوع p پیوند می دهند در محل پیوند اتفاق جالبی پیش می آید که قابل تامل است . و موجب یک طرفه نمودن جریان در دیود می شود .

    همانطور که ملاحظه می شود در محل پیوند دونیمه هادی یک ناحیه ای به نام ناحیه تهی یا سد پتانسیل ایجاد می شود که به شکل یک پیل ظاهراْ با قطب مثبت در داخل نیمه هادی نوع N وقطب منفی آن در داخل نیمه هادی نوع P در آمده است.

    ناحیه سد پتانسیل با ولتاژ 0.6 الی 0.7 ولت در جهت گرایش مستقیم از N به P شکسته شده و دیود جریان را از خود عبور می دهد . بنا براین در صورتیکه مقدار ولتاژ تغذیه کمتر از 0.7 ولت باشد سد پتانسیل شکسته نشده و دیود جریان را ازخود عبور نمی دهد . و در صورتیکه مقدار ولتاژ تغذیه بیشتر از 0.7 باشد بدیهی است که سد پتانسیل را شکسته اما مقدار 0.7 ولت از تغذیه صرف بایاس دیود شده واز تغذیه کم می شود .

    بنا براین ولتاژ اعمال شده در صورتیکه از 0.7بیشتر باشد از دیود عبور نموده و به اندازه 0.7ولت روی دیود افت پیدا می کند . مثلا ْ اگر ولتاژ اعمال شده به دوسر دیود 3 ولت باشد فقط2.3 ولت آن روی مقاومت ظاهر می شود .

    واما در صورتیکه دیود در گرایش معکوس قرار گیرد سد پتانسیل دیود به اندازه ولتاژ تغذیه بالا رفته و اصلاْ دیود جریانی را از خود عبور نمی دهد .

    نتیجه اصلی مطالب فوق این است که مولتی متر دیجیتال دیود را در گرایش مستقیم قرار داده و فقط ولتاژ بایاس آن را نشان می دهد . و بدین وسیله سلامت دیود تائید می شود

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تست مقاومت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تست مقاومت , مقاله در مورد تحقیق مقاله تست مقاومت , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تست مقاومت , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تست مقاومت , تحقیق درباره تحقیق مقاله تست مقاومت , مقاله درباره تحقیق مقاله تست مقاومت , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تست مقاومت , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تست مقاومت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تست مقاومت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت