تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: word کد فایل: 15999
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن

    چکیده

    پژوهش حاضر از فرآیند یادگیری بعنوان یادگیری گنج درون که بر یادگیری برای دانستن – یادگیری برای انجام دادن – یادگیری برای بودن و یادگیری برای باهم زیستن است یاد نموده و این مهم را با باز اندیشی و باز سازی ساختارها و نظام آموزشی قابل تحقق می داند .

    در این مقاله روند تحول برنامه درسی علوم تجربی از زمان سقراط و افلاطون تا کنون مورد بررسی قرار میگیرد . علوم بعنوان یک دستگاه جزمی در قرون وسطی  آزادگی خود را از دست می دهد . برنامه درسی دانش آموز محور در طول قرن شانزدهم پیشنهاد گردیده و دکارت بر تجربه اندوزی در کتاب بزرگ جهان از روی روش نظم تکیه می نماید .

    مطالعات برنامه درسی از قرن بیستم شروع میگردد و مکاتب سنت گرایی تجربه گرایی مفهومی و رفتارگرایی اجتماعی تحول عظیمی را در علوم بوجود می آورند و بالاخره دیدگاه های نوین آموزش علوم ، بر تحول یادگیری بصورت فرآیندی فعال و سازنده و حاصل تعامل معلم و دانش آموزان تکیه می کند .

    فلسفه علوم نیز لزوم محتوی آموزشی نوین را با پرداختن به آموزش فعال علوم معلوم داشته و اهداف آموزش علوم را دستیابی به مفاهیم و دانستنی های ضروری در زمینه های اصلی علوم تجربی ( فیزیک – زیست  - زمین شناسی و بهداشت ) و مهارتهای ضروری به منزله آموختن راه یادگیری و تغییر نگرش ها میداند که این نگرش ها دانش آموز را برای شرکت در فعالیتهای خاص اجتماعی و مسئولیت پذیری در جامعه بین المللی و دهکده جهانی آماده می نماید .

    نهایتا دورویکرد آموزش فعال و مبتنی بر همیاری و یادگیری سنتی و رقابتی با یکدیگر مقایسه می شوند و برتری های روش های دانش آموز محور بر روش های سنتی مورد بحث قرار میگیرد .

    در نتیجه گیری تغییر نگرش معلمین علوم در رابطه با آموزش فعال و دانش آموز محور بعنوان راهکاری در جهت اجرای تدریس موفق و مؤثر پیشنهاد گردیده است زیرا با توجه به تحقیقات انجام شده مبانی فکری و فلسفی در شخصیت و رفتار معلم و باالتبع در تسلط بر مسائل علمی و ایجاد انگیزش های ارزشی مثبت حائز اهمیت است .

    مقدمه

     

    در سالهای اخیر تحولات بسیاری در کاربرد یاد دهی -  یادگیری فعالانه و دانش آموز محور روی داده و توسعه راهبردهایی که به شاگردان در همکاری مؤثر با یکدیگر کمک می کند افزایش یافته است .

    یادگیری به معنای بهبود بخشیدن به تصویر گریهای ذهنی ، به سالهای مدرسه محدود نمی شود . بلکه ، همان طور که در گزارش کمیسیون بین المللی درباره آموزش برای قرن بیست و یکم با عنوان یادگیری : گنج درون ( Delors . 1996  ) تشریح شده یادگیری حیات انسان را در بر می گیرد و می تواند بر این چهار بعد استوار باشد : یادگیری برای دانستن ، یادگیری برای انجام دادن ، یادگیری برای بودن و یادگیری برای باهم زیستن . تحقق مسئولیتی چنین خطیر بدون باز اندیشی ، بازسازی ساختارها و باز آفرینی نظام آموزشی و زیر نظامهای آن بعید می نماید . (دکتر فریده مشایخ – ص 2 )

    اصولا هر تغییری در مناسبات و ساختار آموزشی و فرهنگی کلاس درس و هرنوع تصمیم گیری برای جایگزین نمودن روابط و پدیده های نو در واقع واکنشی منطقی به برآمدن تضادها و کشف نارسائی در ساختار ، هدفها و برنامه های آموزشی گذشته است که مجموعه یا بخشی از آنها در گذر زمان قدرت انطباق با دگرگونیهای اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی جامعه را از دست داده اند .

    بر کسی پوشیده نیست که نظام آموزش و گذشته ما به دلایل مختلف سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ، بویژه در دهه های اخیر و با توجه به دگرگونیهای شتابان در عرصه های اجتماعی و اقتصادی ، آن گونه که باید پاسخگوی نیازهای برنامه های توسعه نبوده و بعضا خود موجب ایجاد معضل و بحران بیشتر گردیده است .

    لذا ایجاد تحول در روندهای گذشته برای دستیابی به اهداف نظام آموزشی اجتناب ناپذیر است . در این راستا طرح اجرای  الگوهای نوین یادگیری - یاد دهی  در صدد بهسازی و نوسازی یکی از اجزاء مهم « فرآیند برنامه ریزی درسی »  یعنی «سازماندهی محتوای آموزشی » در انتخاب روشهای تدریس است . (  کارگر – 1381 – مقدمه ای بر همیاری – اینترنت  )

    مروری بر روند تحول برنامه درسی علوم تجربی

     

    برنامه درسی بعنوان یک رشته تخصصی و تحصیلی به عنوان یک حوزه مستقل رشته ای کاملا جدید است . اما عمر پایه های نظری آن به قدمت عمر انسان می رسد .

    پرفسور ویلیام هنری شوبرت مؤلف « کتابهای برنامه درسی » مینویسد پیشینه برنامه درسی غیر رسمی به زمانی باز می گردد که انسانها در جستجوی آموزش میراث گذشتگان به جوانان بوده اند . بزرگسالان قبائل عصر ما قبل تاریخ به تصمیم گیری در خصوص مطالبی می پرداختند که بچه ها نیاز داشتند یاد بگیرند تا عضو گروه جامعه شناخته شوند ( وزارت آموزش و پرورش – 1379 – ص 5 )

    برنامه درسی در سطح کلان تا قبل از قرن بیستم بطور غیر مستقیم بخشی از فلسفه – علوم تربیتی – ادبیات – تاریخ و جامعه شناسی بوده است . بتدریج که جوامع از نظر علم و فن آوری پیشرفت کرده اند نهاد های رسمی شکل گرفته و این سؤال مطرح گردید « چه چیزهایی باید آموزش داده شود ؟ »

     برنامه درسی بصورت رسمی در سطح تخصصی بعنوان یک رشته مستقل مرزهای معین خود را در قرن بیستم پیدا کرده رشد نمود .

    پایه های اولیه برنامه درسی به یونان بر می گردد . سقراط – افلاطون و ارسطو بیشترین تاثیر را بر آموزش و پرورش داشته اند . استفاده از بحث برای کشف

    حقیقت و پرورش شهروندان برای شرکت مؤثر در جامعه منظور نظر برنامه درسی بود. برنامه درسی در قرون وسطی بشدت تحت تاثیر مسیحیت بود و فلسفه و علم بصورت یک دستگاه جزمی وابسته به الهیات بود و آزادگی خود را از دست داده و پژوهش و شناخت طبیعت به شدت مورد عتاب قرار گرفته بطوریکه در این زمان گالیله را به گناه گفتن اینکه « زمین به دور خورشید می گردد » به دادگاه و محاکمه کشاندند . در اواخر قرن چهاردهم روح تحقیق اهمیتی تازه یافت و روش آموزش و پرسش و پاسخ سقراطی دوباره مطرح گردید .

    در طول قرن شانزدهم ( دوران نوزایی رنسانس ) تعدادی از فیلسوفان واقع گرا برنامه درسی دانش آموز محور را برای کلیه دانش آموزان پیشنهاد می کردند . این روح واقع گرا که بیشتر خود زندگی را محور کار قرار داده بود در تغییر و تحول آموزش و پرورش جهانی نقش مهمی را ایفا نمود . و در قرن هفدهم و هجدهم منجر به کشفیات مهم علمی کوپرنیک و نیوتن گردید و فرانسیس بیکن انگلیسی که به او لقب «  پدر روش علمی » را داده اند آموزش و پرورش ارسطویی را زیر سؤال برده و تجزیه و تحلیل نقادانه و تجربی (‌روش استقرایی ) را جایگزین روش قیاسی نمود .

    "  در این سالها هنوز فلسفه و علوم از یکدیگر جدا نشده بودند و علوم بعنوان « فلسفه طبیعی » بصورت شعبه ای از فلسفه تا قرن نوزدهم باقی ماند" ( تاریخ تمدن  ویل دورانت ) فیلسوفانی مانند توماس هابژ انگلیسی و رنه و دکارت فرانسوی کار خود را در جهت استدلال و تعقل و تجربه ادامه داده اند .

    "  دکارت در تعلیم وتربیت بر تجربه اندوزی – خود آموزی و جستجوی دانش در کتاب بزرگ جهان از روی روش و نظم تکیه داشت . بدین سان دکارت و بیکن به آموزش و پرورش به معنی محدود آن نپرداختند و کارشان در تحول فلسفه و علوم افق های تازه ای را گشود ( نقیب زاده – 1378 – ص  121  )

    در قرن هجدهم و نوزدهم نظریات فرد مدار و داشتن آزادی عمل برای دانش آموزان و اعتقاد به آموزش و پرورش همگانی و جهانی – مطالعه طبیعت و تاریخ طبیعی و رشد همه جانبه تمامی استعدادها و نگرش های کودک مطرح گردید .

    در قرن هجده و نوزده هربرت اسپینر انگلیسی ( 1820 -  1903 ) بر علم و روح علمی اهمیت بسیار قائل گردید . او برای مطالعات علمی ( جامعه شناسی – علوم سیاسی – فیزیک و زیست شناسی ) اهمیت بیشتری قائل بود .

    مطالعات برنامه درسی از قرن بیستم شروع شده . از این رهگذر سه دیدگاه مهم سنت گرایی ،  تجربه گرایی مفهومی و رفتار گرایی اجتماعی در امر برنامه درسی پدید می ایند و انقلاب عظیمی در علوم روی می دهد . نظریه تکامل داروین ، نظریه نسبیت انیشتین ، نظریه کوانتم ماکس بلانگ و کاربرد بی شمار علوم و تکنولوژی و طب و دارو مطرح می شود . در سال 1899 ویلیام جیمز اصول مهم روانشناسی خود را مبنی بر اینکه در میان سایر عوامل مربوط به یادگیری ، مطالعه سیستم عصبی ضروری است اعلام نمود و معتقد بود عادات خوب به صورت درونی و با اراده کسب می شوند . آنچه جیمز پیشنهاد میکرد یادگیری با استفاده از انجام دادن کار بود که بر دیویی تاثیر زیادی بخشید .

    دیویی به آموزش و پرورش بعنوان فلسفه تجربی و بر پایه تجربه کودک بصورت یادگیرنده های فعال تاکید نمود .

    برنامه ریزی علمی در دو دهه 1920 آغاز گردید و بالاخره دهه 1940 برنامه ریزی درسی بوسیله رالف تایلر به چهار اصل   1 – اهداف   2 – تجارب یاد گیری

    3 – ساختار       و      4 – ارزشیابی پیشنهاد گردید(خلاصه ای ازروند تجدید نظر در برنامه درسی- ص 5 تا 62)

    « در طی این سالها ریاضیات زبان مادری و علوم 36 درصد زمان برنامه درسی را به خود اختصاص می داده در حالی که در سال 1988 این میزان به بیشتر از  50 درصد رسیده است . امروزه ریاضیات – علوم تجربی و زبان مادری موضوع اصلی برنامه درسی دوره آموزش عمومی قلمدادمیشوند و سهم بسزایی دریادگیری سایردروس ایفامیکنند.( فارل- 1999) راس نیز این نظرگاه را دقیقا مورد تایید قرار می دهد و می گوید زبان مادری – یاضیات و علوم تجربی در قلب برنامه درسی و موضوعات اصلی برنامه درسی را تشکیل می دهند  »  ( کرامتی –  1382 – ص 83 - 86  )

     و بالاخره دیدگاه های نوین آموزش علوم پایه یادگیری را فرآیندی فعال – سازنده و حاصل تعامل مؤثر معلم با شاگردان و شاگردان با یکدیگر می دانند و به همین دلیل امروزه کاربرد رویکرد های فعال و مشارکتی در آموزش و خصوصا آموزش علوم پایه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برنامه درسی علوم با توجه به روشهای مدرن تدریس در آموزش عمومی دوره تحول را طی می کند . (پرکینز دیوید -  1380 – امانی تهرانی – ص 46 )

     

     

    فلسفه آموزش علوم تجربی

     

    یکی از ویژگیهای بارز انسان کنجکاوی است که ازدوران کودکی تاپایان عمر، همواره اورابه دانستن وکشف حقایق و پرده برداری از مجهولات سوق می دهد . این نیروی درونی ، تکاپوی انسان را برای کسب علم و گریز از جهل افزون می کند . بخشی از دانش امروز بشر که حاصل مطالعه و جست و جوی او در جهت شناخت جهان مادی و نظام ها و قوانین آن است « علوم تجربی » نامیده میشود و نقش تجربه در این حوزه بسیار اساسی و ضروری است . بر این اساس ساخت و تولید ابزار گوناگون وفنآوری وکاربرد علم درزندگی روزمره توانایی انسان را برای کشف رازهای جهان طبیعت افزایش می دهد و زندگی او را متحول می سازد .(1380 – ص 5 – ویژه نامه علوم )

    ورود به هزاره سوم میلادی ، دانش تجربی نو و پیشرفتهای فن آوری ، این امکان را فراهم ساخته است که از یکسو بازنمایی ذهنی انسان از کره زمین به « دهکده جهانی» و بزرگراه های اطلاعاتی بهبود یابد و از سوی دیگر با وجود پیشرفتهای حاصل چاره جویی در باره مسائل حاد اجتماعی – فرهنگی – اقتصادی و در مجموع بهزیستی و با هم زیستی ساکنان « دهکده جهانی » دغدغه خاطر متفکران راستین در تراز ملی و بین المللی را موجب گردد . ( مشایخ – 1381 – ص 1 )                                   

    لزوم محتوای آموزشی نوین مانند آموزش مفاهیم مرتبط با هستی متعالی ، محیط زیست درتراز محلی – ملی و بین المللی ، فرهنگ مصرف کننده به همراه متدهای درون آموزش در درس علوم ، بیش از بیش احساس می شود . ( رشد تکنو لوژی آموزشی – 1382 - آشتی با علوم شماره 3  )

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن

    فهرست:

    چکیده                                                                                                                          2

    مقدمه                                                                                                                           4

    مروری بر روند تحول برنامه درسی علوم تجربی                                                 6

    فلسفه آموزش علوم تجربی                                                                                      10

    اهداف آموزش علوم تجربی                                                                                                  11

    ( دانستنی ها – مهارت ها – نگرش ها )                               

    مقایسه یادگیری فعال و مبتنی بر همیاری با  یادگیری سنتی و انفرادی              14

    نتیجه گیری                                                                                                                17

    منابع                                                                                                                                     18

     

    منبع:

    احدیان محمد – آقا زاده  محرم – 1378 – راهنمای روش های نوین تدریس – نشر آییژ – چاپ اول

    2 – امانی تهرانی محمود – دانش فر  حسین – حسینی  احمد – ارشدی  نعمت ا...  فرنوش . بتول – راهنمای تدریس علوم تجربی – 1382 – نشر شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران – چاپ اول

    3 -  جویس بریس – ویل مارشال - کالهون  وایلی – 1380 – الگوهای تدریس 2000 – ترجمه محمد رضا بهرنگی

    4 - دفتر همکاریهای بین الملل وزارت آموزش و پرورش – روند ها و مسائل تجدید نظر در برنامه درسی – 1379 – نشر دفتر همکاریهای علمی بین المللی وزارت آموزش و پرورش – چاپ اول

    5 – کرامتی محمد رضا – 1382 – نگاهی نو و متفاوت به رویکرد مشارکتی – نشر آئین تربیت – چاپ اول

    6 – کارگر محسن – 1381 – مقدمه ای بر همیاری – پیک همیار – شماره 3 – سایت آموزش و پرورش کرمان

    7 -   مشایخ فریده – دیدگاههای نو در برنامه ریزی آموزشی – 1381 – سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت ) چاپ اول

     

    8 – نقیب زاده – 1378  - نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش

    9 -  نشریه آشتی با علوم – 1382 – چه کسی را آموزش دیده می دانید – شماره 3

    10 – نشریه رشد آموزش ابتدایی – 1380 – ویژه نامه علوم – نشر افست – چاپ دوم

    11 - هارلن وین – 1375 – نگرشی نو بر آموزش علوم تجربی – ترجمه سعیدی شاهده – نشر مدرسه

     

     منابع لاتین References                                                                         

     

     

    1 – Johnson.D.and R.Johnson(2001).journal ofedu catinal/Resherch

    2 – Marlow Ediger(2002)"Assessing teacher attitude : scince.jurnal of instraetional psychology

تحقیق در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن, مقاله در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن, تحقیق درباره تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن, مقاله درباره تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله یادگیری برای دانستن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت