تحقیق مقاله علت بوی بد دهان

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 16647
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: بهداشت
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله علت بوی بد دهان

    بوی بد دهان (هالیتوزیس)   Halitosis که در فارسی به آن بیاستو می‌گویند یک مشکل اجتماعی به شمار می‌آید. عقیده همگانی بر این است که بوی بد دهان از رعایت نکردن کامل بهداشت دهان ناشی می‌شود، در حالی که ممکن است در واقع به دنبال بیماری‌های گوناگون حفره‌ی دهان یا بیماری‌های اندام‌های مختلف بدن باشد. بوی بد دهان در 70 درصد موارد از حفری دهان و در 30 درصد از دیگر نقاط بدن پدید می‌آید. به‌رغم شیوع بالای آن در بین مردم، بیشتر افراد گرفتار، از بوی بد دهان خود ناآگاه و متأسفانه گاهی پزشکان و دندانپزشکان نیز نسبت به آن بی‌تفاوت هستند.

    علت و تشخیص:

    1-      بوی بد تنفس صبحگاهی: آب دهان دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بوده و در طی خواب، ترشح آن تقریباً متوقف می‌شود. این کار اجازه می‌دهد تا باکتری‌ها با تکثیر خود گازهای بودار تولید کنند. افزون بر این بزاق انباشته شده در حفره‌ی دهان به علت ماندن، قلیایی شده که زمینه را برای رشد باکتری‌ها مساعد نموده و منجر به ایجاد بوی تعفن ناشی از تجمع اسید آمینه در بزاق می‌شود.

    2-      دهان خشک: خشکی دهان ممکن است در اثر خواب، تنفس دهانی، گرفتگی بینی، تب بالا، کم‌آبی بدن، عوارض جانبی بسیاری از داروها و انواع بیماری‌ها بوجود آید. در حالت مزمن ممکن است باعث پوسیدگی دندان‌ها و عفونت دهان و تولید بوی بد گردد. داروهایی که باعث خشکی دهان می‌شوند عبارتند از: داروهای ضدافسردگی، ضدحساسیت، ضد فشارخون، ضداضطراب، ضددردها، مخدرها و غیره.

    3-      بالا رفتن سن: کیفیت بوی تنفس در سنین مختلف تغییر می‌کند. تنفس نوزادان و کودکان به طور معمول ناخوشایند نیست. از نوجوانی تا میانسالی کم‌کم بوی تنفس زننده می‌شود. در سنین بالاتر به علت تغییرات بافت غدد بزاقی، مقدار و کیفیت بزاق تغییر پیدا کرده و حتی با بهداشت خوب دهان، بوی بد تنفس افراد مسن شدیدتر و زننده‌تر می‌شود.

    4-       اجزای مصنوعی دهان و دندان: دندان‌های مصنوعی، پل‌های متحرک، روکش‌های جداگانه و اجزای ارتودنسی ممکن است تکه‌های مواد خوراکی را در زیر خود جمع کرده و باعث بوی بد دهان گردند. بنابراین پروتزهای مصنوعی باید هر روز از دهان بیرون و تمیز شوند و یا توسط دندانپزشک در محل خود ثابت گردند.

    5-      گرسنگی: جویدن غذا منجر به افزایش جریان بزاق و عمل ضدعفونی کردن محیط دهان می‌شود که به طور معمول بوی بددهان را کاهش یا رفع می‌نماید.  بنابراین گرسنگی ممکن است باعث بوی بد دهان شود.

    6-      تنباکو: به طور معمول استفاده از هرگونه  تنباکو به دلایل شیمیایی باعث بوی بد دهان می‌شود.

    7-      رژیم خوراکی: پیاز، سیر، موسیر، ادویه و الکل پس از خوردن، جذب خون شده و متابولیسم‌های حاصل از این موارد به صورت گاز از طریق شش‌ها و تنفس دفع و باعث ایجاد بوی ویژه خود می‌گردند. همچنین ریه‌ها فرآورده‌های فرعی پروتئین (انواع گوشت‌ها) و چربی را که عامل ایجاد بوی بد دهان هستند دفع می‌کنند و بعث احساس بوی بد می‌شوند.

    8-      بهداشت بد دهان: بهداشت نامناسب دهان همراه با عواملی مانند پوسیدگی دندان، پلاک، جرم و تکه‌های غذایی فاسد شده منجر به افزایش رشد باکتری‌ها و پدیدار شدن بوی بد دهان می‌گردد.

    9-      بیماری‌های دهان: التهاب لثه، بیماری‌های دندان، آبسه‌ی دندان، التهاب دهان و زبان، عفونت‌های قارچی دهان، سرطان دهان و حلق، عفونت لوزه‌ها از علل بوی بد دهان هستند.

    10-   کمبود موادغذایی: کمبود ویتامین ب12،  آهن و روی باعث ایجاد زخم یا شکاف در مخاط دهان و زبان شده و به علت تجمع تکه‌های غذایی و تعفن آن در شکاف‌ها، بوی بد در دهان پدیدار می‌شود.

    11-    بیماری‌های غدد بزاقی بناگوشی: مانند اوریون، سنگ مجاری غدد بزاقی، توده و التهاب غدد بناگوشی.

    12-   بیماری دیابت قندی: در صورت بالا رفتن قند، خون اسیدی شده و کتون از طریق تنفس دفع و ایجاد بوی استون می‌نماید.

    13-   نارسایی کلیه‌ها: نارسایی کلیه‌ها با افزایش اوره‌ی خون ممکن است بویی شبیه بوی ادرار یا آمونیاک در تنفس استشمام شود و از این بو اغلب به عنوان «بوی ماهی» نام برده می‌شود.

    14-   بیماری کبدی: در سیروز کبدی (کوچک شدن جگر) بوی خون فاسد شده یا «تخم مرغ گندیده» یا «کپک زده» به مشام می‌رسد.

    15-   سرطان خون: ممکن است باعث تولید «بوی خون مانده» و فاسد شده گردد.

    16-   بیماری‌های گوارشی: یبوست، التهاب حاد معده، زخم معده، سوء‌هاضمه، سرطان معده، ترش کردن معده. در صورت بازگشت محتویات معده به مری ممکن است «بوی چرکی» در تنفس ایجاد گردد و در صورت خونروی معدِه‌ای روده‌ای بوی تنفس مانند «بوی خون فاسد» خواهد بود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله علت بوی بد دهان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله علت بوی بد دهان , مقاله در مورد تحقیق مقاله علت بوی بد دهان , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله علت بوی بد دهان , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله علت بوی بد دهان , تحقیق درباره تحقیق مقاله علت بوی بد دهان , مقاله درباره تحقیق مقاله علت بوی بد دهان , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله علت بوی بد دهان , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله علت بوی بد دهان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله علت بوی بد دهان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت