تحقیق مقاله رایگان قطب نما

تعداد صفحات: 3 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18353
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: فیزیک
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان قطب نما

    قُطب‌نما وسیله‌ای برای تعیین جهت و جهت‌ یابی. این وسیله با استفاده از میدان مغناطیسی زمین جهت قطب شمال را نشان می‌دهد که در حقیقت شمال مغناطیسی زمین است؛ که با شمال حقیقی مقداری فاصله دارد. زاویه بین شمال حقیقی و شمال مغناطیسی، میل مغناطیسی نامیده می شود. امروزه برای تعیین شمال حقیقی از قطب‌نماهای پیشرفته‌تری مانند قطب‌نمای ژیروسکوپی استفاده می‌شود.

    تأثیرات جاذبه‌های مغناطیسی موضعی (فلز و الکتریسیته)

    هر گاه قطب‌نما در نزدیکی اشیای آهنی یا فولادی و یا منابع الکتریکی قرار گرفته باشد، عقربه‌اش از جهت قطب مقداری منحرف می‌شود، که به آن انحراف مغناطیسی می‌گویند. کلاً به همراه داشتن اشیایی از جنس آهن یا انواع مشابه آن می تواند باعث اختلال در حرکت عقربه شود. حتی وجود یک گیره کاغذ روی نقشه ممکن است مساله ساز شود. بنابراین، هنگام استفاده از قطب‌نما باید مطمئن شویم که از اشیای انحراف‌دهنده آن، به‌طور کلی دور است. همچنین احتمال تأثیرگذاری جاذبه‌های مغناطیسی موجود در خاک نیز وجود دارد، که بسیار نادر است.

    در جدول زیر حداقل فاصله‌ی وسایل مختلف از قطب‌نما -برای این‌که قطب‌نما شمال مغناطیسی را به درستی نشان دهد- آمده است:

    اشیا

    فاصله

    خطوط برق فشار قوی

    55 متر

    کامیون و اتومبیل

    10 متر

    خطوط تلفن

    10 متر

    ابزار الکتریکی و مکانیکی

    2 متر

    کلاهک‌ها و اشیاء کوچک فلزی

    2/1 متر

    قطب‌نمای پیشرفته

    قطب‌نماهای پیشرفته که بیشتر در صنایع مخابرات و امور نظامی به کار برده می‌شوند، مجهز به سلول‌های شب‌نما هستند که حتی در تاریکی شب عمل جهت‌نمایی را صورت دهند. این نوع قطب‌نماها در دوربین‌های دو چشمی نظامی، تانک‌ها، نفربرها و حتی در ساختمان برخی خودروهای پیشرفته نیز به کار می رود. از قطب نماهای پیشرفته در اندازه گیری طول جغرافیایی و عرض جغرافیاییِ محل نیز استفاده می‌کنند که در نقشه‌خوانی، پیاده‌سازی عملیات نظامی، دیده‌بانی در مناطق جنگی و ... نقش تعیین‌کننده دارند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان قطب نما

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان قطب نما, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان قطب نما, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان قطب نما, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان قطب نما, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان قطب نما, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان قطب نما, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان قطب نما, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان قطب نما ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان قطب نما
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت