تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18776
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: بهداشت
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن

     

    تنباکو(TOBACCO)  با نام علمی نیکوتیانا(NICOTIANA) بیش
    از 60 گونه مختلف دارد که نیکوتیانا تاباکوم(N.TABACUM) و
    نیکوتیانا رستیکا(N.RUSTICA) رایج ترین آن میباشند. این گیاه
    بومی آمریکای جنوبی و شمالی میباشد. بوی مخصوص تنباکو
    به علت وجود روغن فراری موسوم به نیکوتیانین(nicotianin)
    است.

     

     
    نحوه آماده سازی تنباکو:

    بعد از چیدن و خشک‌ کردن برگ‌های توتون، آنها را تمیز و ساقه‌ها و مواد اضافی را جدا می‌کنند. سپس، دوباره برگ‌ها را با گلیسیرین یا یک ماده دیگر شبیه آن، رطوبت می‌دهند و در بشکه‌های چوبی بزرگ انبار می‌کنند. این بشکه‌ها ممکن است تا 2 سال در انبار بمانند که در این مدت، تنباکو تیره‌ تر و خشک ‌تر می‌شود و محتوای نیکوتین آن هم کاهش می‌یابد. بعد از این مدت است که تنباکو اصطلاحا "رسیده" شده و آماده استفاده می‌شود.

     

    توتون ویرجینیا (در ایالات ویرجینیا، کارولینا، جورجیا و فلوریدای امریکا میروید) که برگهای روشن و شیرینی دارد رایج ‌ترین نوع تنباکو است که در ساخت سیگار از آن استفاده می‌شود. برای آماده‌ کردن سریع ‌تر این توتون، آن را حرارت می ‌دهند تا برای رسیده ‌شدن آن به 2 سال زمان نیاز نباشد. یک تغییر مهم دیگری که در صنعت دخانیات به ‌وقوع پیوسته، کاهش میزان برگ توتون موجود در سیگار به حدود 25 درصد مقداری است که قبل از سال‌های دهه 50 استفاده می ‌شده است. به دو علت، نخست استفاده بیشتر از اجزای دیگر گیاه تنباکو که تا آن زمان دور ریخته می‌شد، اما با پیشرفت صنعت دخانیات، از این اجزا هم در ترکیب توتون سیگار استفاده میگردد. در حال حاضر حداقل یک چهارم توتونی که در یک نخ سیگار وجود دارد، از همین اجزای دیگر گیاه تنباکو است و نه کاملا از برگ‌های خالص گیاه.

    پیشرفت دیگری که باعث شد تولید کنندگان دخانیات از برگ توتون به میزان بسیار کمتری در محصولاتشان استفاده ‌کنند، رایج‌ شدن تکنیک دیگری موسوم به "پف‌دادن" بود. در این روش، توتون را به‌ صورت خشک منجمد می ‌کنند و بعد هوا یا گاز دیگری مثل دی‌اکسید‌کربن را با فشار به آن می‌دمند. به این ترتیب برگ‌های توتون حالت پف کرده به خود می‌گیرد و حجیم ‌تر و سبک ‌تر می‌شود و افزودنی‌ها را هم بهتر و بیشتر به خود جذب می‌کند.

    بزرگترین تولید کننده های برگ تنباکو در جهان:

    1-چین 2-برزیل 3-هند 4-امریکا 5-اندونزی 6-ترکیه 7-یونان 8-آرژانتین 9-ایتالیا 10-پاکستان

    میزان کل تولید برگ تنباکوی جهان در سال 2005 به 6.38 میلیون تن بالغ میگردد.

    بزرگترین وارد کننده های برگ تنباکو در جهان:

     

    1-روسیه 2-امریکا 3-انگلیس 4-آلمان 5-هلند 6-ژاپن 7-فرانسه 8-اوکراین 9-لهستان
    10-مصر

    بزرگترین کمپانی های تولید کننده سیگار جهان:

     

     

     

     

     
    1- کمپانی فیلیپ موریس(PHILIP MORRIS) متعلق به (ALTRIA) و با برندهایی نظیر (ALPINE-MARLBORO-L&M-MERIT) با درآمدی بالغ بر 67 میلیارد دلاردر سال 2005. مقر اصلی آن در امریکا است.

    2- کمپانی (BRITISH AMERICAN TOBACCO)(BAT) و با برندهایی نظیر(KENT-DUNHILL-PALL MALL-ROTHMANS) با درآمدی بالغ بر 60 میلیارد دلار در سال 2005.مقر اصلی آن در انگلستان است.

    3- کمپانی (JAPAN TOBACCO INTERNATIONAL)(JTI) و با برندهایی نظیر(CAMEL-WINSTON-MILD SEVEN-SALEM) و با درآمدی بالغ بر 30 میلیارد دلاردر سال 2005. مقر اصلی آن در ژاپن است.

    4-سایر کمپانی ها شامل(REEMSTA-ALTADIS-GALLAHER) میباشند.

    نکته:از لحاظ سهم تولید کمپانی چینی(CHINA NATIONAL TOBACCO)(CNTC) با تولید 32 درصد سیگار جهان مقام نخست را در اختیار دارد.

    روشهای استعمال تنباکو:

     

     

     

    1- تدخین (دود کردن) بوسیله سیگار(CIGARETTE)، سیگار برگ(CIGAR)، پیپ(PIPE)، قلیان(HOOKAH)، بی دیس(BIDIS) نوعی سیگار دست ساز هندی، کرتک(KRETEK) نوعی سیگار اندونزیایی که حاوی گل میخک(CLOVE) بوده و با بی حس کردن دهان وریه ها و ایجاد احساس سرخوشی ملایم لذت سیگار کشیدن را بیشتر میکند. اما همین عامل باعث میگردد فرد سیگاری دود سیگار را بیشتر در ریه ها ی خود نگه دارد، بنابراین مواد سمی بیشتری جذب بدنش میگردد.

    2- توتون جویدنی(CHEWING TOBACCO) و انفیه تر(MOIST SNUFF) که بین گونه و لثه ها نگاه داشته میشود.

    3- انفیه خشک(DRY SNUFF) که با بینی بالا کشیده میشود.

    4- همراه با حشیش به شکل سیگاری(JOINT) تدخین میشود.

    سیگار(CIGARETTE) 

     

     
    استوانه ای کاغذی  و کوچک  معمولا به طول 10 سانتی متر و قطر 10 میلی متر که با برگهای بریده شده و عمل آمده تنباکو پر میشود. قسمتهای مختلف سیگار:

    1- فیلتر سلولزی (سلولز استات)  که با کاغذ متخلخلی بنام (PLUGWRAP) پوشیده شده است. وظیفه فیلتر خنک کردن و تمیز کردن دود سیگار است.

    2- کاغذ(TIPPING) که فیلتر را میپوشاند و برخی اوقات برای تهویه بیشتر و کاهش تار(قطران) سیگار دارای سوراخهای ریزی (پرفراژ) میباشد.

    3- ترکیب تنباکو و کاغذ سیگاری که آن را احاطه کرده است.

    انواع سیگار:

    1- سایز معمولی(KING SIZE)

    2- سیگار باریک(SLIM)

    3- سیگار پهن(WIDE)

    4- (ملایم) لایت(LIGHT) و یا کم تار(LOW TAR)

    5- (خیلی ملایم) آلترالایت(ULTRA LIGHT)

    6- منتول (دارای اسانس نعناع)(MENTHOLS): احساس خنکی را القا میکند.

    مفهوم رنگبندی پاکت های سیگار:

    1- پاکت قرمز: طعم کامل و قوی.

    2- پاکت سفید و یا طلایی: لایت.

    3- پاکت آبی و یا نقره ای: آلترالایت.

    4- پاکت سبز: منتول.

    5- پاکت سبز کم رنگ: منتول لایت.

    6- پاکت قرمز تیره: سیگار بدون فیلتر.

    عوامل موثر در روند سوختن سیگار ومیزان نیکوتین جذب شده به بدن:

    1- نوع تنباکوهایی که با یکدیگر ترکیب شده اند. چگونگی رویش و عمل آوری تنباکوها.

    2- محتوای رطوبت سیگار.

    3- تراکم و وزن تنباکو که بر مقاومت پک زدن به سیگار موثر است.

    4- طول و قطر سیگار.

    5- طول، جنس، مشخصات و درجه تهویه فیلتر سیگار.

    6- ویژگیهای احتراقی کاغذ سیگار.

    7- نحوه کشیدن سیگار (تعداد و عمق پک ها)

    تفاوت سیگار لایت با سیگار معمولی:

     

     

    درجه بندی سیگار ها توسط ماشین های سیگارکش(smoking machines) تعیین میگردد. این دستگاه ها به تمام نخهای سیگار بطور مشابه پک میزنند. سیگارهای لایت که بوسیله این ماشین ها کشیده میشوند درجه نیکوتین و تار کمتری را نشان میدهند. اما درعمل  به دلایل زیر هیچ تفاوتی میان سیگارهای ملایم (لایت) با سیگارهای معمولی وجود ندارد:

    1- اطراف فیلتر سیگار های لایت چند سوراخ ریز تعبیه میشود تا تهویه فیلتر افزایش یابد. هنگام پک زدن به سیگار هوا با دود سیگار ترکیب شده و آن را رقیق تر میسازد. اما در عمل این سوراخها توسط فرد سیگاری با لبها و یا دستها بطور ناخودآگاه مسدود میگردند. بنابراین دیگر سیگار "لایت" نخواهد بود. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن , مقاله در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن , تحقیق درباره تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن , مقاله درباره تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار کشیدن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت