تحقیق مقاله انواع آب بند ها

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18948
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی تاسیسات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله انواع آب بند ها

    1 ) اورینگ ها : معمولی ترین آب بند مورد استفاده در ماشین آلات می ‌باشد . اورینگ ها به عنوان سیل ثابت و متحرک استفاده می‌شوند وجنس آنها معمولا ازترکیبات لاستیک های مصنوعی می باشند.
    موارداستفاده اورینگ برای آب بندی پیستون درسیلندر ‌و شیرهای هیدرولیکی محل اتصال شلنگ ها و پمپ ها استفاده می شود.
    طرح اورینگ طوری است که برای نصب در شیارها ساخته شده است و زمان نصب تا (10 ) درصد فشرده می شود .در موارد استفاده متحرک عمر اورینگ به صافی سطح قطعه ها و اندازه بودن آن مربوط می شود .
    اورینگ ها در مواردی که محل آب بندی دارای گوشه و زاویه است استفاده نمی شود . اگر اورینگ در قطعه ای تحت فشار زیاد نصب شود ، با‌ گذاشتن یک رینگ فیبری در پشت آن از خارج شدن اورینگ از شیار خود جلوگیری می کند. همیشه باید یک رینگ فیبری درطرف کم فشار اورینگ نصب شود . در صورت استفاده از دو رینگ فیبری اورینگ در وسط آنها قرار می گیرد.
    2) آب بندهای وی شکل و یو شکل وی پک‌ها و یو پک‌ها از سیل‌های متحرکی هستند که برای آب بندی پیستون و شافت پمپ ها استفاده می‌شوند.
    جنس ‌آنها معمولاً‌ ازچرم یا لاستیک طبیعی و مصنوعی ‌یا پلاستیک می‌باشد. طرز نصبشان طوری است که فشار سیال لبه آب بند را به دیواره بچسباند و آب بندی را بهتر و کامل تر کند.
    برای آب بندی قطعات پمپ بایستی حداقل یک بسته ‌از این نوع آب بند را بکار برد وچند آب بند را همراه هم در یک شیار قرار داد.
    3) سیل های فلنجی و گردگیرها :
    گردگیر ها سیل های متحرکی از جنس چرم یا لاستیک مصنوعی یا پلاستیک بوده که معمولا در پیستون ها بکار میروند. عمل آب بندی بوسیله باز شدن لبه آنها و چسبیدن ‌به سطح قطعه انجام می شود .
    4) آب بندهای فلزی:
    از نظرشکل و ساختمان مانند رینگ های پیستون موتور بوده وممکن است که فلزی یا غیر فلزی باشند. جنس آنها عموما از فولاد بوده و دارای نشتی زیاد می باشند ، مگر اینکه خیلی‌دقیق و فیت نصب شوند. سیل های فلزی به دو صورت بازشونده (پیستونی) وجمع شونده (شفت جک) وجود دارند و در جاهایی بکار میروند که میزان حرارت بسیار بالا است.


    این‌آب بندها به دلیل نشتی زیاد با کاسه نمد و کانال تخلیه به مخزن در سیستم بکار میروند.
    5 ) واشر کمپرسی :
    این واشرها فقط برای کاربرد ثابت مثل کوپلینگ ، لوله‌ها ، پوسته پمپ و امثال آنها‌ با پرکردن قسمت های ناصاف آب بندی را انجام می‌دهد و ممکن است فلزی یا غیر فلزی ‌باشند .
    6) کاسه نمدها :
    درجاهایی‌که شافت از پوسته‌خارج ‌می شود کاسه ‌نمدها نصب می‌شوند . اگر فشار اتمسفر از فشار کاسه نمد بالاتر باشد از عبور هوا به داخل و اگر فشار پشت کاسه نمد بالاتر از فشارجو باشد از نشت سیال یا بخار به بیرون جلوگیری می‌کند . بهترین نوع قابل استفاده برای پمپ ‌یک رینگ فانوسی‌است ‌که بداخل آن آب تزریق می شود . این تزریق آب یا ‌از خروجی خود پمپ تامین می شود یا اگر سیال پمپ غیر آب باشد از یک‌ منبع ‌مستقل‌ آب‌ را ‌لوله‌کشی‌می‌کنند . اگرمایع‌ آب بندی کننده دارای ذرات جامدی باشد که به غلاف های‌کاسه نمد آسیب برساند بهتر است که سر راه آن فیلتر قرار گیرد .
    7 ) گلندها :
    بوش های یکپارچه ای هستند ، که به منظور سفت کردن پکینگ ها جهت آب بندی بیشتر از آنها استفاده می‌شود . میزان سفت کردن پیچ‌های ‌آن به طورتجربی به اندازه‌ای است ، که مابین اصطکاک ، آببندی ، روغنکاری وخنک‌کاری تعادل حفظ شود.
    8 ) پکینگ کمپرسی:
    از این نوع ‌آب‌بند می‌توان به‌ جای وی ‌پک ویو پک ها استفاده کرد . جنس‌ آن معمولا از پلاستیک‌ یا نخ‌نسوز ویا لاستیک‌نخ دار با روکش‌ فلزی‌ می‌باشد . این ‌آب بندها برای قسمت‌های‌ با فشار کم بکار می‌روند . در حقیقت‌ عامل ‌آب‌بندی ‌کننده براساس افت فشار سیال ‌درطول غلاف‌ می‌باشند علت اینکه پکینگ‌ها باید دارای ‌خواص پلاستیکی ( فرم
    پذیری ) باشند این است تا مقدار فشردگی روی اسلیو (غلاف ها) را تنظیم کنند و نیز خواص ‌الاستیک ‌جهت‌ جذب انرژی و آسیب نرساندن‌به‌جزءدواررا داشته باشند و به صورت ‌رینگ‌هایی‌ در داخل ‌محفظه‌ آب‌بندی‌ قرارگیرند . انرژی‌ اصطکاکی (گرما) تولید شده دراثرگردش شافت از طریق نشت مقدارکمی مایع از پوسته یا توسط محفظه خنک کاری پشت ‌آن و یا استفاده از هر دو دفع می شود .


    جنس پکینگ ها :
    1) آزبستوس : که ‌برای‌ درجه‌ حرارت‌های ‌پایین‌ از آن‌ا ستفاده‌ می‌کنند . این پکینگ‌ها قبلا بوسیله ‌گرافیت ‌یا روغن ، روغن‌کاری ‌می‌شوند.
    2) متالیک : این‌ پکینگ‌ها برای ‌فشارها و دماهای‌ بالا استفاده ‌می‌شوند . پکینگ‌های ‌متالیک ترکیبی ‌از فویل‌ فلزی (مس ، آلومینیم ، بابیت‌ و .... ) با گرافیت‌ یا مواد چرب‌ کننده ‌دیگر می‌باشند
    روغنکاری ‌نقش‌ مهمی‌ در این ‌آب‌بند دارد زیرا اگر خشک‌ کارکند روی‌ سطح‌ تماس‌ مثلا سیلندر خط می اندازد.
    9) آب بند های مکانیکی :
    آب‌ بند‌ هایی ‌که تاکنون ‌توصیف‌ شد عمدتا از نوع پکینگ بودند . استفاده ‌از پکینگ‌ها به عنوان ‌آب‌بند همیشه ‌مناسب ‌ و عملی ‌نیست . با ‌محکم‌ کردن ‌پیچ‌های‌ گلندا صطکاک‌ وانرژی ایجاد شده سبب کاهش عمر وخراب شدن غلاف ها می‌گردد .
    از طرف دیگر بعضی از مایعات‌ مثل‌ بوتان ‌و‌ پروپان‌ حلال ‌مواد چرب‌ کننده پکینگ‌ها هستندکه دراین صورت دقت‌ آب‌بندی ‌از بین‌می‌رود . به ‌دلایلی‌که‌ گفته ‌شد و همچنین زمانی‌که ‌میزان نشت‌ باید حداقل ‌باشد از آب‌بندهای ‌مکانیکی ‌استفاده ‌می‌کنند .
    سطح ‌آب‌بندی ‌در مکانیکال‌ سیل‌ها عمود بر امتداد محور بوده ، درحالی‌ که‌ درکاسه نمدها ‌سطح ‌آب‌بندی ‌در تماس ‌با ‌خود د شافت یا اسلیو قرار می‌گیرد . اگرچه‌‌ مکانیکال سیل‌ها در انواع ‌گوناگون ‌ساخته ‌‌می‌شوند اما اصول کارشان ‌یکسان‌ و دارای ‌دو جزء ثابت‌ و متصل به ‌پوسته ‌و‌ یک جزء دوار متصل ‌به ‌‌شافت ( یاغلاف ) می‌باشند و یک‌ فنر دو قسمت ‌را به ‌یکدیگر محکم‌ می‌کند .
    یک‌ دیافراگم ‌یا ‌رینگ لاستیکی ‌برای ‌حرکت ‌جانبی ( مماسی ) نیز وجود دارد . مکانیکال ‌سیله ‌معمولا از دو قسمت فلزی‌ و لاستیکی‌ هستند . بعضی ‌اوقات ‌قسمت‌ چرخان ‌آب‌بند از زغال ‌با روکش فولادی ساخته ‌می شود . البته ‌سطح‌ بین‌ رینگهای ‌دوار وثابت ، بسیار صیقلی ‌و در اصل ‌‌از دو جنس ‌ متفاوت ‌سیلیکون ‌و کاربید کربن می‌باشد .
    لایه ای از مایع باخاصیت ‌خنک کنندگی و روانکاری اصطکاک را به‌حداقل میرساند . رینگ های مکانیکال ( سیل رینگ ها ) در دو وضعیت نسبت به پمپ قرار می‌گیرند که ممکن است رینگ دوار در سمت داخل و به طرف ایمپلر باشد ، ویا در قسمت‌ بیرون قرارگرفته و با مایع پمپ شونده تماس نداشته باشد .
    درهردو وضعیتی‌که گفته شد فقط سه نقطه مهم وجود دارد که ‌در آب بندی موثر است :
    1( ما بین رینگ ثابت و پوسته
    2 ( ما بین رینگ دوار و شافت ( غلاف شافت )
    3 ( ما بین رینگ ثابت و متحرک ( بخش های ثابت و متحرک مکانیکال )
    آب بندی در حالت (1) توسط گسکت ها و اورینگ ها صورت می‌گیرد . درحالت) 2( توسط رینگ‌هاودرحالت (3 ) با تماس مستقیم و تنگاتنگ دو رینگ که همواره توسط فنری به به هم فشرده می‌شوند انجام می شود.
    موضوع قابل توجه در مورد رینگ ها این است که این رینگ ها با جنس ویژه خود در مقابل نیروی( با ر )محوری ضعیف هستند و دچار آسیب می‌شوند ، اما در مقابل سایش بسیار مقاوم هستند و بامقداری سایش دوباره توسط فنری که میان آنها قرار دارد ساییده می‌شوند . به همین دلیل یکی از عوامل خراب شدن آنها وارد شدن نیروی محوری است . با توجه به جنس آنها نیز معمولا ترد و شکننده هستند .

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله انواع آب بند ها

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله انواع آب بند ها, مقاله در مورد تحقیق مقاله انواع آب بند ها, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انواع آب بند ها, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انواع آب بند ها, تحقیق درباره تحقیق مقاله انواع آب بند ها, مقاله درباره تحقیق مقاله انواع آب بند ها, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انواع آب بند ها, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انواع آب بند ها ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله انواع آب بند ها
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت