تحقیق مقاله شبکه های NGN

تعداد صفحات: 64 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 19338
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله شبکه های NGN

    چکیده :

    در قرن ۲۱ حرکت به سوی ارتباطات پرسرعت بسیار حائز اهمیت است و سعی همه کشورها دست یافتن به ارتباطاتی پرسرعت در تمام زمینه های اطلاعات و ارتباطات (ICT) است. به همین دلیل است که صحبت از Next Generation Network)NGN به میان آمده است. نحوه ارتباط افراد با یکدیگر در سال های اخیر به واسطه حضور اینترنت تغییر کرده و مردم خواهان ارتباط سریع و بی وقفه (Real Time) می باشند. با حضور اینترنت ارتباطات به صورت چندگانه درآمده است که هدف از NGN یکپارچه سازی آنها است. افزایش رقابت و ترافیک دیتا در شبکه های مخابراتی ارائه دهندگان سرویس های مخابراتی را ناگزیر به بازنگری در شبکه ها نموده است و یگانه راه حل نهایی برای کاهش ترافیک دیتا و سرویس های مخابراتی بهره گیری از NGN است. از خصوصیات مثبت NGN توانایی ارائه سرویس های مختلف به صورت بسته ای و قابلیت کنترل و مدیریت این بسته ها است.

        در حقیقت می توان شبکه های نسل بعدی را آمیزه ای یکپارچه از شبکه تلفن عمومی و شبکه های عمومی داده دانست که در عین حال انعطاف پذیری را به گونه ای چشمگیر افزایش می دهد. با همگرایی های حاصل از NGN خدمات صوتی و داده های شبکه های تلفن عمومی به صورت عظیمی دچار دگرگونی شده و شبکه جدیدی ظهور خواهد کرد.

        خدمات نسل بعدی شبکه های NGN ارزان قیمت بوده و مانند تحولی که رایانه های شخصی در پردازش اطلاعات به وجود آورند تحول شگرفی را در بازار خدمات مخابراتی شاهد خواهیم بود.

     

     تاریخچه

        NGN در ابتدا به گستره ای از مفاهیم فنی و تجاری گفته می شد که نویدبخش تغییراتی در صنعت مخابرات بوده اما با گذشت چند سال از آغاز تئوری های اولیه NGN این مفاهیم در قالب جدیدی ظهور کرده است. از خصوصیات مهم NGN ارائه خدمات نوین همراه با کاهش هزینه های سرمایه ای و عملیاتی سبب رضایت بیشتر مصرف کنندگان شده است.

        رشد چشمگیر کاربران شبکه جهانی (world wide web) و تمایل بیش از پیش بخش های تجاری برای به کارگیری اینترنت و اینترانت ها به عنوان محملی برای فعالیت های تجاری و خدماتی، کمیت و کیفیت مورد انتظار از کاربردهای اینترنتی را به صورت تصاعدی افزایش داده است. به عنوان نمونه می توان به سرویس voice over Internet Protocol)VOIP) اشاره کرد که اینترنت را به عنوان جایگزینی برای ارتباطات راه دور تلفنی البته با هزینه های بسیار کمتر انتخاب کرده است.

    واژه  NGN

    NGNواژهای است که اتحادیه بین المللی مخابرات(ITU) برای نسل جدیدی از شبکه ها در نظر گرفته است.

    به طورکلی می توان گفتNGN  بیشتر یک مفهوم است تا یک تکنولوژی.

    ITU پیشنهاد می دهد در آینده از یک شبکه واحد مبتنی بر IP که قابلیت پشتیبانی از QOS را داشته باشد استفاده کنیم. در حقیقت ساختار عمودی فعلی که در آن هر ارایه دهنده سرویس شبکه ای مجزا دارد به یک ساختار افقی تبدیل میشود که تمامی ارایه دهندگان سرویس از یک شبکه واحد استفاده می کنند.

    شاید بتوان گفت مثال عملی این مورد (هزینه کمتر) استفاده از تلفنهای اینترنتی است که در مقایسه با تماس با تلفن معمولی(PSTN) بسیار کم هزینه تر است.

    NGN زیربنایی برای ایجاد مجموعه جدیدی از کاربردهای چند رسانه ای خواهد بود که ازخصوصیات یک شبکه باند پهن و "همیشه فعال"، به خوبی استفاده می کند.

    معماری نسل آینده شبکه، نقش بسیار مهمی در شکل گیری این تحول دارد و در واقع حلقه ی گمشده ی بین شبکه های دیتا است. معماری سوئیچینگ نسل آینده، رهیافتی کاملاً نو به دست می دهد که خدمات زیر را فراهم می آورد:

      • ارائه ی کارکرد های سوئیچی با هزینه ای بسیار کم تر از سوئیچ های متعارف.

      • توزیع کارکرد سوییچی در لبه های شبکه نه در مرکزیت آن.

      • حفظ سرمایه گذاری های موجود از طریق پشتیبانی از تمام استاندارد های موجود شبکه های آنالوگ ودیجیتال، واسط ها، خطوط انتقال و عناصر خدمات.

    کاستن از شمار عناصر شبکه از طریق ترکیب مجموعه ای از کار کرد های تحول خدمات، برنامه ها ی کاربردی و خدمات تلفن. فراهم آوردن امکان ایجاد خدمات جدید ازطریق واسط های برنامه پذیروانعطاف پذیر.

    افزایش چشم گیر میزان پذیری برای آن که بهره برداران شبکه بتوانند شمار مشترکین خود را به سرعت و به گونه ای مقرون به صرفه افزایش دهند.

    • افزایش گسترش پذیری شبکه از طریق استفاده از معماری باز و در نتیجه برخورداری از مزایای پیشرفتهای آینده در قلمرو فناوری ها.

    • بازنگری در طراحی شبکه به گونه ای که قابلیت پایداری در برابر ایراد های به حداکثر برسد و اوقات از کارافتادگی به صفر برسد.

    • کاستن از هزینه های بهره برداری با استفاده از قابلیت های پیشرفته ی نگه داری و عیب یابی از راه دور .

    • افزایشدر آمد ها از طریق ارائه هر چه سریع تر خدمات به بازار، کاستن از هزینه های بالاسری و ارائه ی قابلیت های مدیریت از راه دور.

    شبکه فعلی شامل سه شبکه مجزا به نامهای PSTN ، شبکه های wireless ،شبکه دیتا و شبکه هوشمند می باشد.

    سیستم­های ماجولار، لازمه پویایی شبکه

     

    پویایی شبکه مخابرات، در گرو ارایه سرویس­های مورد نظر مشتریان با قیمت مناسب می­باشد که این به نوبه خود در گرو ایجاد بازار رقابتی برای ارایه­دهندگان سرویس است. چنین بازاری وقتی فراهم می­شود که شبکه مخابراتی، در حال رشد و توسعه پیوسته و سریع باشد. یک روش برای برای فراهم آوردن پتانسیل­های توسعه در چنین سیستمی و در عین حال مدیریت بهینه آن، طراحی سیستم به صورت بخش­های جزیی و مستقل از هم (modular) است.        
    ماجولار بودن سیستم­ها این امکان را به متولیان صنعت مخابرات و اپراتورهای مخابراتی می­دهد تا به جای تکیه بر شرکت­های بزرگ که یک تکنولوژی خاص را عرضه می­کنند، از میان گونه­های مختلف ارایه شده برای هر جزء، بهترین گونه را با در نظر گرفتن معیارهای مورد نظر خود انتخاب کنند.

    زیرساخت یکپارچه، لازمه انعطاف­پذیری شبکه

    با توجه به نیاز مشتریان برای برخورداری همزمان از سرویس­های متنوع (همگرایی سرویس­ها)، ارایه تنها یک سرویس خاص، برای ارایه­دهندگان سرویس­های مخابراتی مقرون به صرفه نمی­باشد. از طرف دیگر، در سیستم­های یکپارچه با رشد بازار تقاضا، ارایه تمام سرویس­های مورد نیاز مشتریان توسط یک ارایه­دهنده خاص نیز مقدور نخواهد بود. بنابراین شرکت­های خدماتی باید یک یا چند سرویس خاص را با توجه به توانایی­ها و امکانات خود انتخاب کرده و به مشتریان عرضه کنند؛ اما برای مقرون به صرفه بودن و ادامه رقابت، شرکت­ها باید بتوانند سرویس­های متنوع را روی یک زیرساخت واحد به مشتریان ارایه دهند. این امر، تغییر سیستم­های مخابراتی را از حالت "کاملا‌ً یکپارچه" به حالت "بخش­های کوچک بر پایه زیرساخت یکپارچه" اجتناب­ناپذیر می­سازد. در­نهایت، استفاده از سیستم­های توسعه­پذیر، منجر به افزایش رقابت، کاهش قیمت و توسعه سریعتر سرویس­های جدید می­شود.

     

    شبکه­های مخابراتی نسل آینده (NGN)

     

    در نظر گرفتن یکپارچگی در زیرساخت و ماجولاریتی در سیستم، در فرآیندهای طراحی بلند­مدت شبکه مخابرات، هزینه­های ناشی از به­روز شدن شبکه مخابرات در بلند مدت را کاهش داده و به آن قابلیت تطابق بیشتری با روند تغییرات سریع خواهد داد.            
    همگرایی در زیرساخت، در واقع به نوعی به معنی همگرایی در شبکه­ های نوری، سیمی و بدون سیم است.
    از سوی دیگر در حال حاضر از نظر دسترسی به منابع زیرساخت، دو نوع سوییچینگ مداری و پاکتی در شبکه موجود می­باشد. همانطور که می­دانیم شبکه­های تلفنی برای انتقال ترافیک صوتی از سوییچینگ مداری و برای انتقال ترافیک سیگنالینگ از سوییچینگ پاکتی بهره می­گیرند. شبکه دیتا نیز برای انتقال ترافیک دیتا از سوییچینگ پاکتی مبتنی بر IP استفاده می­کند. از آنجا که سوییچینگ پاکتی در مقایسه با سوییچینگ مداری دارای قابلیت­های فراوانی است (به عنوان مثال استفاده بهینه از تمام پهنای باند در دسترس برای انتقال ترافیک)، جهت­گیری طراحی شبکه­های مخابراتی نسل آینده به گونه­ایی است که در آن هم برای ارسال ترافیک مدیا (صوت، تصویر، و غیره) و هم سیگنالینگ، از سوییچینگ پاکتی به طور مشترک استفاده شود. از این­رو با استفاده از NGN می­توان سرویس­های جدید را با همگرایی مخابرات سیمی و بدون سیم ارایه کرد. علاوه بر آن، این سرویس­ها در همه­جا و در هر زمانی در دسترس هستند. در حقیقت NGN یک شبکه مجتمع مبتنی بر پروتکل­های اینترنت (IP) است که نیازهای رسانه­ای امروز و فردا را برآورده می­کند. برای عزیمت به چنین منظوری باید تجهیزات جدیدی نصب کرد، تجهیزات فعلی را توسعه داد و قوانین و مقرراتی را برای بهره­وری بهینه شبکه­های آینده وضع کرد.

    گذار از سوییچینگ مداری به سوییچینگ پاکتی

    هدف نهایی طراحان ایده شبکه­های نسل جدید، این است که شبکه مخابرات را به راحتی یک کامپیوتر شخصی قابل برنامه­نویسی کنند. مطالعه شبکه مخابرات فعلی در سطوح ملی و بین­المللی نشان می­دهد که در حال حاضر تا حدودی پتانسیل­های رسیدن به چنین مقصودی وجود دارد. به نظر می­رسد اصلی­ترین مانع برای رسیدن به این هدف، شبکه­های تلفنی امروزی هستند که بر اساس سوییچینگ مداری کار می­کنند. برای رفع این مانع، ایده سوییچینگ نرم­افزاری در شبکه­های نسل جدید مطرح شده است که به سیستم تلفنی بلادرنگ مبتنی بر IP و کاربردهای مرتبط اطلاق می­شود. شبکه سوییچینگ پاکتی بسیاری از کارکردها و سرویس­های مبتنی بر سوییچینگ مداری را به ارث می­برد و در عین حال سرویس­هایی را ارایه می­کند که با سوییچینگ مداری قابل ارایه نیستند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله شبکه های NGN

    فهرست:

    تقدیر و تکشر 3

    چکیده 4

    واژه  NGN 5

    سیستم­های ماجولار، لازمه پویایی شبکه  7

    شبکه­های مخابراتی نسل آینده (NGN)  8

    گذار از سوییچینگ مداری به سوییچینگ پاکتی  9

    چگونگی عملکرد سوییچینگ نرم­افزاری  10

    خصوصیات اصلی       NGN 14

    مزایای استفاده از NGN 15

    معایب استفاده از NGN  16

    ساختار  NGN 17

    هسته چند سرویسه 18

    مراحل گذر از PSTN به NGN          20

    مرحله اول: PSTN  برای صوت و دسترسی به اینترنت 22

    مرحله دوم :  تقویت PSTN 22

    تقویت PSTN 23

    مرحله سوم:  VoP Trunking 23

    مرحله چهارم :     دسترسی VoP 25

    مرحله پنجم :     ارائه سرویسهای چندرسانه ای 26

    سرویس های چند رسانه ای 27

    مرحله ششم :  گذر به کامل NGN 27

    NGN کامل 28

    پشتیبانی از QoS 28

    امنیت  29

    اتصال 30

    مشکلات فعلی شبکه های مخابراتی 30

    دلایل پیاده سازی NGN 31

        خصوصیات اصلی NGN 32

    ‌اصول و مفاهیم NGN  35

    معماری چند لایه ای در NGN   36

    حرکت به سمت NGN برای شبکه‌های مبتنی بر سوییچینگ مداری‌40

    استراتژی همپوشانی 41

    حرکت به سمت NGN برای شبکه های مبتنی بر سوییچینگ بسته‌ای 42

    حرکت به سمت NGN برای شبکه‌های تلفن سیار 43

    حرکت از نسل دوم به نسل 5/2 در شبکه تلفن همراه‌43

    حرکت به نسل سوم تلفن همراه (UMTS)44

    حرکت به سمت شبکه NGN برای شبکه‌های رادیو تلویزیونی‌46

    حلقه ی گمشده 48

    سوییچ های نسل آینده 49

    محیط ایجاد خدمات 50

    مدیریت و عیب یابی از راه دور 50

    معماری چند لایه ای در NGN   51

    مزیت خدماتی 52

    NGN و منافع آن برای شبکه های مخابراتی54

    انعطاف پذیری کارکردی57

    منابع  60

     

     

    منبع:

     

    1-  مرکز اطلاعات ومدارک علمی ایران

    2-  سمینار کارشناسی ارشد، بررسی گذار از شبکه های PSTN به NGN - .تهران 1386

    http://www.ictn.ir/fa/index.php?page_id=35

    N. Bjorkman, Y. Jiang, T. Lundberg, A. Latour-Henner, A. Doria, "The movement from monoliths to component-based network elements", IEEE Communications Magazine, vol. 39, no. 1, pp. 86-93, 2001.

     www.iec.org .

    www.parlay.org .

    www.softswitch.org

    www.ietf.org

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله شبکه های NGN, مقاله در مورد تحقیق مقاله شبکه های NGN, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شبکه های NGN, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شبکه های NGN, تحقیق درباره تحقیق مقاله شبکه های NGN, مقاله درباره تحقیق مقاله شبکه های NGN, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شبکه های NGN, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شبکه های NGN ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله شبکه های NGN
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت