تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20724
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان

    جوهرافشان (Ink-jet)تنها تکنولوژی رستر پایه است که چاپ رنگی را در یک عبور ، چاپ می کند .این عمل به دلیل آن است که هر اینگونه چاپگرها دارای نازلهای جوهر مختلف است و هر کدام از یکی از رنگها کم شونده استفاده می کنند و در نتیجه ، همزمان تمام نازلها می توانند عمل کنند .

    وجود تعداد زیادی نازل به ازای هر رنگ باعث افزایش سرعت در عمل چاپ خواهد شد به دلیل نیاز به گسترش (اتصال نازلها به چندین ضبع جوهر )، چاپگرهای جوهر افشان به نسبت چاپگرهای گرمایی ، قیمت پایین تری دارند. قیمت این گونه چاپگرها بین 700تا 6000دلار متغیر است  .چاپ جوهر افشان غیر تماسی واقعی می باشد . چاپگر ، یک قطره جوهر قابل پاشیدن به کاغذ را تولید می کند و سپس به کاغذ می باشد .با این روش ، تصاویر و حروف ساخته می شود .

    به طور کلی ، سه نوع کلاس پایه برای چاپگرها ی جو هر افشان وجود دارد که عبارتند از:

    افشاننده پیوسته (continuos- jet)

    (Diop- on- demnd)

    تغییر فاز ((phase- chenge

    در چاپگرهای نوع اول ، رشته ای از افشان های قابل پرتاب شدن با فشار از نازلها خارج می شوند ( نوعاً 50000 در ثانیه )

     چاپگرها ی نوع دوم بسیار ساده ترند و خروج جوهر ها از نازل ، توسط کریستال پیزو الکتریک کنترل می شود و در بعضی دیگر از این چاپگرها ، از یک سری المانهای کوچک گرمایی استفاده می شود تا رنگ پاشیده شده به صورت دائمی برروی صفحه قرار گیرد .

    نوع سوم چاپگرهای جوهر افشان را ، که به جوهر پلاستیک  plastic- Ink  معروف اند . یکی از معایب این گونه چاپگرها ، سرعت پایین آن و قیمت نسبتاً گرانش در کیفیت بالا می  باشد.

     

    مکانیزم چاپگرهای جوهر افشان

    در بخش اول ،سیستم کار این نوع چاپگر ها را بطور کامل مورد بررسی قرار دادیم . در این فصل سیستم عملکرد این گونه چاپگرها را در عمل به طور خلاصه بحث خواهیم کرد . به طور کلی سیستم عملکرد جوهر افشان موجود در بازار را می توان به سیستم گرمایی(thermal ) ، پیزو (pezo) ، و بابل(bubble)تقسیم کرد .

     

    1- سیستم گرمایی :

    در این گونه چاپگر ها، جوهر در اثر گرم شدن یک مقاومت الکتریکی به بخار حبابی تبدیل شده و با خروج از یک نازل به روی کاغذ مقابل آن پاشیده می شود.

    این سیستم که اغلب چاپگرهای جوهر افشان مدلHP و بعضی از اپسون ها از آن استفاده می نمایند دارای معایبی نیز هستند.

     1- به دلیل وجود بخار جوهر در هنگام برخورد حباب با کاغذ ، مقداری جوهر پخش می شود در نتیجه لبه های شفاف نخواهد بود.

    2- به دلیل قطع نشدن بلافاصله جوهر بعد از دریافت فرمان قطع ، علاوه بر بروز عیب اول ، مصرف جوهر نیز بالا می باشد

    3- خرابی سریع  المان حرارتی

     

     2- سیستم پیزو :

     در این تکنولوژی که به نام تکنولوژی محرک چند لایه ای معروف است قطرات جوهر بر اثر حرکت لایه های سرامیک حاصل از ارتعاش الکتریکی از افشانک زیر مخزن جوهر خارج و بلا فاصله قطع و مانع از افشاندن جوهر بر رو ی کاغذ می  شود که در نتیجه حاشیه حروف صاف شده ( به دلیل عدم وجود بخار جوهر ) و در مصرف جوهر نیز صرفه جویی می گردد. اغلب چاپگرهای اپسون جوهر افشان از این مکانیزم استفاده می نمایند . در این روش معایب روش گرمایی کاهش خواهد یافت .

     

    3- سیستم یا مکانیزم بابل :

    این مکانیزم از هر دو روش گفته شده در قبل استفاده می کند . چاپگرهای مارک کانون از این سیستم استفاده می نمایند . تنها مزیت این مکانیزم ، سرعت بلا تر آن می باشد .

     

     اجزای یک چاپگر جوهر افشان و HP 550C

    یک چاپگر جوهر افشان بسیار شبیه چاپگر های ماتریسی سوزنی می باشد با این تفاوت که به جای هد سوزنی آن از یک کارتریج با نازلهای مشخص استفاده می نماید . عدم وجود سوزنهای مکانیکی ، صدای این نوع چاپگرها را به میزان چشمگیری در حد چاپگرهای لیزری کاهش داده است . در یک سیستم یکسان ، هر چه تعداد نازلها بیشتر باشد کیفیت چاپ بالا تر خواهد بود . با نگاهی گذرا به چاپگرهای جوهر افشان ، مشاهده می شود که شکل ظاهری اغلب آنها یکسان می باشد . با توجه به گستردگی استفاده از HP 550c  و داشتن تمام پارامتر های قابل بحث در چاپگرهای جوهر افشان ، این چاپگر را انتخاب نموده ایم .

     بعضی از چاپگرها ی جوهر افشان دارای دو عدد کارتریج ( رنگی و یا تک رنگ ) می باشند تا چنانچه بخواهید تک رنگ چاپ نمایید ، از کارتریج تک رنگ که ارزانتر است و سرعت چاپ نیز بیشتر است استفاده نمایید . ولی بعضی دیگر فقط یک کارتریج داشته که هر نوع شکل و تصویر را با همان یکی چاپ می کند .

     

    سویچ های پیکر بندی

    اغلب چاپگرها  ، جهت پیکر بندی خود دارا ی سویچ هایی می باشند که این سویچ ها ، در دو بانک 8 تایی بوده و در قسمت جلوی چاپگر قرار دارند .  جهت تغییر سویچ ها را از حالت Up به Down یا بالعکس تغییر دهید . توسط این سویچ ها، مجموعه کاراکتر، کاغذ ،طول کاغذ ، حافظه رم کارتریج، سرعت انتقال اطلاعات در پورت سریال قابل تعریف و تغییر می باشد .

    در چاپگر فوق می توانید نسبت به نصب 2 عدد کارتریج باندازه 256 کیلو بایت در محل اسلات مربوطه اقدام نمایید . برای فعال شدن کارتریج های اضافه شده باید سویچB2در حالت Upقرار داشته باشد . این حافظه به عنوان بافر ورودی اطلاعات در نظر گرفته می شود و باعث افزایش سرعت خواندن اطلاعات از کامپیوتر خواهد شد .

     

    2- مسیر حرکت کاغذ

    همان طور که قبلاً نیز اشاره شد شکل ظاهر و مکانیزم مکانیکی اغلب چاپگرهای جوهر افشان با یکدیگر مشابه میباشد مسیر کاغذ را از لحظه ورود تا لحظه خروج آن از چاپگر را نشان می دهد . این مسیر از کاست ورودی کاغذ شروع و به کاست خروج کاغذ ختم می شود .

     

    3-کارتریج چاپ

     چاپگر ها از دو کارتریج رنگ ( رنگی و تک رنگ ) استفاده می کند که نحوه جایگزینی یکی در جای دیگری یا تعویض آن  به این صورت است .

    باید قبل از هر گونه جایگزینی ، نکات زیر را در کارکردن با کارتریج ها در چاپگر جوهر افشان مورد توجه فراوان قرار داد.

    جهت جلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریج ، کارتریج را در جایگاه مخصوصش ( سمت راست ) نگهداری کرد.

    در بین چاپ یک شی ء از خاموش کردن چاپگر خودداری کرد زیرا باعث عدم قرارگیری کارتریج در جایگاهش خواهد شد .

    بعد از نصب کارتریج ، از دکمه تست کارتریج استفاده نموده تا باعث اطمینان درستی نصب کارتریج رنگی یا تک رنگ شود.

    با توجه به سه رنگ بودن کارتریج رنگی ، زمانی که یکی از مخزنهای جوهر خالی است از کارکردن با آن کارتریج خودداری کرده و از یک کارتریج نو استفاده کنید و یا نسبت به شارژ مخزن خالی شده با جوهر مخصوص آن اقدام کرد.   

     

    فونت ها در چاپگر های جوهر افشان

    فونت ( font) : مجموعه ای از کاراکترها و سمبولهایی که دارای فاصله ، اندازه ، سنگینی ضربه و شکل یکسان هستند  به عنوان مثال Courier  10pitch دارای 12 نقطه در هر فونت است در حالی که Courier  20 pitch دارای 12 نقطه بوده در نتیجه فونت آن فرق خواهد کرد .

    تایپ فیس ( Type  face) : مجموعه از کاراکترها و سمبلها که دارای طرح واحدی هستند .     abcde

    سریف ( Serif) : مجموعه ای از تایپ فیس هایی است که در بالا یا پایین هر کاراکتر دارای ضربه های پایانی یا تقاطع خطی می باشد.

    سان سریف ( Sons scerif) : به تایپ فیس هایی است دارای حالت    serif  نیستند گفته می شود abcd

    فاصله ( Spacing) : میزان فاصله بین کاراکترها در خواندن و تشخیص حروف بسیار مؤثر می باشد . دو نوع فاصله وجود دارد که عبارتند از :

    الف) فاصله ثابت : در این نوع ، فاصله بین حروف یکسان و ثابت خواهد بود . این نوع فونتها به فونتهای تک فاصله ای معروف هستند.

    ب) فاصله تناسبی : در این نوع ، فاصله بین حروف بسته به نوع حرف با همدیگر فرق می کند .

    Pitch: تعداد کاراکترها ی چاپی در هر اینچ را pitch  گویند . pitch  فقط در مورد فونتهای با فاصله ثابت به کار برده می شود .

    اندازه پوینت( Point  size) : اندازه پوینت به پهنای حروف بر خواهد گشت ، به طوری که هرچه اندازه پوینت بزرگتر باشد ارتفاع حروف بلند تر خواهد بود . هر پوینت برابر 1از یک اینچ خواهد بود . پارامتر فوق در مورد هر دو نوع فونت ثابت و تناسبی مورد استفاده قرار می گیرد.

    کیفیت (Quality) : این پارامتر به کیفیت چاپ همانند درفت و LQ بستگی دارد . حالت LQ برای خروجیهای چاپ با کیفیت بالا و خوب مورد  استفاده قرار می گیرد .

    فونت نگاشت بیتی ( Bitmapped  Fonts) : فونتهای نگاشت بیتی ، مجموعه ای از کاراکترها و سمبلهای با طرح واحد و اندازه مشخص شده از قبل و ذخیره شده با الگوهایی با نقاط کوچک می باشند. فونتهای فوق به صورت شبکه ای بوده و قابل تغییر نمی باشند.

     

    1- فونتهای میزان پذیر  

    این فونتها ( Scalable  Fonts) مجموعه ای از کاراکترها و سمبلهایی هستند که بر اساس فرمها ی ریاضی ذخیره شده اند . بنابراین ، اندازه آنها قابل تغییر ( کوچک یا بزرگنمایی ) می باشد .

     

    2- کارتریج فونتها

     کارتریج فونتها شامل فونتهای نگاشت بیتی ذخیره شده در یک کارتریج قابل نصب بر روی چاپگر می باشد . برای این منظور می توان از کارتریج فونتهای چاپگر Deskjet ، Deskjetplus یا Deskjet  500  استفاده نمود . نحوه نصب کارتریج فونت را در چاپگر فوق نشا ن می دهد . نحوه استفاده از فونتهای داخل کارتریج همانند فونتهای داخلی می باشد .

     

    3- فونتهای نرم افزاری    

    فونتهای فوق ، مجموعه ای از فونت نگاشت بیتی است که در یک دیسک قابل خرید از بازار وجود دارد . بر حسب فونتهای نرم افزاری ، باید حداقل یک کارتریج رم با اندازه 256 کیلو داشته باشید کامپیوتر فونتهای فوق را با حافظه کارتریج انتقال می دهد (down  load ) . زمانی که فونتها در حافظه چاپگر قرار گرفته اند و راه انداز آنها نیز انتخاب شده باشد آنگاه نسبت به انتخاب فونت از طریق برنامه های کاربردی اقدام میشود.

     

    4-راه های انتخاب فونت

    روشهایی که جهت انتخاب فونت در چاپگر وجود دارد به برنامه های کاربردی مورد استفاده بستگی دارد. این روشها عبارتند از:

    استفاده از نرم افزار.

      راه انداز چاپگری که استفاده می کنید تعداد فونتهایی که در دسترس هستند را به همراه مراحل مورد نیاز جهت انتخاب فونت مشخص می نماید . برای چاپگر c 550 HP  باید راه انداز یا راه انداز مخصوص آنرا نصب نمایید .

     استفاده از پانل کنترل.

     اگر برنامه به شما اجازه استفاده از پانل کنترل جهت انتخاب فونت را می دهد ، کلید فونت را بزنید  تا فونت خاص انتخاب شود . اغلب فونت ها از طریق پانل کنترل قابل انتخاب نمی باشد . برای انتخاب فونت از کارتریج فونت نصب شده باید با کلید فونت را آنقدر بزنید تا لامپ زیر حالت انتخاب فونت از کارتریج روشن شود 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    اصول عملکرد و تعمیر چاپگرها نوشته مهندس شیرزاد شهریاری

    اصول و مبانی عملکرد و عیب یابی چاپگرها ترجمه ی رضا خوش کیش

تحقیق در مورد تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان, مقاله در مورد تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان, تحقیق درباره تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان, مقاله درباره تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله چاپگرهای جوهر افشان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت