تحقیق مقاله مضرات سیگار

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20899
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مضرات سیگار

    مقدمه

    پیشینه مصرف دخانیات به طور تخمینی به حدود ده هزار سال پیش می رسد.  در چین و یونان باستان، بر اساس نوشته های تاریخ نویسان و آثار حکاکی شده، از تنباکو و توتون به عنوان گیاهی داروئی یاد شده است.پژوهشهای انجام شده نشان می دهد که اکثر معتادان، سیگار مصرف می کنند و نیز اعتیاد را از سیگار شروع کرده اند.  بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان بهداشت جهانی، سیگار در ردیف مواد اعتیادآور محسوب می شود.  سیگار ، در ورودی اعتیاد، و چراغ سبزی برای سایر اعتیادها است.  مصرف سیگار، نخستین قدم به سوی اعتیاد است.  سیگار، زمینه ساز اعتیاد به مواد مخدر بوده و مادر اعتیاد به مواد مخدر محسوب می شود.مصرف دخانیات مثل سیگار، پیپ، چپق و قلیان نه فقط اعتیاد روانی، بلکه اعتیاد جسمانی نیز ایجاد می کند. 

    وابستگی روانی : مصرف دخانیات باعث ایجاد احساس آرامش شده و این احساس به شکل بخشی از زندگی آنها در می آید.

    وابستگی جسمانی ( فیزیکی ) : به علت مصرف دخانیات، بدن برای عملکرد طبیعی خود و برای جلوگیری از پیدایش نشانه های قطع نیکوتین، نیاز به مصرف میزان مشخصی از دخانیات دارد.هر چند دخانیات در میان مواد اعتیاد آوری مثل هروئین، تریاک، حشیش و مشروبات الکلی، منع اجتماعی کمتری دارد، و براحتی در اختبار مردم قرار می گیرد، اما بررسی ها نشان می دهد که سیگار یکی از بارزترین علل مرگ و میر ناشی از سرطان، بیماری های عفونی، و سکته در جهان است.در دود سیگار متجاوز از چهار هزار نوع ماده سمی وجود دارد که تعدادی از آنها سرطان زا هستند.  سیگار، عامل مهم سرطان ریه بوده و یکی از عوامل مهم در بروز شمار زیادی از سرطان هاست.  از هر هزار نفر که به علت سرطان ریه فوت میکنند بیش از نهصد نفر آنها، سیگار می کشند.  مصرف هر سیگار بیش از 5 دقیقه از عمر انسان می کاهد.ماده اصلی سیگار، نیکوتین است که سبب آزاد شدن کتکول آمینها( Cathecolamines )   از جمله اپی نفرین و نوراپی نفرین می شود.  افزایش کتکول آمینها موجب افزایش ضربان قلب و فشار قلب و انقباض عروق محیطی، و در نتیجه افزایش مصرف اکسیژن قلب می شود.نیکوتین سبب افزایش میزان چربیهای خون، گلوکز و بتا اندورفین شده و از سوی دیگر باعث ایجاد منواکسید کربن، که یک گاز سمی است می شود و در نتیجه انتقال اکسیژن را دچار اشکال میکند.سیگار دارای مواد سرطان زاست که مهمترین آنها هیدروکربن های آلی و آمین ها هستند.  سیگار باعث بیماریهای قلب و عروق می شود.  استعمال سیگار باعث گرفتگی عروق قلب، افزایش فشار خون و افزایش انعقاد خون می شود.سیگار روی دستگاه گوارش اثر گذاشته و سبب کاهش جریان خون، در این قسمت شده و سرانجام باعث ایجاد زخم معده و اثنی عشر می شود.سیگار موجب افزایش سکته مغزی می شود.  در پژوهشی که به مدت 9 سال روی بیش از 2000 نفر سیگاری، انجام گرفت، مشاهده شد که میزان سکته مغزی در اشخاص سیگاری، چندین برابر افراد غیر سیگاری است.بر اساس مطالبی که نوشته شد، توتون و تنباکو به جز ضرر و زیان هیچگونه سود و ثمری ندارد.

    به قول شاعر :

    نه شکوفه ای نه برگی نه ثمر نه سایه دارم

                                                                           همه حیرتم که دهقان، به چه کار کاشت ما را

                                                                                                              ( ذوقی اردستانی )

     اعتیاد، از جمله اعتیاد به سیگار، نوعی خودکشی و مرگ تدریجی است.  هر پک سیگار، پس از هشت ثانیه جذب خون می شود.  هر نخ سیگار حدود ده پک است.  شخصی که روزانه یک پاکت سیگار مصرف می کند، دویست بار مورد تقویت، در راستای ادامه مصرف سیگار، قرار می گیرد.عوارض ترک سیگار یا خماری عبارتند از : بی قراری، بی خوابی، تحریک پذیری، کاهش تمرکز حواس، عصبانیت و سردرد.

    اثرات اعتیاد آور سیگار به دلیل نیکوتین سیگار بوده که حداکثر یک هفته پس از ترک سیگار، از میان می رود.

    روشهای ترک دخانیات : روش های ترک دخانیات متعدد بوده که متناسب با ویژگیهای شخصی، خانوادگی، اجتماعی و سرشتی بیمار، مورد استفاده قرار می گیرند.

    ترک سیگار با کمک مواد و داروهای حاوی نیکوتین مثل قرص ، آدامس دارای نیکوتین و چسب های مخصوص حاوی نیکوتین.

    رابطه سیگار و بیماریها

    طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

    نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.

    تنها سرطان ریه یا بیماریهای قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز می‌کند، که برخی از آنها عبارتند از:

    ‌١- از دست دادن موها

    با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماریها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌شود که این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها شود.

     

    ‌٢ - آب مروارید (کاتاراکت)
    افراد سیگاری ‌٤٠ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.
    ‌٣ - چین و چروک
    استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین‌های انعطاف دهنده پوست می‌شود؛ همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می‌گردد.
    پوست افراد سیگاری خشک و دارای خطوط و چین خوردگی‌های ریزی در اطراف لبها و چشمهاست.
    ‌٤ - ضایعات شنوایی
    افراد سیگاری ‌٣ برابر بیش از افراد غیر سیگاری به عفونت گوش میانی دچار می‌شوند.
    ‌٥ - سرطان پوست
    افراد سیگاری ‌٢ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگی روی پوست) قرار دارند
    ‌٦ - فساد دندانها
    افراد سیگاری ‌٥/١ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.
    ‌٧ - پوکی استخوان
    منواکسید کربن یکی از اصلی‌ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ‌١٥ درصد می‌شود.
    استخوان‌های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی شکسته می‌شود همینطور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شکستگی تا ‌٨٠ درصد افزایش پیدا می‌کند.
    ‌٨ - بیماریهای قلبی
    بیماریهای قلبی عروقی ناشی از استعمال دخانیات بیش از ‌٦٠٠ هزار نفر را در سال در کشورهای توسعه یافته از بین می‌رود استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سکته می‌شود.
    ‌٩ - زخم معده
    استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها پایین می‌آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می‌شود.
    زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌شود و احتمالی بهبودی آن تا زمانی که فرد سیگاری اکثرا اندک است.
    ‌١٠- تغییر رنگ انگشتان
    قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌شود.
    ‌١١ - سرطان رحم و سقط جنین
    استعمال دخانیات در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری ‌٢ تا ‌٣ برابر بیشتر است
    ‌١٢ - تغییر شکل دادن سلولهای جنسی در مردان
    استعمال دخانیات باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می‌شود. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول‌تر از افراد غیر سیگاری است.
    ‌١٣ - سرطان
    بیش از ‌٤٠ عنصر سرطانزا در دود سیگار وجود دارد احتمال سرطان ریه ‌٢٢ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
    طبق تحقیقات بی شماری که انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌های دیگر از قبیل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌٦ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بینی (‌٢ مرتبه بیشتر)، گلو (‌١٢ مرتبه)، مری (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، کلیه (‌٥ برابر)، آلت تناسلی مرد (‌٢ تا ‌٣ برابر)، لوزالمعده (‌٢ تا ‌٥ برابر) مقعد (‌٥ تا ‌٦ مرتبه) وجود دارد.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مضرات سیگار

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار, مقاله در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار, تحقیق درباره تحقیق مقاله مضرات سیگار, مقاله درباره تحقیق مقاله مضرات سیگار, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مضرات سیگار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت