تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20987
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی

    ماشین آلات چمن زنی به دو دسته تقسیم می شوند:

    1- دستگاه چمن زنی: که بدون احتیاج به ایجاد نیروهای حاصل از سوخت می باشد و با کمک نیروی رو به جلوی اعمال شده کار می کند. دارای 1. غلطک جهت خواباندن     2- تیغه ی هلیسی  و در محیطهای کوچک بکار می رود.( تیغه ی هلیسی یا مارپیچی)

     

    2- دستگاه چمن زنی موتوری: با استفاده از سوخت بنزین قادر به حرکت است و دارای بخش ه9ای زیر می باشد:

    *- بخش بنزین

    *- بخش روغندان: دارای تیغه نشان دهنده روغن

    *- بخش جمع آوری بقایای گیاهی

    *- بخش دسته یا تکیه گاه و گاز دستی

    *- بخش تنظیم کننده ارتفاع تیغه

    *- بخش تیغه

    نحوه روشن کردن: اول گاز را گرفته و بعد کشتی را کشیده و باعث روشن شدن دستگاه می شود.

    دستگاه سم پاشی پشتی: جهت سم پاشی مزارع در سایزهای کوچک بکار می رود و در سایزهای بزرگتر از سم پاشی موتوری یا سم پاشیهایی که پشت تراکتور وصل می شوند استفاده می کنند.

    بخش، مخزن، پمپ دستی، بند حمایل، بخش نازل( بخش تنظیم مواد سمی)، سرلانس یا سرنازل و درجه تنظیم فشار.

    آبپاش معمولی: برای تامین رطوبت گیاهان در گلخانه خانگی

    الکاریز:برای تهیه مخلوطهای خاکی (الک ریز)

    متر: برای اندازه گیری فاصله بین درختان

    چاقوی پیوندی: بخش: تیغه فولادی- برای پیوند بکار برده می شود.چسب لاتکس: برای ترمیم شکاف درختان بعد از پیوند بکار برده می شود.

    چسب حشره گیر: بیشتر به عنوان تله در گلخانه ها مصرف می شود و به عنوان حشره کش طبیعی بی ضرر می باشد.

    قیچی باغبانی: جهت هرس درختان بکار می  رود و بسته به اندازه درخت سایز قیچی فرق خواهد کرد و دارای بخش ثابت و محرک است.

    قیچی رس بوته: جهت جاد اشکال بر روی درختچه های زمینی بکار می رود.

    اره: جهت برش قطعات بزرگتر درختان بکار می رود.

    طناب پلاستیکی: برای تنظیم فاصله بین ردیف های درختان

    دستگاه کنترل دما: اختلاف بین شب و روز بین 9-3 درجه می باشد.( نشان دهنده ی اختلاف دمای بین شب و روز که استاندارد آن بین 9-3 درجه سانتی گراد است.)

     

     

    ترازوی گلدان: 1- سفالی         2- پلاستیکی            3- فیبری

    پوکه باغبانی: برای ترکیبات خاک و از خصوصیات آن جذب بیشتر آب و نیز عاری از هر نوع آفات و بیماریها می باشند.

    خاک برگ: بهترین برگ جهت تهیه خاک برگ، برگ چنار است.

    خزه اسپاگرام: محیط ریشه زایی- حفظ کننده رطوبت

    کلدر: برای کشت و کار و ایجاد پشته

    شن کش: جدا کننده سنگ از خاک

     

    : شناسایی انواع گیاهان

    انواع گیاهان:

     1- علفی           2- خشبی

     

    گیاهان خشبی:

    دارای دیوارهای چوبی هستند که باعث استحکام گیاه می شوند به عبارتی در این گیاهان وجود چوب از عوامل اصلی استحکام گیاه است و این گیاهان خودشان انواع متعددی دارند:

    1- تعدادی از آنها درخت هستند که دارای تنه اصلی و بر روی تنه شاخه های فرعی و جانبی قرار دارند.

    2- تعدادی از آنها به صورت خزنده هستند و تمایل به پخش بر روی زمین دارند.

    3- تعدادی دیگر از این گیاهان به صورت درختچه هستند، ما نمی توانیم تنه اصلی را از بقیه شاخه ها جدا کنیم یک تعداد از این گیاهان چوبی به صورت بالا رونده هستند یعنی اگر تکیه گاهی داشته باشند می توانند به راحتی به این تکیه گاه بسته شوند و مناظر بسیار جالبی را برای ما بوجود آورند.

     

    1- درخت زردآلود: به عنوان یک گیاه خشبی یا چوبی باغبانی به حساب می آید که جزء درختان میوه مناطق معتدله است دارای تنه مشخص است چوب تنه به رنگ قهوه ای روشن، شاخه های فرعی متعدد، برگها به صورت متناوب چوبهایی که به صورت جوان هستند تا حدودی به سمت سرخی می گرایند.

    2- پیچ اناری: گیاه جزء گیاهان خشبی بالا رونده است جزء پیچهای بالا رونده در باغبانی به شمار می آید و برگها به صورت مرکب شانه ای فرد می باشد نحوه نگهداریش و تربیت آن بستن شاخه های خبشی بر روی تکیه گاه یا آلاچیق های تزئینی می باشند جالب است بدانید برگ های مرکب بر روی ساقه نیز به صورت متقابل قرار گرفته است.

    3- سرو خزنده: از تیره مخروطیان یا سوزی برگان است دارای برگهای همیشه سبز، برگها به صورت فلی روی هم قرار می گیرند ساقه خبشی ولی تمایل به بالا رفتن ندارد بلکه تمایل در توسعه بر روی سطح پوششی خاک می باشند.

    4- زرشک زینتی: این گیاهان جزو گیاهان زینتی فضای سبز می باشند و دارای شاخه های خبشی ولی هیچ کدام از لحاظ قطر و ضخامت  برتریت ندارند و ظاهر کلی گیاه به رنگ قرمز می باشند و در فضای سبز کشت توده ای، این گیاه منظره بسیار جالب از لحاظ یکنواختی بوجود می آورد. تکثیر آن نیز از طریق قلمه های خشبی و نیمه خشبی است دارای گلهای زرد رنگ است که ارزش چندانی ندارد،گلهای قرار گرفته بر روی ساقه این گیاه بیشتر به فرم فراهم دیده می شوند( چند برگ در یک بند) تنه گیاه خاردار است(یکی از نکته های شناسایی گیاه) و گیاهی است رس شونده یعنی می توانیم با رس به فرم دلخواه در آوریم.

    5- شیر خشت: گیاهان چوبی درختچه ای و هم خزنده است. جالب است که برگها به صورت متقابل بر روی ساقه قرار گرفته اند و از جوانه های کناری این به رنگ سرخ نسبتا تیره به چشم می خورد جزو گیاهان متحمل کم آبی است.

    گیاهان علفی:

    1- گیاهان شمعدانی: دارای برگهای نسبتا کروی و کناره های چین خورده و دارای برگ های ساده، نحوه قرار گرفتن برگها بر روی ساقه بصورت متناوب، بوی خاصی از برگها و تنه آن به مشام می رسد. تکثیر آن از طریق گیاهان علفی به صورت قلمه است گل دهی در مقابل نور خورشید فراوان صورت می گیرد.

    2- کلنوس یا سن یوسف: ساقه بصورت چهار گوش، برگها بصورت متقابل قرار گرفته اند و دارای برگ ساده رنگ آمیزی برگها در این گیاه بر ارزش تزئینی آن می افزاید به شرطی که در مقابل نور مستقیم باشد تکثیر آن از طریق قلمه های علفی می باشد.

    3-اختر یا کانا: از خانواده موزاسه می باشد و دارای گلهای نسبتا زیبا و نامنظم، یکی از ویژگیهای گلهای این گیاهان برگهای آن بصورت بزرگ، کشیده و نوک تیز می باشد که به صورت متناوب بر روی گیاه قرار می گیرد جزء گیاهان علفی دائمی بشمار می آیذ و همچنین یک گیاه ریزوم دار است. تکثیر آن از طریق ازدیاد ریزوم دار است. تکثیر آن از طریق ازدیاد ریزوم است. ریزوم ها در واقع به معنای ساقه های زیر زمینی می باشد. بهتر است ریزوم های گیاه را در پایان فصل رویشی از خاک درآورده در محل شروع فصل کاشت یک ماه قبل از انتقال ریزوها را که در داخل ماسه قرار گرفته اند آبیاری می کنیم تا جوانه های خفته بیدار شده و شروع به رشد کنند.

    موضوع گزارش: آماده سازی گیاهان برای فصل سرما و گرفتن بذر

     

    شرح:

    در این جلسه تمامی گیاهان یکساله موجود در محوطه جلوی مهمانسرا جمع کردیم، گیاهان مثل گل جعفری را بعد از اینکه جمع کردیم از آنها گرفتیم و نحوه گرفتن بذر به این صورت است که گلهایی را که کاملا رسیده اند و بذرهای آنها در حال ریزش است. جدا کرده و در داخل نایلون بسته بندی کردیم و علت جمع آوری گیاهان یکساله آن است که ممکن است در سال بعد در آن مکان آن گیاه کشن نشود و اگر آنرا جمع نکنیم بذرهای آنهانیز ریخته و در سال آتی دچار مشکل خواهیم شد.

     

    : گلخانه

    تشریح:

    گلخانه به محیط هایی اطلاق می شود که از آن دما، رطوبت و میزان گاز co2 به صورت کلیمایتزه یا کنترل شده می باشد و دارای انواع مختلفی می باشند که در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند از آن جمله:

    1- گلخانه های یک طرفه

    2- گلخانه های نیمه دو طرفه

    3- گلخانه های دو طرفه و قوسی

    4- قوسی با دیوارهای عمودی

    5- قوسی نوک دار با دیوار های شیب دار

    6- قوسی نوک دار با دیوارهای عمودی

    7- گلخانه بام مشتی

    8- گلخانه دندانه یا سقف آلونکی

    9- گلخانه های قوسی به هم پیوسته و انفرادی

    گلخانه های یک طرفه:  گلخانه هایی هستند که دیواره شمالی آن از دیواره جنوبی آن بلندتر بوده و زاویه ی را با سطح زمین ایجاد می کند که باعث جذب بیشتر نور می شود و بیشتر جنبه نمایشی دارد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد در یک طرف آن چهار چوب های فلزی قرار دارند که جهت نمایش گلها از آن استفاده می شود و در طرف دیگر سکوهای از دیاد قرار دارند که جهت ازدیاد گیاهان استفاده می شود مثلا برای قلمه زنی که گلخانه خود دانشگاه از این نوع بوده است و تنها گلخانه ای که در مناطق کوهستانی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است گلخانه های قوسی می باشند که هم نور بیشتری جذب می کند و هم هزینه ای که جهت درست کردن آن نیاز است کمتر از سایر گلخانه ها می باشد که قطر دهانه آن در حدود 8 الی9 متر می باشد و راهروی آن حدود 75 سانتی متر و فاصله میله ای هر یک از چهار چوب ها حدود 3 متر از همدیگر می باشد و پوشش آن از طریق پلی اتیلن uv دار می باشد چون در مقابل نور خورشید قدرت مقاومت بیشتری دارد و چهارچوب آن بهتر از آهن گالوانیزه می باشد.

     

    احداث گلخانه

    گلخانه مکانی محصور شده نبستا شفاف یا شفاف برای تنظیم رشد گیاه و جلو انداختن رشد آن اسکلت گلخانه که از جنس گالوانیزه ( فولاد با پوشش گالوانیزه گلخانه های قوسی با دیوارهای کناری ، ممکنه بدون دیواره هم باشند. تاج گلخانه به بلندترین نقطه گلخانه گفته می شود بیشترین ائتلاف از تاج گلخانه، امتداد گلخانه در ازای گلخانه ( شمال و جنبو) روکش پلاستیکی uv دار که پاره نمی شود و از اشعه ها وراء بنفش جلوگیری می کند رایج ترین اسکلت، اسکلت فلزی از جنس گالوانیزه( فولادی) است. ابتدا محل قرارگیری میله مشخص می شود خاک محل مربوط گود شود تا استحکام میله برای مدتی باقی بماند برخی از مهمترین ابعاد گلخانه کمانی مخصوص پرورش صیفی جات است فاصله میله های از هم 12 الی14 متر مطلوبش 3 متر بعد از نصب میله های عمودی ،ناودانی است.

    عرض دهانه کمان حداقل 6 متر و حداکثر 8 متر و حد مطلوبش 7 الی 5/7 متر است طول گلخانه 25 الی 30 متر حداقل 20 متر و حداکثر50 متر بیشتر شود نمی توان دمای آن را تامین کرد ارتفاع کف تا تاج گلخانه 5/3 الی 80/3 متر حداقل 30/3 و حداکثر 4 متر ( برای صیفی جات)

    ارتفاع کف تا سیم های 5/2 الی 80/2 متر حداقل 20/2 و حداکثر 3 متر از سطح زمین جهت نگهداری بار تاج فشاری که وارده می شود از طریق سیم هالت قطر لوله های کمان اصلی 2 الی5/2 اینچ است می توان از 5/1الی5/3 هم استفاده شود قطر مطلوب منقول سیم های قیم 5/1 الی 3 اینچ  می باشد در جهت شمالی جنبوی بوده جهت باید بهس متی باشد که حداکثر نور استفاده می شود و استقرار از عرض باید به گونه ای باشد که کمترین وزش باد باشد. پوشش پلاستیکی از پلاستیک مقاوم به اشعه uv استفاده می شود چون در نقاطی که شدت آفتاب زیاد است پلاستیک بتدریج کدر شده از ابین می رود پس از پلاستیکی که 6 دوره کاشت و 2تا4 سال ضخامت دارد استفاده می شود که عرض 4 متر دارد با عرض باز شده 8 متر هر لایه حدود نیم متر روی لایه دیگر می افتد باید درزها در جهت موافق باد باشند. و دماسنج هم سطح با گیاه آویزان می شود بر روی دماسنج باید یک رطوبت سنج وصل شود Co2 مورد نیاز برای محصولات گلخانه ای 1000 تا1400 pmm است هوای اطراف ما 30pmm و co2 دارد.

    دی اکسید کربن عامل اصلی فتوسنتز و برای افزایش کیفیت محصول باید Co2 را تامین کرد و یا از طریق کپسولهایی و یا شمردن کاه روی سطح 10 الی 15 سانتی متر در صورت وجود رطوبت کافی آسایش می شود.

    هر100 متر مربع یک فن 1300 تا1400 دور لازم است درهر سه متر مربع یک تنگستن + یک فتوسنت وصل می شود بهترین آبیاری مثلا برای خیار گلخانه ای آبیاری قطره ای است و خاک مناسب سبک و معمولی ( درسی) و دارای زهکشی مناسب باشد و با پودرهای پوسیده دامی تقویت شود بهترین PH خاک 6الی5/6 است ولی تا  7PH محصول خوبی بدست می آید.

    سیستم های تهویه از جمله سیستم Fau and paa از موارد مهم در تهویه گلخانه می باشد تهویه کناری و سقفی و استفاده از هواکش.

    کاهش رطوبت گلخانه با استفاده از  بادزنهای برقی باز گذاشتن دریچه های گرم کرون گلخانه ها و پوشش راهرو با سیمان است برای جلوگیری از شدت نور زیاد شیشه ها را گل پاشی و رنگ پاشی یا از حصیر های چوبی یا از محلول آهک استفاده می شود. و یک پوشش دیگر بنام مش(Mesh) پلاستیکی های طوری ظریف که بصورت متری هستند استفاده می شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی, مقاله در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی, تحقیق درباره تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی, مقاله درباره تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آشنایی با وسایل باغبانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت