تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21085
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زمین شناسی
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند

    مهمترین مناطق زلزله خیز دنیا درسه منطقه پراکنده اند:

    1-کمر بند چین خورده آلپ – هیمالیا : جائی که پوسته آسیا – اروپا به صفحه افریقا – هند  برخورد می کند .در کشورهای ایتالیا ، یونان ، ترکیه ، ایران ، شمال هند …..

    2- گمر بند اطراف اقیانوس آرام : جائی که صفحه اقیانوس آرام به صفحه قاره آسیا – اروپا امریکای جنوبی استرالیا و امریکای شمالی برخورد می کند

    3-کمربند میانی اقیانوس اطلس : جائی که صفحه اقیانوس اطلس در حال گسترش است این زلزله ها نسبتاً ملایم وآرامش مردم را چندان بهم نمی زند.

     می دانیم ایران روی یکی ازکمربندهای فعال زلزله خیز جهان قرار گرفته است و هر ازگاهی یک بار زلزله ای ویران کننده نقاطی از کشور را می لرزاند . ( زلزله طبس 57 ، بویین زهرا 41 ، خراسان 47 ، ورودبار منجیل……)

     

    کشور پهناور ایران از نظر زلزله خیزی به چهار منطقه تقسیم می شود:

    کمربند چین خورده زاگرس :

    این کمربند شامل نواحی غرب وجنوبعرب از زلزله خیزترین  منطقه ای ایران است . زلزله ها بیشتر از نوع خفیف ومتوسط و گاهی هم از نوع شدید است . ( زلزله سیلاخور فارسینج )

     ناحیه ی البرز :

    محدوده این قسمت ازقفقاز تا شمال خراسان رادر برمی گیرد . نوع زلزله ها بیشتر ازنوع بزرگ ومخرب است که تعدادآنها کمتر ودوره آرامش آن طولانیتر است . ( رودبار منجیل )

    نواحی مرکزی وشرق ایران :

    شامل قسمتهای مرکزی وشرق وشرق مرکزی ایرن است .قابلیت ایجاد زمین لرزه های بزرگ در این ناحیه وجود دارد. ( طبس 1357، دشت یباض 1347 )

    ناحیه آذربایجان :

    دراین ناحیه خطر بالقوه زلزله زیاد است زیرا گسله های فراوان وفعالی وجود داردهمچنین به علت کوههای آتشفشا ن سهند ، سبلان که درایجاد بعضی زلزله ها می توانند نقش داشته باشند .

    با توجه به مطالب گفته شده متوجه می شویم که شهر مرند از مناطق زلزله خیز ایران به شمار می رود و نام مرند جزو 57  شهری  است که طبق بر اساس فهرست منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، خطر وقوع زلزله در این شهرهای ایران، «خیلی زیاد» ارزیابی شده است.

    تاکنون حدود ‪ ۵هزار زمین لرزه در ابعاد نسبتا کوچک در ‪۹ سال گذشته توسط شبکه لرزه‌نگاری تبریز در شمال غرب ایران ثبت شده است که وقوع این تعداد زمین لرزه پتانسیل بالای زلزله خیزی مناطق وسیعی از شمال غرب کشور را به اثبات می‌رساند.

    این لرزه‌ها که باصطلاح خرد لرزه و در ابعاد زیر ‪ ۴ریشتر بوقوع پیوسته‌اند از سال ‪ ۱۳۷۴همزمان با آغاز بکار شبکه لرزه نگاری شمال غرب کشور در تبریز و ایستگاه‌های هشتگانه آن ثبت شده‌اند.

    طبق گزارش این سازمان آخرین زلزله شهر مرند زلزله خفیف کمتر از 4 ریشتر بوده که هیچ گونه خسارت مالی و جانی در پی نداشته است.

     

    ساختمانهای مقاوم در برابر زلزله

    موثرترین راه پیشگیری درمقابل زلزله ساختن بناها و ساختمانهایی است که در برابرخطر مقاوم باشند . رعایت قواعد مربوط به ساختمان سازی و اصول فنی از مهمترین شرایط ساخت ساختمانها ی مقاوم می باشد . ژاپن از کشورهای موفق دراین زمینه است . باید قوانین سخت تصویب وبه اجرا درآید . دراین زمینه کشورهای که تمام مردم آنها اعم ازدانشمند ومتخصص ومردم ار این قوانین آگاهی لازم را داشته ورعایت نموده اند میزان ضایعات وتلفات آنها کاهش یافته است . که در این مورد شهرداری شهر مرند اقدامات لازم را انجام داده است.

     

    آموزش مداوم

    درمناطق زلزله خیز بایدمردمرا بطور مداوم آموزش داد مخصوصاًدر مناطقی که احتمال وقوع زلزله بسیاربالا است . آموزش باعث می شود تا مردم هنگام وبعد از زلزله که امکان امدادرسانی ،کمک رسانی ، نجات مجروحان وکسانی که زیر آوار مانده اند توسط ارگانهای مسئول کمتر است خود مردم به کمک نیروهای امدادبشتابند یا اینکه در هنگام زلزله درکجا و چگونه جای بگیرند ، کجابروند ، ازکدام مکانها دوری گزینند وکدام عکس العمل مناسب را ازخود نشان دهند وتلفات را کم نمایند.

    آموزش هایی نظیر عکس العمل در هنگام زلزله ، امداد رسانی کمک رسانی ، چگونگی همکاری با مسئولین و غیره میتوتند مفید باشد . در کشورهای پیشرفته وزلزله خیز همه مردم از امکانات آموزشی برابر برخوردارند ،. آموزش توانسته نقش مهمی را درکاهش میزان تلفات داشته باشد. در خصوص آموزش نیز امسال مانور مقابله با زلزله در منطقه آذربایجان در شهر مرند انجام شد. 

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان زلزله در مرند
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت