تحقیق مقاله پدافند هسته ای

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21146
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: صنایع دفاع - نظامی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پدافند هسته ای

    در این بخش به نحوه کنترل و مقابله با سلاح های اتمی می پردازیم.

    بر اثر یک انفجار اتمی انرژی به ترتیب زیر تقسیم می شود:

    1) 50 درصد انرژی آن تبدیل به موج انفجار کهبیار شدید تر از موج انفجار دیگر مواد منفجره است،  میشود و بیشترین تاثیر را بر روی ساختمانها و تأسیسات میگذارد.

    2) 35 درصد آن به تشعشعات حرارتی تبدیل شده که اثرات مرگبار خود را روی تمامی موجودات زنده می گذارد.

    3) 15 درصدانرژی باقیمانده ی این بمبها به تشعشعات هسته ای تبدیل می گردد. در صورت اصابت این اشعه به بدن، سلولهای بدن متأثر شده و موجب ایجاد بیماری در بدن میشود.

    در ضمن حفاظت بدن در برابر این تشعشعات بسیاردشواراست.                                                            

    در بمبهای جدید هسته ای برای اینکه از اتلاف انرژی که بمب صرف کندن گودال میکند جلوگیری شود، سیستمی بکار برده شده که بمب پیش از رسیدن به زمین منفجر شود.

    نشانه حمله هسته ای: 

    اولین نشانه حمله هسته ای نور سفید و خیره کننده ای است که به مراتب درخشان تر از نور خورشید است.

          

    حفاظت در برابر حمله هسته ای:                                      

    1) در صورتی که به هنگام انفجار در محیط باز غافلگیر شده، هیچگونه پناهگاهی در فاصله بسیار نزدیک شما نبود، فوراٌ خود را از طرف شکم به زمین انداخته، چشمان خود را ببندید و از دست و پاها، صورت و گردن خود حفاظت کنید.

    2) به منظور تشخیص جهت انفجار زمان را تلف نکنید. چون اگر تأخیر کنید آسیب پذیری شما در برابر موج انفجار و تشعشع حرارتی بیشتر خواهد شد. در صورتی که در نزدیکی شما شیار، دیوار یا هر جان پناه دیگری وجود داشت از پوشش ان استفاده کنید.

    3) چنانچه پناهگاه یا هر مانع دیگری در بیش از چند قدمی شما وجود داشت برای رفتن به داخل آن سعی نکنید.

    4) هنگامی که در محیط و یا پناهگاه هستید چشمان خود را ببندید، قسمتهای باز بدن را بپوشانید و تا حد امکان در زمین فرو روید تا اینکه موج انفجار و حرارت عبور نماید.

    5) چنانچه داخل ساختمان هستید خود را پشت به در، روی کف اتاق پرت کنید ویا اینکه در زیر وسایلی مانند میز، نیمکت و یا پیشخوان پناه بگیرید.

    6) تقریباً پس از 90 ثانیه بیشترین خطرات ناشی از تشعشع حرارتی و احتمالاً ریزش اجسام سنگین تمام می شود و تا شروع ریزش اتمی میتوانید به مأموریت خود ادامه دهید.   

     

     

    پدافند هسته ای

    تابش رادیواکتیو:

    پس از یک انفجارهسته ای، نسبت کمی از کل انرژی های آزاد شده بصورت پرتو های یونساز تظاهر می کنند( البته این موضوعدر مورد بمبهای نوترونی که تقریباً 80% از انرژی خود را به صورت تابش رادیو اکتیو آزاد میکنند، استثناء است.) 

    در اثر انفجار،مقدیر زیادی از پرتوهای گاماوx ، ذرات آلفا، بتا، نوتروت و پزیترون به اطراف انتشار می یابد. ذرات آلفا سنگین بوده، برد محدودی دارند بنابر این، یک ورق کاغذ یا پوست انسان برای توقف آنها کافی است و هیچ خطری در پی ندارد؛ ولی بیع با استنشاق آنها سبب ورود ذرات مولد آلفا به بدن و ایجاد یک خطر بالقوه برای ایجاد سرطانخواهد شد.پرتوهای بتا،قابلیت نفوز بیشتری دارد و به پوشش محافظ جهت کاهش اثرات آن نیاز است. ریزش محلی در 24 ساعت اول و توسط با انتشار می یابد. ریزش حد واسطه در طول چند هفته در مدار جغرافیایی محل انفجار و ریزش فراگیر در تمام کره زمین پخش می شود. این نوع ریزش مدتهای طولانی باقی مانده و اثرات مخرب آن، بصورت آلودگی داخلی اتفاق می افتد.

    تابش الکترومغناطسی:

    پس از انفجار، یک موج قوی الکترومغناطیسی ایجاد می گردد که مدت کوتاهی وجود خواهد داشت. این موج، از نوع امواج رادیویی است و توسط تمامی آنتن ها، برق گیرها، خطوط تلفن، هواپیماها، تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی و... جذب می شود. تمامی وسایل ارتباط جمعی، مخابرات، سیستمهای حمل و نقل، شبکه های رایانه و سیستمهای نظامی و اطلاع رسانی از کار می افتد. حتی مخاطرات پزشکی نیز وجود دارد؛ به این صورت که کلیه دستگاههای پزشکی که درآنها از وسایل الکترونیک استفاده شده است، مثل دستگاههای ونتیلاتور و مونیتورینگ، اتاقهای جراحی و مراقبتهای ویژه و نیز دستگاههای ضربان ساز از کار خواهد افتاد.

     

     

    دفاع اتمی

    پدیده رادیواکتیو در سال 1896 توسط ‹‹ هنری بکرل›› کشف شد. تاقبل ازآن تمام منابع تولید پرتوهای رادیواکتیو طبیعی بودند(مثل پرتوهای کیهانی و سنگهای رادیواکتیو ضعیف و...) ولی در سال 1934 اولین موادپرتوزای مصنوعی جهت مصارف تحقیقاتی ساخته شدند ، ولی متاْسفانه سران کشورهای قدرتمند از این پدیده عظیم استفاده بسیار نابجایی کردند. آلمانی هادر آغاز جنگ دوم جهانی برای تولید بمب اتمی تلاش می کردند. متفقین وبخصوص انگلیسیها متوجه این منظور شدند ومخازن آب سنگین(D2O که به عنوان نرم کننده نوترون در رآکتور هسته ای مصرف دارد) آنهارا در سوئد ونروژ نابود کردند ومانع دستیابی آنها به بمب اتمی شدند . آمریکایی هابالاخره در سال 1945 در مرکز محرمانه ‹‹ لوس آلاموس ›› موفق به ساخت  بمب اتمی شدند و به تبع آن انگلیسی ها ، فرانسوی هاوچندی بعد چینی هاوهندی ها، پاکستانی ها و اسرائیلی ها هم به این سلاح خطرناک دست یافتند .

    آمریکا در سال 1945با یک بمب اورانیومی(به نام پسرکوچک)باقدرت 5/12تن  T.N.T به هیروشیما حمله کردکه  150000  نفرراکشت وسه روز بعد بایک بمب پلوتونیومی(به نام مردچاق) باقدرت 25تن ‍‍T.N.T به ناکازاکی حمله کرد که تلفات آن 75000  نفربودند . جدا از خطر انفجار  بمبهای اتمی ، خطر نشت یا انفجار نیروگاه های هسته ای نیز وجود دارد . بطور مثال : حادثه نیروگاه اتمی ‹‹ویندسکال›› انگلستان در 1951 باوسعت آلودگی 500 کیلومتر مربع باتعدادی بیمار وکشته. و حادثه نیروگاه اتمی ‹‹ تری میل آیلند›› امریکا در 1979 با وسعت آلودگی چندصد کیلومتر مربع که هیچ گاه اسرار وآمار تلفات آن را فاش نکردند . وحادثه نیروگاه اتمی ‹‹ چرنوبیل ›› روسیه در  1986 که حدود 670000 نفر را آلوده وبیمارکرد وتعداد زیادی ازآنان راکشت.

    کمبود آگاهی های عمومی در این زمینه موجب می شود که برخی نکات ایمنی و پیش بینی های لازم رعایت نشود. علاوه بر این، به دلیل عدم شناخت کافی از روشهای دفاع و ایمنی در بین مردم ترس و نگرانی به وجود می آید.

    پس بهترین روش دفاع اتمی، بالا بردن سطح اطلاعات دفاعی مردم است.

    یک انفجار اتمی چه مشکلاتی را بوجود می‌آورد ؟

    1- نور سفید خیره کننده : اولین عارضه پیش آمده از انفجار اتمی نور سفید خیره کننده ای است که همه جا را روشن می کند       ( چیزی شبیه به نور رعد وبرق ، ولی چندین برابر قویتر ) این نور از تمام پرتوهای مرئی و نامرئی تشکیل شده که موقع نگاه کردن به آن سریعاً افراد را نابینا می کند .  

    2- گرمای فوق العاده زیاد : یک بمب اتمی معمولی می تواند در موقع انفجار چندین میلیون درجه گرما ایجاد کند (چند برابر گرمای کره خورشید ) این گرمای فوق العاده زیاد می تواند همه چیز را به خاکستر سفید تبدیل کند ، تمام اشیاء را سوزانده و تمام فلرات را ذوب میکند و تا مسافت چند کیلومتر دورتر ایجاد سوختگی های بسیار شدید درانسان میکند .

    3- موج انفجار فوق العاده قوی : این موج بصورت یک طوفان بسیار بسیار قوی با سرعتی معادل 3400 متر در ثانیه حرکت کرده که فشار هوای آن به چند صد اتمسفر می رسد . این موج انفجار طوفانی همه اشیاء و اجسام را تا مسافت چند کیلومتر به هوا پرتاب می کند .

    4- تشعشعات رادیواکتیو : این تشعشعات فوق العاده خطرناک و مرگ آور ، به محض ایجاد انفجار در همه جهات پخش شده و تا مدتهای طولانی در محیط باقی میمانند و در همه چیز ذخیره     می شوند ، خاک و هوا را آلوده کرده و یا وارد بدن موجودات زنده از جمله انسانها شده و باعث بروز بیماریهای مرگ آور یا سرطانهای مختلف می شود .

    5- باران اتمی : چنانچه در هنگام انفجار اتمی ، منطقه ابری باشد ، تشعشعات رادیواکتیو درون ابرها ذخیره می شوند و اگر این ابر در سرزمین دیگری ببارد، تمام قطرات آب باران حاوی رادیواکتیو بوده و آن مکان را هم آلوده می کند .

    6- خاکستر اتمی : تمام ذرات گرد و خاکی که بعد از انفجار اتمی به هوا می رود و یا روی زمین می نشیند حاوی مقادیر زیادی رادیواکتیو می باشند ؛ که اگر این ذرات گرد وغبار روی هر شی یا جانداری بنشیند آنها را آلوده میکند و باعث بروز بیماریهای متعدد در انسان و حیوانات و گیاهان می شود .

    7- زمستان اتمی : خاکسترها وذرات گرد و غبار ایجاد شده از انفجارات ، درهواپراکنده شده و نور خورشید را به خارج از جو زمین منعکس می کنند، بطوریکه تقریباً وضعیت تاریکی برقرار خواهد شد و در نتیجه کره زمین سرد می شود . اولین تأثیر زمستان اتمی بر روی گیاهان وکشاورزی خواهد بود و بعد ازآن مرگ سریع پرندگان و افزایش بیش از حد حشرات است.

     

     مراحل گسترش یک انفجار اتمی :

     وقتی یک سلاح اتمی معادل 20 هزار تن ماده منفجره T.N.T  در هوا منفجر شود ، مراحل انفجار به ترتیب زیر است ؛ ( لازم به ذکر است در حال حاضر بمبهای اتمی موجود تا 150 میلیون تن T.N.T یا بیشتر قدرت دارند )

    1- در لحظه انفجار که جرم بحرانی فرا می رسد ناگهان درجه حرارت به چند میلیون درجه میرسد و تشعشعات رادیو اکتیو صادر می شوند .

    2- پس از چند میلیونم ثانیه گوی آتشینی تشکیل می شود که شدیدتر از خورشید است و نور آن تا فاصله 100 کیلومتری قابل رؤیت است . فشار هوای اطراف آن به 500000 اتمسفر   می رسد ، تشعشعات حرارتی نیز خیلی شدیدتر است . در ثانیه های اول وقتی از دور نظاره کنیم ظاهراً انفجار در سکوت مطلق توسعه می یابد ، زیرا صدای انفجار کمی دیرتر شنیده می شود .

    3- پس از چند صدم ثانیه قطر گوی آتشین به 200 متر و درجه حرارت به 5 الی 7 هزار درجه میرسد .

    4- پس از 20 الی 30 ثانیه گوی آتشین 300 متر قطر پیدا کرده و امواج ضربه ای انفجار، تشکیل می شود .

    5- بعد از 5 الی  6 دقیقه پس از بالا رفتن و سرد شدن ، گوی شکل ابر قارچی بخود می گیرد که قطر آن حدود 2 تا 3 کیلومتر و قطر ستون آن 300 الی 500 متر است  و ارتفاع آن به 12 کیلومتر میرسد .

    6- بالاخره باد و جریانهای ناشی از انفجار ابر را پراکنده کرده و در هوا نفوذ می کند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پدافند هسته ای

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله پدافند هسته ای, مقاله در مورد تحقیق مقاله پدافند هسته ای, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پدافند هسته ای, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پدافند هسته ای, تحقیق درباره تحقیق مقاله پدافند هسته ای, مقاله درباره تحقیق مقاله پدافند هسته ای, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پدافند هسته ای, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پدافند هسته ای ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله پدافند هسته ای
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت