تحقیق مقاله فلسفه حجاب

تعداد صفحات: 93 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21343
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فلسفه حجاب

    مقدمه

    پوشش زن به نص قرآن کریم عفاف اوست و عفاف او خدمتی است به سلامت اخلاق جامعه .

    دختران و زنان شایسته با آراستن خویش به پوشش اسلامی بزرگترین معلمان اخلاق و پاکی و فضیلت در جامعه اند آنان که جسم خود را ارزشمند تر از آن می دانند که اجازه دهند هر چشمی از آن بهره برده بر مسند والای فضیلت نشسته اند .

    پوشش ، عفاف و شخصیت و متانت زن را نمودار می کند و او را همچون مرواریدی گرانبها در بر می گیرد .پوشش ، سپری در برابر رهزنان گوهر عفاف است و موجب کمانه کردن تیر زهر آلود چشم ناپاکان .

    پوشش ، دختران جوان و نوجوان را از طمع شکارچیان هوس حفظ  می کند و آنان را در رسیدن به قله رفیع نیکبختی یاری می بخشد .

    پوشش ، جامعه را از فساد حفظ می کند و به زندگی گرمی می بخشد و پاکی و پاکدامنی را به ارمغان می آورد .

    دنیای شرق و غرب در برابر گرفتن حجاب از زن ،چیزی که سعادت و خوشبختی را او را تامین کند به وی نداده است در حقیقت همه چیزش را از او گرفته است ، اما اسلام به زن حجاب می دهد و شخصیتش را بالا می برد و احترام و عظمت و قداستش را مسند مقدس مادری و همسری حفظ می کند  و در همان حال ، هیچ امتیازی را از او باز نمی گیرد . (1)

    ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افکار وعقاید آنان باید جستجو کرد . فکر این نسل از نظر مدهی آنچنان که باید رهنمایی نشده است و از این نظر فوق العاده نیازمند است . لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد  بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی است . در خود قرآن کریم درباره این مطلب تصریح شده است بنابراین در اصل مطالب از جنبه اسلامی نمی توان تردید کرد . پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه یکی از  مظاهر لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی است . (2)

    تهاجم فرهنگی به ارزش های پویای ملت بخصوص در دویست سال اخیر همواره در راس برنامه قرار داشته است .

    شاید بتوان اقرار نمود که سرمایه گذاری های قدرتهای بزرگ مخصوصا آمریکا در زمینه تکنولوژی و برنامه های و فرهنگی بیش ازسرمایه گذاری نظامی آنان بوده است . ارزشهای اسلام به عنوان یک فرهنگ انسان ساز و الهی و ظلم ستیز و طاغوت بر انداز بیش از سایر ارزشهای ملتها مورد این تهاجم قرار گرفته است . (3)

    اینک که پرچمداران تهاجم فرهنگی غرب علیه دژ مستحکم عفاف ، یعنی پوشش اسلامی ،دختران و زنان ما را هدف تبلیغات شوم خود کرده اند ، بر ماست که در تحکیم و تقویت  سنگر حجاب بکوشیم و به دختران و زنان بیاموزیم که دامن پاک حجاب از آلودگی ها و پلیدیها ، پاک و پیراسته است . ( 1 ) حجاب و پوشش در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است اسلام به عنوان آخرین دین الهی برای حفظ فرد و جلوگیری جامعه اند . (1)

     از انحرافاتی که سرچشمه آنها بی حجابی و بی عفتی و عدم رعایت پوشش صحیح می باشد برنامه ای را به مردم داده است که این دستور العمل شامل همه افراد بشر اعم از مردان و زن می باشد . اسلام برای مردان پوششی را قرار داده است که مسلمان بایستی به آن دستور عمل  کند و برای زنان و دختران نیز متناسب با جسم و روحیات آنها برنامه ای دارد . پر واضح است که جسم زن از لطافت و زیبایی خاصی برخوردار است . زن در اسلام مقدس است به شرطی که خودش شرایط آن را داشته باشد . زن در دیدگاه دنیا گران و ما دیگران بسیار تحقیر شده است . زیرا از او به عنوان کالای تبلیغاتی و وسیله شهوترانی و غیره استفاده می کنند و علت همه آنها دوری جستن از برنامه های دین و عمل نکردن به شعائر دینی و مذهبی است . اسلام به عنوان کامل ترین شریعت برای زنان الگویی آورده است و او سیده و سرور زنان عالم است او دختر رسول خدا ( ص ) حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است و زنان در زندگی خود  بایستی در زندگی خود به این نمونه حیا و عفت پیروی داشته باشند . (4)

    در کشورهای اسلامی و مخصوصا ایران محققین بویژه در دهه های اخیر ، به دنبال کشف این حقیقت که شخصیت والای زن در طول تاریخ همراه ، در معرض اتهام و سوء استفاده قرار گرفته و استعدادهای خاص او در لابلای کج فهمی ها و افراط ها و تفریط ها پایمال گشته است .

    معمولا بیشترین تلاش علمی خود را در مسیر احیاء شخصیت مورد اتهام زن و همچنین دفاع از حقوق انسانی و شرعی وی مبذول داشته و صرف می کنند . (5)

    امروزه بر همه کشورهای اسلامی مخصوصا ایران ، ضروری است که در خصوص این مساله و تحقیقات و تبلیغات متناسب با آن ، به طور جدی برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند ، تا بالاخره با نقد و بررسی مبانی و ابعاد مختلف حجاب اسلامی و موارد آسیب شناسی آن بتوانند موازین قابل دفاع و شایسته و بدون تعارض ، معیارها ی ترقی و رشد را به جهانیان عرضه کنند . ( 5)

    در جهان معاصر که جزیره سختی هاست ، پوشیده و عفیف بودن امری عجیب و خلاف عادت بوده و فلسفه و دلیل می خواهد اما عریانی ، خود آرایی و خودنمایی امری عادی و بی نیاز از دلیل است . به نام دموکراسی ، در کشور فرانسه و سوئیس دانش آموزان محجبه اخراج می شوند ! دولت لائیسک ترکیه نماینده مجلس را که مصونیت پارلمانی هم دارد به جرم مقنعه داشتن اخراج و تابعیت او را لغو می کند ! برای سفر به بعضی کشورهای دموکراتیک غربی حتما باید عکس بدون حجاب بانوان مسلمان بر گذرنامه ها شان الصاق شود !

    غم انگیزترین فاجعه معاصر آن است که اینک انحراف ، آزادی معرفی می شود و حجاب ، ارتجاع و کوته فکری قلمداد می گردد !

    دختران ، خواهران و مادران ، بیدار شوید ! به خود آیید !  و هوشیار  باشید . نگذارید شخصیت شما لکه دار شود و شرفتان وسیله بازی این و آن گردد و به سنگر محکم پوشش پناه برید و با اسلحه استوار حجاب از همه چیز خود دفاع کنید تا همچنان انسانی پاک و با ارزش باقی بمانید ان شاء ا... (6)

     « شناخت واژگانی حجاب و عفاف »

    حجاب در لغت به معنی پوشش ، حایل و منع کردن .... می باشد زن محجوبه یعنی که به وسیله ای پوشیده شده است . همچنین حجاب نامی است بر آنچه بدان خود را می پوشانند و آنچه میان دو چیز حایل گردد . (6) معنای لغوی حجاب در عصر ما به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب و بیشتر استعمالش به معنی پرده است . در قدیم و مخصوصا در اصطلاح فقها کلمه رشتر که به معنی پوشش است به کار رفته است (2) حجاب به معنی اصطلاحی یعنی « پوشش مخصوص زنان است و گاهی هم به معنای پرده و ما جز می آید . امروزه واژه حجاب فقط به معنای پوشیدن مخصوص زنان بکار می رود . (6)

    عفاف : عفاف از ریشه عفت است و عفت پدیدار آمدن حالتی برای نفس است که به وسیله آن از فزون خودهی شهوت جلوگیری شود و خویشتن داری از آنچه حلال و زیباست . عفاف یعنی استمناع ورزیدن ، عفاف ورزیدن یعنی در گفتار و کردار از آنچه حلال نیست دوری جستن و خویشتن داری  نمودن . پایه عفاف خویشتن داری است . حضرت علی ( ع ) می فرمایند : عفاف زهد ورزی و خویشتن داری است .(6)

     « تاریخچه و فلسفه حجاب »

    آنچه از امر ولایت مفهم است                     بر دو پایه دین زن مستحکم است

    حکم اول عفت و دوم حجاب                        غیر این زن را تکامل مبهم است

    قدر مسلم این است که قبل از اسلام در میان بعضی ملل حجاب وجود داشته است در ایران باستان و در میان قوم یهود و هند حجاب وجود داشته اما در جاهلیت عرب حجاب وجود نداشته است و به وسیله اسلام پیدا شده است حجابی که در قوم یهود معمول بوده است از حجاب اسلامی سخت و مشکل تر بوده است . جواهر لعل نهر و نخست وزیر هند معتقد است که حجاب از ملل غیر مسلمان دوم و ایران به جهان اسلام وارد شد . (2)

    بدون شک آفرینش لباس و پوشش به تناسب ویژگیهای روحی و جسمی بشر و آوردن فطری انسان به آن به یکی از نعمتها و هدایای به نظیر خداوند محسوب می شود . قرآن کریم در مورد آفرینش لباس چنین می فرماید : ای فرزند آدم ! برای شما لباسی فرو فرستادیم که اندام شما را می پوشاند و مایه زینت شماست و لباس تقوا بهتر است ، این از آیات خداوند است باشد که متذکر شده و پند گیرید ، توجه به داستان آدم و حوا نیز فطری بودن پوشش را اثبات می کند . در تورات کتاب مقدس یهودیان ، چنین آمده : چون زلالیه که آن درخت برای خوراک نیکوست و به نظر خوش ، درختی دلپذیر و دانش افزا می آید پس از میوه اش گرفته ، بخورد و به شوهر خود نیز دادو او نیز خورد . آنگاه چشمان هر دوی ایشان باز شده و فهمیدند که عریانند ، پس برگهای انجیر را هم دوخته ، سترها برای خویش ساختند ، پس خدواند لباس از پوست بر ایشان ارزانی  کرد . این احساس شرم از برهنگی ، حتی بدون حضور  ناظری بیگانه و سرعت در پوشاندن خود بوسیله برگها ، از آن جهت که تحت تاثیر هیچ آموزش یا فرمانی از جانب خداوند یا فرشته وحی و یا تذکر هر یک به دیگر  نبوده است ، بیانگر فطری بودن پوشش در انسان است و ثابت می کند لباس و پوشش به تدریج و بر اثر تمدن ایجاد نشده است ، بلکه انسانها ی نخستین یا به تعبیه بهتر ، نخستین انسانها به طور فطری  بدان گرایش داشته اند . این داستان می رساند پیش از اسلام حجاب و نقاب بوده و بشر در بدو خلقت ، قبل از آنکه شرایع آسمانی گوشزد وی گردد . انسان نخستین مامور به پوشش خود می گردد . در تاریخ می بینیم که زنان یونان حجاب داشتند که در جزیره خیوس تا مدتها رواج داشته و اغلب مولفان یونانی از حجاب صحبت کرده اند . زنها ی شهر تب حجاب خاص داشته اند که مقابل دو چشم دو سوراخ داشته برای اینکه چشم ها بتوانند ببینند . در کیش آریایی زنان محترم محجوب بوده اند و همچنین زنان مقرر ایرانی برای حفظ حیثیت طبقه ممتاز و ایجاد حدودی که آنها را از زنان عادی و طبقه چهارم امتیاز دهد صورت خود را می پوشاندند و گیسوان را بلند می کردند . حجاب اختصاص به اسلام ندارد و آنان که برای خود احترام و حقوق را خواهان بودند و یا مردانی که زنانشان را پاک می خواستند پوشش را ایجاب می کردند . به طور کلی اگر به لباس آن دسته از مردم که هنوز کاملا تحت تاثیر غرب قرار نگرفته نگاهی بیندازیم مثل لباس طوایف و عشایر گوناگون ایران ، کردها ، بلوچها، بختیاریها و یا عربها ، لباس زنان و مردان هند ، پاکستان و کشورهای دیگر از تمدن غرب مثل ژاپنیها یا حتی اروپائیان قبل از رنسانس و مردم انگلیس قبل از ملکه الیزابت ، متوجه می شویم که در همه آنها یک عضویت مشترک و عمده بوده است و آن هم این است که همه آنها بلند و گشاده و غیر چسبان می باشد بنابراین درک می کنیم که از حجاب و پوشش به عنوان وسیله ای برای نشان دادن حیا و عفت استفاده می شده است (6)

    بدون شک در عصر ما که بعضی نام آنرا عصر برهنگی و آزادی جنسی گذارده اند و افراد غربزده بی بند و باری زنان را جزئی از آزادی او می دانند ، سخن از حجاب گفتن برای این دسته ناخوشایند و گاه افسانه ای است متعلق به زمانها ی گذشته ، ولی متاسفانه به حساب و مشکلات و گرفتار یهای روز افزون که از این آزادی های بی قید و شرط بوجود آمده ، سبب شده که تدریجا گوش شنوایی برای این سخن پیدا شود . اسلام ، می گوید کامیابی های جنسی ، اعم از آمیزش و لذت گیریهای سمعی و بصری و لمس مخصوص همسران است و غیر از آن گناه و مایه آلودگی و ناپاکی جامعه می باشد که جمله « ذلک ازکی لهم » در آیه 30 سوره ی نور اشاره به آن است.

    فلسفه حجاب امر مکتوم و پنهانی نیست زیرا : 1- برهنگی زنان که طبعا پیامدهایی همچون آرایش و عشوه گیری و امثال آن را به همراه دارد ، مردان مخصوصا جوانان را در یک حال تحریک دائم قرار می دهد . مخصوصا این نکته که غریزه جنسی نیرومند ترین و ریشه دارترین غریزه آدمی است و در طول تاریخ سرچشمه حوادث مرگبار و جنایات هولناکی شده تا آنجا  که گفته اند : هیچ حادثه مهمی را پیدا نمی کنید مگر اینکه پای زنی در آن میان است . آیا دامن زدن مستمر از طریق فرهنگی با این غریزه و شعله ور ساختن آن بازی با آتش نیست ؟ آیا این کار عاقلانه ای است ؟

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فلسفه حجاب

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب , مقاله در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب , تحقیق درباره تحقیق مقاله فلسفه حجاب , مقاله درباره تحقیق مقاله فلسفه حجاب , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فلسفه حجاب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت