تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج

تعداد صفحات: 35 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21515
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: بهداشت
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج

    ازدواج و مسایل بهداشتی مربوط به آن

     

    1-    اهمیت بهداشت ازدواج را تشریح کنید؟

    داشتن آمادگی جسمی و روحی لازم برای ازدواج، علاوه بر تحکیم بنیان خانواده موجب تضمین سلامت فرزندان خواهد بود. اطمینان از مبتلا نبودن زوجین به بیماری مسری، نداشتن اعتیاد و بیماری روانی شدید و غیرقابل کنترل، نبود زمینه مشترک بروز بیماریهای ژنتیک در زوجین و داشتن شناخت لازم در مورد فیزیولوژی جنس مخالف از جمله مواردی است که در بهداشت ازدواج، به آنها پرداخته می شود.

    2-    آزمایشهای لازم قبل از ازدواج را نام ببرید؟

    این آزمایشها شامل آزمایش خون (از نظر وجود کم خونی و بیماری تالاسمی و نیز تشخیص گروههای خونی) و آزمایش ادرار (از نظر وجود بیماری مقاربتی و اعتیاد) است و در صورت نیاز، آزمایشهای تکمیلی انجام می شود.

    3-    ازدواج های فامیلی را تعریف کنید؟

    عبارت است از ازدواج بین دو نفر که با یکدیگر خویشاوند هستند و دارای ژنهای مشابه با ساختمان یکسان اند و ژنهای مشابه را از اجداد و گذشتگان مشترک دریافت کرده اند.

    4- انواع بیماریهایی که در اثر ازدواجهای فامیلی افزایش می یابد را نام ببرید؟

    دیابت، انواع سرطانها، فشار خون، میگرن، تالاسمی، زخم معده، کند ذهنی، میکروسفالی، بیماری داسی شدن سلولهای خونی، فنیل کتونوری، بیماری روانی، انواع اختلالات متابولیسم، ناشنوایی، نقایص مادرزادی.

    5- بروز بیشتر اختلالات مادرزادی در ازدواجهای فامیلی در اثر چیست؟

    به این علت است که احتمال وجود ژن نهفته و ناپیدای یک بیماری خاص، در یک فامیل، بسیار بالاست و در صورتی که این ژنها در کنار هم قرار گیرند بیماری از حالت نهفته خارج شده، به صورت آشکار درمی آید.

    6- اهمیت مشاره ژنتیک را در پیشگیری از تولد کودکان معلول شرح دهید؟

    مشاوره ژنتیک، روندی است که طی آن به زوجها، در مورد بیماریهای ژنتیک و بیماریهایی که ممکن است بر فرزندان آنها تأثیر بگذارد آموزش داده می شود. گرفتن شرح حال خانوادگی از هریک از زوجها درباره بیماریهایی که جنبه موروثی دارد و احتمالاً کامل کردن این اطلاعات با آزمایشهای تکمیلی، می تواند به تصمیم گیری فرد در مورد انتخاب همسر آینده کمک نماید.

    7- نکات اساسی آموزشهای قبل از ازدواج را فهرست کنید؟

    در این کلاسها، درباره مسایل گوناگونی از جمله رعایت بهداشت فردی در ازدواج، تنظیم خانواده و روشهای مختلف پیشگیری از بارداری، مشکلات جانبی ازواج فامیلی، مسایل تغذیه ای، مسایل زناشویی، آمادگی برای بارداری و ... به زوجها آموزش داده می شود.

    بهداشت دوران بارداری

     

    1- اهداف مراقبتهای دوران بارداری را توضیح دهید؟

    هدف از مراقبتهای دوران حاملگی، تأمین و حفظ سلامت مادر و جنین اوست. در طی این مراقبتها مادران برای زایمانی طبیعی آماده می  شوند. آموزشهای لازم را در زمینه خطرات، عوارض و مسایل طبیعی همراه حاملگی فرامی گیرند که نتیجه آن حفظ سلامت جسمی و روحی مادر و کاهش مرگ و میر مادران به دلیل عوارض بارداری می شود.

    2- بهترین سن حاملگی چه سنی است؟

    بهترین سن برای بارداری بین 35-18 سالگی است.

    3- حاملگی های زودرس و دیررس چه عوارضی را به همراه دارند؟

    حاملگیهای زودرس به دلیل عدم بلوغ فیزیولوژیک، نداشتن آمادگی و اطلاعات لازم، مشکلاتی را ایجاد می کند. حاملگیهای سنین پایین که لگن هنوز به رشد کافی و کامل خود نرسیده است می تواند برای مادر باردار خطراتی را به دنبال داشته باشد. حاملگی در سنین بالا باعث نقایص مادرزادی می شود.

    4- علائم حاملگی را توضیح دهید؟

    اولین و معمولترین علامت حاملگی در خانمها قطع قاعدگی (عادت ماهانه) است. علایم دیگری نظیر بزرگ و حساس شدن پستانها، تهوع و استفراغ صبحگاهی و تکرّر ادرار نیز در بعضی از خانمهای باردار دیده می شود.

    5- اولین مرحله مراقبتهای دوران بارداری چه مرحله ای است؟

    معمولاً در اولین معاینه، شرح حال دقیقی از مادر گرفته می شود که در طی آن درباره سابقه بیماری مادر (مثلاً بیماری قلبی یا کلیوی) سابقه حاملگیهای قبلی، سابقه جراحی نیز سؤال می شود و تاریخ احتمالی زایمان با توجه به تاریخ آخرین قاعدگی محاسبه می شود.

    6- آزمایشهایی که از زن باردار درخواست می شود را نام ببرید؟

    1. اندازه گیری هموگلوبین – هماتوکریت و شمارش پلاکتها.

    2. تعیین گروه خونی و RH

    3. بررسی از نظر دیابت

    4. آزمایش ادرار از نظر وجود عفونت

    5. آزمایش VDRL برای تشخیص سفلیس

    6. تست پاپ اسمیر

    7- تغییرات طبیعی دوران بارداری در سه ماهه اول را نام ببرید؟

    - خواب آلودگی

    - احساس سنگینی در پستانها

    - احساس سنگینی و پرشدن در لگن

    - تکرّر ادرار

    - افزایش ترشحات تناسلی

    - تهوع صبحگاهی

    - اختلالات گوارشی

    8- علائم خطر دوران بارداری را نام ببرید؟

    - احساس درد، درد زایمانی یا هر نوع درد لگنی و شکمی

    - خونریزی و یا خروج هر نوع مایع

    - ورم دستها و صورت

    - سردرد شدید یا مداوم

    - تاری دید

    - تب و لرز

    - سوزش ادرار

    - استفراغ مداوم

    - احساس کاهش حرکات جنین

    9- مواردی که در دوران بارداری مورد تأکید قرار می گیرد را نام ببرید؟

    1. تغذیه زن باردار

    2. استراحت

    3. استحمام

    4. مراقبت از دندانها

    5. لباس زن باردار

    6. ورزش

    7. مسافرت

    8. مراقبت از پستانها

    9. واکسیناسیون

    10- چرا مادران در دوران بارداری واکسینه می شوند؟

    همه مادران در دوران بارداری علیه بیماری کزاز واکسینه می شوند. این کار باعث ایمن شدن آنها و نوزادشان درمقابل بیماری کزاز خواهد شد.

    11- آیا مادران باردار می توانند به مسافرت بروند؟

    بارداری، مانعی برای مسافرت مادران نیست به شرطی که در هر حال دسترسی به امکانات پزشکی داشته باشند. چنانچه مادران مسیرهای طولانی را با اتومبیل طی می کنند بهتر است هر 2 ساعت یک بار از ماشین پیاده شوند و چند قدم راه بروند. در اواخر دوره حاملگی، مسافرتهای طولانی توصیه نمی شود و لازم است مادران، قبل از مسافرت با پزشک خود مشورت نمایند.

    12- از چه مواردی در حاملگی باید پرهیز شود؟

    1. مصرف هرگونه دارو و مواد شیمیایی

    2.عکسبرداری

    3. مصرف دخانیات

    13- چه عواملی باعث می شود دندانهای زنان باردار مستعد پوسیدگی شود؟

    مادران باردار به علل مختلف در معرض پوسیدگی دندانها قرار دارند. کم شدن بزاق، تغییرات هورمونی و نوع تغذیه از آن جمله اند. لازم است خانمها به محض اطمینان از حامله بودن به دندانپزشک مراجعه نمایند تا لثه ها و دندانهای آنها معاینه شود.

    14- حاملگیهای پر خطر را نام ببرید؟

    1. حاملگی قبل از سن 18 و بعد از 35 سالگی؛

    2. فاصله بارداری کمتر از 2 سال؛

    3. حاملگی چهارم به بعد؛

    4. مادری که قدش از 45 سانتیمتر کمتر باشد؛

    5. مادری که وزن او قبل از بارداری کمتر از 38 کلیوگرم باشد؛

    6. حاملگیهای چند قلو؛

    7. سوء تغذیه مادر؛

    8. سابقه سقط  و زایمان مشکل در مادر؛

    15- چه عواملی باعث تغییرات روحی و روانی در مادر باردار می شود و وظیفه اطرافیان در کمک به بهداشت روانی مادر باردار چیست؟

    احساسات مادر نسبت به بارداری، همسر و نوزادش در این تغییرات مؤثرند. مسایل خانوادگی، وضعیت اقتصادی خانواده، روابط حاکم بر خانواده نیز در این تغییرات، تأثیر دارند. تغییرات هورمونی دوران بارداری نیز به بروز این حالات کمک می کنند. تمام این عوامل دست به دست هم داده، ممکن است مادر باردار را زودرنج، کم حوصله و عصبی نمایند.

    در این حال وظیفه اطرافیان و مخصوصاً شوهر، بسیار مهم و کمک کننده است. آنها با ایجاد جوی عاطفی و صمیمی می توانند باعث ایجاد اعتماد به نفس در زن باردار شده، فضا و محیطی آرامش بخش در خانواده ایجاد کنند تا مادر، این دوران را با سلامتی و اطمینان طی نماید.

    بهداشت زایمان و پس از زایمان

     

    1-    زایمان را تعریف کنید؟

    به مجموعه مراحلی گفته می شود که در طی آن نوزاد، جفت و پرده های جنینی از کانال زایمانی خارج می شوند. زایمان با دردهای زایمانی شروع می شود، با ولادت نوزاد ادامه می یابد و با خروج جفت پایان می پذیرد.

    2-    مرحله اول زایمان را توضیح دهید؟

    مرحله اول، بازشدن رحم است که ممکن است از چند ساعت تا دو روز طول بکشد. علت بازشدن دهانه رحم انقباضات رحمی است. این انقباضات سبب دردهای زایمانی می شوند. در آغاز مرحله اول، فاصله دردهای زایمانی در حدود 15 دقیقه و مدت هر درد چند ثانیه است. در این مرحله  کیسه جنینی که محتوای مایع آبکی است خود به خود با دست پزشک یا ماما پاره می شود و مایعی که جنین در آن شناور است جاری می گردد.

    3- مرحله دوم زایمان را توضیح دهید؟

    مرحله دوم زایمان، جریان واقعی تولد است که ممکن است از ده دقیقه تا یک ساعت و نیم طول بکشد. در این مرحله است که نوزاد از بدن مادر خارج می شود و زندگی مستقل خود را آغاز می کند.

    4- اپی زیوتومی به چه منظور صورت می گیرد؟

    در بعضی از زایمانها، به علت اینکه عضلات اطراف مهبل سفت هستند، مرحله دوم زایمان طولانی می شود؛ در این صورت پزشک برای جلوگیری از وارد آمدن فشار بر سر جنین و تسریع زایمان، مجرای زایمان را با قیچی می برد تا مجرای زایمانی وسیعتر شده، سر کودک به راحتی خارج شود. این عمل را اپی زیوتومی می گویند. با خروج نوزاد، محل بریده شده را با نخی که خود به خود جذب می شود، می دوزند.

    5- مرحله سوم زایمان را توضیح دهید؟

    پس از به دنیا آمدن نوزاد، در مرحله دوم، انقباضات رحمی خفیفتر می شود و مادر احساس کاهش درد و آرامش می کند. این انقباضات خفیف تا خروج جفت ادامه می یابد. جفت، معمولاً به طور خود به خود از جدار رحم جدا شده تا نیم ساعت بعد از تولد نوزاد، خارج می شود. گاه لازم است جفت را با مالش روی شکم یا به کمک دست، خارج کرد.

    6- سزارین چیست؟ در چه مواقعی سزارین بر زایمان طبیعی برتری دارد؟

    نوعی عمل جراحی است که طی آن با بریدن جدار شکم و رحم، نوزاد بیرون آورده می شود. هنگامی که اندازه سر نوزاد با لگن مادر هماهنگ نباشد یا لگن مادر در قسمتی بیش از حد تنگ باشد همچنین در مواقعی که جنین وضعیت غیرطبیعی داشته باشد، لازم است زایمان با روش سزارین انجام شود.

    7- دوران نقاعت بعد از زایمان چه دورانی است و چه قدر به طول می انجامد؟

    دوران نقاهت پس از زایمان به6 تا 8 هفته اول بعد از زایمان گفته می شود که در طی آن تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیک ایجاد شده بر اثر بارداری برگشت می کند.

    8- تغییرات طبیعی بعد از زایمان چیست؟

    - کاهش حجم رحم

    - کاهش وزن به میزان تقریباً 8 کیلو

    - ترشح شیر از پستانها که در ابتدا به صورت آغوز بوده. با گذشت سه تا چهار روز ترشح شیر آغاز می شود.

    - ترشحات رحم که در ابتدا به صورت خونی است ولی به زودی از قرمزی آن کاسته می شود و به صورت ترشحات بعد از زایمان درمی آید.

    9- مادر چه زمانی بعد از زایمان می تواند غذا بخورد؟

    مادر هر زمان که میل به غذا داشته باشد می تواند غذای مایع یا جامد مصرف کند. رژیم غذایی وی همان رژیم دوران بارداری است و خانمهای شیرده باید حداقل یک لیتر شیر اضافه بخورند.

    10- فایده ورزشهای پس از زایمان چیست؟

    برای اینکه عضلات شکم، پشت و لگن و سایر اعضای بدن که در دوران حاملگی و زایمان دچار تغییراتی شده اند هر چه زودتر به حالت طبیعی برگردند. پس از هفته دوم زایمان، ورزش توصیه می شود.

    11- معمولاً چه مدت پس از زایمان، قاعدگی برمی گردد؟

    برگشت قاعدگی در زنان مختلف، متفاوت است. این زمان ممکن است از 6 هفته تا یک سال پس از زایمان متغییر باشد. مادرانی که نوزاد خود را شیر می دهند دیرتر قاعده می شوند ولی اکثر مادران در ماه پنجم یا ششم بعد از زایمان قاعده خواهند شد.

    تنظیم خانواده

     

    1-    لزوم رعایت تنظیم خانواده را تشریح کنید؟

    الف) جمعیت و تأمین غذا

    ب ) رشد بی رویه جمعیت و نظام آموزشی

    ج ) رشد بی رویه جمعیت و نظام اقتصادی

    د ) رشد جمعیت و مسکن

    ه) رشد جمعیت و بهداشت

    و ) رشد جمعیت و محیط زیست

    ز ) رشد جمعیت و خدمات عمومی

    ح ) رشد جمعیت و مسؤولیتهای اجتماعی بانوان

    2- تنظیم خانواده را تعریف کنید؟

    فاصله گذاری مناسب بین بارداریها و کنترل تعداد فرزندان با استفاه از روشهای پیشگیری از بارداری با توجه به امکانات اقتصادی، قدرت جسمی و روانی والدین را تنظیم خانواده گویند.

    3- اهداف تنظیم خانواده را بنویسید؟

    1. کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان؛ کاهش معلولیت و ناتوانیهای ناشی از حاملگیهای ناخواسته

    2. کاهش بیماریهای مادر زادی با جلوگیری از زایمانهای دیرهنگام

    3. جلوگیری از حاملگیهای ناخواسته و سقطهای غیرقانونی

    4. جلوگیری از سوء تغذیه مادران و کودکان با فاصله گذاری مناسب بین فرزندان

    5. تأمین سلامت جسمانی و روانی مادران

    6. کمک به خانواده ها در جهت داشتن تعداد فرزندان دلخواه و متناسب با امکانات اقتصادی جسمانی و روانی آنها.

    4- روشهای متداول پیشگیری از حاملگی را نام ببرید؟

    1. روشهای مکانیکی شامل:

    الف) پوشش برای مرد (کاندوم)

    ب ) دستگاه داخل رحمی (IUD)

    2. روشهای شیمیایی شامل:

    الف) قرصهای خوراکی ضد بارداری

    ب ) هورمونهای تزریقی

    ج ) کپسولهای کاشتنی

    3. روشهای جراحی شامل:

    الف) بستن لوله در مردان (وازکتومی)

    ب ) بستن لوله در زنان (توبکتومی)

    5- مزایای استفاده از قرصهای ضد بارداری را بنویسید؟

    1. مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری نه تنها منجر به سرطان نمی شود، بلکه از برخی انواع سرطان پیشگیری می کند.

    2. استفاده از قرصهای ضد بارداری منجر به نازایی نمی شود بلکه پس از قطع مصرف قرص در ظرف چند ماه، قدرت باروری بازمی گردد.

    3.استفاده از قرصهای ضد بارداری منجر به تولد نوزادان ناهنجار نمی شود و اگر در زمان حاملگی مصرف نشده باشد نوزادان سالم متولد خواهند شد.

    4. قرصها برای اینکه مؤثر واقع شوند باید به طور مرتب و صحیح مورد استفاده قرار گیرند .

     

    بهداشت کودکان

     

    1-    دوره شیرخوارگی را تعریف کنید؟

    28 روز اول زندگی را دوره نوزادی و پس از آن تا 2 سالگی را دوره شیرخوارگی می نامیم.

    2- به نظر شما چرا بر مراقبت نوزادان تأکید می شود؟

    مراقبتهای بهداشتی در این زمان سهم بهه سزایی در حفظ سلامت و کاهش مرگ و میر کودکان دارد. تغذیه مناسب، ایمن سازی در مقابل بیماریهای واگیردار و پایش رشد، رعایت نکاتی که بیماریهای شایع نظیر اسهال و عفونتهای تنفسی را کاهش می دهد و مواردی نظیر آن، به ارتقای سطح سلامتی در این دوران کمک می کند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج

    فهرست:

    ازدواج و مسایل بهداشتی مربوط به آن

     بهداشت دوران بارداری

     بهداشت زایمان و پس از زایمان

     تنظیم خانواده

     بهداشت کودکان

     تغذ یه کودکان

     مشکلات شایع بهداشتی در کودکان

    یاری کودک به کودک

    بهداشت کودکان معلول

     بهداشت سالمندان

      بهداشت محیط خانه

     مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی به خانواده

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج, مقاله در مورد تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج, تحقیق درباره تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج, مقاله درباره تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بهداشت خانواده- بهداشت ازدواج
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت