تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22536
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گرافیک
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر

    پردازش تصویر

     

    هنگامی که داده های سنجش از دور به فرمت رقومی(Digital) باشند،

    میتوان با استفاده از کامپیوتر ،پردازش و تجزیه و تحلیل های رقومی نجام داد.این پردازش برای افزایش کیفیت داده ها و تفسیر های چشمی انجام میگیرد.همچنین میتوان موضوع یا اطلاعات به خصوصیرا از تصویر به دست آورد که همگی به صورت خودکار توسط کامپیوتر انجام میگیرد.

    تصاویر آنالوگ:

    تصاویری مانند عکس های هوایی که توسط سیستم های عکس برداری (دوربین) به دست میآیند.از آنجایی که در این عکس ها از فیلم عکاسی استفاده شده است،پس هیچ پردازشی نیاز ندارد.

    تصاویر رقومی(دیجیتالی):

     

    تصاویر سنجش شده که از تعداد زیادی مربعات کوچک(پیکسل) تشکیل شده اند.هر پیکسل دارای یک شماره رقمی(Digital Number) میباشد که بیانگر میزان روشنایی  آن پیکسل  است.به این نوع تصاویر ، تصاویر رستری هم میگویند.تصاویر رستری دارای سطر و ستون میاشند.

     

    یک تصویر را می توان توسط تابع دوبعدی f(x,y) که در آن X و Y را مختصات مکانی و مقدار f در هر نقطه را شدت روشنایی تصویر درآن نقطه می نامند. اصطلاح سطح خاکستری نیز به شدت روشنایی تصاویر مونوکروم اطلاق میشود . تصاویر رنگی نیز از تعدادی تصویر دوبعدی تشکیل می شود.

       

    زمانی که مقادیر X و Y و مقدار f(x,y) با مقادیر گسسته و محدود بیان شوند ، تصویر را یک تصویر دیجیتالی می نامند. دیجیتال کردن مقادیر X و Y را Sampling و دیجیتال کردن مقدار f(x,y) را quantization گویند.

       

    برای نمایش یک تصویر M * N از یک آرایه دو بعدی ( ماتریس) که M سطر و N ستون دارد استفاده می کنیم . مقدار هر عنصر از آرایه نشان دهنده شدت روشنایی تصویر در آن نقطه است. در تمام توابعی که پیاده سازی خواهیم کرد ، هر عنصر آرایه یک مقدار 8 بیتی است که می تواند مقداری بین 0 و 255 داشته باشد. مقدار صفر نشان دهنده رنگ تیره ( سیاه ) و مقدار 255 نشان دهنده رنگ روشن ( سفید ) است.

       

    به عنوان مثال تصویر زیر که سایز آن 288 * 265 است از یک ماتریس که دارای 288 سطر و 265 ستون است برای نمایش تصویر استفاده می کند .

     

     

    هر پیکسل از این تصویر نیز مقداری بین 0 و 255 دارد . نقاط روشن مقادیری نزدیک به 255 و نقاط تیره مقادیر نزدیک به 0 دارد. همه توابع پردازش تصویر از این مقادیر استفاده کرده و اعمال لازم را بر روی تصویر انجام می دهند

     

    مقادیر پیکسل ها:

    مقدار انرژی مغناطیسی که  یک تصویر رقومی به هنگام تصویر برداری کسب میکند،رقم های دوتایی(Digit binary) یا بیت ها(Bits) را تشکیل میدهند که از قوه صفر تا 2 ارزش گذاری شده است.هر بیت ، توان یک به قوه 2 (1بیت=21)میباشد.

    حداکثر تعداد روشنایی بستگی به تعداد بیت ها دارد.بنابراین 8 بیت یعنی 256 شماره رقومی که دامنه ای از 0 تا 255 دارد.به همین دلیل است که وقتی شما تصویر رستری از سنجنده خاصی مانند TM را وارد نرم افزاری میکنید  تغییرات میزان روشنایی را بین 0 تا 255 نشان میدهد.

    دقت تصویر:

    دقت تصویر بستگی به عدد پیکسل ها دارد.با یک تصویر ۲ بیتی ، حداکثر دامنه روشنایی ۲۲ یعنی ۴ میباشد که دامنه آن از ۰ تا ۳ تغییر میکند.در این حالت تصویر دقت (تفکیک پذیری لازم) را ندارد.تصویر ۸ بیتی حداکثر دامنه ۲۵۶ دارد و تغییرات  آن بین ۰ تا ۲۵۵ است .که دقت بالاتری دارد.

    روش های پردازش تصاویر:

    بخش بندی سطح خاکستری ( Gray-Level Slicing )

    فرض کنید می خواهیم مساحت کل جنگل های استان را تعیین کنیم. با فرض اینکه عکس هوایی از استان را داشته باشیم ، می توانیم از بخش بندی سطح خاکستری استفاده کنیم. بدین صورت که با نمایان کردن سطوح خاکستری نشان دهنده جنگل ها و پایین آوردن شدت سطوح خاکسنری دیگر نقاط تصویر ، مساحت جنگل ها را محاسبه کنیم. نمودار زیر نحوه نگاشت مقادیر پیکسل ها ی تصویر ورودی را نشان می دهد.

     

     

    همچنین از نمودار نیز برای نگاشت مقادیر پیکسل های تصویر ورودی می توان استفاده کرد.

    شکل نمودار فوق نشان می دهد که تصویر خروجی  تولید شده توسط این نمودار یک تصویر باینری است.

    ترمیم تصویر(Image restoration):

    در بیشتر تصاویری که توسط ماهواره ها یا رادار ها ثبت میگردند ،  اختلالاتی در  تصویر به وجود میاید که به دلیل خش میباشد.دو اختلال مهم در تصاویر چند باندی ، نواری شدن (Banding) و خطوط از جا افتاده میباشد.

    نواری شدن(باندی شدن):

    اشتباهی که توسط سنجنده ، در ثبت و انتقال داده ها روی میدهد.و یا تغییر پیکسل در بین ردیف ها میتواند باعث ایجاد چنین اشتباهی گردد.

    خطوط از جا افتاده ( خطا در تصویر) :

    اشتباهی که در ثبت و انتقال داده ها روی میدهد و در نتیجه، یک ردیف پیکسل در عکس از بین میرود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر, مقاله در مورد تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر, تحقیق درباره تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر, مقاله درباره تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آشنایی با پردازش تصویر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت