تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23116
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی

    درخت گردویی ایرانی یا انگلیسی jaglans regia تحت تاثیر چندین بیماری است که به رشد آن ضربه زده و کیفیت و محصول هسته های آن را کاهش می دهد. برخی از این بیماری ها که بیماری های انگلی نامیده می شوند را     تولید می کنند که به عنوان انگل روی گیاه میزبان زندگی می کنند. ناهنجاری های دیگر که بیماری های غیرانگلی می باشند از شرایط آب و هوایی نامطلوب نامیده می شوند و همچنین ناشی از خاک نامناسب یا کمبود و اضافه بودن یک یا تعدادی مواد معدنی در خاک می باشند. آفات باکتریایی گردو که باjaglandis  xanthomonos  ایجاد می شوند نسبت به کل بیماری های گردو از اهمیت اقتصادی بیشتری برخوردار می باشند. شیوع و زیان باری آن هر ساله متغیر است. آن معمولا در نواحی ساحلی پوشیده از مه(مه آلود) اقیانوس آرام نسبت به نواحی بومی داخلی جدی تر است (از نظر شیوع و زیان) بیش از پنجاه درصد محصول در باغ های سم پاشی نشده در سال شیوع اپیدمی از بین رفته است برگها، هسته، دم گربه ای، جوانه و ریشه های رشد کنونی مورد هجوم قرار گرفته است بیماری در ابتدا در فصل بهار در برگهای جوان بصورت نقاط کوچک (لکه های ) قهوه ای مایل به قرمز در حاشیه ها یا بافتهای بین برگها نمایان می شوند. بر روی ریشه مترها این بیماری سبب نقطه های سیاه و تقریبا پژمرده می شوند که اغلب ریشه ها را احاطه می کند و سبب می شود آنها خشک شوند برگهای جوان و جوانه های دم گربه ای به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه شده و خشک می شوند. این بیماری بویژه برروی هسته ها جدی تر است که در آنها سبب نقطه لکه های سیاه به اندازه های مختلف می شود موجود زنده که علت بیماری است از یک سال تا سال بعدی در جوانه های بیمار هستند و در مقادیر کم تر در پوسیدگی های شاخ و برگهای رشد کرده از سال قبلی وجود دارند . این باکتری ها در اصل با قطرات باران از منابع آلودگی متصل شده منتشر می شوند این باکتری ها از طریق منافذریز stomata وارد بافتهای رشد کنونی می شوند. باران های طولانی و فراوان دقیقا قبل و طی شکوفه دهی و برای حدود دو هفته پس از آن می توانند سبب شیوع جدی می شود چون هسته میوه در آن زمان بیشتر مستعد بیماری است. آلودگی ها (عفونت) که پس از آن رخ می دهد که هسته ها سه چهارم رشد خود را کرده اند از اهمیت اقتصادی کمی برخودار است چون به ندرت به پوست می رسد گرده های آلوده از دم گربه ای های بیمار نیز گاهی اوقات این باکتری ها را منتشر می کند این آفت می تواند با مصرف محلول های محصول خاص در فواصل زمان بندی شده و یکسره کنترل شود. هر یک از مواد سم پاشی زیراگر بدرستی بکار رود موثر می باشد:

    1)-2-100  (6-3-100) Bordeaux-4 در نواحی بی نهایت مرطوب یک امولیسون (محلول) تابستانی روغن به میزان یک پانیت از محلول روغن در هر 100 گالن مخلوط  Bordeaux باید قبل از شکوفه دهی افزوده شود تا وخامت(شدت) آسیب برگ کاهش یابد حتی در شرایطی که برای رشد آن مطلوبست.

    2- اکسید مس زرد(کاپروکسیدزرد) به میزان یک پوند در هر 100 گالن آب (100- 2/1 1 بویژه در نواحی مرطوب)

    3- تترااکسی کلرویدکلسیم – مس (محلول مس ) به میزان 2 پوند در هر 100 گالن آب 3 پوند تا 100 پوند بویژه در مناطق مرطوب)

    هر یک از فرمول بندی های خاک زیر موثر است اگر این شیوه های درمانی زمان بندی شده به میزان کافی استفاده شوند:

    1- خاک روغن ، سولفور، آهک، مس که از 15 درصد سولفات مس مونوهیدرات و 30 درصد آهک هیدراته شده و 10 درصد سولفور خاک و 39 درصد پودرآهک و 2 درصد bentonite و 2 درصد خاک دیاتومه و         درصد روغن معدنی سبک تشکیل شده است.

    2- خاک سولفور، اکسید مس زرد که از 5 درصد اکسید cuprous و 15 درصد سولفور خاک و 78 درصد پودر تالک و 2 درصد خاک دیاتومه تشکیل شده است.

    اگر باغ گردو در وفواصلش فندق کاشته شده باشد از فومول 2 باید سولفور  49 حذف شود. چون اغلب برای جوانه های فندق سمی است. ترکیبات خاک زیر در یک باغ تشکیل شده از گردو و فندق پیشنهاد می شود.

    15 درصد سولفات مس مونوهیدراته، 30 درصد آهک هیدراته 40 درصد پودر تالک ، 2 درصد نتبونیت، 2 درصد خاک دیاتومه و درصد روغن معدنی سبک.

    پنج درصد اکسید مس زرد، 93 درصد پودر تالک و 2 درد خاک دیاتومه.

    تعداد موارد سم پاشی که برای کنترل رضایت بخش بیماری مورد نیاز است با توجه به فصل متفاوت 1 در سال هایی که با زندگی طی فصل آلودگی به ندرت رخ می دهد یک مورد کاربرد در زمان مناسب آن را کنترل خواهد کرد اگر با زندگی سیلین و فراوان باشد(طی این مدت) سه مورد بدرستی در تنظیم خوب نیاز است تا این بیماری بطور رضایت بخشی کنترل گردد. از آنجا که امکان ندارد تا آب و هوا طی دورده آلودگی پیش بینی شود عاقلانه تر این است که تعداد حداکثر موارد بکار رود که در موارد زیر ایجاد می شود.

    ابتدای مرحله قبل از شکوفه دهی

    مرحله اواخر شکوفه دهی

    مرحله ابتدای پس از شکوفه دهی رشد گل مادگی

    چهار تا شش مورد کاربرد خاک نیاز خواهد بود تا آفت گردو کنترل شود که به میزان بارندگی طی دوره اصلی آلودگی بستگی دارد. در سال هایی که بارندگی طی دوره آلودگی سبک است چهار مورد به درستی تنظیم شده این بیماری را کنترل خواهد کرد در فواصل بارندگی سنگین طی این دوره تعداد شش برنامه کاربردی با فاصله نیاز است سالم ترین کار بکاربردن شش برنامه هر سال در فواصل تقریبا 7 روزه است که در اوایل دوره شکوفه دهی شروع می شود.

    پوسیدگی تاج

    پوسیدگی قارچ توسط قارچ های phytorhthora cactorunکه یک قارچ آب می باشد ایجاد می شود این قارچ تحت شرایط مرطوب بخوبی زنده می ماند. پوسیدگی تاج به پوست زیر خط زمین حمله کرده و آفت های سیاه یا قهوه ای تیره نامنظمی یا نواحی فاسدی تولید می کند که در پوست مخفی هستند. چوب درخت مورد هجوم قرار نمی گیرد اگر چه این بیماری ممکن است فضای کوچکی از داخل چوب را بی رنگ کند. یک مایع سیاه اغلب در حفره های ناحیه قوسی شکل جمع می شود و در نهایت راهش را بسوی سطوح پیدا می کند. در مراحل پیشرفته تر بیماری به سمت بیرون روی ریشه های جانبی گسترش می یابد و ریشه اصلی را می خشکاند. این آفت ها معمولا در ناحیه پیوند متوقف می شوند اما بندرت به سمت تنه درخت پشت این منطقه گسترش می یابند.اولین علامت آلودگی(عفونت) در بخش های باله ی خاک(زمین) درخت معمولا تا اندازه ظا هری جلوگیری کننده از رشد دارد و به همراه برگهای سبز مایل به زرد و رشد شاخ و برگهای ضعیف می باشد، درختان آلوده اغلب محصول گردوی بطور غیرمعمول سنگین دارنددر موارد پیشرفته تر بیماری درخت در اواسط تابستان حالت چسبنده می شد برگها زرد می شوند و دائما ریزش دارند. شاخ و برگها و شاخه های کوچکتر خشک می شوند. درخت بطور کلی تا سال بعد مقاومت می کند. این بیماری بوفور در درختان در نواحی زهکش ضعیف یا خاک های مرطوب دیده می شود که جریان سیل شدید دیده می شود. موثرترین روش کنترل کیفیت گردویی است که به رشد دو رگه ایرانی یا ضد آن پیوند زده شده باشد. در باغ هایی که درختان به ریشه های مستعد پیوند زده باشد بهتر است که در معرض تاج یا بخش های اصلی ریشه های اصلی در معرض هوا و تابش نور خورشید باشند و این امر می تواند با حفر حفره ای حدود 18 اینچ عرض و 1 تا 2 پا عمق اطراف پایه درخت حاصل شود. برگها و موارد دیگر باید از درخت جدا نشود تا تاج خشک شود.

    اب آبیاری هرگز نباید نزدیکتر از چهارپایی درخت باشد وقتی اولین بار بیماری گزارش شده تاج ها باید جدا شوند در نواحی دارای زمستان های سرد پیشنهاد می شود که تاج ها قبل از شروع آب و هوای سرد پوشانده شوند تا آسیبی از سرما وارد نشود. گاهی می توان بیماری را کنترل کرد وقتی هنوز زخم ها کوچک است یا با برداشتن نواحی آلوده حاصل می شود. زخم ها باید با بگیرید ضد عفونی شود 1000-1 و سپس با روغنbordeaux- linseed پوسیده یا پوشاننده های دیگر زخم که شامل یک قارچ کش می باشند پوشانده می شود.

    پژمردن(پلاسیدن) شاخه:

    پژمردن شاخه با قارچ های exosporan faucetti Hendersanula toruloiden ایجاد می شود. اولین علامت آن، پژمردن ناگهانی برگها برروی برخی شاخه ها در وسط تابستان یا اواخر تابستان است این بیماری در ابتدا روی شاخ و برگها و شاخه های کوچکتر دیده می شود اما پس از آن ممکن است شاخه های بزرگتر را نیز شامل شود. ممکن است برروی هر بخشی از درخت ایجاد شود اگرچه در طرف جنوب و جنوب غربی آن متداولتر است.

    تمامی برگها روی شاخه آسیب دیده ناگهان پژمرده می شوند و سپس به رنگ قهوه ای خشک می شونود اما تا اواخر زمستان به شاخه ها متصل باقی می مانند. پوست چوب شاخه های پلاسیده به رنگ قهوه ای تیره و اغلب سیاه می باشد.

    ناحیه های خشک مشابه نیز ممکن است روی شاخه هایی که پلاسیده نیت دیدشود. ناحیه های بی رنگ یا آفت ها معمولا روی سمت بالای شاخه ها دیده می شوند و بطور فراوانی در نواحی سوخته در اثر آفتاب یا آسیب های ایجاد شده در میله یا قلاب کشت متمرکز می شوند. بی رنگ شدن در چوب در هز با یک رسوب قهوه ای تیره ایجاد می شود که سلول ها را پر می کند و از جریان طبیعی روبه بالای آب به برگها جلوگیری می کند. یک ویژگی مهم شل شدن لایه بالای پوست در ناحیه بیمار است یک رسوب پودری قهو ه ای تیره یا سیاه دیده می وشد این رسوب از ها گهای متعدد قهو ه ای تیره قارچ های علت ایجاد شده که باران یا باد آنها را پخش کرده است. انواع گردوها که بیشتر تحت تاثیر هستند شامل Mayete, Fran quette,  می باشد.Blackmer, Meylan,concord, Payne انواعی از گردوها هستند که تحت تاثیر می باشد. نوع concord مقاوم تر می باشد. چون کمبود توان استعداد به بیماری را افزایش می دهد، درختان باید در شرایطی سالم قرار گیرند با کوددهی مناسب و هرس کافی و کشت مناسب. تمامی شاخه های بیماری باید برداشته شوند به محض اینکه فهمیدیم بیمارند. وقتی شاخه های بیمار حذف می شوند برش باید بخوبی در عقب حاشیه های ناحیه آسیب دیده ایجاد شده باشد. تمامی آسیب ها باید با یک پوشش خوب زخم مثل رنگ روغن cordeann- linsedپوشانده شود باید سعی کرد شاخه ها با قلابها ومیله های کشت آسیب نبیندتجربیات نشان می دهند که ترکیب bordeaun(100-10- 10) پس از  افتادن برگها به جلوگیری از آلودگی (عفونت) کمک می کنند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی, مقاله در مورد تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی, تحقیق درباره تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی, مقاله درباره تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله درخت فندق و درخت گردوی ایرانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت