تحقیق مقاله ریسندگی

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23302
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی نساجی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ریسندگی

    مقدمه

    به طور کلی تبدیل الیاف با نخ را ریسندگی گویند.

    هزاران سال پیش بشر به این موضوع پی برد که اگر دسته ای از الیاف را با کشش دادن موازی کرده و آنها را تاب دهد فشار ئ اصطلاک به وجود آمد و بین الیاف چیز تازه ای بوجود خواهد آمد کاخ نامیده می شود . این عمل اصل تبدیل الیاف با نخ می باشد .

    بنابراین تولید نخ با سه اصل

    1- کشش دادن وموازی کردن الیاف 2- تاب دادن 3- پیچیدن و تولید استوار است امروزه هم تولید نخ به این اصل استاوار است جز از این که در این زمان اختراع ماشین های ریسندگی با این کار سرعت و کاهش هزینه و همچنین بالا بردن مرغوبیت کالا بخشیده است . ولی این ماشین را در تولید نخ با جنس های مختلف تغییر کرده و این امری طبیعی است که ماشین تولید نخ با الیاف طبیعی مانند پنبه و پشم با تولید الیاف مصنوعی متفاوت باشد. .

    امروزه تولید الاف و نخ های طبیعی ( پنبه ، پشم ، ابریشم و ... ) پاسخگویی نیازهای مردمی نمی باد . و هزینه های هفتگی را با همراه دارد و به همچنین دلیل تولید الیاف مصنوعی برای پاسخ گوییی به این نیازها از سال ها پیش کشف و به تولید انبوه رسید که از عمدترین آنها می توان به ( پلی استر ،نایلون، آکریلیک ، پلی آمین و .... ) اشاره کرد .

    انسان زیبایی را دوست دارد و این زیبایی بدون رنگ ها مسیر نمی شود . رنگ چنان پدیده ای است که ما بیشتر اوقات از میزان نفوذ آن را زندگی مان و نقشی که در زندگی ما دارد آگاه نیستیم ، رنگ های به صورت های زیادی در اطراف ما دیده می شوند مانند گیاهان خانه ها و البسه ای که انسان در آن استفاده می کند که از سال ها پیش مردم از مواد مختلف طبیعی برای رنگرزی پارچه های خود استفده می کردند و امروزه هم کار خانه نجات مختلف برای ایجاد این رنگ ها از روش ها و دستگاه ه های مختلفی استفاده می کنند در این گزارش این جانب به تعدادی از دستگاه های ریسندگی الیاف مصنوعی که کارخانه ابهر بافت وجود دارد. اشاره کردم ودر موارد حریف مختصرا توضیح داده ام .

    توضیحات کارخانه پارس نخ

    کارخانه پارس نخ 1362 شروع به کارکرده واز کارخانه جات سهامی خاص می باشد . این کارخانه درکیلومتر 3 جاده ابهر قیدار واقع شده است . ودارای 5 سالن بزرگ می باشد . البته این تعداد سالن شامل انبار هم می شود . عمده تولیدات این کارخانه تکسچره کردن نخ و رنگرزی و بسته بندی است که اکثر تولیدات خود را به شرکت پارس دکور که یکی دیگر از شرکتهای زیر شاخه است ارسال می کند .

    این کارخانه پرسنلی به تعداد 186 نفر دارد که در 3 شیفت 8 ساعتی مشغول به کار هستند . رئیس کارخانه مرحوم حاج محمد فرقانی می باشند که فوت نموده اند و هم اکنون این کارخانه توسط فرزندان ایشان اداره می شود .

    این دستگاه عمده ترین کاری که انجام می دهد یعنی کاراصلی این دستگاه افزایش و پخت الیاف مصنوعی می باشد که این امر مستلزم انجام کارهایی روی الیاف می باشد که اعنال توسط دستگاه تکسچرا یزینگ روی الیاف مصنوعی صمت می گیرد .

    در این دستگاه ابتدا حوک های نخ خام را روی دستگاه سوار کرده که وزن این حوک ها بنا به کارخانه تولید کنند و آن متغیر می باشد که عمدتا فدن آن بین 12 تا 14 کیلو گرم و...... می باشد . الیاف خام توسط لوله هاییی به نام لوله کلر که در آن کاهش هوا وجود دارد گزته شده ودر این نرمان است که مسیر نخ در دستگاه تکسچرا یزنیگ آغاز می شود . نخ ا راهنماها و قطعات مختلفی عبور می کند که در این آن قیچی می باشد که دارای یث چشم الکتریکی می باشد که هنگام بوجود آمدن اشکالی در دستگاه قیچی الیاف را قطع کرد و مانع از حدرو مصرف بیرده آن می شود .

    بعد از قیچی فلتکی وجود دارد که نخ را از لوله کله گرفته و به درون هیتر هدایت می کند این قسمترا می توان اصلی ترین قطعه دستگاه تکسیچرا یزینگ دانست چون نخ خام درون  این دستگاه کشیده شده و پخته می شود . پخته شدن نخ درون هیتر که ظرفیت آن 2 نخ می باشد چون درون آن 2 شیار وجود دارد که علت پخته شدن درون شیار ها  به علت وجود گرما و بخار آب می باشد . بعد هیتر قطعه ای به نام بالا برنده وجود دارد که کار آن با توجه به اسم ان عکس میباشد یعنی این قطعه توسط غلتکی نخ را از بالا ی هیتر می گیرد و به پایین هدایت میکند . اما علت وجود این قطعه این است که نخ خام درون هیترگرم شده و نیاز به خنک شدن دارد که این کار که بالا برنده نخ را به پایین می فرستد صورت می گیرد سپس بعد از این قطعه وسیله دیگری وجود که ان هم بیشتر در خنک کردن نخ مورد استفاده قرار می  گیرد که نام آن یوز یکتا می باشد این قطعه به نخ تاب مجازی می دهد که درون آن تشکیل شده از چند صفحه گرد کوچک چینی که در تاب مجازی به نخ کار عمده را انجام می دهند بعد از یوز یکتا نخ از صفحه متحرک راهنما عبور کرداز غلتک فلزی و پلاستیکی عبور می کند که متحرک بودن میز راهنما عمدتا برای این است که نخ روی غلتک پلاستیکی خط نیندازد تا ایجاد مشکل کند بعد از این مراحل نخ از لبه چشمه هدایت می شود تا روی دوک که جمع آوری شود و برای جمع شدن روی دوک ابتدا باید از درون شیطانک عبور کند که این شیطانک حرکت سریع رفت وبرگشتی دارد تا نخ بصورت یکنواخت روی دوک سوار شود اما نوع دوک هم بنا به موارد استفاده آن فرق می کند که اگر این نخ ها سفارش باشد یعنی برای کارخانه دیگری باشد از دوک های فلزی استفاذه می شود که دوک های فلزی برای رنگرزی مورد استفاده قرار می گیرد .  

    اما پر کردن این دوک هامستلزم زمانی زیاد است که به این مدت پر شدن دوک ها زمان داف می گویند .  

    زمان داف بنا به وزن دوک ها متغیر می باشد 20کیلو دوک زمان دافر 240 دقیقه و توضیحات عمومی این دستگاه این است که این دستگاه تشکیل شده از 216چشمه که در هر طرف دستگاه 18 چشمه وجود دارد 0 از هر چند چشمه تعدادی چراغ خطر وجود دارد که رنگ های سفید (اعلام اتمام زمان داف )،رنگ زرد و قرمز (اعلام ایجاد پارگی نخ و وجود اشکال در دستگاه )دستگاه تکچرا یزینگ از سیستم مستقیم پیروی  کرده عمده نره نخ در آن بر حسب دنیر می باشد

    دستگاه تاب (ICBT ساخت فرانسه)

    دستگاه تاب که تاب کلی به نخ می دهد .

    در دستگاهی به نام تبدیل حدک نخ ما بروی در ک هایی مخروطی شکل سوار می شود که جنس این حوک ها فلزی می باشد و نخ به روی آن هیچگونه تابی ندارد < برای تاب در دستگاه ICBT آماده می شود حدک را روی قطعه به نام اسیندیل قرار می دهند که اصلی ترین کار دستگاه تاب دراین قسمت انجام می گیرد اسپندیل از تو قطعه ای مجزا تشکیل می شود که قطعه ای ثابت و قطعه ای ثابت و قطعه ای دیگر متحرک می باشد که متحرک آن دورانی بود و این متحرک و جوب تاب روی نخ می شود . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ریسندگی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ریسندگی , مقاله در مورد تحقیق مقاله ریسندگی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ریسندگی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ریسندگی , تحقیق درباره تحقیق مقاله ریسندگی , مقاله درباره تحقیق مقاله ریسندگی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ریسندگی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ریسندگی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ریسندگی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت