تحقیق مقاله فرآیند تولید

تعداد صفحات: 21 فرمت فایل: word کد فایل: 23748
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فرآیند تولید

    فرآیند تولید

    تعریف تولید جریانی :

    فرآیند تولیدی است که در آن واحدهای محصول بطور متوالی از ترتیب عملیاتی یکسان با تجهیزات تخصصی که معمولاً در یک خط تولید قرار گرفته اند عبور می کنند.

    با توجه به اینکه محصولات در کارگاه پم پم دارای یک طرح اصلی هستند و این طرح در طی زمان ثابت باقی می ماند و برای بازار وسیع در نظر گرفته شده است.فرآیند تولید در کارگاه پم پم به صورت تولید جریانی می باشد.

    فرآیند تولید محصول پم پم :‍

    برای تولید پم پم،ارد بصورت پنومایک از مخزن بزرگ در نزدیکی کارگاه توسط لوله هایی به مخزن قسمت خمیر گیری که دارای ظرفیت 62 کیلویی می باشد ریخته می شود نیز همانند آرد از مخزن شکر بصورت پنوماتیکی توسط لوله هایی به مخزن به ظرفیت 37 کیلویی در قسمت خمیر گیری ریخته می شود.تخم مرغهای مورد نیاز در خمیر پس از حمل از انبار پس از ضدعفونی در قسمت تخم مرغ و جدا کردن پوسته تخم مرغ توسط دستگاه تخم مرغ شکن در سطلهایی ریخته و پس از وزن به قسمت خمیر گیری حمل می شود.

    دیگر مواد لازم مورد استفاده در خمیر از جمله : جوش شیرین،اسید سیتریک،نمک،ضد کپک و غیره پس از وزن شدن توسط متصدی وزن کشی به قسمت خمیر گیرحمل می شود.روغن مورد نیاز پس از حمل از انبار پس از ذوب شدن و وزن شدن در سطلهایی به قسمت خمیر گیری حمل می وشد.این صورت مورد استفاده در خمیر در قسمت بیسکویت تهیه می گردد و در همه خطوط مورد استفاده قرار می گیرد،اینورت مورد استفاده در کارگاه پم پم با لوله به مخزن ذخیره اینورت کارگاه پم پم فرستاده می وشد و پس از وزن اینورت در سطل هایی ریخته شده و به قسمت خمیر گیری حمل می شود.در قسمت خمیرگیری،اپراتور ابتدا روغن،نمک،ضایعات پم پم(آسیاب شده)و گلوکز با اینورت مخلوط شده را به میکسر خمیر گیر ریخته و پس از قرار دادن درب خمیر گیر به مدت 60 ثانیه توسط میکسر مخلوط می وشد در مرحله دوم،اپراتور آب،شکر،تخم مرغ و اسید که با اسانس مخلوط شده را به درون میکسر خمیر گیر اضافه می کند و پس از قرار دادن درب میکسر به مدت 90 ثانیه مخلوط می کند و در مرحله سوم آرد و جوش شیرین را ریخته و حداقل به مدت 30 ثانیه توسط میکسر مخلوط می نماید،پس از آماده شدن خمیر،خمیر توسط لوله هایی به یک مخزن که روی آن صافی قرار گرفته است ریخته می شود و پس از عبور از صافی به مخزن دیگری ریخته شده و از آن مخزن توسط لوله هایی به روی نقاله صحنه ای ریخته می وشد.مقدار خمیر ریخته شده روی نقاله توسط دپارتیور کنترل می گردد تا از کم و زیاد شدن خمیر که موجب افزایش ضایعات می گردد جلوگیری می شود.

    خمیر پم پم پس از حرکت روی نقاله صفحه ای دکور تهیه شده توسط دستگاهی به روی خمیر پم پم ریخته می شود و پس از کمی حرکت به مرحله پخت می رسد.

    مرحله پخت دارای دو مشعل می باشد که خمیر در مشعل اولی به مقدار 180 درجه حرارت داده می شود 12 درصد از رطوبت خمیر کشیده می شود و در مشعل دوم که 200 درجه حرارت دارد پم پم ریخته شده پس از حرکت بر روی نقاله به قسمت برش رسیده پس از برش طولی پم پم کرم تهیه شده به وسیله لوله هایی از مخزن به روی پم پم ریخته می شود و به وسیله دستگاهی نان پم پم(که روی آن کرم ریخته شده حرک می کند)به روی نیمه دیگر که دارای کرم می باشد برگردانده می شود و پس از حرکت بر روی نقاله توسط دستگاه دیگری به صورت عرضی برش می گردد،پس از حرکت به چهار قسمت تقسیم شده،هر قسمت توسط نقاله هایی و به یک دستگاه بسته بندی هدایت می شود و پس از بسته بندی روی روی نقاله ها حرکت کرده و در کار تنها جمع می گردد.کار تنها جمع می گردد.کاتنها پس از قرار گرفتن روی نقاله صفحه ای بطرف انبار محصول حرکت کرده و پس از خوردن شماره و تاریخ توسط دستگاه شماره زن توسط اپراتور بسته بندی شده روی پالت قرار می گیرند و پس از جمع شدن در انبار موقت در پایان پیفت کاری،محصولات تولید شده همان شیفت به انبار اصلی تحویل می گردد و از آن انبارها به محل های فروش توزیع می گردد.

    انبار داری:

    انبار داری عبارت است از دریافت مواد و اقلام،نگهداری صحیح و تحویل به موقع آنها به مصرف کننده با رعایت مقررات و دستورالعمل های سازمان به نحوی که با اعمال کنترل دقیق،از میزان موجودی کالا در انبار و مقدار مصرف آن،و نیز از انباشته شدن بیش از حد موجودیتها جلوگیری شود.

    تعریف انبار :

    انبار به محل یا فضایی گفته می شود که بر اساس سیستم طبقه بندی صحیح،مواد اولیه،کالای نیم ساخته،محصول نیم ساخته،محصول نیم ساخته شده و یا فرآورده های مختلف بازرگانی در آن نگهداری شود.

    انواع موجودیت های انبار

    اجناس و کالاهای موجود در انبار شرکت را می توان به پنج دسته تقسیم کرد :

    1)مواد خام و مواد اولیه:این مواد برای ساختن محصولات استفاده می شود.

    2)کالاهای ساخته شده:کالاهایی که از نظر ساخت به مرحله تکمیلی رسیده و آماده فروش هستند.

    3)قطعات یدکی ماشین آلات:جهت تعمیر ماشین آلات و دستگاهها بکار می روند.

    4)مواد و لوازم مصرفی

    5)اجناس اقساطی:اجناسی که به دلیل کار مداوم مستهلک شده یا به علل فنی دیگر معیوب و غیر قابل استفاده تشخیص داده شده اند.

    انواع انبار:

    انبارهایی که در مؤسسات مختلف جهت نگهداری اقلام از آنها استفاده می شود عبارتند از:

    1.انبار پوشیده

    2.انبار سرپوشیده

    3.انبار باز

    4.انبار مخصوص

    انبار مورد استفاده در شرکت مینو از نوع اول(انبار پوشیده)می باشد.اجناس و مواد در این شرکت به دلیل حساسیت و مواد خاصی که در ساختمانشان بکار رفته،باید در انباری که همه اطراف آن بسته و دارای سقف است نگهداری وشند تا در مقابل نور مستقیم آفتاب و برف و باران خاصیت خود را از دست ندهند.

    انبار مواد اولیه کارگاه پم پم و همچنین انبار محصولات ساخته شد آن در نزدیکترین  نقطه به کارگاه پم پم احداث شده است.

    ساخته شدن انبارها در کنار کارگاه پم پم موجب کاهش هزینه ها از جمله:هزینه نیروس انسانی کاهش هزینه ضایعات و تلفات ناشی از حمل مواد اولیه و محصولات ساخته شده خواهد بود.انبار مواد اولیه پم پم درست موازی با کارگاه تولید پم پم قرار گرفته و انبار محصولات نیز درست در روبروی کارگاه تولید پم پم قرار گرفته است که بسته های کارتن حاوی پم پم بطور اتوماتیک توسط نقاله تسمه ای به انبار هدایت می شوند.

     

     

    انبار محصول ساخته

    شده(پم پم)

    کارگاه تولید پم پم

    انبار موقت

     

    انبار مواد اولیه پم پم

    مخزن آرد و شکر

       

     

     

     

     

     

     

     

    علت نگهداری موجودی :

    نگهداری موجودیتها در انبار،برای دستیابی به اهداف زیر،از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    1.جلوگیری از بروز وقفه در عملیات تولید.

    2.جلوگیری از ایجاد نوسانات هنگام مواجه شدن با تقاضاهای نامنظم فصلی.

    3.جلوگیری از تحویل نو دادن بموقع محصولات.

    4.حذف عواملی که به نارضایتی مشتری منجر می شود.

    5.امکان ایجاد فرصت برای مدیران در جهت برنامه ریزیهای مستقل از یکدیگر.

    6.جلوگیری از ایجاد گلوگاهها در امر تولید

    ورود کالا به انبار

    کلیه کالاهای خریداری شده داخلی یا خارجی همراه با یک نسخه از فرم درخواست و تقاضای خرید از طریق مأمور تدارکات به انبار شرکت تحویل می شود.

    انبار دار پس از شمارش،توزین و اعمال کنترل های لازم به تحویل کالا و صدور رسید انبار اقدام می نماید.یک نمونه از فرم رسید انبار در زیر آورده شده است:

    صدور کالا از انبار :

    نحوه صدور مواد و قطعات از این قرار است که ابتدا واحد متقاضی کالای مورد نیاز خود را با تکمیل فرم برگ درخواست کالا از انبار و تأیید سرپرست یا مدیر کارگاه از انبار درخواست می کند.

    در صورت موجود بودن مواد،انبار به صدور حواله انبار اقدام می نماید و اگر جنس درخواست شده از مقدار درخواست کمتر باشد همان مقدار جنس به واحد متقاضی تحویل می گردد و با تنظیم درخواست خرید مالا اقدام و یک نسخه از فرم مزبور را جهت خرید به تدارکات ارسال می شود.

    در شرکت مینو بجای فرمهای درخواست کالا و حواله انبار،از فرم ادغم شده «درخواست و تحویل کالا از انبار» استفاده می شود.این فرم را متقاضی تکمیل و پس از تحویل کالا از طریق انبار،قسمت مربوطه تحویل گیرنده را امضاء می نماید.این فرم در 3 نسخه می باشد که نسخه اول در انبار باقی می ماند،نسخه دوم برای امور برنامه ریزی برای کنترل موجودی ارسال می گردد و نسخه سوم به قسمت حسابداری ارسال می گردد.یک نمونه از فرم برگ درخواست و تحویل کالا از انبار (حواله)در صفحه بعد آورده شده است.

    پس از تکمیل رسید انبار توسط انباردار،یک نسخه از این رسید به قسمت حسابداری،نسخه دیگر برای پرداخت بهای جنس و یک نسخه به کاردکس و یک نسخه به پرداخت بارنامه و نسخه پنجم به قسمت تدارکات و نسخه ششم به قسمت برنامه ریزی برای کنترل موجودی انبار فرستاده می شود.

    در صورتی که مواد و قطعات خریداری شده،به بررسی فنی و تأیید به کیفی نیاز داشته باشند،انبادار ضمن صدور رسید انبار موقت ،برای حصول اطمینان از کیفیت کالای خریداری شده،نظرات کارشناسی را برابر فرم کنترل کیفیت از واحد کنترل کیفیت درخواست می کند این فرم به پنج قسمت تقسیم می شود که قسمت اول توسط انباردار تکمیل می شود و نوع کالا،تاریخ درخواست کنترل کالا و تاریخ ورود به انبار و سایر موارد ذکر شده در فرم مشخص می گردد قسمت دوم توسط قسمت کنترل کیفیت و قسمت سوم توسط آزمایشگاه تکمیل می گردد.قسمت چهارم توسط تکنسین آزمایشگاه تکمیل و امضاء می گردد و در نهایت رئیس یا مدیر کنترل کیفیت در صورت سالم بودن مواد دستور به مصرف مواد می دهد و فرم کنترل را امضاء و تأیید می نماید.

    پس از تکمیل فرم کنترل کالا نسخه اول و دوم کنترل به قسمت انبار و نسخه سو و ششم به قسمت برنامه ریزی و نسخه چهارم به قسمت کنترل کیفیت و نسخه پنجم به قسمت بازرگانی ارسال می گردد،یک نمونه از فرم کنترل کالا در صفحه بعد آورده شده است.

    کنترل کیفیت

    تعریف کیفیت :

    عبارتست از درجه ای که یک کالا می تواند رضایت یا نیاز مصرف کننده را برآورده کند و هرچه این نیاز با رضایت بهتر و بیشتر برآورده شود،گویند دارای کیفیت بهتر.

     

    تعریف کنترل:

    عبارتست از مجموعه عملیاتی شامل اندازه گیری یا آزمایشگاهی که بر روی یک فرآورده انجام می گیرد تا مشخص شود که آیا مشخصیات و ویژگی های آن فرآورده با مشخصات فنی یا استانداردها،مطابقت دارد یا خیر.

    تعریف کنترل کیفیت:

    عبارتست از مجموعه عملیاتی شامل طراحی،برنامه ریزی و اجرا که در یک تولیدی انجام می گیرد تا کیفیت محصول تولیدی یا خدمت عرضه شده با مشخصات مورد نظر تطبیق داشته و تولید محصول یا عرصه خدمت نیز از نظر اقتصادی در سطح قابل قبول قرار داشته باشد.

    کیفیت طرح و کیفیت تطبیق:

    کیفیت طرح عبارتست از کیفیتی که تولید کنندگان در نظر دارند به مصرف کننده عرضه کنند.

    برای دستیابی به بازار تقاضا،تولید کنندگان باید تصمیم بگیرند که چه نوع طرحی از نظر مواد،فرم شکل ظاهری،عملکرد و غیره تولید گردد تا برای مشتریان قابل قبول باشد.افزایش مرغوبیت در مواد اولیه،فرم توانایی های عملکرد یک محصول باعث رشد هزینه ها می گردد.

    شکل محصول،مشخصات،مواد،کاربرد محصول،دقت محصول،دوام محصول،تلورانس ها،هزینه ها نکته دیگری شود این است که کالای تولیدی همواره درصدی از سطح را ارضاء می کند.

    کیفیت تطبیق عبارتست از میزان تطبیق کیفیت محصولات تولید شده در فرآیند تولید با مشخصات کیفیت طرح است پس از طرح محصول و قرار گرفتن آن در خط تولید مشخص می گردد که فرآیند تولید کلیه واحدهای محصول رابطه مطلوبی تولید نماید که بایستی بررسی کامل کرد.

    افزایش میزان سرمایه گذاری کیفیت در ساخت نیز باعث پدیدار شدن عوامل زیر می گردد.

    1.ضایعات را کاهش می دهد.

    2.دوباره کاری را کاهش می دهد.

    3.محصول با کیفیت بهتری تولید می گردد.

    4.سهم بیشتری را بازار به کنترل درمی آید.

    5.اعتبار تولید در نزد بانکها و مشتریان به وجود می آید.

    اساس آماری نمودارهای کنترل:

    یک نمودار کنترل نمایشی از مشخصه های کیفیت در برابر شماره تولید یا زمان تولید می باشد که از نمونه ای اندازه گیری شده است و این نمودار شامل یک خط مرکزی است(CL)که مقدار میانگین مشخصه کیفیت را نشان می دهد دو خط افقی دیگر که به حد کنترل بالایی(UCL)و حد کنترل پایینی(LCL)نشان داده می شود و این خطوط کنترل حدودی انتخاب شده که اگر فرآیند تحت کنترل باشد تقریباً تمام نقاط بین این دو خط واقع شود و مادامی که نقاط داخل محدوده باشند،فرآنید تحت کنترل بوده و نیازی به انجام هیچ اقدامی نمی باشد،با این وجود اگر نقطه ای در خارج از این دو حد بالایی و پائینی رسم شود به عنوان مدرکی که فرآیند خارج مننترل باشند ولی به طور سیستماتیک یا غیر سیستماتیک یا غیر تصادفی رفتار کنند این نیز نشانه ای از خارج از فرآیند بودن محصول می باشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فرآیند تولید

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    دیبائی.نادر،مدیریت خرید و اصول انبارداری،تهران:دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،1379

    الوانی.سید مهدی و مهندس نصرا… میر شفیعی،مدیریت تولید،مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی،1372.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فرآیند تولید , مقاله در مورد تحقیق مقاله فرآیند تولید , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فرآیند تولید , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فرآیند تولید , تحقیق درباره تحقیق مقاله فرآیند تولید , مقاله درباره تحقیق مقاله فرآیند تولید , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فرآیند تولید , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فرآیند تولید ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فرآیند تولید
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت