تحقیق مقاله بیماری های پوستی

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 23839
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: بهداشت
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بیماری های پوستی

    استخر و بیماریهای پوستی

    بر اساس یافته‌های اینتحقیق، در اثر آلودگی آب استخرها بیماریهای پوستی به شناگران سرایت می‌کند.

    همچنین اضافه شده است: از بروز بیماریهای پوستی که در طی این تحقیق توسط آب آلوده استخر شناگران سرایت نموده می‌توان به سوزش، خارش و خشکی پوست اشاره کرد که علت آن را متخصصان پوست کلر و آلودگی آب عنوان نمودند.

    لازم به ذکر است، به علت نقص در سیستم‌های کلرزنی بیشتر مواقع کلر به صورت دستی پاشیده شده که در یک مقطع میزان آن به 6 تا 8 میلیگرم در لیتر رسیده و رفته رفته میزان آن کاهش پیدا می‌کند.

    نتایج نشان داد که استخرهای دولتی از استخرهای خصوصی آلودگی میکروبی بیشتری دارند و این خود شاید نشانگر رسیدگی بیشتر و رعایت بهتر موارد بهداشتی در استخرهای خصوصی می‌باشد و از طرفی شاید به علت استفاده کننده کمتر از این استخرها بوده زیرا استخرهای دولتی به علت هزینه‌های کمتر طرفداران بیشتری داشته و اغلب ظرفیت پذیرش آنها بیش از حد مجاز می‌باشد.

    در ادامه این تحقیق که در سال 82 با راهنمایی دکتر محمد حسین علیزاده در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تدوین شده آمده است: در آزمون فرض مشخص شد که بین میزان کلر آب استخرها با میزان شمارش باکتریها ارتباط معناداری وجود دارد که این رابطه مستقیم و در جهت عکس می‌باشد.

    به عبارت دیگر با افزایش کلر میزان باکتریها کاهش می‌یابد. زیرا کلر باقیمانده در آب باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های زنده در آب می‌گردد. در نتیجه با توجه به اینکه در حال حاضر تنها روش گندزدایی که بیشتر از همه در استخرهای شنا استفاده می‌شود، کلریناسیون بوده میزان آن باید در حد استاندارد باشد چون استفاده کمتر یا بیشتر از حد استاندارد آن مضر است. ا ستخر شنا یکی از راه های انتقال بیماری های پوستی و عفونی است و این بیماری های شناخته شده اند.

    شکی نیست که این گونه بیماری ها از طریق شناگران به دیگران منتقل می شود؛ زیرا در مدت محدودی تعداد زیادی افراد همزمان از آن استخر استفاده می کنند که همیشه خطرهای بهداشتی بسیاری دارد؛ چنانچه اگر آب استخرها در هنگام تهیه هم سالم باشد، ورود مقدار کمی از باکتری های پاتوژن از طریق شناگران عفونت ایجاد می کند.

    بنابر این، امراضی که با آب آلوده استخرها به شناگران دیگر منتقل می شود، عبارت اند از:

    1_ بیماری های دستگاه هاضمه: این گونه بیماری ها عبارت اند از: حصبه، اسهال، وبا و شبه حصبه.

    میکروب های مولد بیماری های دستگاه گوارش برای زنده ماندن در آب استخر قدرت بیشتری دارند، بنابر این، بزرگترین خطر هنگامی پیش می آید که بیماری های عفونی روده ای بین مردم شایع باشد و همچنین، استخر شلوغتر باشد (یعنی افراد بیشتری در استخر شنا کنند).

    2_ بیماری های چشم و گوش و حلق و بینی: بعضی از باکتری های خطرناکی که در دستگاه تنفسی، بیماری خطرناک تولید می کنند، ضعیف هستند و هنگامی که آب محیط مناسبی برای زندگی آنها نیست، زود از بین می روند، مع الوصف بیماری های مربوط به گلودرد چرکی،‌ ورم ملتحمه از متداول ترین امراض بین شناگران است.

    بنابر این، بی توجه به درجه حرارت آب استخر و محیط اطراف آن و نبودن کلر آزاد در آب استخر شرایط را برای رشد و تکثیر این گونه باکتری ها و در نهایت این بیماری فراهم می کند.

    3_ بیماری های جلدی و پوستی: بیماری هایی که بیش از سایر امراض در استخرهای شنا هست و شناگران را تهدید می کند، عفونت های پوستی و بیماری های قارچی مانند: کچلی، زردزخم، خارش در انگشتان پای شناگران است.

    4_ بیماری های انگلی: یکی از مهمترین بیماری های انگلی بیماری خونی به نام «شیستوزمازیس» است. در مناطق گرمسیر چنانچه استخر با آب رودخانه ای پر شود که عامل این بیماری در آن باشد، احتمال می رود افراد سالمی را که در چنین آبهایی شنا می کنند، آلوده کند. 

     

     

    اقدام های بهداشتی برای پیشگیری از آلودگی

    برای پیشگیری از انتشار آلودگی های گوناگون میکروبی و انگلی حاصل از انتقال بیماری شناگران به آب استخرها باید این اقدام های بهداشتی را انجام داد:

     

     

     

    1_ آب استخر باید دایم تصفیه و گندزدایی گردد.

    2_ از پذیرش مراجعان بیش از حد ظرفیت استخر جلوگیری شود.

    3_ حوضچه اطراف استخر،‌ محل های رخت کنی و دوش ها دایم نظافت و ضدعفونی گردد.

    4_ حوضچه کوچکی برای ضدعفونی کردن شناگران قبل از ورود به استخر برای مبارزه با بیماری های خارش انگشتان پای شناگران احداث گردد.

    5_ هر شناگر باید از مایو، کلاه شنا، ‌حوله، دمپایی مجزا و مخصوص به خود استفاده کند و نباید به صورت مشترک از این وسایل استفاده کرد.

    6_ شناگران پیش از ورود به استخر از نظر سرماخوردگی، جوش،  بثورات پوست، التهاب چشم ها و یا هر عفونت دیگری - که بر اثر آن احتمال آلودگی آب و در نهایت سایر شناگران را سبب می شود – از نظر ظاهری معاینه شوند و در صورت داشتن مورد خاص آن بیماری، از ورود آنها به استخر جلوگیری شود.

    7_ کیفیت فیزیکی و باکتریولوژیکی آب استخر در تمام مدت باید آزمایش

    8_ برای بازدیدکننده ورود و خروجی جدا در نظر گرفته شود.

    9_ درجه حرارت مناسب برای آب استخر رعایت شود.

    10_ شناگران باید قبل از ورود به استخر دوش بگیرند و پس از خروج از استخر نیز بدن خود را خوب بشویند.

    ایسنا:ترغیب افراد به شنا کردن در فصل گرم تابستان موجبات تعدد نفرات و در پی آن غیر استاندارد شدن استخرها را فراهم می‌کند و چون هیچ قانونی برای استاندارد بودن جمعیت استخرها وضع نشده، رعایت نکات بهداشتی هرچند با دقت انجام شوند نمی‌تواند در این کمبود قانونی را جبران کند.

    البته در بسیاری استخرها نکات بهداشتی هم رعایت نمی‌شود و طبق تحقیق از چند استخر بزرگ و به نام تهران که شاید از بهترین استخرها باشند تعویض سالی یک بار آب استخرها کاملا طبیعی به نظر می‌رسد و همچنان برای تمیز کردن آب استخرها تصفیه آن ترجیح داده می‌شود ولی آنچه در این میان قابلیت اجرایی بیشتری دارد رعایت نکات بهداشتی از سوی خود افراد است که تاثیر عمده‌ای در بالا بردن بهداشت استخرها دارد.

     

     

    قارچها در محیط مرطوب مستعد نمایان شدن هستند

    به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ علاوه بر عفونت‌زایی استخرها که موجبات بیماری‌های پوستی را فراهم می‌کند رطوبت که خاصیت اصلی آب است باعث نمایان شدن قارچهای پوستی افراد می‌شود. در حقیقت قارچ در بدن افراد وجود دارد و استخرها فقط موجب نمایان شدن و لو رفتن بیماری آنها می‌شود اما در اکثر موارد این برداشت بوجود می‌آید که استخرها موجب بروز بیماری در فرد شده است. دکتر آزاده الیاسی متخصص پوست و مو در این رابطه به ایسنا گفت: استخرهای سرپوشیده این ویژگی را دارند که برای فرد مشکلات سوختگی از آفتاب را به وجود نمی‌آورند ولی اگر در قسمتی از بدن بیماری پوستی وجود داشته باشد با قارچ پوستی خود را نشان می‌دهد و در استخرهای روباز همین بیماری موجب تغییر رنگ پوست فرد می‌شود و در واقع قسمت‌های بیمار در مقابل تابش آفتاب برنزه نمی‌شود. البته باید توجه داشت فردی که این قارچ یا بیماری در بدنش نمایان شده قبل از آن هم مبتلا به بیماری بوده و فقط وجود رطوبت و آفتاب باعث لو رفتن آن شده است.

    وی در ادامه توضیح داد: گاهی میزان نامناسب کلر در آب باعث به وجود آوردن بیماریهای پوستی می‌شود و بعضی بیماریها از افراد دیگر منتقل می‌شود که وجود زگیل و قارچهای پوستی از آن جمله‌اند؛ ولی سایر بیماریهای پوستی جنبه واگیر ندارند و برای دیگر افراد خطرزا نیستند ولی در بیشتر موارد شکل ظاهری پوست بیمار افراد را معذب می‌کند.

    دکتر فرانک احسانی نیز در مورد میزان کلر استخرها بیان کرد: هرچند کلر باعث ضد عفونی استخرها می‌شود و باکتری در این شرایط امکان رشد ندارد ولی استفاده از کلر زیاد نیز ممکن است موجب ریزش مو گردد.

    برنزه کردن پوست و افزایش احتمال سرطانهای پوستی

    به گفته دکتر اسماعیلی متخصص پوست در استخرهای روباز در اثر تابش خورشید آفتاب سوختگی‌های حاد رخ می‌دهد و عوارض آن شامل تاول زدن و سوختگی‌های پوست است که در طولانی مدت احتمال بروز سرطان‌های پوست را قوت می‌بخشد.

    وی همچنین در خصوص عوارض پوستی استفاده از دریا به ایسنا گفت: در فصل تابستان به دلیل وجود املاح زیاد دریا، احتمال بروز عوارض حساسیتی و خشکی پوست بیشتر می‌شود. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و ضد آب می‌تواند از بروز این عوارض تا حدی بکاهد علاوه بر آن شست‌وشوی بدن با آب و صابون پس از استفاده از دریا لازم است.

    هپاتیت A می‌تواند از طریق استخرهای آلوده به افراد منتقل شود

    یک متخصص عفونی اظهار کرد: هپاتیت A که از طریق دهانی - مدفوعی قابل انتقال است در استخرهای آلوده به راحتی می‌تواند به افراد سرایت کند.

    دکتر حمید عمادی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران توضیح داد: متاسفانه استخرها در فصل تابستان به دلیل تعدد نفرات مستعد انتقال بسیاری بیماری‌ها مثل اسهال، هپاتیت A،‌ قارچهای پوستی و تبخال‌ها هستند که البته نه فقط آب آلوده عامل آن است بلکه نواحی حاشیه استخر مثل رختکن‌ها یا حمام استخر، دمپایی‌های مشترک نیز می‌توانند باعث انتقال بیماری‌ها باشند. وی همچنین درباره ضد عفونی کردن استخرها به وسیله کلر تصریح کرد: هرچند کلر برای ضد عفونی کردن استخرها به کار می‌رود ولی گاهی این ضد عفونی‌ها جایگزین تعویض آب به موقع استخرها می‌شود و یا برای صرفه‌جویی در مصرف آب کلر زیاد به آن می‌افزایند که این موضوع خود موجبات عفونت‌های چشمی و ریزش مو را فراهم می‌کند. وی همچنین تاکید کرد: بر خلاف تصور مردم استخرهای روباز چون کلرشان زودتر تجزیه می‌شود می‌توانند آلودگی بیشتری همراه داشته باشند مگر این که کلر افزوده شده به آب آنها بیشتر از استخرهای سرپوشیده و مناسب باشد. دکتر عمادی توصیه کرد: حمام رفتن قبل از ورود به استخر، خالی کردن مثانه و رعایت برخی نکات بهداشتی می‌تواند تا حد زیادی از انتقال بیماریها در این فصل بکاهد. وی در پایان افزود: هرچند با رعایت نکات بهداشتی و رعایت حریم شخصی تا حد زیادی از سرایت بیماری‌ها کاسته می‌شود ولی باید استانداردی برای جمعیت استخرها نیز در نظر گرفته شود و کنترل‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

    استفاده از عینک‌های مخصوص شنا از بروز عفونت‌های چشمی جلوگیری می‌کند

    مواد ضد عفونی کننده‌ای همچون کلر که جهت تمیز کردن آب استخرها به کار می‌رود چنانچه با غلظت بیش از حد مجاز در استخرها ریخته شود می‌تواند باعث سوزش، قرمزی و حتی زخم‌های سطحی در قرنیه شوند از این رو استفاده از عینک‌های محافظ چشم مخصوص شنا و شستن صورت با آب تمیز بعد از شنا می‌تواند در کاهش علائم تماس چشم با کلر مؤثر باشد. دکتر محمد جوشقانی فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: عفونت‌هایی که در آب استخرها وجود دارد بیشتر از نوع ویروسی بوده و معمولا قدرت همه‌گیری آن زیاد است و به سرعت به دیگران منتقل می‌شود. وجود ویروس آدنوویروس در آب استخرهای آلوده به سرعت منتقل شده و در یک دوره کوتاه می‌تواند همه‌گیر شود و معمولا قرنیه و ملتهمه را گرفتار می‌کند البته ملتهمه چون یک بافت مخاطی است و در مسیر بینایی نیست عارضه چندانی باقی نمی‌گذارد و بعد از یک دوره کوتاه بهبودی می‌یابد ولی چنانچه قرنیه دچار عفونت شود ممکن است چند ماهی طول کشیده و نهایتا باعث کاهش دید می‌شود.

    استفاده از لنز چشمی در هنگام شنا بینایی را تهدید می‌کند

    دکتر فیروزه رحیمی متخصص چشم پزشکی اظهار کرد: افرادی که از کنتاکت لنزهای تماسی استفاده می‌کنند در موقع شنا کردن باید لنزها را از چشم خارج کنند زیرا در غیر این صورت خطر آلوده شدن لنزها به خصوص لنزهای تماسی نرم با آب استخر وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های عفونی که تهدید جدی برای بینایی هستند شود

    شیوع بیماریهای پوستی در استخرهای سرپوشیده

    پزشکان متخصص درباره شیوع بیماری های پوستی در استخرهای سرپوشیده هشدار دادند.

    دکتر سیدمحمود هاشمی ، متخصص پوست و مو در گفتگو با مهر، به بروز برخی بیماری های ناشی از شنا کردن در استخرهای سرپوشیده اشاره کرد و گفت: در استخرهای سرپوشیده به دلیل بالا بودن رطوبت در محیط، بیماری های قارچی بین انگشتان دست ، پا و کشاله های ران شایع است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بیماری های پوستی

    فهرست:

    استخر و بیماریهای پوستی

    قارچها در محیط مرطوب مستعد نمایان شدن هستند

    برنزه کردن پوست و افزایش احتمال سرطانهای پوستی

    هپاتیت A می‌تواند از طریق استخرهای آلوده به افراد منتقل شود

    استفاده از عینک‌های مخصوص شنا از بروز عفونت‌های چشمی جلوگیری می‌کند

    شیوع بیماریهای پوستی در استخرهای سرپوشیده

     

    منبع:

     

    www.abrarnews.com

    www.talarepezeshki.com

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بیماری های پوستی, مقاله در مورد تحقیق مقاله بیماری های پوستی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیماری های پوستی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیماری های پوستی, تحقیق درباره تحقیق مقاله بیماری های پوستی, مقاله درباره تحقیق مقاله بیماری های پوستی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیماری های پوستی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیماری های پوستی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بیماری های پوستی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت