تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن

تعداد صفحات: 27 فرمت فایل: word کد فایل: 24112
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی شیمی
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن

    تاریخچه‌ی کاربرد مس :

    تاریخ استفاده از مس حداقل به 10000 سال پیش می‌رسد. در طول دوره‌ی ماقبل تاریخ کالکولیتیک Chalcolithic انسان دریافت که چگونه مس را استخراج کند و از آن تزئینات و ابزارآلات بسازد ([لینک ها فقط برای اعضا قابل نمایش هستند. برای عضویت کلیک کنید]). ابزارآلات مسی کشف‌شده قدمتی در حدود 5000 سال پیش از میلاد مسیح را نشان می‌دهند ([لینک ها فقط برای اعضا قابل نمایش هستند. برای عضویت کلیک کنید]). مشاهدات باستان‌شناسی نشان‌می‌دهد که قدمت استفاده از مس به‌عنوان وسیله‌ای زینتی در غرب آسیا مربوط به ده هزار سال قبل می‌باشد. آویزه‌ی مسی متعلق به سال 8700 قبل از میلاد یکی از قدیمی‌ترین موارد مصرف مس در زیورآلات است که در شمال عراق کنونی پیدا شده است (minerals.er.usgs.gov). در یکی از اهرام مصر یک سیستم لوله‌کشی با مس پیدا شده که مربوط به5000 سال پیش است. مرد یخی Oetzi، که در اروپا به دقت نگهداری می‌شود و متعلق به3200 سال قبل از میلاد است، تبری با نوک مسی در دست دارد که درجه خلوص فلز آن 7/99% می‌باشد. مس به خاطر زیبایی درخشانش در باستان برای ساخت آئینه استفاده می‌شده است ([لینک ها فقط برای اعضا قابل نمایش هستند. برای عضویت کلیک کنید]).

    از مهم‌ترین حوادث تاریخی تعیین‌کننده در مسیر تکامل دانش بشر در زمینه‌ی استفاده از مس، کشف چگونگی تولید آلیاژ برنز می‌باشد.

    اکتشافات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که در ایران از هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد، استفاده از مس رونق داشته است. اشیای مفرغی به دست آمده از هزاره‌های بعد، گویای پیشرفت استفاده از مس می‌باشد.

    خواص اتمی مس

    وزن اتمی 63.536 amu

    شعاع اتمی (calc.) 135 (145) pm
    شعاع کووالانسی 138 pm
    شعاع وندروالس 140 pm
    ساختار الکترونی Ar]3d104s1]
    -e بازای هر سطح انرژی 2, 8, 18, 1
    درجه اکسیداسیون «اکسید) 2,1 (باز ملایم)
    ساختار کریستالی مکعبی, face-centered
    خواص فیزیکی
    حالت ماده جامد __)
    نقطه ذوب 1357.6 K (1984.3 °F)
    نقطه جوش 2840 K (4653 °F)
    حجم مولی 7.11 ?»10-6 ««متر مکعب بر مول
    گرمای تبخیر 300.3 kJ/mol
    گرمای هم جوشی 13.05 kJ/mol
    فشار بخار 0.0505 Pa at 1358 K
    سرعت صوت 3570 m/s at 293.15 K
    متفرقه
    الکترونگاتیویته 1.9 «درجه پائولینگ)
    ظرفیت گرمایی ویژه 380 J/«kg*K)
    رسانائی الکتریکی 59.6 106/m اهم
    رسانائی گرمایی 401 W/«m*K)
    1st پتانسیل یونیزاسیون 745.5 kJ/mol
    2nd پتانسیل یونیزاسیون 1957.9 kJ/mol
    3rd پتانسیل یونیزاسیون 3555 kJ/mol
    4th پتانسیل یونیزاسیون 5536 kJ/mol
    پایدارترین ایزوتوپها
    ایزو وفور طبیعی نیمه عمر DM DE MeV DP
    63Cu 69.17% Cu با 34 نوترون پایدار است
    64Cu {syn.} 12.7 h ? 1.675 64Ni
    64Cu {syn.} 12.7 h ?- 0.579 64Zn
    65Cu 30.83% Cu با 36 نوترون پایدار است
    واحدهای SI& STP استفاده شده مگر آنکه ذکر شده باشد.
    مس یکی از عناصر جدول تناوبی است که نشان آن Cu و عدد اتمی آن 29 می باشد.
    خصوصیات قابل توجه
    مس فلز نسبتا" قرمز رنگی است که از خاصیت هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی برخوردار می باشد.( در بین فلزات خالص ، تنها خاصیت هدایت الکتریکی نقره در حرارت اطاق از مس بیشتر است) چون قدمت مصنوعات مسی کشف شده به سال 8700 قبل از میلاد برمی گردد، احتمالا" این فلز قدیمی ترین فلز مورد استفاده انسان می باشد.مس علاوه بر اینکه در سنگهای معدنی گوناگون وجود دارد ، به حالت فلزی نیز یافت می شود.( مثلا" مس خالص در بعضی مناطق).
    این فلز را یونانیان تحت عنوان Chalkos می شناختند. چون مقدار بسیار زیادی از این فلز در قبرس استخراج می شد رومیان آنرا aes Cyprium می نامیدند. بعدها این کلمه به فرم ساده تر cuprum درآمد و در نهایت انگلیسی شده و به لغت Copper تبدیل شد.
    کاربردها
    مس فلزی قابل انعطاف و چکش خوار است که کاربردهای زیادی در موار زیر دارد:
    سیمهای مسی
    لوله های مسی
    دستگیره های درب و سایر وسایل منزل
    مجسمه سازی. مثلا" مجسمه آزادی شامل 179000 پوند مس می باشد.
    آهنرباهای الکتریکی.
    موتورها، بخصوص موتورهای الکترومغناطیسی.
    موتور بخار وات.
    کلیدها و تقویت کننده های الکتریکی.
    لامپهای خلاء ، لامپهای پرتوی کاتدی ومگنترونهای اجاقهای مایکرو ویو.
    هدایت کننده موج برای تشعشع مایکروویو.
    به علت خاصیت هدایت بهتر آن نسبت به آلومینیوم، کاربرد مس در IC ها به جای آلومینیوم رو به افزایش است.
    بعنوان جزئی از سکه ها.
    در وسایل آشپزی، از جمله ماهی تابه .
    بیشتر سرویسهای قاشق چنگال ( flatware) قاشقها،چنگالها و چاقوها دارای مقادیری مس هستند(نقره نیکلی).
    اگر نقره استرلینگ در ظروف غذاخوری بکار رفته باشد ،حتما"باید دارای درصد کمی مس باشد.
    بعنوان بخشی از لعاب سرامیکی و در رنگ آمیزی شیشه .
    وسایل موسیقی ،بخصوص سازهای بادی.
    بعنوان یک بیواستاتیک در بیمارستانها وپوشاندن قسمتهای مختلف کشتی برای حفاظت در برابر بارناکلها و ماسلها.
    ترکیباتی مانند محلول فلینگ که در شیمی کاربرد دارد.
    سولفات مس که بعنوان سم و تصفیه کننده آب کاربرد دارد.
    نقش بیولوژیکی
    وجود مس برای کلیه گیاهان و حیوانات عالی ضروری می باشد. مس در آنزیمهای متنوعی ،از جمله مراکز مس cytochrome c oxidase و آنزیم حاوی Cu-Zn به نام superoxide dismutase وجود دارد و فلز اصلی در رنگدانه حامل اکسیژن hemocyanin است.RDA برای مس در بزرگسالان سالم 9/0 میلی گرم در روز می باشد.
    مس در جریان خون عمدتا" روی پروتئین پلاسمایی بنام ceruloplasmin حرکت می کند. اگرچه مس اول در روده جذب می شود، این عنصر همبسته با آلبومین به سوی کبد منتقل می شود.
    یک حالت ارثی که بیماری ویلسون نامیده می شود موجب باقی ماندن مس در بدن و عدم ورود آن به صفرا توسط کبد شود.این بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به آسیبهای کبدی و مغزی شود.
    پیدایش
    مس معمولا" به شکل معدنی یافت می شود.کانیهایی مثل آزوریت ، مالاکیت و برنیت همانند سولفیدهایی از جمله کالکوپیریت ( CuFeS2) ،کوولین ( CuS)،کالکوزین ( Cu2S) یا اکسیدهایی مانند کوپریت (Cu2O) از منابع مس هستند.

     

     

    ترکیبات

    اطلاعات اولیه

    مس (Cu) از فلزات واسطه در جدول تناوبی به حساب می آید. مس در ترکیبات خود ، دارای عدد اکسایش 1+ است. افزون بر این ، اتم مس تحت شرایط مناسبی با از دست دادن الکترونهای خود ، عددهای اکسایش 2+ و 3+ هم بدست آورد. در هر حال ، مس در مهمترین ترکیبهای خود ، عدد اکسایش 2+ دارد.

    شیمی مس

    مس فلزی است نسبتا نرم و قرمز رنگ. و می توان آنرا به صورت ورق و مفتول در آورد. رسانایی الکتریکی و گرمایی آن زیاد است و از نظر رسانایی الکتریکی ، بعد از نقره قرار دارد. (رسانایی الکتریکی نقره از تمام فلزها بیشتراست). سطح مس در هوای مرطوب از یک لایه کربنات بازی سبز رنگ پوشیده می شود.

    لایه کربنات بازی سبز 2Cu+O2+Co2+H2O = Cu(OH)2.CuCo3
    اثر اسیدها بر روی مس

    محلولهای رقیق «اسید هیدرو کلریک» و «اسید سولفوریک» بر مس که در سری الکتروشیمیایی در زیر هیدروژن قرار دارد ، اثر نمی کنند ، اما مس در «اسید نیتریک» رقیق و غلیظ و همچنین «اسید سولفوریک» غلیظ به واسطه اثر اکسید کنندگی آنها حل می شود. یک نکته جالب توجه این است که مس می تواند از «اسید هیدرو سیانیک» غلیظ ، HCN ، هیدروژن آزاد می کند و احتمالا عامل انجام این واکنش ، تمایل زیاد مس (I) برای تشکیل کمپلکس با یون سیانید است.

    آلیاژهای مس

    مس به سهولت با پاره ای از فلزهای دیگر ، آلیاژ تشکیل می دهد. مس در ظروف پخت و پز ، وسایل الکتریکی ، ماشین آلات صنعتی و سکه به کار می رود ، آلیاژهای مس عبارتند از:

    برنج: مس ، روی ، قلع ، سرب و منگنز.

    برنز: مس ، روی ، قلع ، سرب و فسفر

    مفرغ: مس و قلع.

    نقره آلمانی: مس ، روی و نیکل.

    سکه نیکلی: مس و نیکل.

    نقره استرلینگ: مس و نقره.

    طلا (14 و 18 عیار): مس ، طلا و نقره.

     

    وجود در طبیعت


    مس در طبیعت به حالت آزاد و به صورت سولفید ، اکسید و کربنات یافت می شود. کانیهای اصلی آن عبارتند از:

    «پیریت مس» یا «کالکو پیریت» CuFeS2 که 50 درصد ذخایر طبیعی مس را تشکیل می دهد.

    «کالکوسیت» Cu2S

    «کوپریت» Cu2O

    «مالاخیت» Cu(OH)3.CuCO3

    مس از نظر فراوانی ، لبیت و پنجمین عنصر پوسته زمین است.
    استخراج مس

    کانیهای سولفید را پس از تغلیظ به روشهای فیزیکی تا دمای زیاد در جریان هوا حرارت می دهند. در این عمل قسمتی از سولفید به اکسید تبدیل می شود: اکسید مس (I) با سولفید مس(I) ترکیب و فلز مس آزاد می شود:
    سولفید آهن موجود در کانی نیز به اکسید تبدیل می شود که بلافاصله با دی اکسید سیلیسیوم که همراه کانی است ، سیلیکات آهن تشکیل می دهد که سبکتر است و در بالای مس مذاب قرار می گیرد.

    مضرات گاز دی اکسید گوگرد حاصل از استخراج مس:

    چنانچه دی اکسید گوگرد تولید شده در فضا رها شود (و معمولا چنین است) ، علاوه بر بوی نامطبوعی که دارد ، تنفس آن هم برای سلامت انسان مضر است و چنانچه غلظت آن زیاد باشد ، گیاهان اطراف محل کارخانه را تا شعاع چند کیلومتر خشک می کند. دی اکسید گوگرد همچنین در هوا به کندی به «تری اکسید گوگرد» SO3 تبدیل می شود که به نوبه خود با رطوبت هوا ترکیب شده ، اسید سولفوریک تولید می کند. گاز دی اکسید گوگرد را می توان به کمک کاتالیزگر (از طریق SO3) به اسید سولفوریک تبدیل کرد یا اینکه آن را به وسیله کربن گداخته کاهش داد و به گوگرد تبدیل نمود و به این ترتیب به حفظ محیط زیست ، کمک کرد.

    تصفیه مس

    مس حاصل از کانی سولفید ، کاملا ناخالص است و ناخالصیهای عمده آن ، نقره ، طلا ، آهن ، روی ، سرب ، ارسنیک ، گوگرد ، اکسید مس (I) و تکه هایی از سیلیکات آهن است. از آنجا که حتی مقادیر کم این ناخالصیها ، رسانایی الکتریکی مس را به میزان قابل توجهی کم می کند ، لازم است که مس تصفیه شود. برای این منظور فلز مذاب را در جریان هوا حرارت می دهند. «ارسنیک» و «گوگرد» به اکسیدهای گوگرد فرار تبدیل شده ، از فلز مذاب خارج می شوند

    ناخالصیهای دیگر را از راه تصفیه الکتروشیمایی جدا می سازند. تیغه های مس خالص به عنوان کاتد به کار برده می شوند و به عنوان الکترولیت هم از مخلوط «اسید سولفوریک» رقیق ، «کلرید مس» و «سولفات مس استفاده می کنند.

    لجن آندی و شمش کاتدی

    به وسیله تنظیم دقیق ولتاژ در تصفیه مس ، در سول الکترولیز فقط مس و ناخالصیهای فلزی الکتروپوزیتویته (مثل آهن ، روی و سرب) در آند به یون تبدیل می شوند و ناخالصیهای فلزی (مثل نقره و طلا ) که الکتروپوزیتوی آنها از مس کمتر است ، تغییر نکرده ، با خورده شدن تدریجی آند به ته ظرف الکترولیز سقوط می کنند و «لجن آندی» را تشکیل می دهند. برای جدا کردن فلزهای پرارزش ، این لجن آندی بعدا مورد استفاده قرار می گیرد. تنظیم ولتاژ طوری است که در کاتد ، فقط یون مس به صورت مس فلزی کاسته شده ، بر روی کاتد خالص می نشیند. درجه خلوص مس حاصل ، از 9/99 درصد بیشتر است که «شمش کاتدی» نامیده می شود.

    مس در آبهای طبیعی:

    ترکیبهای مس در آبهای طبیعی به مقدار اندک وجود دارد و بیشتر بر اثر پسابهای کارخا نجات استخراج مس و ترکیبهای آن , استفاده از لوله های مسی برای انتقال آب ؛ استفاده برخی از نمکهای مس مانند سولفات مس برای از بین بردن رشد جلبکها در مخزنهای ته نشینی در فرایند تصفیه آب و در استخرهای شنا و یا به عنوان آفت کش در کشاورزی در

    آبهای جاری راه پیدا میکند.

    مقدار اضافی مس به طور عمده از بدن خارج میشود و یکی از عنصرهای ضروری برای تامین رشد است . به طوری که مقدار 1/. میلی گرم از آن در آبهای خوراکی برای بدن لازم است زیرا کاتیون مس در تشکیل هموگلوبین ، نقش کاتالیزگر را دارد . اما مقدار زیادی آن برای برخی از ماهیها مانند قزل آلا کشنده است . طعم و مزه آب را نامطبوع میسازدو سبب پیدایش لکه های سیاه روی لباسهای سفید ، موزاییک و ...میشود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن, مقاله در مورد تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن, تحقیق درباره تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن, مقاله درباره تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اثر مس روی سطح بیولوژیک بدن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت