تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 24157
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟

    چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟

    حضرت پیامبر (ص ) می فرماید : « سلونی قبل ان تفقدونی » یعنی از من بپرسید قبل از اینکه از میان شما بروم . سعدی هم در گلستان میگوید :

    بپرس هر چه ندانی که ذل پرسیدن                                   دلیل راه تو باشد به عز دانایی

    سوال و طرح آن امری مهم و با ارزش است . شخصیت علمی یک دانش آموز با طرح پرسش شکل می گیرد . دانش آموزی که پرسشی ندارد ، غالبا درس و بحث را درک نکرده است ، یا ذهن خالی و کم مایه ای دارد که هیچ گونه پرسشی را نمی تواند مطرح کند . معلم خوب باید فضای مناسب برای طرح پرسش را به وجود آورد و زمینه های مساعد و انگیزه های لازم را برای ایجاد پرسش مطلوب ایجاد کند . یک کلاس خوب در حقیقت با یک پرسش مطلوب آغاز می شود و با یک پرسش اندیشمندانه و عالمانه هم پایان می یابد ، پرسشی که بتواند تا زمان کلاس بعد دانش آموز را برای رسیدن به پاسخ مناسب ، به تفکر و تلاش و از دیدگاه های متنوع در واقع راه سوال کردن را به دانش آموز می آموزد و او را تشویق می کند تا سوالهای دیگری مطرح سازد . اکنون به بیان نکاتی می پردازیم که یک معلم دلسوز و اندیشمند در کلاس درس و در برابر دانش آموز پرسشگر خود باید رعایت کند .

    معلم باید با روی خوش به سوال دانش آموز گوش فرا دهد . با نگاهش به او آرامش بخشد و او را تشویق به ادامه پرسش نماید . در حقیقت معلم باید به استقبال پرسش دانش آموز برود .در فضای امن و آرام با صبر و حوصله به سوال او گوش کند و فرصت کافی بدهد تا جملات سوالش را کامل ادا کند و هر گونه توضیح یا مثال لازمی را بیان کند .

    معلم باید به دقت به سوال دانش آموز گوش کند تا مفهوم پرسش را کامل درک کند نه اینکه شتابزده و قبل از تمام شدن سوال پاسخ آن را بگوید .

    معلم در پاسخگویی به سوال یک دانش آموز تا جایی که می تواند باید از دانش آموزان دیگر کمک بخواهد تا کلاس در هنگام پاسخگویی فعال باشد و رقابت صحیحی برسر جواب دادن به سوال در میان همه دانش آموزان به وجود بیاید .

    معلم از ذکر کلمه« نمی دانم » در مقابل برخی پرسشها نباید وحشت داشته باشد . ابن سینا دانشمند بزرگ می گوید :

    تا بدان جا رسید دانش من                                        که بدان همی که نادانم

    البته معلم باید تسلط علمی کافی سر کلاس برود ، مطالعه کند ، اعتماد به نفس داشته باشد و کلمه نمیدانم را در مقابل هر سوالی به زبان نیاورد .

    بهترین فضای پاسخگویی و قانع کننده ترین جواب موقعی فراهم می شود که معلم به دانش آموز کمک کند تا او به جواب درست دست یابد . این روش نیاز به حوصله ، بردباری و وقت کافی دارد . می توان با بی حوصلگی پاسخی شتابزده و قطعی به سوال کننده داد اما تلاش و تفکر خود دانش آموز برای رسیدن به جواب درست و لذتی که پس از دست یابی به آن احساس می کند ، بسیار ارزشمند تر و سودمند تر از یک جواب فوری و شتابزده است .

    معلم باید خود را کنار دانش آموز و همراه او تصور کند و به او بگوید که ما هر دو تلاش می کنیم تا با هم به جواب مطلوب و صحیح دست یابیم .

    معلم باید با حالتی جدی و مصمم به پاسخگویی بپردازد . با لباس و دست های خود بازی نکند .به کاری مانند تصحیح کردن ورقه پاک کردن تخته سیاه و یا بازو بسته کردت پنجره کلاس و بستن دکمه های لباس خود مشغول نشود و خلاصه اینکه تمام حواص و توانایی ذهن خود را برای پاسخگویی صحیح به کار برد .

    معلم باید اندیشمندانه و علمی به پرسشهای دانش آموزان پاسخ دهد . در ابتدای پاسخگویی متذکر شود که من براساس مطالعاتی که خودم داشته ام بدین پاسخ دست یافته ام و ممکن است پاسخ بهتری هم وجود داشته باشد . در چنین مواردی ذکر ماخذ و کتابهای مورد مطالعه ضروری است .

    معلم در برابر سوالهایی که جواب آنها به طور احتمالی و تردید آمیز می داند ، می تواند دانش آموز را به منابع مفید و معتبر ارجاع دهد و یا جواب کامل تر را به جلسه بعد موکول کند تا با آرامش و فرصت کامل به تحقیق بپردازد و پاسخ صحیح در اختیار دانش آموز بگذارد .

    معلم باید در جلسه بعد حتما سوالی که جوابش نا تمام مانده بود پی گیری و کامل کند و نتیجه تحقیق و دریافت خود را بیان نماید .

    اگر دانش آموز ضمن تحقیق به جواب تازه ای دست یافته است او را در حضور دیگران تشویق کند و پاسخش را رسا برای دیگران بازگو کند .

    معلم باید به سوال دانش آموزان جواب قانع کننده ای بدهد بطوریکه رضایت و خشنودی درک علمی را از نگاه دانش اموز بخواند و اثر آن را در چهره او ببیند .

    در طی طرح سوال و حین پاسخگویی معلم اگر دانش آموز دیگری ، در مخالفت با پاسخ معلم نظریه ای ابراز کند ، وی باید باسعه صدر به آن گوش بدهد . اگر مطلب آن دانش آموز نادرست باشد با استدلالی متین به رد آن بپردازد و در غیر این صورت معلم با تواضع علمی آن را تایید کند و متذکر گردد که جواب اخیر از پاسخ خود وی صحیح تر و سودمند تر است .

    معلم در ضمن پاسخگویی نباید از بحث منحرف گردد ، به حاشیه گویی بپردازد و خدایی نکرده بخواهد از جواب اصلی طفره برود . که این عمل سبب بی اعتمادی دانش آموز به او می شود و شخصیت و چهره علمی او را خدشه دار می سازد .

    معلم در پاسخگویی به سوال دانش آموزان باید رعایت وقت و حوصله کلاس را بنماید و اگر سوالی نیاز به بحث و دقت بیشتری دارد ؛ آن را به پایان درس یا وقت تفریح موکول کند . به شرط اینکه خود فداکاری لازم را داشته باشد که در ساعات فراغت ، قسمتی از وقتش را به پاسخگویی به سوال دانش آموز صرف کند .

    معلم با کلام و نگاهش باید اشراف و تسلط علمی خود را حفظ کند به گونه ای رفتار کند که یک محیط علمی ، با صفا و به دور از هر گونه قدرت نمایی فراهم آید تا دانش آموز احساس امنیت علمی علمی نماید و بتواند به رفع مشکل خود بپردازد .

    در پایان باید خاطر نشان ساخت که ایجاد فضای سالم علمی در کلاس و ارائه پاسخ های صحیح و منطقی و به دور از تعصب ازسوی معلم ، جایگاه رفیعی برای او در میان دانش آموزانش ایجاد می کند . خاطره پاسخهای معلم عالم و دلسوز برای سالها در حافظه و یاد دانش آموزان باقی می ماند و در بسیاری از موارد الگو ی مناسبی برای آنان می شود تا جواب هر پرسشی را با حوصله ؛ متانت ، دقت و عالمانه اظهار کنند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - رشد عقلانی کودک از دیدگاه پیاژه ،  تالیف : هربرت جیمزبرگ ، سیلویا اوپر ،

    ترجمه : دکتر فریدون حقیقی ، فریده شریفی

    2- فن معلمی : تالیف :مرتضی خلخالی ؛ عادل یغما ، محمود هرمزی

    3- نسبت به فرزند ، دانش آموز و کودک چه تکلیفی داریم ؟ نظر امام سجاد در این سه مورد ، تالیف ، علی غفوری .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟, مقاله درباره تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله چگونه پرسش های دانش آموزان را پاسخ دهیم ؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت