تحقیق مقاله چاره جویی برای اضطراب امتحان

مشخص نشده
مشخص نشده
6
مشخص نشده
38 KB
24179
قیمت قدیم:۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله چاره جویی برای اضطراب امتحان

    در ایام برگزاری امتحانات و حتی مدتی قبل از آن شور و هیجانی خاص دانش آموزان را فرا می گیرد و همین موضوع گاهی موجب تغییرات مخربی در تغذیه ، خواب و بهداشت آنها می شود . برای مقابله با این مشکل باید چه کار کرد ؟

    اضطراب پدیده ای طبیعی است و همگان آن را در هله ای از زندگی احساس می کنند .

    اضطراب پاسخ ضروری به استرس است و فرد را به هنگام مواجهه با خطر برای فعالیت وکنش آماده می کند . به هنگام وجود خطر یااسترس واقعی بدن از طریق رهاسازی آدرنالین خودرا برای کنش آماده می سازد و احساسات بدنی اضطراب شامل تپش قلب ، تعرق ، افزایش تنفس ، و ... ظاهر می شود ولی هرگاه از حد معینی فراتر رود در این کنش ها اختلال ایجاد می کند . برای مثال هر گاه آدرنالین باعث شود تا خون بیشتری به عضلات برسد تنش عضلانی افزایش بیابد تنفس و ضربان قلب شدت بگیرد و برای تنظیم دما و خنک شدن بدن تعریق افزایش بیابد بدن خود را کاملاً برای گریز و یا جنگیدن آماده می کند با این حال پس کشیده شدن خون از پوست ممکن است به بیحسی منجر شود تنش عضلانی مقاوم باعث بروز درد می شود . افزایش تنفس به نفس نفس زدن منجر می شود تپش شدید قلب و همچنین تعریق قابل ملاحظه نشانه هایی هشدار دهنده اند .

    نگرانی فرد به دلیل پاسخ های فیزیولوژیک بدن او به استرس می تواند به جای اینکه به او قدرت ببخشد او را ناتوان کند . در پاسخ به استرس تغییراتی روان شناختی نیز رخ می دهند . که باعث هشیاری و تمرکز هر چه بیشتر ما می شوند که این امر هنگامی که لازم است به سرعت بیندیشیم و زمانی را برای حواس پرتی در اختیار نداریم مسلماً به سود ماست . زمانی که هوشیاری به حساسیت مفرط و نگرانی مزمن تبدیل شود . پاسخ روان شناختی به استرس دیگر دیگر کارامد نیست . این واکنش به نوبه خود متمرکز حواس وحافظه را مختل می کند .

    در واقع اضطراب زمانی آسیب زااست که این تظاهرات جسمانی و روانی متوجه خطری واقعی نباشد و به صورت حالت هیجانی ناخوشایند ومبهم بروز کند که با پریشانی ، هراس ، تپش قلب ، سردرد ، تعرق و بی قراری و تکرار ادرار همراه است .

     

     

     

    اضطراب امتحان

    هنگامی که دانش آموز نسبت به کارآمدی و توانایی و استعداد خوددر شرایط امتحان دچار نگرانی و تردید می شود می توان از اضطراب امتحان سخن گفت. وجود اندکی اضطراب در دانش آموزان طبیعی است . و موجب افزایش تلاش دانش آموزان می شود . علل و عوامل اضطراب امتحان رابه دسته تقسیم می کنند :

    عوامل فردی و شخصیتی : ماننداضطراب عمومی ، پایین بودن اعتماد به نفس ، اختلال در تمرکز ، روش های نادرست مطالعه و انتظارات نادرست از خود

    عوامل آموزشگاهی و اجتماعی : همچون انتظارات معلمان ، رقابت شدید بین دانش آموزان ، سیستم حاکم بر مدرسه ها ( توجه افراطی به دانش آموزان برتر ) نوع درس ( عدم نوشتار مناسب و مبهم بودن مطالب درسی ) و مدرک گرایی در جامعه

    عوامل خانوادگی : چون شیوه تربیتی والدین ( روش استبدادی در تربیت ) انتظارات سطح بالای والدین ، جو عاطفی و جو متشنج خانه ویژگی های شخصیتی والدین ( مانند آرمان گرایی ) و طبقه اقتصادی و اجتماعی والدیم .

     

    توصیه پیشگیرانه

    اضطراب به میزان زیادی قابل پیشگیری است . در اینجا به برخی از روش های پیشگیرانه اشاره می شود .

    -ارزیابی واقع بینانه و بدون اغراق از امتحان : اگر دانش آموزان امتحان راامری عادی تلقی کنند و از قوانین و سوالات ترسانده نشونددچار اضطراب کمتری می شوند .

    -اجتناب از توجه بیش از حد به اضطراب امتحان : بهتر است دانش آموزان بیشتر به تجربه های موفقیت آمیز قبلی خود توجه کنند .

    -ایجاد شایستگی برای غلبه بر اضطراب امتحان : برای این منظور می توان موقعیت های مشابه امتحان واقعی ایجاد کرد تا اضطراب آنان در اثر تجربه این موقعیت بی خطر کاهش یابد .

    -خود رهنمون بودن : دانش آموزان را باید در طول سال های تحصیلی خود رهنمون بارآورد . این دانش آموزان می توانند خود را با دگرگونی ها و شرایط دشوار تطبیق دهند . چنین دانش آموزانی چون برای حل مشکلات خود به دیگران متکی نیستند احساس اعتماد به نفس پیدا می کنند و کمتر دچار اضطراب می شوند .   

     

    اصول برنامه ریزی

    ساعات فراغت خود را محاسبه نمایید ( از زمان حضور در منزل تا ساعت خواب )

    این زمان را به سه قسمت تقسیم کنید . بخش اول را به مرور و مطالعه درس هایی که امروز در کلاس ارائه شده است . بخش دوم مطالعه و مرور درس هایی که فردا در برنامه کلاس قرار دارد .

    استراحت و تفریح به نظر می رسد که در ازای هر یک ساعت و نیم مطالعه و انجام تکلیف نیم ساعت استراحت مفید باشد .

    آنچه به نظر می رسد این است که هر دانش آموز در سطوح متوسط به حدود 5/4 ساعت مطالعه و کار مفید در روز نیاز است . پیشنهاد می شود که این زمان به دو دوره ی 5/1 ساعته با فواصل نیم ساعت استراحت برای بخش اول مطالعه و یک دوره 5/1 ساعته برای بخش دوم مطالعه درس ها اختصاص یابد . از وقت های آزادی که در طول روز دارید می توانید نهایت استفاده رابکنید مثل نگاه به فرمول ها ، یادداشت ها ، فهرست اشکال ، ورق زدن مطالب و کتاب های درسی البته به صورتی که خسته نشوید در ضمن بهتر است که دانش آموزان دوره متوسط یا داوطلب کنکور در برنامه روزانه ، دروس عمومی ، و اختصاصی را به صورت یک در میان قرار دهند زیرامطالعه پشت سر هم دو موضوعی که مضمون تشابه دارند باعث خستگی و به هدر رفتن مطالعه می شود . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله چاره جویی برای اضطراب امتحان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

کلمات کلیدی:  N/A
تحقیق در مورد تحقیق مقاله چاره جویی برای اضطراب امتحان , مقاله در مورد تحقیق مقاله چاره جویی برای اضطراب امتحان , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چاره جویی برای اضطراب امتحان , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چاره جویی برای اضطراب امتحان , تحقیق درباره تحقیق مقاله چاره جویی برای اضطراب امتحان , مقاله درباره تحقیق مقاله چاره جویی برای اضطراب امتحان , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چاره جویی برای اضطراب امتحان , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چاره جویی برای اضطراب امتحان

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول