تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 24204
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب

    نقش ورزش در کاهش اضطراب

    امروزه نقش ورزش آنقدر مورد توجه قرار گرفته که آنرادر تکنیکهای رفتار درمانی توصیه می کنند.

    نقش شنا در اضطراب زدایی وتخلییه نگرانی های نا شناخته مورد توجه قرار گرفته  است. با انجام آزمایشات روان شناسی ثابت گردیده است که سطح اضطراب در افراد٬قبل وبعد از شنا به ویژه به صورت شیرجه در آب فرو رفتن تفاوتهای معنا داری رانشان می دهد. مشاوران از ورزش بوکس ومشت زنی به عنوان روش کم هزینه ای برای تخلییه هیجانات زاید به ویژه درکودکان ونوجوانان بزهکار استفاده درمانی می نمایند. نقش شنا در تمرکز بخشی وتقویت اراده امروز توجه روان درمانگران را به خود جلب نموده است. از نکات عمدهای که موجب گردیده است٬توجه به ورزش در فرایند درمانی مشاوران وروان شناسان به صورت ویژه ای موردتوجه قرار گیرد می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

    ۱-توجه به این اصل که عقل سالم در بدن سالم است درواقع بیانگر این نکته مهم است که فعالیت های ورزشی نقش اصلاح گری بالایی در رفع مشکلات روحی٬روانی دارند.

    ۲-بکارگیری ورزش درمانی هزینه های زیادی را دربردارند.

    ۳-تاثیر عمیق رکود فعالیتهای جسمی در بروز ناراحتی هایی مانند نا امیدی وافسردگی های حاد حاکی ازاین است که چنانچه با توصیه های ورزشی این افراد وادار به تحرک شوند به سرعت نشاط و امیدواری درانان افزایش مییابد.

    اصولاتجویزهرنوع داروی شیمیایی به ویژه درمورد بیماران روحی٬روانی با عوارض منفی جانبی همراه است که ضمن درمان یک مشکل امکان بروز مشکل دیگری را درسیستم بدن بیماران افزایش می دهد.

    در حالی که تجویز ورزش به عنوان یک عامل درمانی هیچگونه عارضه منفی ومخرب در بیمار ایجادنکرده٬وبه عکس موجب تقویت قوای فکری وجسمی برای مقابله با مشکل می گردد.

    عوامل فردی و شخصیتی دانش آموز مانند اضطراب عمومی، پایین بودن اعتماد به نفس، هوش، تمرکز و به ویژه روشهای نادرست مطالعه و انتظارات نادرست از خود.
    منظور از اضطراب نوعی حالت هیجانی ناخوشایند و مبهم است که با پریشانی، هراس، تپش قلب، تعرق، سردرد، بی قراری و تکرر ادرار همراه است. هنگامی که فرد نسبت به کارآمدی، توانایی و استعداد خود در شرایط امتحان دچار نگرانی و تردید می شود می توان از اضطراب امتحان سخن گفت. در هنگام امتحان، به ویژه امتحانات سرنوشت ساز (کنکور و امتحان نهایی) بیشتر دانش آموزان اضطراب امتحان را تجربه می کنند. وجود اندکی اضطراب درانسان طبیعی و مطلوب است و موجب افزایش تلاش و تکاپو می شود، اما اگر از حد اعتدال تجاوز کند موجب کاهش پیشرفت تحصیلی خواهد شد. به عبارت دیگر یکی از دلایل اساسی افت تحصیلی،اضطراب امتحان است که ۱۵ تا ۳۰ درصد از موارد تجدیدی و مردودی را به آن نسبت می دهند. دانش آموزی که اضطراب امتحان دارد احساس می کند که ذهنش خالی شده و هر چه را که آموخته فراموش کرده است، چنین دانش آموزی معمولاؤ به پرسش ها پاسخ های بی ربط، نادرست و یا ناقص می دهد و با افکاری نامربوط و ناخواسته در مورد پیامدهای امتحان درگیر است.  

    روش های کنترل اضطراب در شنا

    ▪ آرمیدگی د ر آب:

    یکی از روش های موثر در کنترل اضطراب روش آرمیدگی آبی است. در این روش فرد به حالت  درازکش روی آب قرار می گیرد، سپس چشم ها را بسته و به صورت عمیق و آرام تنفس می کند. بین دم و بازدم برای مدت کوتاهی نفس را در سینه حبس می کند و در هنگام بازدم عضلات بدن و چهره را آرام و شل می کند. چنانچه این تمرین یک یا دو بار و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه انجام گیرد تاثیر زیادی در کاهش اضطراب و افزایش تمرکز خواهد داشت.

    انجام ورزش به طور منظم و مداوم موجب سلامت جسمانی، کاهش اضطراب و فشارروانی و افزایش عزت نفس می شود. اگر برنامه ورزشی ندارید، لااقل به پیاده روی در صبح زود بپردازید و این کار را سه بار در هفته انجام دهید. نوع ورزشی که انتخاب می کنید باید متناسب با علاقه و توانایی شما باشد. ورزش هایی مانند دویدن، شنا کردن و به ویژه یوگا در کاهش اضطراب و افزایش تمرکز تاثیر چشم گیری دارند.

    نقش ورزش شنا در کاهش اضطراب

    امروزه نقش ورزش شنا آنقدر مورد توجه قرار گرفته که آنرادر تکنیکهای رفتار درمانی توصیه می کنند.

    نقش شنا در اضطراب زدایی وتخلییه نگرانی های نا شناخته مورد توجه قرار گرفته  است. با انجام آزمایشات روان شناسی ثابت گردیده است که سطح اضطراب در افراد٬قبل وبعد از شنا به ویژه به صورت شیرجه در آب فرو رفتن تفاوتهای معنا داری رانشان می دهد. مشاوران از ورزش بوکس ومشت زنی به عنوان روش کم هزینه ای برای تخلییه هیجانات زاید به ویژه درکودکان ونوجوانان بزهکار استفاده درمانی می نمایند. نقش ورزش کوهنوردی ودو استقامت در تمرکز بخشی وتقویت اراده امروز توجه روان درمانگران را به خود جلب نموده است. از نکات عمدهای که موجب گردیده است٬توجه به ورزش در فرایند درمانی مشاوران وروان شناسان به صورت ویژه ای موردتوجه قرار گیرد می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

    ۱-توجه به این اصل که عقل سالم در بدن سالم است درواقع بیانگر این نکته مهم است که فعالیت های ورزشی نقش اصلاح گری بالایی در رفع مشکلات روحی٬روانی دارند.

    ۲-بکارگیری ورزش درمانی هزینه های زیادی را دربردارند.

    ۳-تاثیر عمیق رکود فعالیتهای جسمی در بروز ناراحتی هایی مانند نا امیدی وافسردگی های حاد حاکی ازاین است که چنانچه با توصیه های ورزشی این افراد وادار به تحرک شوند به سرعت نشاط و امیدواری درانان افزایش مییابد.

    اصولا تجویز هرنوع داروی شیمیایی به ویژه درمورد بیماران روحی٬روانی با عوارض منفی جانبی همراه است که ضمن درمان یک مشکل امکان بروز مشکل دیگری را درسیستم بدن بیماران افزایش می دهد. در حالی که تجویز ورزش به عنوان یک عامل درمانی هیچگونه عارضه منفی ومخرب در بیمار ایجادنکرده٬وبه عکس موجب تقویت قوای فکری وجسمی برای مقابله با مشکل می گردد.

    در جست‌وجوی بهترین تفریح مومن؛شنا

    ورزش شنا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در بین اقشار مختلف مردم است. فردی که شنا می‌کند، نه تنها از این طریق احساس راحتی و نشاط می‌کند، بلکه در اثر شنا کردن قابلیت‌های جسمانی خود را از قبیل استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف‌پذیری مفاصل شانه و مچ پا افزایش می‌دهد.

    ورزش شنا ورزشی است که از سن نوزادی تا کهنسالی می‌توان آن را انجام داد و به طور کلی ورزشی است که هیجان و اضطراب را کاهش داده، عضلات را قوی و محکم کرده و بدن را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند و باعث می‌شود که فرد انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند.
    تمام کسانی که علاقه‌مند به بهبود وضعیت روحی و جسمانی خود هستند، صرف‌نظر از سن، سابقه آمادگی جسمانی یا هر بیماری که داشته باشند، حتی اگر تا به حال شنا کردن را تجربه نکرده‌اند، این ورزش شفابخش توصیه می‌شود. تمامی آنانی که از موهبت شنا کردن استقبال می‌کنند، آثار آن را ظرف چند هفته مشاهده خواهند کرد.
    ورزش شنا تاثیر مثبتی در حالت‌های روحی- روانی و کاهش اضطراب در افراد عادی دارد و اعصاب را در برابر هیجان و استرس مقاوم می‌کند. مشاهده شده است که بعد از این ورزش، شناگران به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر عصبانی، افسرده، خشمگین و هیجان‌زده می‌شوند. شنا بهترین ورزشی است که باعث اعتماد به نفس می‌شود و خلاقیت را رشد می‌دهد.

    به گفته متخصصان توان‌بخشی، شنا کامل‌ترین نوع از ورزش‌های هوازی است که اکسیژن بیشتر و مطلوب‌تری را به ارگانیسم بدن منتقل می‌کند. تمامی اندام و عضلات بدن را به شکل مناسبی به کار می‌گیرد و دستگاه های قلب و عروق، تنفسی و اعصاب را تقویت می‌کند.

    شنا درمانی

    از دیگر فواید شنا مزایای درمانی آن است. شنای اصولی و متعادل در درمان آرتروز، کمردرد، چاقی، فشار خون و آسم و تسکین دردهای استخوانی و عضلانی نقش موثری دارد. پیشوایان دینی ما نیز در مورد شنا کردن توصیه‌هایی داشته‌اند، تا آنجا که پیامبراکرم(ص) در این باره می‌فرمایند: «سه ورزش را به فرزندانتان بیاموزید؛ شنا کردن، اسب‌سواری و تیراندازی».

    برای کسانی که از چاقی مفرط رنج می‌برند یا احساس می‌کنند وزن آنها متعادل نیست شنا می‌تواند در راه کم کردن وزن بسیار، بسیار موثر باشد؛ چرا که شنای صحیح باعث مصرف 660 کیلوکالری در ساعت می‌شود. یعنی روزانه 40دقیقه شنای ملایم و اصولی بدون تغییر رژیم غذایی، با سوخت‌وساز چربی‌های بدن باعث کاهش نیم‌کیلو وزن در هفته می‌شود.

    آموزش شنا

    بسیاری از حیوانات، هنگام تولد و به طور غریزی قادر به شنا کردن هستند اما انسان باید شنا کردن را بیاموزد. شناگران مبتدی تمرین‌های خود را اغلب در استخرهای کم‌عمق و کناره دریاها شروع می‌کنند. آنها ابتدا باید شناور ماندن روی آب و سپس حرکت‌های پا و در پایان حرکت های دست را یاد بگیرند. شناگران تازه‌کار باید چگونگی حرکت‌های هماهنگ دست با نفس کشیدن را تمرین کنند.

    آموزش شنا باید از سنین کودکی شروع شود. برای این کار دلایل بسیاری وجود دارد، یکی از این دلایل آن است که کودکان از شرایط جسمی و روانی بهتری برخوردار هستند و از آب بیشتر لذت می‌برند. بچه‌ها هر چه کوچک‌تر باشند، از آب و محیط‌های غریبه کمتر می‌ترسند و درنتیجه زودتر و راحت‌تر شنا را می‌آموزند.
    در اینجا باید به این نکته اشاره شود که شناگران مبتدی اکیدا نباید برای یادگیری شنا در محل‌هایی که غریق نجات وجود ندارد، به آموزش این ورزش بپردازند. چرا که بسیار واضح است که بدون غریق نجات هر لحظه امکان غرق شدن آنها وجود دارد.
    لباس شنا

    لباس مخصوص شنا یک شلوار کوتاه و چسبیده به بدن است که باید وزن آن بسیار کم باشد و آب را در خود نگه ندارد. طبق مقررات بین‌المللی در میان تمام رشته‌های ورزشی شناگران باید کم‌ترین و سبک‌ترین پوشاک را داشته باشند.

    انواع شنا

    ورزش شنا را به صورت‌های گوناگون انجام می‌دهند. چهار نوع متداول این ورزش عبارتند از: 1-شنای قورباغه 2- شنای پروانه

    3 - کرال پشت 4-کرال سینه. بعضی از انواع دیگر شناها عبارتند از:

    شنای استقامت: پیمودن مسافت‌های طولانی در آب به کمک انواع شناها را شنای استقامت می‌گویند. این نوع شنا به صورت معمول در آبهای آزاد صورت می‌گیرد.
    شنای زیرآبی: یک نوع دیگر شنا است که به منظور نجات غریق یا یافتن چیزی در زیر آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شنای زیر آب به طور معمول از شنای قورباغه یا شنای پهلو استفاده می‌شود.

    عوارض شنا

    خشکی پوست یکی از مشکلات شایع شناگران است. علت آن حل شدن و از بین رفتن تدریجی چربی محافظ پوست است که موجب کاهش رطوبت لایه شاخی پوست می‌شود و به دنبال آن پوستی خشک، پوسته پوسته و گاهی خارش‌دار ظاهر می‌شود.

    این وضعیت با دوش گرفتن‌های داغ و طولانی مدت یا ماندن در جکوزی‌های گرم بدتر می‌شود. برای رفع این معضل می‌توان یک دوش آب نسبتا سرد گرفت تا از خشکی بیش از حد جلوگیری کرد و بعد از حمام با یک مرطوب‌کننده چرب، پوست بدن را آغشته کرد تا مانع تبخیر رطوبت از پوست شود. شنا را می‌توان جزو ورزش‌های نسبتا کم هزینه برشمرد. چرا که در قیاس با برخی ورزش‌ها که خرید تجهیزات آنها واقعا سرسام‌آور است، وسایل شنا را بسته به نوع انتخاب تجهیزات آن می‌توان با قیمتی حدود 20هزار تومان تهیه کرد. البته به این قیمت، هزینه ورودی استخر و سوناهای مختلف شهر را هم اضافه کنید. میدان منیریه اصلی‌ترین مکان جهت خرید وسایل شنا است. جدول مقابل راهنمای خرید شنا برای تجهیزات شنا است.

    شنا در دل تابستان و به خصوص در آب‌های سرد چشمه‌سارها و رودخانه‌ها، انرژی‌زا، لذت‌بخش، آرام‌بخش، شادی‌آور و مسکن و مقوّی اعصاب است؛ و بدن را در برابر بیماری‌ها بیمه می‌کند. «کسی که در تابستان در میان چشمه‌ها و آب‌های سرد شنا می‌کند، و بعداً از حرارت و نور خورشید فروزان بهره‌مند می‌شود، بدنش در مقابل تغییر هوا بیمه می‌شود و یک نوع مصونیّت پیدا می‌کند که در فصل زمستان از سرماخوردگی‌های پی‌درپی راحت و آسوده باشد. آب سرد، مقوی اعصاب کوفته است، و شنا مخصوصاً در آب سرد، خود مقوّی دیگری است؛ زیرا به واسطه حرکات دست و پا و تنفس عمیق که توأم با لذت و نشاط است، اعصاب و عضلات تمدید نیرو می‌کند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب , مقاله در مورد تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب , تحقیق درباره تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب , مقاله درباره تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نقش ورزش در کاهش اضطراب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت