تحقیق مقاله معماری آندو

مشخص نشده
مشخص نشده
8
مشخص نشده
55 KB
24400
قیمت قدیم:۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله معماری آندو

    آندو ، خود معمایی است . هیچ کس اطلاع دقیقی از زندگی شخصی او ندارد . حتی جای تردید است که از دانشگاهی فارغ التحصیل شده باشد . آنچه از او می دانیم آن که ، متولد اوزاکا در سال 1941 است و کارگاه شخصی خود را در سال 1970 دایر نموده و تاکنون ، بیش از یکصد و پنجاه پروژه ی معماری را طراحی کرده است .

    آندوی خودآموخته ، از بانفوذترین معماران پست مدرن نسل دوم ژاپن محسوب می شود . اگرچه برچسب کمینه گرایی بر او خورده است ؛ اما توجه عمده ی او ، بر تلفیق فرم های مدرن با مفاهیم و شیوه های سنتی ژاپن استوار است . به بیان دقیق تر ، هدف او تغییر معنای طبیعت از گذرگاه معماری است . مصالح معماری آندو ، بتن خام ، خورشید ، آسمان ، سایه و آب است ؛ یا به عبارت بهتر ، فضا ، تأکید او بر این نکته است که استفاده کنندگان از بنا باید طبیعت را تجربه و احساس کنند . و اینها ، همه ریشه در سنت منطقه ای زیست گاه او – یعنی کانزایی – دارد ؛ کانزایی ، که در تمامی آثار او جای پایی دارد .

    عناصر اصلی و متناقض معماری آندو ، نظم ، مردم و احساسات انسانی است . در معماری آندو ، عناصر به گونه ای متضاد با هم ارتباط می یابند . فرم در برابر فرم و فضا ، داخل در برابر خارج و طبیعت در برابر هندسه قرار می گیرد . به عبارت دیگر ، معماری او ، حاصل ارتباط متقابل این عناصر است . آندو از جذابیت فرم صرف نظر کرده ، بر جذابیت فضا تأکید می ورزد . بی علاقگی و بی توجهی او به انزوای تأثیرگذار فرم و شخصیت کنایی آن، او را بر آن داشته است . شخصیت آندو نیز ، از دو جنبه ی متضاد شکل گرفته که در یک وجود تفاهم یافته اند ؛ قدرت و منطق مردانه از یک سو ، و مهربانی و احساسات زنانه از سوی دیگر .

    آندو بر این باور است که فرم ، از تأثیر فضایی می کاهد و در نتیجه ، جذابیت معماری را محدود می کند . در واقع ، از دید آندو ، ارجحیت دادن به فرم به معنای ارجحیت بخشیدن به حس بینایی در میان پنج حس و عدم توجه به عمق فضایی است . تأثیر معماری با فرم کاسته می شود ؛ نفی فرم ، توجیه کننده ی به کارگیری فرم های ساده و انکار فرم های پیچیده است . نفی فرم ، به معنای نفی تصویرِ صرفاً بصری درفضاست .

    معماری آندو ، معماری ٍ « نفی و انکار » است . فضاهای یگانه انگار او نیز حاصل همین نفی است . در حقیقت ، او جامعه ی مدرن و جهانی بودن را نفی می کند . از نظر اجتماعی ، نفی به معنای حمایت از استقلال شخصی و رهایی از یکنواختی مدرن می باشد . اولین چیزی که آندو نفی کرده ، مفاسد جامعه ی مدرن و ارزش های مدرن است ( برای مثال ، مقوله ی راحتی ) . آندو راحتی مدرن را نفی کرده ، تلاش می کند ارتباط پویایی با جهان برقرار سازد . او راحتی را از معماری خویش دور کرده ، به جای آن ، امکان حضور انسان و طبیعت را در کالبد معماری اش فراهم می سازد .

    و اما نزد معماران ایرانی ، اگرچه آندو جهره ی شناخته شده ای است ، لیکن تأثیرگذار نبوده و کمتر به او ، نگرشش و مجموعه ی گسترده ی آثاری که ارائه کرده پرداخته شده است .

    طبقه بندی و تحلیل

    تادائو آندو در طول بیست سال گذشته ، یکصد و پنجاه پروژه ی معماری انجام داده است . با تجزیه و تحلیل و بررسی آنها ، به مبانی و شاخص هایی دست می یابیم که با کمک آنها می توان کارهای او را درسه دسته طبقه بندی کرد .

    ویژگی های شاخص معماری آندو ، نظم ، مردم و احساسات انسانی است . بنابراین براساس الهاماتی که او از این سه عنصر گرفته ، پروژه های او را می توان دسته بندی کرد . در معماری آندو ، عناصر به شکلی متضاد با هم مرتبط می شوند . بنابراین ، فرم در مقابل فرم و فضا ، داخل در برابر خارج و طبیعت در برابر هندسه قرار می گیرد . به عبارت دیگر ، معماری او حاصل ارتباطی است که بین این عناصر وجود دارد . برای آشنایی و شناخت بیشتر ، کارهای آندو را براساس ساختار و کالبد به سه بخش معماری یگانه انگاری ، دوگانه انگاری و کثرت گرایی تقسیم بندی می کنیم .

    آن دسته از کارهایی که در شمار معماری یگانه انگاری قرار می گیرند ، دارای فرمی خالص، طرحی واضح و فضایی قوی هستند . این نوع معماری ، بیشتر در خانه ها و کلیساهای کوچک دیده می شود . در این فضاها ، با آرامشی روبه رو می شویم که یادآور فضای سنتی چایخانه های ژاپنی است . در این فضا براساس ریتمی وحدت بخش ، کل به جزء تبدیل می شود . این ریتم ، حتی در نور و سایه نیز تکرار می شود .

    در معماری دوگانه انگار ، آندو روش خاص خود را اعمال می کند . به عبارتی ، روش او از هیچ نوع معماری دیگری تأثیر نپذیرفته است . در آنجاست که آندو از فرم بیضوی استفاده می کند ؛ ولی در معماری دوگانه انگار ، فضا براساس نیرویی پویا شکل می گیرد . این   نیرو ، از تضاد بین فرم و فضا حاصل می شود . در این نوع معماری – برخلاف معماری یگاتنه انگار که فرم بر فضا غالب است – فرم و فضا دارای ارزش یکسانی است و در اینجا که نوآوری های آندو تجلی می یابد . قدرت و منطق مردانه از یکسو و مهربانی و احساسات زنانه از سوی دیگر ، شخصیت او را شکل می دهد .

    معماری کثرت گرای آندو شامل تعداد زیادی از کارهای او از سال 1985 به بعد می باشد . این معماری ، با فرم های متنوعی که دارای جهت گیرهای مختلفی است . شناخته می شود . در اینجا ، تمرکز فضایی که در معماری یگانه انگار وجود داشت ، متلاشی و پراکنده می شود و بیشتر به سوی روشنایی و پویایی نیل می کند . فرم از نظر بصری سبک تر شده و پراکنده می شود . بنابراین در طراحی ، فضا از ترکیبات مختلفی شکل می گیرد . از این روست که در کارهای آندو ، روش ها و مقیاس های متنوعی دیده می شود .

    کارهای یگانه انگار

    کارهای یگانه انگار آندو را در فضاهای خاصی که با فرم های بتنی خالص احاطه شده ، مشاهده می کنیم . این کارها شگفتی و جذابیت خاصی به فضای شهر می دهد . چرا که معماری او ، در معماری مدرن شهری رسوخ می کند تا مخالفت خود را با کثرت گرایی معماری مدرن ابراز نماید . معماریی که صرفاً به جهانی بودن توجه دارد . بنابراین معماری یگانه انگار آندو ، از روح انتقادجوی اجتماعی و احساسات از شکل گرفته است .

    معماری یگانه انگار ، بین کننده ی توانمندی آندو در خلق فضاست . فضای خالصی که با دیوارهای بتنی احاطه شده ، نشان دهنده ی اوج انتزاع است . نظم منطقی و احساسات شاعرانه ی موجود در این فضا ، یادآور فضاهای سنتی ژاپنی از جمله چایخانه ها و خانه های چوبی حومه ی شهر است .

    در اینجا ، می خواهیم کلیسای نور را مورد بررسی قرار دهیم و از نزدیک با فضای منحصر بفرد آندو آشنا شویم . این کلیسا از جعبه بتنی شکل یافته که یک برش صلیب مانند در یک وجه آن ایجاد شده است . نور از طریق این شکاف ، به فضای تاریک و درون گرای داخل نفوذ کرده ، آنها را کامل می کند . این فضا نشان می دهد که حقیقت معماری ، در عمل از لایه های فضایی شکل می گیرد .

    آندو فرم ساختمان را به ساده ترین شکل ایجاد می کند تا بتواند خلوص فضایی ان را افزایش دهد . در نتیجه ، ارتباط بین فرم ها ، را از بین برده و از فرم بصورت مجزا استفاده می کند . این فرم ساده ، فضاتی خالصی را ایجاد می کند . بنابراین نقطه دید ما بیشتر به فضا معطوف می شود تا بازی فرم . علاوه بر فرم ، مصالح و رنگ ها نیز ساده انتخاب می شوند .

    معماری یگانه انگار آندو از فضای خالص ، بیان ساده و مصالح و فرم های ساده تشکیل یافته اند . در نتیجه ، فضای خالص ارجحیت یافته ، نور و مصالح آن را نمادین می سازند .

    کارهای دوگانه انگار

    معماری دوگانه انگار آندو شامل بخش وسیعی از معماری معاصر است و کاملاً مختص اوست . برای مثال ، می توانیم از خانه ی کوشینو ، تایمز 1 و 2 ، پروژه ی ناکانوشیما ، تخم مرغ شهری و طرح او برای مرکز فرهنگی نارا مسابقه ی بین المللی طراحی نام ببریم . ظاهر معماری آندو متوازن و آرام بخش است . همچنین ، معماری او بر نظمی هموشمند استوار است . اما در ورای این نظم ، تلاش و تکاپویی برای از بین بردن آن وجود دارد . در معماری یگانه انگار آندو ، این پویایی کاهش می یابد تا فضا وحدانیت خود را حفظ کند . اما در معماری دوگانه انگار ، پویایی جایگزین سکون و وحدت می شود . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله معماری آندو

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

کلمات کلیدی:  N/A
تحقیق در مورد تحقیق مقاله معماری آندو , مقاله در مورد تحقیق مقاله معماری آندو , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معماری آندو , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معماری آندو , تحقیق درباره تحقیق مقاله معماری آندو , مقاله درباره تحقیق مقاله معماری آندو , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معماری آندو , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معماری آندو

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول