تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 24516
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI

    MMPI

    سوابق تاریخی سنجش شخصیت

    کوشش دانشمندان برای توصیف و طبقه بندی منش آدمی را می توان در یونان باستان رد یابی کرد . در عهد باستان تفاوت افراد را از نظر خلق و مزاج به غلبه یکی از خلط های چهار گانه نسبت می دادند و بر این اساس افراد را به چهار نسخ یا تیپ دمدی مزاج ، مالیخویایی یا سودا وی مزاج ، بلغمی مزاج ، و صفراوی مزاج طبقه بندی می کردند بدین ترتیب ضمن اینکه افراد به سنخ های مختلف شخصیتی طبقه بندی می شدند علت تفاوت های فردی نیز توجیه می شد این نظریه تا قرن 19 همچنان ادامه یافت . مطالعات اولیه شخصیت از نظر روان شناسی ، با آسیب شناسی روانی پیوند داشت . بر اساس طبقه بندی قدیمی که چهره شخصیت روی پیوستاری که در یک قطب آن بیماران اسکیزوفرنی و در قطب دیگر بیماران مانیک – دیپرسو قرار می گرفت توصیف می شد پیوند بین سنجش شخصیت و ارزیابی بیماریهای روانی در طول تاریخ سنجش شخصیت همچنان استوار مانده است با جدا شدن روان شناسی از فلسفه و طب و پس از آنکه روان شناسی به صورت یک رشته علمی درآمده نظریه های شخصیت بیشتر به مطالعه ساخت رفتار روزمره انسان معطوف شد در سالهای دهه 1930 میلادی ، پژوهش درباره شخصیت از مطالعه رفتار نا هنجار فراتر رفت و به مساله کلی توصیف و طبقه بندی انواع شخصیت پرداخت در اواخر جنگ جهانی اول ، روان شناسان به این نتیجه رسیدند که با سنجش روانی ممکن است افرادی که مستعد نوروز جنگ هستند شناسایی شوند . وودورث برای این منظور پرسش نامه ای به نام اطلاعات فردی را تدوین کرد تا با استفاده از آن افراد مستعد نوروز جنگی را از سربازان دیگر تفکیک کند اما پیش از آزمون شخصیتی راه را برای تدوین آزمونهای بعدی برای سنجش خصایص شخصیت هموار ساخت . یکی از نتایج تدوین آزمون وودورث و روشی که در ساختن آن بکار رفته بود این بود که بر اساس آن در اواخر دهه 1930 و اوایل دهه 1940 آزمون MMPI یا پرسشنامه چند وجهی شخصیتی مینه سوتا به عنوان یک ابزار عینی برای تشخیص بیماریهای روانی تدوین شد . این آزمون که تا کنون پژوهشهای زیادی درباره آن صورت گرفته است . هنوز هم به عنوان یک ابزار تعبیر تشخیص بیماریهای روانی و همچنین به عنوان یک ابزار مهم در مطالعه شخصیت بکار بسته می شود .

    پرسشنامه اطلاعات شخصی وودورث

    این مقیاس نخستین پرسشنامه شخصیتی است که در جنگ جهانی اول ساخته شد اما در پایان جنگ انتشار یافت این آزمون برای سنجش خصایص شخصیتی داوطلبان ورود به ارتش امریکا ساخته شد فرم نهایی این آزمون 116 سوال داشت که آزمودنیها با پاسخ های آری و نه به آنها جواب می دادند . مواد یا سوالهای آزمون از فهرست شانه های اختلالهای عاطفی و پرسش هایی که روانپزشکان در مصاحبه های تشخیصی از بیماران خود می پرسیدند انتخاب شده بود در حقیقت این مقیاس یک مصاحبه کتبی یا مصاحبه کاغذ – موادی بود که برای تشخیص افراد نظامی مبتلا به اختلالهای روان رنجوری ساخته شد . گرچه این پرسش نامه در دوره جنگ مورد استفاده قرار نگرفت . اما بعدها به عنوان الگویی برای ساختن انواع آزمونهای عینی شخصیت بکار بسته شد . فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی وودورث 76 سوال دارد که برای سنجش اختلالهای هیجانی افراد از 12 سالگی تا 17-16 سالگی بکار می رود خصایصی که بوسیله این پرسشنامه مورد سنجش قرار می گیرند عبارتند از : هیجان پذیری ، وسواس ، تمایل به گوشه گیری ، رفتار و افکار پارانویایی ،گرایش به پرخاشگری و رفتارهای تهاجمی ، بی قراری ، گرایش به رفتارهای ضد اجتماعی .

    پرسشنامه چند وجهی شخصیتی مینه سوتا ( MMPI ) فرم Ax

    پرسشنامه شخصیتی MMPI بر اساس راهبرد گروه – ملاک ساخته شد .

    آخرین فرم تجدید نظر شده MMPI 704 ماده دارد که 566 ماده آن همان مواد اصلی و 138 ماده جدید به آن افزوده شده است .

    مراحل تدوین آزمون MMPI : مک کین لین پزشک بیماریهای اعصاب و روان و هته وی روان شناس بالینی که از استادان دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا بودند در سال 1937 بر اساس راهبرد گروه – ملاک به ساختن آزون اقدام کردند .

    ( استاندارد تجدید نظر MMPI ) : در بین سالهای 1984 تا 1988 آزمون MMPI مجدداً استاندارد شد . فرم جدید آزمون دارای 704 ماده است . این آزمون شامل همه 566 ماده اولیه که در جمله بندی 50 مورد آن تجدید نظر شده است به علاوه 138 ماده یا سوال جدید است که به محتوای آزمون افزوده شده است فرم جدید آزمون در مورد یک نمونه تقریباً 2600 نفری که به روش تصادفی انتخاب شده استاندارد شده است .  

    ( دانشجوی دختر ) ( M.M.P.I )

    نام و نام خانوادگی : سیده مهسا افضلی          تاریخ : 24/9/85

    سن : 22          تحصیلات :

    شغل : دانشجو              مجرد:      متاهل : √

    ارزیابی پروفایل :

    قابل تفسیر است F بالا است تقریباً بد را ابراز می دارد .

    Ma : سطح فعالیت و انرژی تقریباً در حد معمول است .

    Pt :اضطراب کمی و شک نسبت به خویشتن

    Pa : تقریباً بالاست مظنون و نا مطمئن هستند .

    Pd : خوش بینی و بدبینی در حد متعادل است .

    Hy : روابط اجتماعی را انکار می کنند . ظرفیت اجتماعی را ندارند .

    Hs : آدمی آگاه سر حال خویش و نرمالی هستند .

    D : خیلی فعال و خندان هستند .

    Sc : آدمهای نرمال که علائق عملی دارند .

     

     

     

    نقاشی خانواده

    آزمون نقاشی خانواده علاوه بر ویژگی های فردی آزمودنی روابط و نیازهای خانوادگی او را نیز منعکسی می کند .

    این آزمون به ویژه در مورد کودکان و نوجوانان که صحبت کردن درباره احساساتشان در مورد خانواده برایشان دشوارتر است مفیدتر خواهد بود . این آزمون در ابتدا توسط اپل  و ذلف پیشنهاد شد اما بعدها بطور کاملتر به عنوان آزمون نقاشی خانواده ( DAF ) توسط هالس ( 1951 ) تدوین شد . این آزمون همزمان با پیشرفت خانواده درمانی در سالهای دهه 1960 و 1970 شهرت بیشتری به دست آورد . اجرای آزمون مستلزم آن است که یک صفحه کاغذ ، یک مداد ، و یک مداد پاک کن به آزمودنی داده و به او گفته شود « یک نقاشی از خانواده ات بکش » پس ازاتمام نقاشی از او خواسته می شود اشخاص مختلفی را که کشیده است معرفی کند هویت این اشخاص همراه با نام آزمودنی و تاریخ آزمایش در برگ نقاشی نوشته شود . تفسیر نقاشی خانواده نیز همانند تفسیر HTP است . ابتدا با توجه به ویژگی هایی مانند حالت کلی و هماهنگی نقاشی یک ارزیابی کلی انجام می گیرد . سپس معنای نهفته در اندازه و محل قرار گرفتن تصاویر ارزیابی می شود . این سنجش معمولاً اطلاعاتی درباره چگونگی هماهنگی شخص با خانواده به دست می دهد . فواصل نسبی افراد روی صفحه ، ارتباط و نزدیکی هیجانی را منعکس می کند . پدری که کسی نمی تواند به او نزدیک شود ممکن است در گوشه ای از صفحه دور از سایز افراد کشیده شود همچنین اگر آزمودنی احساس طرد شدگی می کند ممکن است خودش را دور از سایرین و یا حتی در پشت صفحه کاغذ بکشید و با کلی حذف کند . این آزمون در تاریخ 8/10/85 انجام شد . صدرا 12 ساله نقاشی را با هیجان خاصی شروع کرد یعی می کرد دقت لازم را برای کشیدن نقاشی بکار برد . البته دقت بیشتری برای کشیدن خودش داشت کاغذ به صورت عمودی در اختیارش گذاشته ولی به صورت افقی کشید . صدرا از ابتدا خواست که توجهی به کشیدن نقاشی وی نداشته باشیم اما تمام طول مدت حواسش به کشیدن نقاشی بود . پس از اتمام نقاشی پرسیدم خانواده کشیده شده را معرفی و بگویید کجا هستند خودش را سپس برادر بزرگتر بعد مادر و پدر را معرفی کرد .

    و گفت در حال رفتن به رستوران هستیم .  

    سپس به پرسش این سوالات پرداختم .

    در این خانواده کدوم یک از همه مهربون تره به صابر برادر بزرگتر

    در اینخانواده کدوم از همه مهربون تره ؟ بابا

    کدوم از همه خوشبخت تره ؟ صدرا ( خودش )

    کدوم از همه کمتر خوشبخت ؟ مامان

    در این خانواده کی به نظر تو از همه بهتره ؟ صابر

    وقتی ازش پرسیدم که دوست داری بهخ جای کی باشی ؟ بعد از کمی تاخیر گفت هیچ کس

    در مورد چرایی جوابی ندارد و فقط خندید البته به نظر من شاید بهدلیل حضور والدین پاسخی نداد .

    و در مورد نحوه ی نقاشی که راضی هست یا نه ؟ باز خندید و گفت از این بهتر نمی تونم .

     

    ارزنده سازی

    وی خود را در سمت چپ و پایین صفحه و برادر را در کنار خود کشید که کشیدن خود در وهله نخست نشانه خود دوستداری و ارزنده سازی برادرش می باشد . با پدرش نا ارزنده سازی دارد .

    در ترسیم نقاشی شخصی را حذف نکرد اما ابتدا می خواست پدرش را حذف کند وقتی دلیل را پرسیدم گفت چون موقع پیاده روی با ما راه نمی آید .

    خود و برادر بزرگترش را کنار هم کشید تا حدودی نشاندهنده صمیمیت آنهاست و دور از والدین شاید به این علت باشد که در ارتباط باوالدین دچار مشکلاتی هستند .

    آدمک اول را ابتدا تقریباً چپ صفحه و پایین صفحه کشید که نشانه ترس و در خود خزیدگی من یا کنار کشیدن خود و تمایل به ناپدید شدن است .

    آدمک را کوچک ترسیم کرد که بنا به گفته مادر دوست دارد اندام بزرگ تری داشته باشد .

    در این نقاشی عدم تعادل اندام دیده می شود نوک پاها را به یک جهت کشیده است که بین بازخود گریز است در سنین بلوغ مشاهده می شود بازوها به شکا هشات کشیده شده است معمول ترین حالت از 5 سالگی به بعد است . در نقاشی از رنگ آبی و سبز بیشتر استفاده کرد . از دو یا سه رنگ استفاده کرد می تواند نشانه ای مشکوک است واقع نگری در رنگ دیده دیده شد در وهله نخست در مورد موها مشاهده شد .

    رنگ آبی را بکار برد معرف حساسیت دریافت پذیری هیجان خواهی است و رنگ سبز با جنبه های مختلف شخصیت به خصوص با حفظ حرمت خود نیاز به جلب توجه دلیل به محبوبیت مرتبط است . هویت و جنس آدمک ها نامشخص است می توان فرض کرد که مشکلی در کار است .

    اضطراب( N1 )نمره بالاست نشان اضطراب و عصبی بودن و جوشی زیاد است .

    پرخاشگری ( N2 ) نمره بالاست که پرخاشگری تمایل به تجربه خشم را ارائه می دهد با توجه به این قیاس و نشان دهنده غیر دلپذیر بودن است .

    افسردگی ( N3 ) نمره مقیاس تقریباً پایین است لزوماً بشاش و خوشدل نیست و کمتر هیجان هایی مثل غم و اندوه را تجربه می کند .

    کمرویی ( N4 ) نشانه کمرویی و حساس بودن است . اضطراب اجتماعی زیاد است .

    شتابزدگی ( N5  ) نمره متعادل است مقاومت دارد در برابر کنترل هوسها و امیال و آرزوها

    آسیب پذیری ( N6 ) نمره بالاست احساس ناتوانی در مقابله با استرس می باشد .

    گرمی (E1) نمره تقریباً پایین است در روابط رسمی و با احتیاط عمل می کند .

    گردگرایی(E2) پایین است تمایل به تنهایی و فعالیت کمی از نظر اجتماعی دارد.

    قاطع بودن (E3) پایین است ترجیح می دهند دیگران گوینده و خود شنوده باشند .

    فعالیت(E4) پایین است کم تحرکی را نشان می دهد فعالیت های راحت را می پسندد.

    هیجان خواهی (E5) تنهایی و محیط های خلوت را ترجیح می دهد و تحریک کمتری دارند .

    هیجان مثبت (E6) خیلی پایین است ظاهراً آرام است به راحتی نمی خندد .

    تخیل (O1) تقریباً زندگی کم و بیش خیالی فعال دارد .

    زیباپذیری(O2) علاقه به هنر و موسیقی دارد البته تا حدی موسیقی و هنر مجذوب نمی کند .

    احساسات O3 : شادی و غم را نه خیلی بیشتر و نه کمتر از دیگران تجریه می کند .

    اعمال O4 : انعطاف پذیری را نشان می دهد .

    عقاید O5 : از بحث های فلسفی لذت نمی برد و کنجکاوی محدود می باشد .

    ارزشها O6 : به ارتباطات سیاسی تقریباً توجه دارد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI , مقاله در مورد تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI , تحقیق درباره تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI , مقاله درباره تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سوابق تاریخی سنجش شخصیت - MMPI
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت