ابتکاری ها
ابتکار راهی از جلب توجه فردی به یادگیری ، اکتشاف ،یا حل مسئله می باشد.اینجا تعداد کمی از ابتکارات
مورد استفاده را ارایه داده ایم که همه در قالب "چگونه آن را حل کنیم " می باشند-کتابی که در اواسط قرن 20 ابتکارات را معروف کرد:
اگر شما در فهم یک مسئله مشکل دارید ،سعی کنید یک شکل از آن بکشید.
اگر شما نمی توانید راه حلی بیابید ،سعی به تظاهر داشتن یک راه حل کنید و ببینید که شما چه چیزی از آن میتوانید استخراج کنید(عمل معکوس).
اگر مسئله مجرد است ،سعی کنید یک مثال عینی را امتحان کنید.
ابتدا سعی کنید یک مسئله خیلی کلی را حل کنید (تناقض مخترع :هر چه برنامه جاه طلبانه تر باشد شانس موقیت بیشتر خواهد بود.)
ریشه شناسی و تفسیرهای استفاده
کلمه ابتکاری از کلمه یونانی "heurisko" می آید ،که به معنی یافتم می باشد .فرمی از آن همان فعل در فریاد معروف ارشمیدس یافت می شود"یافتم".این مورد در قرن 4 توسط پاپوس الکساندریا معرفی شد.مطالعه ابتکارات گاهی ابتاکار نامیده می شود،اما اغلب ابتکارات نامیده می شود.ابتکارات ،در اینجا ، مانند فیزیک یا ریاضی ، مفرد دانسته می شود .
تئوری روانشناختی ابتکارات
معروف ها:
تنظیمات وتکیه گاه
دسترسی به ابتکارات
ابتکارات معرفی
تقابل انسان وکامپیوتر
در تقابل انسان وکامپیوتر، ارزش یابی ابتکارات یک تکنیک آزمایش قابل استفاده است که توسط مشاوران حرفه ای قابلیت استفاده پیشنهاد میشود.در ارزش یابی ابتکارات ،وجه مشترک کاربر توسط حرفه ای ها
مرور می شود ومطلوبیت آن تا 10 ابتکار قابل استفاده ارزیابی می شود ،و هر جنبه متخلف ضبط می شود.
چگونه آنرا حل کنیم
کتاب جورج پولیا در سال 1945 "چگونه آنرا حل کنیم " یک دفتر کوچک است که روش های حل مسئله را شرح می دهد.مراحل زیر به هنگام حل مسائل ریاضی پیشنهاد می کند :
1-ابتدا،شما می بایست مسئله را بفهمید.
2-بعد از فهمیدن ،سپس یک برنامه بریزید.
3-برنامه را اجرا کنید .
4-به کار خود دوباره نگری کنید.چگونه می تواند بهتر باشد؟
اگر این تکنیک شکست خورد ،پولیا پیشنهاد میکند :"اگر شما نمی توانید یک مسئله را حل کنید ،پس مسئله آسانتری وجود دارد که شما می توانید آنرا حل کنید:آنرا پیدا کنید." یا "اگر شما نمی توانید مسئله پیشنهادی را حل کنید ،ابتدا سعی کنید تا تعدادی مسائل مرتبط با آن را حل کنید.آیا میتوانید مسئله مرتبط در دسترس تری را تصور کنید؟" کتاب او شامل یک سری ابتکارات با فرم دیکشنری می باشد ،که بسیاری از آنها می بایست با
ایجاد یک مسئله در دسترس تر حل شوند.
|
|
|
ابتکارات |
تعریف غیررسمی |
نظیر رسمی |
|
|
|
تمثیل |
آیا می توانید یک مسئله بیابید که با مسئله شما شباهت داشته باشد وآنرا حل کنید ؟ |
نقشه |
|
|
|
|
|
|
تعمیم |
آیا می توانید یک مسئله تعمیم پذیر تر از مسئله خودتان بیابید؟ |
تعمیم دادن |
|
|
|
|
|
|
برقراری |
آیا می توانید مسئله خود را با استخراج یک اصل کلی از برخی مثال ها حل کنید؟ |
برقراری |
|
|
|
|
|
|
نوسانات یک مسئله |
آیا می توانید مسئله خود را تغییر داده یا متفاوت سازیم تایک مسئله جدید بسازیم که راه حل های آن به شما در حل مسئله خودتان کمک می کند. |
جسجم |
|
|
|
|
|
|
مسئله کمکی |
آیا میتوانید یک خرده مسئله یا مسئله جنبی بیابید که راه حل آن به شما در حل مسئله کمک کند ؟ |
خرده هدف ها |
|
|
|
|
|
|
مسئله ای حل شده ومرتبط با مسئله شما |
آیا می توانید مسئلهای مرتبط با مال خود می توانید بیابید که تازه حل شده باشد وشما از آن برای جواب دادن مسئله خود استفاده کنید؟ |
تصدیق نمونه |
|
|
هماهنگی نمونه |
|
|
کاهش |
|
|
|
|
|
|
تخصیص سازی |
آیا میتوانید مسئله ای تخصصی تر بیابید ؟ |
تخصیص سازی |
|
|
|
|
|
|
تجزیه |
آیا شما میتوانید مسئله را تجزیه کنید و ودوباره ترکیب شوند. |
تقسیم بندی وپیروزی |
|
|
|
|
|
|
ترکیب دوباره |
با برخی روش های جدید ؟ |
|
|
|
|
|
مرور |
آیا شما می توانید با هدف آغاز کنید و برای چیزی که هم اکنون می دانید دوباره مرور کنید ؟ |
مرور زنجیری |
|
|
|
|
|
|
رسم یک نگاره |
آیا شما می توانید یک تصویر از مسئله را رسم کنید ؟ |
استقرا وابسته به شکل |
|
|
|
|
|
|
المان های کمکی |
آیا شما می توانید تعدادی المان جدید به مسئله خود بیافزایید تا به راه حل نزدیک تر شوید ؟ |
فضای اشغال شده |
|
|
|