تحقیق مقاله باطری

مشخص نشده
مشخص نشده
11
مشخص نشده
64 KB
24638
قیمت قدیم:۶,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله باطری

    باطری یک مخزن ذخیره ی برق می باشد که برق ذخیره شده را در موقع لزوم پس می دهد. مثلأ در موقع استارت زدن تمام برق مورد مصرف اتومبیل از این منبع تأمین می شود.

     

    ساختمان باطری

    باطری مورد استفاده در اتومبیل معمولأ به صورت 12 ولت یا 6 ولت ساخته می شود. باطری 12 ولت دارای 6 خانه و باطری 6 ولت دارای 3 خانه است که در هر خانه 2/2 ولت برق ذخیره می شود که 2/0 ولت آن به مصرف مقاومت داخل باطری می رسد و 2 ولت بقیه ذخیره می شود.

     

    جعبهٴ باطری

     مجموع چندین خانه به صورت یک جعبه پلاستیکی عایق به عنوان جعبه ی باطری ساخته می شود که در مقابل حرکات و ضربات وارده از حرکت اتومبیل مقاوم می باشد.

     

     

     

    صفحات باطری

    در هر باطری سه نوع صفحه وجود دارد.

    1- صفحات مثبت

    این صفحات از پر اکسید سرب (pbo2) فعال شده هستند و وقتی باطری به حالت شارژ کامل درآید، رنگ قهوه ای تند پیدا می کند.

    2- صفحات منفی

    این صفحات از سرب(pb) فعال شده ساخته می شود که وقتی باطری کاملأ شارژ شود، رنگ خاکستری پیدا می کند. تعداد صفحات منفی یکی بیشتر از صفحات مثبت است. وقتی صفحات مثبت و منفی را یک در میان قرار می دهند به خاطر تعداد صفحه ی منفی بیشتر صفحات اول و آخر باطری منفی است، چون باید از دو طرف صفحه ی مثبت استفاده شود.

    3- صفحات عایق

    جنس این صفحات از عایق هایی چون فیبر، میکا، پشم شیشه و غیره است که در بین صفحات مثبت و منفی کار گذاشته می شود. تعداد این صفحات یکی کمتر از مجموع صفحات مثبت و منفی است. در صفحه ی عایق دو شیار وجود دارد که شیار بزرگتر طرف صفحه ی مثبت و شیار کوچکتر طرف صفحه ی منفی قرار می گیرد. این گونه قرار گرفتن بدین خاطر است که چون صفحه ی مثبت بیشتر ریزش می کند حاصل این ریزش بتواند از مسیر خوبی عبور نماید.

     

    مشخصات باطری

    باطری ها به وسیله ی سه عامل مشخص می شوند.

    1- ولتاژ (v)

    2- آمپر ساعت (Ah)

    3- تعداد پلیتها (مجموع تعداد صفحات مثبت و منفی).

    مثال : باطری پیکان 12 ولت  60 آمپرساعت  9پلیت.

     

    طرز قرار دادن صفحات

    هر کدام از صفحات مثبت و منفی به تفکیک به یک تیغه ی شانه لحیم می شوند که به این ترتیب صفحات منفی به طور جداگانه به طریق موازی به یکدیگر متصل می شوند.

    برای هر خانه ی باطری وجود یک شانه حاوی صفحات مثبت و یک شانه حاوی صفحات منفی ضرورت دارد. این صفحات باید به طریقی قرار گیرند که هر صفحه ی مثبت از دو طرف وسیله ی دو صفحه ی منفی محدود شود. پس از این مرحله است که بین هر صفحه ی مثبت و منفی یک عایق قرار می گیرد.

    دینام

    از حرکت دادن یک سیم هادی در میدان مغناطیسی به طریقی که خطوط قوای میدان مغناطیسی را قطع کند، نیروی محرکه یی القا می شود که این نیرو وسیله ی آمپرمتر در هادی قابل تشخیص است.

    با تغییر جهت حرکت هادی جهت حرکت عقربه ی آمپرمتر نیز تغییر می کند. اگر سیم هادی در جهتی حرکت کند که حرکت آن با خطوط قوا موازی باشد، هیچ نیروی محرکه ای در آن القا نمی شود.

    در دینام حرکت هادی بصورت دورانی است. حرکت دورانی هادی به این صورت قابل انجام است که سیم هادی بصورت قاب درمی آید. جریان ایجاد شده در قاب بصورت متناوب خواهد بود که در زمان اندازه گیری آن وسیله ی آمپرمتر، عقربه ی آمپرمتر بین صفر و مثبت در نوسان است.

    برای تبدیل ولتاژ متناوب به ولتاژ یکسو، حلقه ی هادی را به دو نیم حلقه تبدیل می کنند که بین نیم حلقه ها عایق می شود آنگاه دو ذغال روی حلقه ها قرار می دهند که جریان را از یک طرف (ذغال مثبت) می گیرد و به مصرف کننده انتقال می دهد. ذغال دیگر مدار جریان را مسدودمی کند.

    به دو نیم حلقه یی که به منظور یکسو سازی جریان نسبت به هم عایق بندی شده اند کلکتور (کموتاتور) می گویند.

    در ساده ترین صورت دینام فقط یک کلاف یا یک سیم پیچ و دو تکه کلکتور به کار رفته است. در این دینام جریان لازم برای بالشتکها از ذغال مثبت تأمین می شود. یعنی مقداری از جریان تولید شده ی دینام برای مغناطیس کردن قطب ها به مصرف می رسد. چنین دینامی را خود تحریک می گویند.

    در چنین دینام هایی شدت نوسانات ولتاژ زیاد است و برای کاهش دادن آن به جای استفاده از یک کلاف سیم پیچ از کلاف های متعدد استفاده می کنند و مجموعه ی کلاف ها را در بدنه ی آرمیچر قرار می دهند و در میدان مغناطیسی به دوران درمی آورند.

    نوسانات بوجود آمده در واقع همان منحنی هایی هستند که از چرخش هادی در جریان خطوط قوا بوجود می آیند. با اضافه شدن تعداد سیم پیچ تعداد منحنی ها در یک دوره گردش آرمیچر آنقدر زیاد می شود که تواتر آنها حالت خط مستقیم را بوجود می آورد.

    در نتیجه ی ازدیاد حلقه های سیم پیچی آرمیچر منحنی ولتاژ و جریان ایجاد شده به خط مستقیم نزدیکتر می شود و این حالت است که به آن کم کردن نوسانات ولتاژ دینام می گویند.

    افزایش ولتاژ خروجی دینام

    برای افزایش ولتاژ خروجی دینام یعنی رساندن آن به حدی که بتواند پاسخگوی نیاز مصرف کننده ها باشد به نسبت لازم عوامل زیر باید افزایش یابد.

    1) طول سیم کلاف.

    2) سرعت حرکت آرمیچر.

    3) شدت میدان قطبین.

    4) زاویه بین خطوط میدان و مسیر حرکت.

    در حرکت دورانی، مسیر هادی بین صفر تا 360 درجه است و نمی توان آن را افزایش داد، اما سرعت حرکت آرمیچر تابع سرعت موتور است و به شرایط کار موتور بستگی دارد. شدت میدان قطبین (میدان مغناطیسی) تابع قدرت خروجی دینام است.

    با چنین وضعیتی برای افزایش ولتاژ و جریان خروجی دینام بهترین کار ازدیاد طول سیم کلاف های آرمیچر است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله باطری

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

کلمات کلیدی:  N/A
تحقیق در مورد تحقیق مقاله باطری, مقاله در مورد تحقیق مقاله باطری, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله باطری, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله باطری, تحقیق درباره تحقیق مقاله باطری, مقاله درباره تحقیق مقاله باطری, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله باطری, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله باطری

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول