تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 24676
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز

    کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز

    عفونت HIV و ایدز از جمله بیماری‌هایی است که به لحاظ بالا بودن میزان کشندگی و هزینه مراقبتی بالا از معضلات مهم جوامع بشری است. علی‌رغم این که این عفونت در سال‌های اولیه دهه هشتاد میلادی شناسایی شده لیکن تا پایان سال 2005 تعداد افرادی که با این آلودگی زندگی می‌کنند به بیش از 40 میلیون نفر رسیده است.

    عامل بیماریزا
    عامل بیماری‌زا نوعی ویروس به نام HIV است.

    راه‌های انتقال
    1- تماس جنسی
    تماس جنسی شایع‌ترین راه انتقال HIV در جهان است.
    اعتیاد تزریقی دومین راه شایع انتقال HIV در جهان و اصلی‌ترین راه انتقال در ایران در حال حاضر است.
    2- خون و فرآورده‌های خونی
    خوشبختانه امروزه با توجه به انجام غربالگری در تمام خون‌های اهدایی، انتقال از این طریق تحت کنترل است.
    3- انتقال از مادر به کودک
    ویروس HIV می‌تواند در سه مرحله بارداری، در حین زایمان و در دوران شیردهی از مادر به فرزند انتقال یابد.
    4- پیوند اعضاء
    مواردی از انتقال HIV از طریق پیوند اعضا در دنیا گزارش گردیده. این انتقال از طریق بافت‌های فاقد عروق (قرنیه) گزارش نشده است. لذا انجام آزمایش‌های تشخیصی در کلیه اهداکنندگان اعضا الزامی است.
    5- سایر راه‌های انتقال
    خون، مایع منی و ترشحات دستگاه تناسلی منابع اصلی ویروس هستند. احتمال انتقال از طریق بزاق بسیار پایین است.
    همچنین گزارشی دال بر انتقال توسط نیش حشرات در دست نیست. احتمال انتقال در اثر پاشیدن مایعات آلوده به چشم وجود دارد. استفاده مشترک از وسایل تیز و نافذ و فرو رفتن وسایل برنده‌ای مانند تیغ و سوزن آلوده به خون فرد مبتلا در پوست نیز جزو راه‌های انتقال هستند.
    بدیهی است که این ویروس در زندگی روزمره و تماس‌های معمول منتقل نمی‌شود.
    راه‌های عدم انتقال:
    - نیش حشرات
    - خوردن و آشامیدن و استفاده از ظروف مشترک
    - از راه تنفس (عطسه و سرفه)
    - تماس‌های معمولی مثل دست دادن و روبوسی کردن
    - استخر و حمام
    - استفاده از وسائل عمومی مانند تلفن و...
    - اشک و بزاق

    لذا فرد آلوده بدون آن که خطری برای سایرین ایجاد کند، می‌تواند یک زندگی اجتماعی عادی داشته باشد و هیچ گونه نیازی به جداسازی و قرنطینه وی وجود ندارد.

    تشخیص آزمایشگاهی
    تشخیص بیماری از طریق آزمایش خون امکان‌پذیر است.

    پیشگیری تنها راه جلوگیری از ابتلا به بیماری پیشگیری از آن از طرق زیر است.
    1- افزایش سطح آگاهی عموم مردم و گروه‌های هدف (به خصوص جوانان و نوجوانان، افراد در معرض خطر، افراد با رفتارهای پرخطر و...)
    2- غربالگری خون‌های اهدایی از نظر آلودگی به HIV
    3- عدم استفاده از سرنگ و سرسوزن مشترک جهت هر نوع تزریق به خصوص در معتادین تزریقی و استفاده از سرنگ یک بار مصرف
    4- پایبندی به اصول اخلاقی خانواده، خویشتن‌داری، کاهش شرکای جنسی متعدد و استفاده صحیح از محافظ‌های مکانیکی (کاندوم)
    5- عدم استفاده مشترک از وسایل شخصی مثل تیغ، ناخن‌گیر، مسواک، خلال دندان و...
    6- ارائه خدمات بهداشتی و درمانی فقط توسط افراد و مراکز قانونی و ذیصلاح بهداشتی و درمانی که از اصول احتیاطات همه جانبه پیروی می‌کنند.
    7- استریل کردن وسایل و ابزارهایی که در هنگام ارائه خدمات پزشکی، دندان پزشکی، آزمایشگاهی و... از ‌آن‌ها استفاده می‌شود.
    8- جلوگیری از باردار شدن زنان + HIV به منظور پیشگیری از انتقال ویروس به نوزاد

    نقش آموزه های دینی در پیشگیری از ایدز

    تاریخچه پیدایش بیماری ایدز :

    بیماری ایدز اولین بار در آمریکا ( در سال 1981 ) در دو بیمار همجنس باز شناسائی گردید

     

     

    ویروس های مولد ایدز از کجا پیدا می شوند ؟

    با توجه به این که این بیماری طبق گزارش های واصله در آغاز در بیماران هم جنس باز ، و بیماران مبتلا به روابط نامشروع  در جامعه غربی مشاهده شده است ، اما دانشمندان هرگز در تحقیق خود احتمال نمی دادند که عامل اصلی ایجاد کننده  این ویروسها همان روابط جنسی نامشروع است که پیامبران الهی مردم را از آن بر حذر داشته اند . همانطور که قبلاً هم بیان شد ، معارف اصیل دینی به ما می آموزد و دلیل های عقلی و فلسفی نیز آن را تائید می کند که عامل اصلی بیماریهای جدید و بی سابقه معلول گناهان جدید و بی سابقه و گوناگون است که بشریت بی ادب و خداناشناس و بی بند و بار و عصیانگر مرتکب می شوند و با اعمال خود تخم اصلی بیماریها را به وجود می آورند. چنانکه معصومین الهی فرمودند : "هر چه مردم گناهان نو مرتکب شوند ، به بلاها و بیماریهای نو مبتلا می شوند" . دنیا می پندارد که مساله ایدز یک مساله طبی و بهداشتی است و دنیای مدعی بهداشت می خواهد ایدز را علاج و ریشه کن نمایدو حال آن که هنوز راه علاج  آن را نیافته اند و عجیب اینجاست که نمی خواهند بفهمند که زنا و لواط و فحشا صدر صد یک عمل غیر بهداشتی است و چه بسیار کوته فکرهایی که مدعی روشنفکری هستند و خوداز عوامل تبلیغ و ترویج آن به شمار می روند و وجودشان لکه ننگی بر دامن دیگر دانشمندان است انبیاء بهترین طبیب های بشری بودند و آنها اعلام کردند که انسانها برای حفظ سلامت خود باید از گناهان و فحشا دوری کنند و بشر جز از طریق اجرای دستورالعمل انبیا مانند حضرت موسی ( ع ) و عیسی ( ع ) و حضرت محمد ( ص ) راه علاج پیدا نخواهد کرد .

    بنابراین درمان ایدز به ترک کردن آن گناهانی است که ایدز را به وجود آورده است اگر جلوی آن گناهان و ناهنجاریها گرفته نشود به فرض این که ایدز درمان شود ، بشریت باید مطمئن باشد که آینده نه چندان دورتر از ایدز پیدا خواهد شد .به راستی آیا این جهالت نیست که کسی خود چیزی را نداند و از دانایان بزرگ تاریخ هم نگیرد ؟ و این گونه جهالت خود ، بدترین دردهاست .

    حضرت علی (ع ) فرمودند : جهل بدترین دردهاست

    در سخن دیگری فرمودند : با آنچه شما نمی دانید ، دشمنی و لجاجت نکنید ، زیرا بیشترین دانش در آن قسمت است که نمی دانید.

    همچنین در کلام دیگری فرمودند : مردم دنیا غرق دریای فتنه و جنایت شدند ، و تازه های بی پایه را پذیرفته و روشهای روشن را رها کردند و در جهالت فرو رفتند و علم و دانش را کنار گذاشتند .

     

     

    - چگونه خود را در برابر آلودگی حفاظت کنیم ؟

    * تا قبل از ازدواج از روابط جنسی پرهیز کنیم

    *به همسر خود وفادار بمانیم

    *از کاندوم در روابط جنسی استفاده کنیم

    *از مصرف مواد مخدر خصوصا به شکل تزریقی پرهیز کنیم .

    *پرهیز از مواد مخدر مثل هروئین ، اکستاسی ( قرص ) شیشه ، یا الکل و مواد مشابه که قدرت تصمیم گیری فرد را برای انتخاب یک رابطه سالم مختل می کند .

    *از سرنگ و سوزن مشترک برای تزریق استفاده نکنیم

    *از وسایل تیز و برنده مثل تیغ اصلاح  ، سوزن خالکوبی ( تاتو ) و .. به صورت مشترک استفاده نکنیم

    - آیا ایدز درمان دارد ؟

    خیر متاسفانه در حال حاضر درمان قطعی که ویروس را از بین ببرد وجود ندارد درمانهای موجود می توانند طول عمر بیمار را افزایش داده ، کیفیت زندگی را بهتر کنند.

     

    - از کجا بدانیم که مبتلا شده ایم یا نه ؟

    آلودگی به ویروس نقص ایمنی انسانی فقط از طریق آزمایش خون مشخص می شود .

    از زمانی که  فرد با ویروس تماس پیدا می کند ، تا زمان آلودگی در آزمایش خون مشاهده گردد ، ممکن است چند ماه طول بکشد ، و آزمایش هون به تنهایی ارزشی ندارد

    - ویروساچ آی وی چگونه وارد بدن می شود ؟

    *تماس جنسی با فرد آلوده بدون استفاده از کاندوم

    *استفاده مشترک از وسایل تزریق و با سایر ابزار تیز و برناه مثل تیغ و سوزن خالکوبی

    * از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده

    * از مادر آلوده به نوزاد در طی حاملگی ، زایمان و شیردهی

    راه های پیشگیری از ایدز

    ۱- مراقبت ازخود:

    مراقبت ازخود ،مؤثر ترین راه پیشگیری از اچ آی وی (ایدز) است عالمان دینی برای تشویق مردم به حفظ سلامتی  روحی وجسمی ، از این شیوه استدلالی بهره می گیرند که روح انسان برای حرکت درمسیر تکامل باید ازمرکب جسم استفاده کند چراکه بنابر اراده خداوند ،وسیله اصلی انسان برای رسیدن به مطلوب الهی جسم اوست . ازاین منظر جسم انسان نیز دارای مراتبی ازتقدیس است. امام علی (ع)الصحه افضل النعم تندرستی برترین نعمتها است (غررالحکم 483)

    پس حفظ سلامت جسمی ،امری لازم برای قرارگرفتن در مسیر کامل است وآنچه سلامت جسمانی انسان را تهدید می کند،تهدیدی برای سعادت انسان تلقی می گردد وپرهیز از آن برای انسان واجب است  

    2- حیا وعفاف :

    زندگی مؤمنانه جدای از تامین سلامت روحی وجسمی فرد واجتماع انسانی ،وصول به سر منزل سعادت راتضمین می کند .راهکارهایی که آموزه های دینی برای حفظ زندگی سالم مطرح می کنند ، در سه دسته فردی(حیا)اجتماعی(امر به معروف )وسنتهای الهی (نعمت وعذاب )تقسیم بندی می شود .

    در حیطه ی فردی ،نیروی درونی که فرد را به چهار چوبهای دینی وعدم هنجار شکنی وامی دارد،

    در تفکر دینی ،حیا نام می گیرد. در نتیجه  حیا است که اساس دین رانگهبانی میکند .

    امام صادق (ع) می فرمایند :لا ایمان لمن لا حیاء له  «کسی که حیا ندارد ایمان ندارد»(کافی ج2ص106) در دید گاه توحیدی ،همه ی عالم محضر خداست . مؤمن همه ی اعمال ورفتار خودرا در محضر خدا می بیند واحساس شرم از خداوند ، مانع از آن میشود که به اعمال ناشایست روی آورد . تقویت آموزه «از خدا بودن وبازگشت به سوی او » در تقویت حیا بسیار مؤثر است  امام علی (ع) می فرمایند: برترین حیا ، حیای تو از خداوند است (غررالحکم ص 257)

    یکی از عوامل اصلی ایدز در اساس ،روابط ناسالم اجتماعی است .حیا –به عنوان یکی از آموزه های دینی-نقشی اساسی در جلوگیری از بروز روابط نا سالم در اجتماع دارد . حیا به عنوان عامل باز دارنده ی ذهنی، از انحراف در زندگی شخصی جلوگیری می کند وجامعه راتاحد زیادی  از اعمال گناه کارانه مانند بی مبالاتی جنسی واخلاقی واعتیاد مصون می دارد وهمانگونه که قبلا ذکر شد  رفتار های جنسی ناامن ومصرف مواد از راههای اصلی شیوع ایدز می باشد  امام علی (ع) فرمودند : حیا انسان را از کارهای زشت باز می دارد(غررالحکم ص 257) عفاف ،التزام عملی وبه کار گیری  حیا درروابط اجتماعی است . مزین بودن جامعه ی اسلامی به فضیلت عفاف ، تضمین کننده سلامت روحی وجسمی افراد جامعه است .

     

    3-پرهیز از محیط گناه 

    یکی از پرتگاه هایی که پیش روی  انسان قرار دارد ،پیروی از هوای نفس و وسوسه های شیطانی است که انسان رادر مسیر رسیدن به لذت  های زود گذر دنیوی قرار داده وازراه حق وسعادت منحرف می سازد ،مقاومت فردی انسان در برابر فساد ،در اثر تماس مداوم با محیط های آلوده کاهش می یابد  ان النفس لاماره بالسوء الا مارحم ربی «نفس به بدی امر می کند مگر آنکه پروردگارم رحم کند (یوسف 53)

    اگر انسان در شرایطی قرار بگیرد که زمینه های بروز رفتار ناشایست را برای خود فراهم بیند، نفس وشیطان ، انسان را مورد هجوم وساوس  خود قرار می دهند واورابه تعدی از حکم خدا وند وامیدارند. آنگاه که انسان در گردباد وسوسه ها قرار گیرد ومحیط رابرای گناه مهیا ببیند ،دیگر قوهی تشخیص خودرااز دست می دهد 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز, مقاله در مورد تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز, تحقیق درباره تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز, مقاله درباره تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله کلیاتی در خصوص عفونت HIV و ایدز
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت