THM 440-T4 فرا محور چهار کلاج فیدوسکی دارد. هر کلاج به طور هیدرولیک استفاده می شود ، و هنگامی که روغن از حفره ی پیستون کلاج بیرون دمیده می شود توسط فنرهای متعدد کوئل رها می شود.
کلاج مستقیم (ورودی)،به همراه کلاج مستقیم یک طرفه،دنده ی جلوی sun را پیش می برد و در تمام دامنه های دنده ای غیر از دنده ی سرعت(overdrive) 3و4 به کار می رود.کلاج (دوم) میان اندازه –بالا دنده ی جلوی carrier/ عقب رینگ را پیش می برد و در دنده های دو ،سه،و چهار کاربرد دارد.کلاج (سوم)سنگین 2و1 – بالا4و3 ،به همراه کلاج یک طرفه ی سنگین –بالا، دنده ی جلویی sun را از گردشی سریعتر از سرعت ورودی شفت باز می دارد و برای تامین ترمز موتور در دنده های سنگین دستی، دنده 3و4 به کار می رود. کلاج دنده ی سرعتی(چهار) برای نگهداشتن دنده ی جلویی sun فقط در دنده چهار به کار می رود.
خودمهارها servos
THM 440 – T4 دو خودمهار نوع پیستونی دارد که برای استفاده از باندهای میان اندازه- سنگین و معکوس به کار می روند. حفره های خودمهار در جعبه(case)،شکل 7-19 واقع می شوند. خودمهار معکوس در بالای سمت چپ جعبه، و خودمهار میان اندازه-سنگین در پایین سمت راست واقع است.
تنظیم باند برای هر دو باند معکوس و میان اندازه-سنگین تحت کنترل طول میله ی خودمهار، یا پین مناسب، قرار دارد که در زمان مونتاژ فرامحور (transaxle) انتخاب می شود. برای تنظیم بیرونی بعد از مونتاژ فرامحور، یک ابزار ویژه ی جنرال موتورز برای انتخاب پین درست به کار برده می شود.
خلاصه ی سیستم هیدرولیک
ما دریچه ها(valve)، کلاج ها، و خودمهارها را در سیستم هیدرولیک بررسی کردیم و در مورد کارکردشان بحث نمودیم. پاراگراف های ذیل کارکرد آنها را در بردهای دنده ای مختلف خلاصه می کند. برای رویابی عملکرد سیستم هیدرولیک به شکل 21-19 مراجعه کنید.
ایست و دنده ی خلاص
در ایست و خلاص، روغن از پمپ به دریچه ی رگلاتور فشار جریان می یابد، که فشار پمپ را تنظیم می کند تا فشار را ایجاد کند. دریچه رگلاتور فشار همچنین فشار لوله ی تغذیه ای تبدیل کننده ای را ایجاد می کند که به دریچه ی رگلاتور تبدیل کننده ی کلاج و دریچه مناسب تبدیل کننده ی کلاج فرستاده می شود. دریچه رگلاتور تبدیل کننده ی کلاج فشار لوله ی تغذیه ای را تنظیم می کند تا فشار مناسب کلاج را تولید کند که با روزنه ی ساسات متناسب باشد. این فشار مناسب به دریچه ی مناسب تبدیل کننده ی کلاج فرستاده می شود که مسدود است. فشار لوله ی تغذیه ی کننده که به دریچه ی مناسب تبدیل کننده ی کلاج فرستاده شده به دریچه و به فشار رها شده به تبدیل کننده ی کوپل ارسال می شود. بازگشت روغن از تبدیل کننده به دریچه مناسب، و بعد به کولر و مدار روغن کاری راه می بابد.
فشار در مدار شاهراه اصلی به دریچه ی رهایی فشار، دریچه تعدیل کننده، دریچه دستی، و دریچه تعویض دنده ی 3-2 فرستاده می شود. دریچه رها کننده ی فشار، فشار شاهراه را تا مقدار حداکثر کنونی بین (1690-2480 kpa) psi 360-245 محدود می کند. دریچه ی تبدیل کننده فشار شاهراه راتنظیم می کند که با خلا چند جانبه ی ورودی موتور متناسب است. فشار تعدیل کننده به دریچه boost، دریچه ی خازن 2-1، دریچه خازن 3-2، و دریچه ی دنده خلاص 2-3 فرستاده می شود.
فشار تعدیل کننده در دریچه ی boost (تقویت/افزایش) فشار شاهراه اصلی را متناسب با بار موتور زیاد می کند. فشار تعدیل کننده در دریچه ی خازن 2-1 با نیروی فنر ترکیب می شود تا به تولید فشار خازن 2-1 کمک کند فشاری که به محفظه های فنر خازنهای 2-1 و4-3 ارسال می شود. فشار تعدیل کننده در دریچه ی خازن با نیروی فنر ترکیب می شود تا به کنترل میزان خروج خودمهار میان اندازه –بالا طی دنده زیاد کردن (upshift) 3-2 کمک کند.فشار تعدیل کننده در دریچه ی کنترل 2-3 با نیروی فنر مخالفت می کند تا مقدار خروج کلاج (سوم) سنگین –بالا و کابرد باند سنگین –میان اندازه طی کم کردن دنده(downshift) 2-3 را تنظیم کند.
فشار شاهراه در دریچه ی دستی از پورت prn به خازن مستقیم و کلاج مستقیم مسیر دارد تا کلاج را مورد استفاده قرار دهد. فشار شاهراه همچنین از پمپ به کلاج مستقیم از طریق دریچه های دنده عوض شده ی 3-2 و4-3 جریان می یابد. پورت prn همچنین فشار شاهراه را به دریچه ی boost معکوس می فرستد تا فشار را دنده معکوس افزایش دهد.
دریچه ی دستی پورت prnd-432 روغن فشار شاهراه را به دریچه ی محدود ساسات می فرستد که روغن لوله ی تغذیه ی ساسات را به حداکثر (621kpa) 90 psi محدود می کند. سپس روغن لوله ی تغذیه ی ساسات به دریچه ی ساسات فرستاده می شود، که آن را را تنظیم می کند تا فشار ساساتی را تولید کند که با روزنه ی ساسات متناسب است.
فشارساسات به پیستون ساسات، دریچه های ساسات 3-2و2-1، دریچه های تنظیم شده ی 3-4و4-3، دریچه ی دنده ی کم 3-2، دریچه ی تغییر دنده ی تبدیل کننده ی کلاج، و دریچه ی تنظیم کننده ی کلاج می رود.
فشار سوپاپ در پیستون ساسات به تنظیم فشار ساسات کمک می کند و حفظ پیستون در محل را آسانتر می سازد، فشار ساسات در دریچه های ساسات 3-2و2-1با نیروی فنر ترکیب می شود تا با زیاد شدن دنده مخالفت کند. فشار ساسات در دریچه های ساسات تعدیل کننده 4-3و3-4 مجددا تنظیم می شود تا فشار تعدیل شده ی 4-3و3-4 ساسات را تولید کند که در دریچه ی ساسات 4-3 عمل می کند تا با زیاد شدن دنده مخالفت کند و کم شدن دنده را باعث شود. فشار ساسات در دریچه ی دنده کم شده ی 3-2 با نیروی فنر مخالفت می کند تا زمان بندی دنده کم شده ی فول-ساسات را کنترل کند. فشار ساسات در دریچه ی تغییر دنده ی تبدیل کننده ی کلاج با فشار تنظیم کننده مقابله می کند تا از جریان فشار سیگنال به دریچه ی رگلاتور تبدیل کننده ی کلاج با روغن لوله ی تغذیه ای تبدیل کننده (و با نیروی فنر در بعضی مدلها) ترکیب می شود تا فشار مناسب تبدیل کننده ی کلاج را به وجود آورد که با روزنه ی ساسات متناسب است.
در حالت ایست و دنده خلاص، کلاج مستقیم به کار می رود اما تاثیری ندارد چون هیچ عضوی از مجموعه دنده نگهداشته نمی شود.تمام دیگر کلاجها و باندها خلاص می شوند.تمام موقعیتهای دریچه تنها توسط نیروی فنر تعیین می شود. اگر ماشین در پارک (ایست) است، اتصال دستی ضامن توقف در دنده ی ایست را گیر می اندازد که انسدادی برای شفت خروجی است، تا شفت خروجی را مسدود کند.
دنده ی سرعت سنگین
وقتی گزینش گردنه به دنده ی سرعت حرکت می کند، پورت prn از دریچه ی دستی بسته می شود، و پورت d4 باز می شود. فشار شاهراه سپس از طریق مدار d4 به دریچه ی تغییر دنده ای 2-1، دریچه ی تغییر دنده ای 4-3، دریچه ی خازن 2-1، دریچه ی تغییر دنده ای 3-2، و گاورنر فرستاده می شود.
فشار d4 در دریچه ی تغییر دنده ای 2-1و4-3 مسدود است. فشار d4 در دریچه ی خازن 2-1 در فشار خازن 2-1 تنظیم می شود که به محفظه ی فنری خازنها 2-1و4-3 فرستاده می شود تا از فشار زیاد شدنهای 2-1و4-3 کم کند. فشار d4 از طریق دریچه ی تغییر دنده ی 3-2 به دریچه ی 4-3، دریچه ی کنترل 2-1، دریچه ی boost، خودمهار 2-1، دریچه ی خازن 3-2، و طرف مناسب خودمهار میان اندازه-سنگین جریان می یابد.