تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: word کد فایل: 24775
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی مکانیک
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور

    کاربرد کمپرسور

    سیستم های خنک کننده در تابستان و خصوصا در مناطق گرمسیر  کاربرد گسترده ای دارند . وقتی ما از سیستم تبرید یا خنک کننده صحبت می کنیم طیف وسیعی را در نظر داریم : از کولرهای گازی معمولی گرفته تا انواع یخچال فریزر و دستگاههای تهویه مطبوع و چیلرها و نظایر آن هستند که البته اینها کاربردهای تجاری و خانگی دستگاههای تبرید می باشند اما این سیستم های خنک کننده دارای کابردهای صنعتی بیشمار و مهمی نیز هستند که در جای خود به آنها پرداخته می شود .  اما  این سیستم های خنک کننده چه صنعتی و چه غیر صنعتی و خانگی آن  ( غیر از نوع جذبی اشان که اساس کارش متفاوت است ) همگی دارای سه جزء اصلی هستند :

    1-     کمپرسور

    2-     چگالنده یا کاندانسور

    3-    منبسط کننده یا اواپراتور

      چون این اواپراتور از قسمت های اساسی و مهم هر سیستم خنک کننده است در اینجا شرح کوتاهی در مورد آن آورده می شود .

    اواپراتور یا منبسط کننده ( یا تبخیر کننده ) ازقسمت های اصلی یک سیکل تبرید است . که مبرد مایع  ( همان گاز فرئون یا معادلهای آن ) وارد آن می شود و بخاطر منبسط شدن به گاز تبدیل می شود و ضمن این فرآیند گرمای محیط را می گیرد و باعث خنک شدن محیط می شود .

    معمولا شامل چندین کلاف لوله ای است که بسته به نوع کاربرد آن متفاوت است . . مثلا در کولرهای گازی و سیستم های تهویه ؛ اواپراتور در واقع همان شبکه ای است که هوای اتاق را مکش می کند و چون سرد ایت باعث سرد شدن هوا شده که این هوا بعد از عبور از مجرایی مجددا به داخل اتاق بر می گردد  . در یخچال یا فریزر هم اواپراتور در واقع همان جایخی  است که غالبا هم برفک می زند البته در مدلهای جدید از یک پروانه برای انتقال سرما استفاده می شود و یخچالها و فریزرها عموما بدون برفک frost free  هستند .  اواپراتورها معمولا دارای پره های متعددی از جنس آلومینیم هستند و علت این نوع طراحی آن است که تبادل حرارتی بیشتری صورت گیرد این پره ها را در اصطلاح : fine plate  می نامند .

    این فین ها یا پره ها در واقع صفحاتی هستند که بخوبی می توانند حرارت را از خود عبور دهند. در این صفحات سوراخهایی تعبیه شده که لوله های رفت و برگشتی  اواپراتور که به آنها کویل = coil می گویند از میان آنها عبور کرده  و باعث خنک شدن پره ها می شوند تا هوایی که از لابلای پره های عبور می کند خنک شود .

      همانگونه که گفته شد تبخیر کننده یا اواپراتور از قسمت های اساسی هر سیستم خنک کننده است و شکل آن نیز بسته به نوع کاربرد می تواند متفاوت باشد مثلا اواپراتورهایی که در چیلرهای آبی استفاده می شوند از نوع پوسته و لوله shell tube  می‌باشند   چیزی شبیه مبدلهای حرارتی صنعتی که آنها نیز  خود دو نوع هستند :

     اواپراتورهای انبساط مستقیم (DX)  = مبرد درون کویل و مایع سردکننده  در پوسته  واقع شده است .

     اواپراتورهای غرقابی = مبرد درون پوسته(بصورت دوجداره) و مایعی که قرار است خنک شود و معمولا آب است  در کویل  قرار می گیرد.

    ...........................................

    کلمات کلیدی :

    مبرد =refrigerant  - گازی است که ار آن برای ایجاد سرما استفاده می شود در گذشته این گاز معمولا از خانواده فرئون ها بود که از ترکیبات فلورو کلور کربن یا به اختصار : سی اف سی =  CFC استفاده می شد ولی چون این گازها باعث تخریب لایه اوزون می شدند استفاده از آنها بتدریج کنار گذاشته است و از نسل جدید گازهای سرد کننده (مبرد) استفاده می شود که سازگار با لایه اوزون یا به اصطلاح : OZONE FRIENDLY  می باشند .

    اواپراتور یا تبخیر کننده = که همان بخشی است که باعث تبادل حرارتی شده و گرمای محیط را می گیرد و ایجاد سرما می کند .

    بدون برفک =  FROST RFEE  نسل جید یخچال فریزرهایی که با استفاده از جریان هوای سرد کار می کنند و مستقیما با اواپراتور تماس ندارند و ایجاد برفک نمی کنند .

     عبارت : A/C = Air Cooler, Radiator, and A/C condenser است که با عباراتی چون

     AC or A/C in North American English, aircon هم نامیده می شود

    اجزای کامل یک سیکل تبرید :

    کندانسور- شیر انبساط – لوله های اواپراتور – و بالاخره کمپرسور که اصلی ترین بخش این چرخه تبرید است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان کاربرد کمپرسور
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت