تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: word کد فایل: 24939
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟

    چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟

    پاسخ:

    با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
    به برخی از جوانان و نوجوانان و... اشاره می شود.
    1. قاسم بن الحسن (ع): پدرش امام حسن مجتبى (ع) و مادرش «رمله‏» می‏باشد .
    در شب عاشورا در پاسخ امام حسین (ع) که فرمود: «مرگ در نظر تو چگونه است؟» گفت: «شیرین‏تر از عسل‏» .
    او پس از اصرار زیاد از امام حسین (ع) اجازه به میدان رفتن گرفت و این‏چنین رجز می‏خواند:
    ان تنکرونى فاناابن الحسن
    سبط النبى المصطفى المؤتمن
    هذا حسین کالاسیر المرتهن
    بین اناس لاسقوا صوب الحزن
    او کارزار سختى نمود و با اینکه نوجوانى کم سن و سال بود، پس از کشتن چند نفر از دشمنان، در نهایت‏بر اثر ضربت ‏شمشیر نقش بر زمین گشت و به شهادت رسید . سن او سیزده سال بود .
    2 . ابوبکر بن الحسن (ع): پدرش امام حسن مجتبى (ع) و مادرش، کنیز آن حضرت بود. او از مدینه همراه عمویش امام حسین (ع) به کربلا آمد و بعد از شهادت برادرش قاسم، به میدان آمد و جنگید تا به فیض شهادت نایل گشت .
    3. عبدالله بن الحسن (ع): پدرش امام حسن مجتبى (ع) و مادرش، دختر شلیل بن عبدالله می‏باشد. عبدالله در کربلا نوجوانى بود که به سن بلوغ نرسیده بود و چون عمویش حسین (ع) را زخمى و بی‏یاور دید، خود را به آن حضرت رسانید و گفت: «به خدا قسم از عمویم جدا نمی‏شوم‏». در آن هنگام شمشیرى به طرف امام حسین (ع) روانه شد. عبدالله دست‏خود را سپر شمشیر قرار داد و دستش به پوست آویزان شد و فریاد زد: «عموجان‏» ! حسین (ع) او را در بغل گرفت و به سینه چسبانید و فرمود: برادرزاده! بر این مصیبت که بر تو وارد آمده است، صبر کن و از خداوند طلب خیر نما، زیرا خداوند تو را به پدران صالحت ملحق می‏کند. ناگاه حرمله بن کاهل تیرى بر او زد و او در دامان عمویش حسین(ع)، به شهادت رسید. وى نوجوانى یازده ساله بود .
    4 . عون بن عبدالله: پدرش، عبدالله و مادرش حضرت زینب ( علیها السلام) است. او در اوائل راه مکه به کربلا، در «وادى عقیق‏» به امام حسین(ع)پیوست. او در روز عاشورا به میدان نبرد تافت و شمشیر زد تا به شهادت رسید.
    5 . محمدبن عبدالله: پدرش، عبدالله و مادرش خوصاء می‏باشد. او با برادرش «عون‏» در راه مکه به کربلا در «وادى عقیق‏» به امام حسین(ع) پیوست و در روز عاشورا قبل از برادرش عون به میدان رفت و به شهادت رسید .
    6 . عبدالله بن مسلم: پدرش، مسلم بن عقیل و مادرش، رقیه دختر حضرت على(ع)می‏باشد . وى در روز عاشورا در میدان جنگ، سه مرتبه با دشمن کارزار کرد.
    دشمن به سوى او تیرى رها کرد و و عبدالله دستش را روى صورت گذاشت تا از اصابت تیر جلوگیرى کند. تیر دستش را به پیشانى دوخت. تیرى دیگر، قلب او را نشانه گرفت. شهادت او در روز عاشورا این‏گونه بود.
    عبدالله، چهارده سال داشت.
    7 . محمد بن مسلم: پدرش مسلم‏بن‏عقیل و مادرش از کنیزان بود. او در روز عاشورا پس از شهادت برادرش «عبدالله‏» در حمله دسته جمعى فرزندان ابیطالب به دشمن شرکت کرده، سپس به شهادت رسید. او سیزده ساله بود.(1)
    و یکی از کودکانی که در کربلا شهید شد، طفل کوچک امام حسین (ع) بود ،که در اسم وی اختلاف است.
    قدیمی ترین منبع که نام علی اصغر را در آن آمده، کتاب فتوح ابن اعثم است که گوید: حضرت فرزند شیرخواری به نام علی داشت.(2)
    نام فرزند خردسال امام حسین(ع) به نام عبدالله نیز در تاریخ آمده که در روز عاشورا به شهادت رسید. شیخ مفید هنگام شمارش فرزندان امام حسین(ع) می نویسد: عبدالله بن حسین که در کودکی با تیری که از سوی دشمن پرتاب شد، در دامن امام حسین(ع) گلویش ذبح شده و شهید شد.(3)
    طبری، ابن اثیر وغیره نیز نام آن طفل شیرخوار را عبدالله ضبط کرده اند.(4)
    احتمال دارد این شخص همان علی اصغر باشد که به دو صورت نام او در تاریخ ضبط شده است. این احتمال را هم می توان داد که دو فرزند خردسال امام در کربلا بوده اند. شهید قاضی طباطبایی بر این باور است که عبدالله رضیع غیر از علی اصغر است.(5)

    پی نوشت ها:
    1. برگرفته از مجله ماهنامه دیدار آشنا، شماره 45 .
    2. الفتوح، ابن اعثم کوفى (م 314)، ترجمه محمد بن احمد مستوفى هروى (ق 6)، تحقیق غلامرضا طباطبائى مجد، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامى، 1372ش، ص 908.
    3. ارشاد،شیخ مفید، ترجمه رسولی محلاتی، تهران، انتشارات علمیه اسلامیه، ج 2، ص 137.
    4. تاریخ الأمم و الملوک ، أبو جعفر محمد بن جریر الطبری (م 310)، تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم، بیروت، دار التراث، ط الثانیه ، 1387/1967، ج 5، ص 468؛ الکامل فی التاریخ ، عز الدین أبو الحسن على بن ابى الکرم المعروف بابن الأثیر (م 630)، بیروت، دار صادر، 1385/1965ج4، ص92.
    5. سیدمحمدعلی طباطبائی، تحقیق در باره اولین اربعین، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، ص 670 به بعد.
    دراین زمینه به کتاب های زیر مراجعه فرمایید:
    -نگاهی نو به جریان عاشورا جمعی از نویسندگان ، مقاله علی اکبری کو دکان ونوجوانان در کربلا ، مقاله شهدای علوی تبار در کربلا و مقاله تعداد یاران امام حسین (ع)
    -انصار الحسین، مهدی مهدی شمس الدین
    - ابصار الحسین، سماوی
    - فرهنگ عاشورا، جواد محدثی، "کلمه " اصحاب امام حسین (ع)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان چند کودک و نوجوان در حماسه کربلا حضور داشتند؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت