تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 24953
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی

    فعالیت های خلاق و عملیاتی

    اهداف کلی فصل 1 :

     1 ) مصرفی انواع فعالیت ها و وجه تمایز آنها

     2 ) آشنایی با تواناییهای کامپیوتر در رفع محدودیت های بشر

     3 ) تعریف تکنولوژی

     4 ) آشنایی با مزایا و کاربردهای کامپیوتر

     5 ) معرفی بخش های اساسی یک کامپیوتر.

     فعالیت های خلاق و عملیاتی :

    فعالیت های خلاق : به آن دسته از تلاش هایی اطلاق می شود که با تفکر و نوآوری همراه هستند.

     فعالیت های عملیاتی : شامل مجموعه ای از اعمال تکراری است که فاقد قضاوت، نوآوری و خلاقیت می باشند و این فعالیت ها بر مبنای قواعد و روش های معین صورت می گیرند.

     برای انجام فعالیت های عملیاتی می توان به جای انسان از ماشین های مختلفی از جمله کامپیوتر بهره گرفت که از نظر سرعت ثبت اطلاعات نگهداری اطلاعات بر مهم و اجرای مداوم عملیات و بسیاری زمینه های دیگر بر انسان برتری دارد. به کارگیری از کامپیوتر سرعت و اطمینان از دقت کار را افزایش داده و قدرت بشر را برای انجام امور محاسباتی و عملیاتی، میلیونها بار افزایش می دهد.

    مثالی از فعالیت های خلاق و عملیاتی :

     در گذشته برخلاف امروزه انجام عملیات ضرب کار مشکل و وقت گیری بود و فقط از عهده ی معدودی بر می آمد وجود چنین مشکلاتی افرادی را به تفکر واداشت تا با ابداع و تدوین روش هایی این کار را ساده کند تا مورد استفاده همگان قرار گیرد. از این نظر سازندگان قواعد، فعالیتی خلق و به کاربرندگام قواعد، فعالیتی عملیاتی دارند.

     بدین ترتیب از یک دیدگاه ویژه می توان تمام فعالیت های بشری را به دو بخش اساسی فعالیت های خلاق و فعالیت های عملیاتی تجزیه کرد.

    خلاقیت : حاصل کار ذهن آدمی است و به آن رشته از فعالیت های انسانی اطلاق می شود که آفریننده های نظام ها، روش ها، تکنیک ها و اختراعات و اکتشافات است.

     عملیات : آن دسته از فعالیت های بشر است که با کاربرد نتایج حاصله از خلاقیت و امکانات موجود در طبیعت به تولید، به معنی وسیع آن می پردازد.

    بشر با کشف و اختراع قواعد، وسایل و ابزار جدید همواره حجم فعالیت های عملیاتی خود را افزایش می دهد. و فراغتی که در پی آن است را هر روز افزایش می دهد و سهمی از این فرصت صرف خلاقیت می شود و هر خصوصاً جدید او را در رسیدن به این هدف – سپردن کار به ماشین – بیشتر یاری می کند.

     امور عملیاتی همان طور ماشینی است چرا که نه به خلاقیت نیاز دارد نه به شخص خاصی برای انجام آن امور.

     کامپیوتر ماشینی است که امور عملیاتی و گذرا تیمها به آن را چنانکه جزئیات کار به آن دستور داده است انجام می دهد. این نتیجه نقطه ی عطذفی در تاریخ بشر و تکمیل انقلاب صنعتی به شمار می آید و شعار انسان باید بیندیشد و ماشین باید کار کند به مرور در حال تحقق است.

     کامپیوتر به ماشینی اطلاق می شود که حافظه دارد و قابل برنامه ریزی است و می تواند عملیاتی منطقی و ریاضی انجام دهد یا به عبارت دیگر قادر به دریافت اطلاعات پردازش آنها دارایه گزارش موردنظر می باشد.

     برخی مزایای کامپیوتر نسبت به انسان عبارتند از :

     1 ) فراموشکار بودن انسان، در حالی که کامپیوتر هرگز فراموش نمی کند.

     2 ) انسان به سختی می تواند با جزئیات مسائل روبرو و سود در صورتی که کامپیوتر قادر است خود را به آخرین جز غیرقابل تقسیم مسائل بوده اند.

     3 ) کندبودن و امکان ایجاد خطا در انجام محاسبات توسط انسان در حالی که کامپیوتر در این زمینه سریع و بدون خطا است.

     4 ) انسان قادر است مقدار محدودی اطلاعات به ذهن خودش بسپارد در صورتی که کامپیوتر مقدار نامحدودی اطلاعات را در حافظه اش ضبط کرده و در تصمیم گیری همه ی جنبه های امکانات را درنظر می گیرد.

     5 ) خستگی پذیری انسان پس از انجام محاسبات طولانی و خستگی ناپذیری کامپیوتر.

     6 ) صرفه ی اقتصادی در استفاده از کامپیوتر.

     مزایای کاربرد کامپیوتر را می توان به شرح زیر طبقه بندی نمود :

    اطمینان از دقت در محاسبات

     سرعت (در محاسبات، ذخیره، بازیابی و به هنگام رسانی اطلاعات)

     استفاده از فضای کم جهت ذخیره اطلاعات انبوه

     خستگی ناپذیری در انجام عملیات تکراری و پرحجم

     آزاد ساختن نیروهای انسانی از انجام امور عملیاتی و تکراری و تمرکز این نیروها در کارهای خلاق.

    پاسخ به یک سؤال :

     اشتباه کامپیوتری در نتایج پردازش عملیات معلول چیست؟

     کامپیوتر به خودی خود اشتباه نمی کند. زیرا چنانچه دستورالعمل ها در داده ها به کامپیوتر توسط انسان صحیح باشد می توان انتظار داشت کامپیوتر جواب صحیح و مواد و بسترا تولید کند. در غیر این صورت نمی توان نتیجه ای مطلوب به دست آورد.

     مزایای انسان نسبت به کامپیوتر را می توان چنین خلاصه کرد :

     1 ) انسان قادر به تفکر است و می تواند منشاء ابداعات، اختراعات و نوآوری باشد.

     2 ) انسان قادر به مدیریت انعطاف پذیر است.

     3 ) انسان می تواند در مورد مسائل و پدیده های نو، تصمیم های جدید اتخاذ نماید.

     و بالاخره باید این نکته را یادآور شد که انسان خالق کامپیوتر است و آن را به منظور خدمت هر چه بیشتر به خویش آفریده است.

     بررسی چند سؤال اساسی :

     1 ) کامیپوتر چگونه محدودیت بشر را در هم شکسته است؟

     کاربرد کامپیوتر ابعاد ذهن بشر را به نحو چشمگیری گسترش داده است و انسان به کمک آن به انجام محاسباتی قادر گردیده است که بدون کمک گرفتن از کامپیوتر هیچ گاه فکر آن را هم نمی کرد. امروزه رادیو، تلویزیون و تلفن ابعاد دیدن و شنیدن انسان را گسترش داده و وسایل حمل و نقل امکان نقل مکان را سرعت بخشیده است. این وسایل هر کدام به نوعی محدودیت های جسمی بشر را شکسته است در صورتی که کامپیوتر ابعاد و محدودیت های تفکر و ذهن را به مرزهای دور و درازی گسترش داده است. کامپیوتر در رهایی مغز انسان از اشتغالات تکراری و پیش پا افتاده نقش بسزایی دارد. از سوی دیگر پیچیدگی زندگی موانع در این قرن و کثرت و تنوع اطلاعات برای برنامه ریزی، نقش کامپیوتر را بیشتر روشن می کند.

     2 ) تکنولوژی چیست و تکنولوژی کامپیوتر بر چه اساسی است؟

     تکنولوژی عبارت است از چگونگی استفاده از ابزار و وسایل هنگام به کارگیری هرگونه ابزار ابتدایی یا پیشرفته در واقع از تکنولوژی استفاده می شود. ما تصور می کنیم که تکنولوژی یعنی «فن به کارگیری وسایل» را بشر نساخته است در حالی که عکس آن «تکنولوژی بشر را ساخته است» بیشتر به حقیقت نزدیک است.

     اکثر ابزار و آلاتی که بشر ساخته است در حقیقت برای کمک به ناتوانی های جسمی او بوده است در حالی که وسایل ارتباطی از علم و کاغذ گرفته تا تلویزیون همگی در خدمت ذهن ماست. این وسایل قدرت تغییر یا اصلاح اطلاعات را ندارند. ما به دنبال ماشین هایی بودیم که اطلاعات را به جای تنها ارسال، ضبط دسته بندی و تغییر دهند. ماشین هایی که این کارها را انجام می دهند کامپیوترها هستند.

     کاربردهای کامپیوتر :

     امروزه کامپیوتر در زمینه های مختلف کاربرد دارد به چند نمونه اشاره می کنیم :

     - زمینه های علمی :

     امروزه کامپیوتر در زمینه فیزیک، مکانیک، علوم هسته ای، پزشکی و در لابراتورهای دانشگاه ها و مؤسسات علمی مورد استفاده قرار می گیرد.

     - زمینه های تجاری :

    کامیپوتر در ادارات و مؤسسات تجاری مانند بانک ها و در موارد مختلف مثل انجام امور پرسنلی، پرداخت حقوق، حسابداری، انبارداری، و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

     - زمینه های تحقیقاتی :

    انسان از کامپیوتر برای پیشرفت تکنولوژی فضایی استفاده می کند در پرتاب موشک به فضا از مراحل اولیه طرح پروژه تا کنترل پرواز، مسیرها و مدت پرواز و غیره هم توسط کامپیوتر انجام می گیرد. در هواشناسی، نجوم و غیره نیز از کامپیوتر در حد وسیعی استفاده می شود. امروزه با به کارگیری از کامپیوتر در امور تحقیقاتی که اکتشافها و اختراعات امری اجتناب ناپذیر است.

     قسمت های اساسی یک کامپیوتر :

     به طور کلی کامپیوتر به دو بخش اصلی و اساسی تقسیم می شود که این دو بخش در ارتباط مستقیم با یکدیگر قرار دارند :

     1 ) سخت افزار ( Hardware ) :

     مجموعه ای که متشکل از عناصر فیزیکی و قابل لمس و مدارهای الکتریکی باشد سخت افزار نامیده می شود.

     2 ) نرم افزار ( Software) :

     برنامه های کاربردی و همچنین برنامه های سیستم را که توسط انسان نوشته می شود و به وسیله آن سخت افزار ماشین به کار گرفته می شود. به عبارت دیگر نرم افزار رابط بین کاربر و سخت افزار است.

     میان افزار :

     معمولاً جز سخت افزار کامپیوتر به حساب می آید وقتی در واقع به بخشی در کامپیوتر گفته می شود که خصوصیات نرم افزاری و سخت افزاری به صورت توأم داراست.

     در ساخت و توسعه و تکمیل کامپیوترها دو رشته علمی نقش بسزایی داشته اند :

     1 ) الکترونیک               2 ) ریاضیات

     اهداف کلی فصل دوم :

     1 ) آشنایی با تایخچه ی پیدایش و همچنین پیشگامان صنعت کامیپوتر

     2 ) آشنایی با نسل های کامپیوتری

     3 ) بررسی و شناخت انواع کامپیوترها، موارد کاربرد، تواناییها و ویژگیهای خاص هر یک از آنها.

     تاریخچه :

     کامپیوتر به فراخور تکامل خویش پنج نسل را طی کرده است و اینک ما در آستانه ی نسل ششم کامپیوترها هستیم از اولین کامپیوترها که در سال 1944 مورد بهره برداری قرار گرفت تا به امروز به طور متوسط هر ده سال یکبار امکانات، تواناییها، سرعت و ظرفیت آنها جهش بزرگی داشته اند.

     نیاز به سفارش و محاسبه، بشر را وادار به ابداع و اختراع وسایل و ابزاری برای سهولت در انجام محاسبات نمود. در این مسیر طولانی برای ساختن ابزار محاسباتی، چرتکه اولین و کامپیوتر آخرین آنهاست.

     یکی از احتیاجات قدیمی بشر نیاز به شمارش و محاسبه بود که بشر اولیه در ابتدا از انگلستان خود کمک می گرفت و به مرور اشیاء جایگزین آن شد. مهمترین تحول در زمینه های شمارش و محاسبه در دنیای قدیم اختراع چرتکه بود که آن را به چینی ها نسبت می دهند و به نظر می رسد تاریخ ابداع آن حدود 5000 سال قبل از میلاد باشد. مهمترین دلیل کاربرد چرتکه سهولت ساخت و استفاده از آن است که می تواند پاسخگوی احتیاجات اولیه محاسباتی باشد.

     ماشین حسابهای مکانیکی :

     کوشش برای ساختن ماشین محاسبه و شمارش خودکار از قرن هفدهم آغاز شد. و این زمانی بود که گسترش علوم ستاره شناسی، دریانوردی، بازرگانی، و ... و هم زبانی با توسعه دانش ریاضی اهمیت بی سابقه ای به محاسبات عددی بخشیده بود. در سال 1642 پاسکال، ریاضی دان فرانسوی دستگاهی را به نام ماشین جمع زن اختراع کرد. نکته مهم در ماشین اختراعی پاسکال این بود که می توانست به طور مکانیکی اعداد توسط وسیله ای نظیر صفحه شمارشگر تلفن و سرد دستگاه می شد و نتیجه از دریچه مخصوصی قابل قرائت بود. مدتی بعد لایب نیز ریاضیدان آلمانی موفق شد دستگاهی به نام ماشین محاسبه بسازد که تکامل یافته ی ماشین حساب پاسکال بود و می توانست علاوه بر جمع و تفریق عملیات ضرب و تقسیم را نیز انجام دهد.

     فکر ساختن ماشینی که به طور خودکار و با برنامه ای کار کند. برای اولین بار در سال 1822 توسط چارلز پاسخ مطرح شد. وی موفق به ساختن ماشین تفاضلی شد. او سالهای زیادی از عمرش را صرف ساختن این ماشین کرد و ایده ی سایش تحلیلی را مطرح کرد که شبیه کامپیوترهای امروزی است ولی به دلیل عدم امکانات فنی آن روز این ماشین ساخته نشد ولی ایده ها و طرح های او مبنای ساخت کامپیوترهای امروزی شد و از این رو وی را به عنوان پدر کامپیوتر ترتیب داده اند.

     در اواخر قرن نوزدهم به دلیل مشکلاتی که برای سرشماری سال 1880 به وجود آمد و 7 سال به طول انجامید، هرمن هالریش که با دفتر آمار آمریکا همکاری داشت اصول جدیدی را برای ضبط، طبقه بندی و جدول بندی اطلاعات به طریق مکانیکی عرضه داشت که 8 بار سریع تر از روش دستی بود و ماشین جدول بندی نامیده شد.

     براساس این روش برای نمایش هر یک از مطالب و اطلاعات موردنظر لازم بود در نقطه ی مخصوصی از نوار کاغذی یک سوراخ منگنه شود ماشین دیگری که تست مدارهای الکتریکی سوراخ های مذکور را حس می کند و جدولی از مطالب ضبط شده تهیه نماید. بزودی نوارهای خود را به کارت های مقوایی دان در این جا اصطلاح تک کار برای ماشین های که امور کارتی را انجام می دهند، پذیرفته شد. استفاده از این ماشین سبب شد زمان نتیجه گیری سرشماری نسبت به سرشماری قبل به  تقلیل یابد. در سال 1896 هالریث شرکت ماشین جدول بندی را تأسیس کرد و کمپانی  IBM به وجود آمد.

     ماشین های الکترومغناطیسی :

     کلیه ماشین های ساخته شده تا این تاریخ مکانیکی بودند و در نتیجه ی استفاده از وسایل مکانیکی این ماشین ها حجیم کند و غیرقابل اعتماد بودند بدین جهت در بعضی قسمت ها از وسایل الکتریکی استفاده گردید.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی

    فهرست:

    اهداف کلی فصل 1 :

     1 ) مصرفی انواع فعالیت ها و وجه تمایز آنها

     2 ) آشنایی با تواناییهای کامپیوتر در رفع محدودیت های بشر

     3 ) تعریف تکنولوژی

     4 ) آشنایی با مزایا و کاربردهای کامپیوتر

     5 ) معرفی بخش های اساسی یک کامپیوتر. 

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی , مقاله در مورد تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی , تحقیق درباره تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی , مقاله درباره تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فعالیت های خلاق و عملیاتی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت