تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 25229
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی برق
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit

    پیاده سازی

    :  (CU) Control Unit

    در طرح واحد کنترل، دو روش اساسی وجود دارد که عبارتند از: روش Hard-Wired و روش Microprogrammed . طراح باید از همان ابتدا مشخص کند که از چه روشی برای طراحی واحد کنترل استفاده می نماید. در این آزمایش پردازنده را با استفاده از روش Hard-Wired طراحی کردیم. 

    - اطلاعاتی که واحد کنترل نیاز دارد تا بر اساس آن ها بتواند سیگنال های کنترلی را برای بخش های درونی و بیرونی پردازنده تولید کند:

     1- کد دستورالعمل:  واحد کنترل از کد دستورالعمل می فهمد که چه عملیاتی باید در پردازنده اجرا شود.  در این پردازنده ساده ما از 4 دستورالعمل ADD,SUB,LOAD,OUT  استفاده می کنیم و برای راحت تر شدن پردازش کد دستورالعمل را 4 بیت در نظر می گیریم و کد دستورات را به صورت زیر در نظر می گیریم تا دیگر نیازی به رمزگشایی کد دستورالعمل(Decode)  نباشد:

    ADD:= 0001 ,   SUB:=0010 ,  LOAD:=0100 ,  OUT:=1000              

    2- اطلاعات زمانی:  که مرحله زمانی اجرای دستورالعمل را نشان می دهد. در پردازنده طراحی شده به زمان های T1.T2…T6 نیاز داریم.   با استفاده از یک Sequence Counter  زمان های T1 تا T6 را بوجود می آوریم و با کمک Decoder آن را رمزگشایی می کنیم.

    واحد کنترل، وظیفه دادن فرامین و هماهنگی های لازم را برای انجام مراحل سه گانه فراخوانی (Fetch)، رمزگشایی ( (Decode و اجرا (Execute) بر عهده دارد.

    یک ریزعمل ساده ترین عملیاتی است که در یک پالس زمانی قابل اجراست، پس در هر پالس زمانی باید سیگنال های کنترلی که منجر به انجام ریزعمل مورد نظر می شوند را فعال کنیم.

    با نوشتن RTL های مربوط به هر قسمت جدول زیر حاصل می شود.

    برای مثال طبق جدول زیربرای عمل جمع به 3 ریزعمل نیاز داریم: اول اینکه آدرسXX به MAR منتقل شود در مرحله دوم مقدار خانه MAR ام حافظه به رجیستر B منتقل شود و در پایان حاصل جمع اکومولاتور و B به اکومولاتور منتقل شود.

    Micro operation

    Instruction

    LO

    LB

    EU

    SU

    EA

    LA

    EI

    LI

    CE

    LM

    EP

    CP

    MAR ß PC

    PCß PC+1

    IRßM[MAR]

    FETCH

    T1

    T2

    T3

    MARßXX

    BßROM[XX]

    AßA+B

    ADD

    T4

    T5

    T6

    MARßXX

    BßROM[XX]

    AßA-B

    SUB XX

    T4

    T5   T6

    MARßXX

    AßROM[XX]

    LOAD XX

     

    T4

    T5

    T6

          ßA

    OUT

    با توجه به جدول مدار واحد کنترل را رسم می کنیم. هر پایه کنترلی در زمان مشخص و برای دستور خاصی فعال می شوند. مثلاً پایه CE زمانی فعال می شود که یا در لحظه T3 باشیم ، یا درT5 و دستور ADD باشیم ، یا درT5 و دستور SUB باشیم  و یا درزمانT5 دستور LOAD در حال اجرا باشد. این را به صورت یک OR چهار ورودی که ورودی هایش از T3و خروجی های 3  AND حاصل می شود پیاده سازی می کنیم.

    یادآوری می کنم که خروجی Decoder استفاده شده Active low است ، به همین دلیل خروجی های Decoder را NOT کرده سپس آن ها را به عنوان Ti   ها استفاده می کنیم.

    در نهایت مداری به شکل زیر حاصل می شود.

    - برای تست این واحد به صورت مجزا مثلاً ورودی    ADDرا به Vcc و SUB وLOAD OUT را به زمین وصل می کنیم. برای اینکه در هر لحظه بدانیم در پالس چندم هستیم، خروجی های Counter را به 7-segment وصل می کنیم. فرکانس clk مدار را به گونه ای تنظیم می کنیم که زمان کافی برای مشاهده نتیجه داشته باشیم. پایه های کنترلی را نیز به LED های روی برد وصل می کنیم تا فعال و غیر فعال بودنشان در هر لحظه قابل بررسی باشد.  سپس مشاهده می کنیم که مثلاً در لحظه T5 (وADD ) پایه های CE , LB فعالند.    

    پیاده سازی MAR :

    MAR  ,محلی از cpu است که آدرس) دستورات وdata ) در آن قرار می گیرد. آدرس ها از طریق bus در MAR قرار می گیرد. اما ما بوسیله ی یک پایه ی کنترلی مشخص می کنیم که چه موقع محتوای BUS در MAR قرار بگیرد.در واقع برای پیاده سازی MAR از یک بافر 74244 و یک رجیستر 74374 استفاده می کنیم. محتوای BUS  در داخل بافر قرار می گیرد و ما با فعال کردن پایه ی out put Enable بافر مشخص می کنیم که چه موقع این محتوا در رجیسترمان قرار بگیرد.

    در این جا چون تعداد خانه های مورد استفاده ی EPROM از 16 کمتر است پس تنها 4 خط آدرس کافی است .در نتیجه تنها از 4 بیت MAR  استفاده می کنیم .

    پیاده سازی ROM:

    در این CPU ما از ROM به عنوان وسیله ای برای ذخیره ی دستورات وdatd استفاده می کنیم.برای این cpu ,4 دستور تعریف زیر تعریف شده است:

    Add     0001

    Sub     0010

    Lod     0100

    Out     1000

     برای هر دستور یک کد باینری تعریف کرده ایم(مثلا برای دستور add  کد باینری 0001  تعریف شده است.)cpu  مورد نظر accumulatore base  است.یعنی یکی از oprand های دستورات آن ACC  است.دستورات را این طور تعریف می شود:

    آدرس oprand  +نام عمل

    برای یک دستور 8 بیت در نظر می گیریم ,4 بیت پر ارزش کد باینری دستور و 4بیت کم ارزش آدرس oprand را در بر می گیرد.

    برای پیاده سازی ROM از یک بافر 74244و از یک EPROM با شماره ی 2716 استفاده می کنیم.4  بیت کم ارزش آدرس EPROM از4بیت کم ارزش خروجی  MAR وبقیه از زمین گرفته می شوند.

    EPROM محتوای آدرس داده شده را در بافر میریزدو ما با استفاده از پایه ی کنترلی out put enable معین می کنیم چه زمانی محتوای EPROM روی BUS قرار بگیرد.

    با استفاده از یک Programer ,EPROM را به صورت زیر program می کنیم.

    دستور

    Data

     

        0        1         2         3        4         5        6        7

     

      46        15        26       47     80        2        1        4*

    پیاده سازی B:

    B یک رجیستر کمکی برای انجام عمل SUB وadd است. برای پیاده سازی آن از یک بافر 74244 واز یک رجیستر 74374 استفاده شده است.محتوای bus  وارد بافر می شودو هر زمان out put enable بافر فعال باشد محتوای بافر وارد رجیستر می شود.در واقع از out put enable  به عنوان پایه ی کنترلی استفاده میشود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit, مقاله در مورد تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit, تحقیق درباره تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit, مقاله درباره تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله پیاده سازی - Control Unit
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت