تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: word کد فایل: 25403
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان

    روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان:

    این یک واقعیت است که محبت و علاقه مردم پاکستان و ایران جزو لاینفک زمینه فکری و تاریخی مردم دو کشور میباشد و بهمین جهت از بدو استقلال پاکستان دو کشور توسعه، روابط فرهنگ را سر فصل برنامه های روابط خارجی خویش قرار داده اند. موافقت نامه فرهنگی بین دو کشور در اسفند ماه 1334 به امضاء رسید، موافقتنامه و زمینه برای همکاریهای بیشتر فراهم گردید و براساس آن صدها دانشجو استاد، هنرمند از دو کشور مبادله شد که هر ساله نیز این مبادلات فرهنگی ادامه یافته است. هم اکنون تعداد زیادی دانشجوی ایرانی در دانشگاهها و مدارس عالی پاکستان در رشته های مختلف به تحصیل اشتغال دارند و متقابلاً تعداد قابل ملاحظه ای دانشجوی پاکستانی در دانشگاهها و موسسات آموزشی ایران مشغول تحصیل میباشد. عده زیادی از این دانشجویان از بورس های فرهنگی دو کشور استفاده می کنند. همچنین در غالب دانشگاه های پاکستان کرسی زبان و ادب فارسی دائر می باشد. علاوه بر آن تدریس زبان فارسی در دوره اول دبیرستانهای این کشور نیز معمول است. تاسیس خانه های فرهنگ ایران در شهرهای راولپندی، پیشاور، کویته، لاهور، کراچی، ملتان، اسلام آباد و حیدرآباد که در آن همه ساله تعدادی از پاکستانیها به فراگرفتن زبان فارسی میپردازند و نسبت و هنر و تمدن ایران و اسلام کسب اطلاع می نمایند و در برنامه های فرهنگی و هنری و گردهمایی های منعقده شرکت می کنند نشانه عمق روابط فرهنگی دو کشور می باشد. همچنین کلاس های تدریس زبان فارسی در مراکز ملی پاکستان افتتاح شده که برادران و خواهران پاکستانی می توانند زبان فارسی را در آنجا فرابگیرند.

    ضمناً در سال 1348 (1969) توافق نامه ای میان دو کشور برای ایجاد یک فرهنگستان مشترک ایرانی و پاکستانی جهت مطالعه پیرامون میراث فرهنگی ایران و پاکستان و احیاء و ترویج زبان فارسی در پاکستان، تحت عنوان ” مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان“ در آن به امضاء رسید تاکنون این مرکز کتابهای زیادی از آثار نویسندگان و شاعران پاکستانی چاپ و منتشر کرده است.
       تاسیس انجمن روابط فرهنگی ایران و پاکستان:

    نقطه عطف و آغاز فعالیت های رسمی فرهنگی بین دو کشور تاسیس انجمن روابط فرهنگی پاکستان و ایران بود که در خرداد ماه 1327 (ژوئن1948 میلادی ) از سوی پاکستان در شهر کراچی تاسیس شد رئیس آن شیخ غلام حسین هدایت اله استاندار حکومت سند ونایب رئیس آن کاردار وقت ایران گردید .
    متعاقب آن انجمن روابط ایران و پاکستان در ایران نیز باموافقت نخست وزیر ایران و اعلام وزارت امور خارجه ایران طی یاداشت رسمی در تاریخ 5/4/1328تاسیس گردید.

    اسامی بعضی از شخصیت هایی که وزارت فرهنگ ایران بعنوان اعضاء انجمن معرفی کرده است:

    علی اصغر حکمت وزیر خارجه ایران 

    ملک الشعراءبهار استاد دانشگاه

    عباس اقبال استاد دانشگاه

    دکتر رضازاده شفق استاد دانشگاه

    سعید نفیسی استاد دانشگاه

    بدیع زمان فروزانفر استاد دانشگاه

    غضنفرعلی خان سفیر کبیر پاکستان

    شانزدهمین اجلاس مشترک روابط فرهنگی بین مرزی ایران و پاکستان در زاهدان آغاز به کار کرد

    زاهدان- شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک روابط بین فرهنگی مرزی ایران و پاکستان روز چهارشنبه در سرسرای اجتماعات استانداری سیستان و بلوچستان در زاهدان آغاز به کار کرد.

    به گزارش ایرنا، معاون امنیتی - انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم آغاز اجلاس گفت: دو کشور ایران و پاکستان دارای پیوندهای عمیقی هستند که در طول تاریخ موجب نزدیکی دو ملت شده است.

    "جلال سیاح" افزود: پیوندهایی که به واسطه این روابط به ویژه در زمینه های اجتماعی و فرهنگی میان دو ملت ایجاد شده، بسترساز گسترش ارتباطات اقتصادی و سیاسی شده است.

    سرپرست هیات ایرانی شرکت کننده در اجلاس مشترک مرزی ایران و پاکستان ادامه داد: دو ملت ایران و پاکستان دوستی و برادری خود را در مقاطع حساس تاریخی به اثبات رسانده اند.

    وی بیان کرد: این روابط در سایه تدابیر حکیمانه روسای جمهوری دو کشور طی سال های اخیر بیش از پیش مستحکم شده است.

    سیاح افزود: تلاش هایی که طی سال های گذشته در تمامی سطوح در تحکیم روابط دو کشور انجام گرفته، گسترش این روابط در آینده را تضمین می کند.

    معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دیدار اخیر وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با مقامات پاکستانی موجب امضای توافقنامه هایی میان مقامات دو کشور برای مقابله با تروریسم و اتخاذ تدابیری به منظور عملی کردن این توافق ها شد که برگزاری این کمیسیون از جمله دستاوردهای این سفر است.

    سیاح خاطر نشان کرد: وزیر کشور ایران بعد از این سفر تاکید کرد که مسئولان دو کشور در راه مبارزه با تروریسم بیش از پیش مصمم هستند.

    وی اظهار داشت: همان طور که گفته شد مردم دو کشور ایران و پاکستان به ویژه مردم دو استان همجوار بلوچستان پاکستان و سیستان و بلوچستان ایران به دلیل اشتراک های مختلفی که میان آنها وجود دارد دارای پیوندهای عمیقی هستندو همواره در کنار یکدیگر قرار داشته اند.

    او افزود: این پیوندها به واسطه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیوسته در حال گسترش است و مسئولان دو استان طی سه دهه گذشته همواره کوشیده اند که این روابط را تحکیم بخشند.

    وی ادامه داد: دشمنان که از ارتباط دو کشور و ملت مسلمان ایران و پاکستان نگران هستند بیکار ننشسته اند و با انجام جنایات تروریستی، از جمله به شهادت رساندن و ربایش شهروندان ایرانی و کارکنان ایرانی و پاکستانی مراکز دیپلماتیک یا فرهنگی ایران در پاکستان و انجام اقدامات تروریستی در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان، سعی کردند به این روابط خدشه وارد کنند.

    او تاکید کرد: به طور قطع این هدف دشمنان در سایه تلاش های مردم و مسئولان دو کشور به ویژه دو استان همجوار، محقق نخواهد شد.

    وی بیان کرد: حادثه تروریستی پیشین که در جریان آن 43 نفر به شهادت رسیدند، یکی از این اقدامات دشمنان برای سست کردن روابط بین دو کشور بود.

    معاون امنیتی - انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این کمیسیون در حالی برگزار می شود که در همین زمان در بسیاری از شهرهای ایران مجالسی به مناسبت چهلمین روز شهادت فرماندهان سپاه و جمعی از سران قبایل و طوایف بلوچ در حادثه پیشین در حال برگزاری است.

    او افزود: نگاهی به اسامی و شرح حال شهدای حوادث تروریستی به ویژه حادثه اخیر، نشان می دهد که تروریست ها در راستای اجرای اوامر اربابانشان، از ارتکاب هیچ جنایتی حتی در قبال کودکان، سالخوردگان و اتباع کشور پاکستانی در این منطقه هیچ ابایی ندارند.

    وی ادامه داد: حتی در اطلاعیه های رسمی که گروهک تروریستی صادر یا از طریق سایت های وابسته به خودشان اعلام کردند، از اعلام رسمی کشتار یا شهادت اتباع پاکستانی هم ابایی نداشتند که در این زمینه می توانیم به شهادت چهار تن از اتباع کشور پاکستان که سه نفر از آنان، اسناد هویتی شان در پیشین بدست آمده است، اشاره کرد.

    او گفت: انجام این اقدام تروریستی که علیه اتباع ایرانی و پاکستانی در داخل خاک بلوچستان پاکستان انجام و در مطبوعات یا اطلاعیه های گروههای تروریستی هم اعلام شده، نشان دهنده آن است که تروریست ها و حامیان آنان در راه اجرای دستورات اربابانشان در راستای تخریب روابط دوستانه بین دو کشور از انجام هیچ جنایتی روی گردان نیستند که این مهم لزوم تشدید مبارزات علیه تروریست ها را ضروری می سازد.

    سیاح خاطر نشان کرد: همان طور که در ملاقات روز گذشته هیات پاکستانی با استاندار سیستان و بلوچستان از سوی مهندس آزاد مطرح شد، دو کشور و دو استان سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان دارای ظرفیت های بالقوه و بالفعل بسیاری هستند.

    او اظهارامیدواری کرد که درسایه تسریع اقداماتی که اکنون در حال انجام است و همچنین به واسطه ایجاد امنیت در مرزهای دو کشور، بتوان از این مهم در راستای ایجاد امنیت و آسایش مردم دو کشور و دو استان بهره گرفت.
    وی گفت: امید است در این راه با برگزاری بموقع اجلاس ها و کمیسیون های مشترک مرزی، تشکیل جلسات پروژه های سه جانبه ایران و پاکستان و برنامه کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد و دیدارهای بیشتر مسئولان ارشد دو استان، مرزبانان و مسئولان شهرستان های مرزی بتوانیم به بهره گیری از این ظرفیت ها در راه ایجاد امینت بیشتر گام برداریم.

    او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با سرمایه گذاری زیاد در مرزهای خود از طریق انجام اقدامات عمرانی، معافیت های مالیاتی گمرکی، ایجاد تاسیسات، جاده و موانع مرزی و همچنین استقرار نیروهای مردمی و سازماندهی شده علاوه بر تامین امنیت کشورمان، اجازه نمی دهد عناصر سودجو، فرصت طلب و دشمنان دو ملت بتوانند تهدیدی را متوجه دو کشور ایران و پاکستان کنند.

    وی افزود: در این راه تعدادی از بهترین فرزندان این ملت نیز به شهادت رسیدند و امیدواریم که در سایه گسترش همکاری ها بر شدت مبارزات در دو سوی مرز افزوده شود.

    سیاح ادامه داد: در حد فاصل جلسات دو کمیسیون جدای از حوادث تلخی که به وقوع پیوسته، همکاری های دو کشور در ارتباط با مسائل مرزی، امنیتی و تروریستی دچار تحولات مثبتی شده که در این ارتباط می توانیم به دستگیری و تحویل برخی از تروریست ها و تعدادی از عناصر شرور از سوی دولت پاکستان به ایران اشاره کنیم.

    وی اضافه کرد: اما به نظر می رسد تروریست ها و اربابانشان در این میان بیکار ننشسته اند و با درک خطراتی که گسترش این روابط می تواند داشته باشد، به منظور اخلال در روابط دو کشور بیش از گذشته کوشیده اند.

    سیاح اظهار امیدواری کرد که در این کمیسیون با اتخاذ تدابیر لازم شرایطی فراهم شود تا ضمن بررسی این وقایع و ترکیب های امنیتی که در مرزهای دو کشور وجود دارد، از سوء استفاده بیشتر دشمنان دو ملت جلوگیری شود.

    وی گفت: امید است که در نتیجه این اقدام ها تروریست ها و حامیانشان در دسترسی به اهدافشان بیش از پیش ناکام شوند و شاهد تحقق عملی توافقات انجام شده میان روسای جمهور و وزرای دو کشور در سفر اخیر وزیر کشور ایران به پاکستان باشیم.

    به گزارش ایرنا شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان 11 و 12 آذرماه در استانداری سیستان و بلوچستان در حال برگزاری است.

    پانزدهمین کمسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان در سال 85 در کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان برگزار شد.

    گسترش روابط بین فرهنگی ایران و پاکستان

    خبرگزاری فارس: معاون امنیتی- انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با تعامل و ارتباط بیشتر روسا و مسئولان دو کشور ایران و پاکستان، روابط این دو کشور دوست و برادر در مسائل مرزی و ... بهتر از گذشته گسترش می‌یابد.

    به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، جلال سیاح پیش از ظهر امروز در شانزدهمین اجلاس مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان، اظهار داشت: ایران و پاکستان پیوندهای عمیق اجتماعی و فرهنگی دارند که این نیز سبب تحکیم و گسترش روابط بین این دو کشور دوست و برادر شده است.

    وی افزود: دو کشور ایران و پاکستان در مقاطع حساس، دوستی خود را به اثبات رسانده‌اند و این روابط در سایه تدابیر حکیمانه روسای دو کشور بیش از پیش شده است.

    معاون امنیتی- انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان به دیدار آقای نجار با مقامات پاکستانی اشاره کرده و گفت: این دیدار نیز در زمینه چگونگی مقابله با تروریسم انجام شد، که برگزاری این اجلاس نشان دهنده آن است که هر دو کشور برای ایجاد امنیت مرزی و مقابله با تروریسم مصمم هستند.

    وی گفت: پیوند و ارتباط هم‌اکنون دو کشور ایران و پاکستان به واسطه روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پیوسته در حال گسترش است و مسئولان دو استان هم در طول بیش از دو دهه گذشته تلاش کرده‌اند این روابط را تحکیم ببخشند.
    سیاح خاطرنشان کرد: در این میان دشمنان دو کشور هم بیکار نبوده و با انجام اقدامات تروریستی از جمله به شهادت رساندن و ربایش شهروندان و کارکنان ایرانی و انجام اقدامات تروریستی در سیستان و بلوچستان، کرمان و ... سعی دارند در این روابط اخلال ایجاد کنند.

    وی ادامه داد: این هدف دشمنان در سایه تلاش‌های مردم و دو استان هرگز محقق نخواهد شد.

    معاون امنیتی- انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه حادثه پیشین که در جریان آن 42 تن به شهادت رسیدند یکی از این حوادث تروریستی بود و امروز این جلسه در حالی برگزار می‌شود که در همین ساعت در سایر مناطق کشور مراسم‌هایی برای چهلمین روز شهادت این عزیزان در حال برگزاری است.
    وی بیان کرد: نگاهی به اسامی و شرح حال شهدای حادثه تروریستی نشان می‌دهد که تروریست‌ها در اطاعت از اربابانشان در حق کودکان و اتباع پاکسانی هم رحم نکردند و در اطلاعیه‌های رسمی خود کشتار و شهادت اتباع پاکستانی را اعلام و از این جریان هیچگونه ابایی نداشتند که در این زمینه می‌توان به شهادت چهار تن از اتباع پاکستانی در حادثه پیشین اشاره کرد.

    سیاح افزود: انجام اقدام تروریستی و سایر اقداماتی که علیه ایرانیان در بلوچستان پاکستان انجام شده و در مطبوعات و اطلاعیه‌های گروهک‌های تروریستی هم اعلام شده نشاند دهنده آن است که تروریست‌ها و حامیان آنها در اجرای فرمان اربابانشان برای تخریب روابط میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پاکستان از هیچ جنایتی ابا ندارند که این امر ضرورت مبارزه علیه تروریست‌ها را بیشتر می‌کند.

    وی اضافه کرد: به گفته استاندار سیستان و بلوچستان دو کشور و دو استان سیستان و بلوچستان و بلوچستان پاکستان، دارای ظرفیت‌های بلقوه‌ فراوانی هستند که امید است در سایه اقداماتی که در حال انجام است و به واسطه ایجاد امنیت در مرزهای دو کشور بتوانیم از آن در راستای افزایش سطح رفاه و امنیت مردم دو کشور بهره گیریم.

    معاون امنیتی- انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بدون شک در این راه برگزاری به موقع کمیسیون‌های مرزی، تشکیل جلسات ایران و پاکستان برای مبارزه با مواد مخدر و دیدارهای بیشتر مسئولان ارشد دو استان و مرزبانان و مسئولان شهرستان‌های مرزی بسیار مفید بود و امیدواریم بتوانیم با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در راه امنیت بیشتر گام برداریم.

    وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده و سرمایه‌گذاری زیادی در مرزهای کشور خود انجام داده و از طریق اقدامات عمرانی، معافیت‌های مالیاتی گمرکی، ایجاد تاسیسات مرزی، ایجاده جاده در نقاط مرزی و استقرار نیروهایی اعم از نیروهای کادر و مردمی و سازماندهی آنها، علاوه بر تامین امنیت کشور، می‌کوشد که عناصر سودجو نتوانند تهدیدی را برای کشور پاکستان بیندیشند که در این راه تعداد زیادی از فرزندان این کشور به شهادت رسیده‌اند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان, مقاله در مورد تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان, تحقیق درباره تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان, مقاله درباره تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله روابط فرهنگی ایران و پاکستان بعد از تشکیل پاکستان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت