تحقیق مقاله انتقال اطلاعات

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 25441
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله انتقال اطلاعات

    انتقال اطلاعات

    قرن حاضر، قرن اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات بین اقصی نقاط جهان امروز، امری اجتناب ناپذیر به شمار می آید. کسانی که با کامپیوتر سروکار دارند دیگر نمی توانند خود را به قلعه و کامپیوتر شخصی خویش محدود سازند و برای کسب جدیدترین اطلاعات علمی، پزشکی، اجتماعی و اقتصادی ناچار به برقراری ارتباط با بانکهای اطلاعاتی در سرتاسر دنیا خواهند بود. لذا اهمیت استفاده از شبکه های کامپیوتری به عنوان ابزار انتقال اخبار در جهان حاضر، هویدا می گردد. بنابراین مطالبی که در فصل جاری مورد بررسی قرار خواهند گرفت به شرح زیر می باشد.

    اهداف کلی

    آشنایی با دستگاه ها و مسیرهای انتقال اطلاعات

    2-آشنایی با اصطلاح شبکه (Network) و انواع آن

    3-و آشنایی با اینترنت (Internet) شبکه های جهانی کامپیوتر

    4-معرفی روشهای استفاده از کامپیوتر

    بدین ترتیب، شما خواننده محترم و گرامی می توانید. با استفاده از یک کامپیوتر و به کارگیری امکانات سخت افزاری مورد نیاز، از امکانات شبکه های کامپیوتری جهت رفع نیازهای خویش بهره مند شوید. امروزه انتقال اطلاعات نقش مهمی در پردازش داده ها به عهده دارد و سبب می شود که کاربران، کارهای کامپیوتری خود را در منزل یا اداره یا هر مکانی که خط تلفن یا سایر خطوط انتقال اطلاعات در دسترسی باشد، انجام دهنده این امر تأثیر بسزایی در صنعت پردازش داده ها، علی الخصوص در اجتماع، داشته است. انتقال اطلاعات بر حسب تعداد بیشماری از اطلاعات که
    می توانند در ثانیه منتقل شوند(بیت در ثانیه) اندازه گیری می شود و واحد آن باد است. انتقال اطلاعات همچنین بر حسب کاراکتر در ثانیه نیز اندازه گیری می شود. جهت انتقال اطلاعات نیاز به دستگاه هایی است ک بتواند سیگنال دیجیتال را به آنالوگ و بلاعکس تبدیل نماید. و یکی از این دستگاه ها «مودم» نام دارد.

    «مودم»

    مودم یکی از دستگاه هایی است که برای انتقال اطلاعات بین کامپیوترها از طریق کانال هایی مخابراتی به کار می رود. مودم یک دستگاه modulation- Dimodulat و کلمه مودم از این دو کلمه گرفته شده است. زمانی که یم کامپیوتر می خواهد اطلاعاتی را به کامپیوتر دیگر منتقل کند یک مودم در سر راه خطوط ارسالی قرار می گیرد تا بتواند از پالس هاس دیجیتالی یا به عبارت دبگر اطلاعات رقمی را به صورت سیگنال های انالوگ تبدیل کند، که این عمل را مدوله کردن می گویند. سپس سیگنال های آنالوگ را می توان از طریق خطوط تلفن، فیبر نوری، کبل کواکسیال، مایکروویو، ماهواره های مخابراتی و غیره انتقال داد. با استفاده از یک بشقاب خیلی کوچک یا آنتن دریافت کرده. کامپیوتر که می بایست اطلاعات را دریافت کند نیز از یک مودم دیگر استفاده می کند تا بدین وسیله سیگنال آنالوگ را مجددا به صورت پالس های دیجیتال تبدیل کند که این عمل را دمدوله کردن گویند.

    انتقال اطلاعات بین کامپیوترها

    برای تبادل اطلاعات بین دو کامپیوتر که نزدیک به یکدیگر باشند یک کابل کفایت می کند، ولی برای انتقال اطلاعات از راه دور ابتدا باید علایم دیجیتال به سیگنال های آنالوگ، مانند امواج صوتی، تبدیل شود قابلیت انتقال توسط خطوط تلفن را پیدا کند، این محل توسط دستگاههای به نام مودم صورت می گیرد.

    مودم ها به صورت داخلی یا خارجی به پورت سریال کتمپیوتر متصل می شوند. در حال حاضر موردم به دو صورت وجود دارد.1-خارجی 2-داخلی در نوع اول مودم به صورت یک دستگاه جانبی در کنار کامپیوتر قرار می گیرد و در نوع دوم، مودم در داخل کامپیوتر تعبیه می شود. آنتن بشقابی آنتنهای بشقابی برای گرفتن اطلاعات از ماهمواره ها به کار می روند. با یک خیلی کوچک می توان اطلاعات را از طریق ماهواره از اقصی نقاط دنیا دریافت کرد پوشش اطلاعات کره زمین. با تعداد کمی ماهواره می توان کل کره زمین را تحت پوشش اطلاعاتی قرار داد.

    مودم اطلاعات را در طی یک مسیر به نام کانال ارتباطی انتقال می دهد که در این مسیر جرییان اطلاعات به عوامل زیر بستگی دارد. روشهای انتقال اطلاعات.

    1-روش یکطرفه:اطلاعات فقط در یک جهت انتقال می یابد برای مثال شما فقط می‌توانید به صدای دستگاه رادیو گوش کنید و یا تصویر تلویزیون را رؤیت کنید ولی عکس ان صادق نیست.

    2-روش دو طرفه غیر همزمان:داده ها می توانند در دو مسیر جریان پیدا کنند ولی همزمان نمی توان اطلاعات را منتقل کرد مانند دستگاه های بی سیم که در هر لحظه می توان فقط یا صحبت کرد یا گوش داد.

    3-روش دو طرفه همزمان:داده ها می توانند در دو مسیر همزمان جریان داشته باشند تلفن نمونه ای از این نوع انتقال می باشد.

    اطلاعات به دو صورت می توانند منتقل شوند:1-انتقال اطلاعات به صورت آسنکرون 2-انتقال اطلاعات به صورت سنکرون

    روشهای انقال اطلاعات:در جهت انتقال یک طرفه اطلاعات فقط در یک جهت انتقال

    می یابد، مانند رادیو و تلویزیون. ولی در انتقال دو طرفه غیر همزمان اطلاعات در دو جهت ولی در زمانهای مختلف انتقال می یابد مانند بی سیم، در انتقال دو طرفه همزمان اطلاعات همزمان در دو جهت انتقال می یابد مانند تلفن.

    شبکه ها

    کامپیوتر به روشهای گوناگون می توانند بهم متصل شوند و یک شبکه را ایجاد نمایند. وقتی کامپیوتر در شبکه مورد استفاده قرار گرفت به ان ایستگاه کاری یا در اصطلاح فنی گره می گویند هدف از ایجاد شبکه ها در واقع مبادله اطلاعات بین گره ها و استفاده چندین گره به طور همطمان از منبع اطلاعات و یا منابع کامپیوتری از قبیل چاپگر، دیسک سخت، مودم و فاکس میل به طور اشتراکی می باشد. معمولا سه نوع ارتباط شبکه ای مورد استفاده قرار می گیرد که به آن توپولوژی شبکه می گویند:

    1-توپولوژی شبکه ستاره ای 2-توپولوژی شبکه خطی 3-توپولوژی شبکه حلقوی

    شبکه های کامپیوتری گسترده(WAN)

    هنگامی که کامپیوترها در یک محل نباشند و بخواهیم بین انها اطلاعات رد و بدل کنیم، باید از شبکه های گسترده (wan) استفاده کنیم. در این گونه شبکه، کامپیوترها از طریق خطوط مخابراتی به یکدیگر متصل کرده و هیچگونه محدودیتی از نظر جغرافیایی وجود ندارد.

    هر شبکه گسترده معمولا نامی خاص دارد که ان را از سایر شبکه ها متمایز می کند. مثلا بیت نت، اینترنت و... تفاوت شبکه های گسترده گوناگون عمدتا در قراردادهای تبادل اطلاعات شیوه های نشانه دهی مواصلاتی تکنولوژی و تسهیلاتی عرضه شده و نحوه اداره آنهاست.

    شبکه بیت نت:پروژه بیت نت در بهار 1981 جهت برقراری ارتباطات کامپیوتری بین داشنگاه ییل و دانشگاه نیویورک با استفاده از پروتکل جدید ان جی ای آغاز شد. طی یک سال قلمرو این شرکت به کالیفرنیا رسید و تا پایان سال 1981 تعداد اعضای این شبکه به 500 مؤسسه رسیده بود. شبکه بیت نت نخستین شبکه گسترده بین المللی است و در حال حاضر تقریبا 1400 سازمان از 49 کشور از طریق این شبکه متصل هستند.

    شبکه اینترنت:سابقه راه اندازی شبکه اینترنت به شبکه دیگری به نام آرپانت بر می گردد آرپانت یک شبکه آزمایشی بود که یه عنوان پروژه ای از طرف آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته وابسته به وزارت دافع آمریکا در سال 1676 میلادی آغاز به کار کرد. طی دهه 70 آرپانت از شکل گیری یک پروژه آزمایشی به یک پروژه فراگیر مبدل شد و رفته رفته به صورت یک شبکه گسترده در آمد و گام بعدی در شکل گیری اینترنت قبول پروتکل تی سی پی/آی پی به عنوان پروتکل استاندارد برای تبادل اطلاعات از طرف وزارت دفاع امریکا بود در سال 1983 میلادی نخستین شبکه

    بین المللی میل نت که یک شبکه نظامی بوده با همکاری آژانس ارتباطات وزارت دفاع آمریکا و داشنگاه استانفورد بر اساس مدل تی سی پی آی پی شد و ای پروتکل رفته رفته به متداولترین پروتکل ارتباطی مبدل شد به شیوه ای که امروزه به طور گسترده در سطح بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد و این شبکه هم اکنون فرا گیر ترین و مهمترین شبکه بین المللی است و بنا به اهمیت موضوع توضیحات بیشتری در ادامه همین فصل تحت عنوان اینترنت یا شبکه جهانی کامپیوتر مطرح می شود شبکه آموزشی و پژوهشی اروپا EARN شبکه کامپیوتری و پژوهشی اروپا نخستین و مهمترین شبکه کامپیوتری است که دانشگاه های و مراکز پژوهش اروپا- آفریقا و خاورمیانه را به یکدیگر مرتبط می سازدو کاربر این شبکه منحصر به امور علمی و پژوهشی است. سابقه این شبکه به سال 1984 بر می گردد. ایران در شبکه های کامپیوتری جهان.

    مرکز تحقیقاتی فیزیک نظری و ریاضیات در اواخر سال 1991 میلادی به عنوان نماینده ایران در شبکه آموزشی و پژوهشی اروپا (EARM) پذیرفته شد. این مرکز که برای راه اندازی گره ایران در این شبکه یک برنامه ریزی دو مرحله ای اتصال موقت- راه اندازی گره دایمی را به اجرا گذاشت.

    در حال حاضر 16 داشنگاه در تهران و شهرستانها به این شبکه آموزشی EARN و Internet متصل هستند و همچنین مجتمع فنی تهران نیز از ابتدای سال 1374 به جمیع مشترکین شبکه Internet پیوسته است. اینترنت که اختصار کلمات و
    networking  International است یک شبکه جهانی کامپیوتر می باشد که از آن به عنوان بزرگراههای اطلاعاتی نیز یاد می کنند. محص.لی دیگر از تکنولوژی ارتباطات است که همچون تار عنکبوت در سرتاسر جهان بسط سافته و این مکان را برای همگان فراهم ساخته است تا با داشتن یک خط تلفن یک کامپیوتر و یک وسیله جانبی کامپیوتر به نام مودم به بانکهای اطلاعاتی کامپیوتری موجود در دنیا دسترسی پیدا کنند. از طریق این شبکه نه تنها می توان به اخذ متون و اطلاعات مکتوب پرداخت بلکه صدا، تصویر و فیلم قابل دریافت است. اینترنت نیز به مانند دیگر محصولات تکنولوژی ارتباطات، شمشیر دو دمی است که می تواند به کار اصلاح و فساد بشر در آید.

    استادان زبردست برای اشاعه دانش و اگاهیهای خود در میان اعضای جامعه علمی و دانشگاه ها از این شبکه اطلاعاتی استفاده می کنند و مباحث پیچیده علمی خود را با یکدیگر در میان می گذراند دوستان و خویشاوندان دور از یکدیگر توسط پست الکترونیک و با هزینه ای بسیار کمتر از یک مکالمه تلفنی به ارتباط با هم می پردازند، نوجوانان بازیهای کامپیوتری خود را با یکدیگر مبادله می کنند، علاقه مندان به هنر، با کمک این شبکه به آثار مهمترین موزه های جهان دسترسی پیدا می کنند. بالاخره همه انچه که تصور کردنی نمی باشد می توان در متن، صدا و تصویر ارایه شده توسط اینترنت یافت این اطلاعات را می توان و در ساعتی از شبنه روز و درصد نقطه ای از جهان دریافت کرد. ولی در این جهان کوچک افراد بد اندیش بیماران روانی بذهکاران با سابقه و افراد بی شرم دیگری نیز وجود دارند که از اینترنت مانند ابزاری مدرن به منظور انجام کارهای خلاف خود استفاده می کنند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله انتقال اطلاعات

    فهرست:

    اهداف کلی........................................................................................................................................................ 1

    «مودم»............................................................................................................................................................... 2

    انتقال اطلاعات بین کامپیوترها.................................................................................................................... 3

    شبکه ها............................................................................................................................................................. 5

     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله انتقال اطلاعات, مقاله در مورد تحقیق مقاله انتقال اطلاعات, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انتقال اطلاعات, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انتقال اطلاعات, تحقیق درباره تحقیق مقاله انتقال اطلاعات, مقاله درباره تحقیق مقاله انتقال اطلاعات, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انتقال اطلاعات, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انتقال اطلاعات ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله انتقال اطلاعات
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت