تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 25505
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان

    انواع کف پوش ها

    انواع کف پوشها عبارتند از : سنگ ، کاشی ، موکت ، کفپوش های پلاستیکی ، چوبی و موزاییک و سنگ

    سنگ گرانبها ترین نوع مصالح ساختمانی است . یکی از موارد استفاده آن مفروش کردن کف آشپزخانه و سرویس های بهداشتی است . هرچه ابعاد آن بزرگتر باشد قیمت آن نیز گرانتر است . نقش و سختی سنگهای رنگی و تزیینی در ارزش گذاری آنها مؤثر است . وجود هر گونه لکه ، رگه یا ترک در سنگهای قیمتی باعث کاهش ارزش آنها می شود . صیقلی دادن سنگها بعد ازنصب روشی برای از بین بردن میکروبهای بین درزسنگها است

    مشکلات استعمال سنگ

    پاک کردن لکه و چربی از روی سنگ به آسانی میسر نیست . سنگ در فضاهای سرد کاربرد چندانی ندارند . از دیگر مشکلات استفاده از سنگ ایجاد سر و صدا بدلیل تماس با وسایل چوبی است .البته این مشکل را می توان با اضافه کردن یک تکه چرم زیر پایه صندلی ها از بین برد . برای مفروش کردن کف اتاق خواب بدلیل سرد بودن ، صیقلی بودن و ایجاد اصوات مزاحم معمولاً از سنگ استفاده نمی شود

    تکستدام نوعی سنگ مصنوعی و زیبا است که تمام خصوصیات سنگ های طبیعی را دارا می باشد .

    سرامیک :

    سرامیک دررنگ ، فرم و ابعاد متنوع موجود است . ابعاد بزرگتر آن گرانتر است .

    مشکلات استعمال سرامیک :

    درزهای سرامیک ساو داده نمی شود . و بعد از مدتی قابل تمیز کردن نیست . سرامیک سرد است . ضربه سنگین ، ترک و لکه باعث ایجاد نمای بسیار زشتی در مجموعه چیدمان سرامیک می شود .

    موزائیک :

    موزائیک از ترکیب سیمان و ماسه ساخته می شود . روی موزاییک ساو داده می شود . بهتر است از استعمال انواع خاص آن که ایجاد گرد و خاک زیاد در کف ساختمان می کند پرهیز شود . موزاییک برای زیر سازی کف پوش های دیگر مانند موکت استفاده می شود

    پارکت یا کف پوش چوبی

    پارکت نوعی کف پوش چوبی است که روی آن موزاییک می چسبانند . روی پارکت را به دلیل مقاومت کم آن در مقابل رطوبت با موادی مانند پولیستر یا پی وی سی می پوشانند که بسیار مضر هستند و تماس با آن در صورت برهنه بودن پا غیر بهداشتی است .

    مشکل استعمال پارکت :

    استفاده از پارکت در سرویس ها و آشپزخانه ها بدلیل مقاوم نبودن در برابر رطوبت اصلاً مناسب نیست . از مشکلات دیگر این کف پوش ، آتش زا بودن آن است .

    موکت :

    موکتها در رنگها ،طرحها و بافتهای متنوع تولید میشوند . موکت بهتر است از الیاف طبیعی تهیه شده باشد . موکت روی موزائیک چسبانده می شود.

    مشکلات استعمال موکت :

    از جمله معایب موکت این است که درمقابل حرارت و رطوبت مقاوم نیست . از دیگر معایب آن آتش زا بودن آن است.اما لازم به ذکر است که این کف پوش هیچ سروصدایی ندارد . معمولاً از موکت به دلیل جذب آب و رطوبت در سرویسها استفاده نمی شود .

    کف پوش پلاستیکی یا لینولیوم :

    لینولیوم از رایج ترین و متنوع ترین کف پوش هاست . معمولاً لینولیوم بصورت تکه ای ،‌ورقه ای و در ابعاد مختلف تولید می شود . شکل ورقه ای آن در فضاهای بزرگتر استفاده می شود

    مشکلات استعمال لینولیوم

    لینولیوم بسیار آتش زا می باشد . اما تولید سر و صدا نمی کند . ایجاد الکتریسیته ساکن در آن گرد و خاک را جذب می کند و نظافت آن بسیار طولانی می شود

    کلیاتی درباره آشپزخانه

    وجود آشپزخانه در ساختمان ضروری است . آشپزخانه باید در ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با غذا خوری و ورودی باشد. برای هر مرکز کار یک پریز جداگانه لازم است . باید برای تهیه غذا روی سطح میز ها جای کافی وجود داشته باشد . تهویه هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی از ملزومات کار در آشپزخانه است . آشپزخانه باید در ارتباط نزدیک با سرویس های بهداشتی باشد .جهت باز شدن درهای کابینت ، باید بر خلاف جهت حرکت شخص در آشپزخانه باشد . آشپزخانه باید در نمای شمالی ساختمان واقع شود. وسایل آشپزخانه باید در ارتباط خوبی با همدیگر باشند .

    مثلث کار :

    در آشپزخانه سه فعالیت عمده انجام می شود که عبارتند از : نگهداری مواد غذایی ، شستشو و پخت و پز به عبارت دیگر مثلث کار آشپزخانه از سه رأس نگهداری ، شستشو و پخت و پز تشکیل می شود . رفت و آمد در آشپزخانه باید از مثلث کار ،جدا باشد .

    اشکال مختلف آشپزخانه :

    آشپزخانه L و مثلث کار که قابلیت عملی برای OPEN شدن دارد .

    آشپزخانه V و مثلث کارکه دارای سه ضلع عمود بر هم است . از یک ضلع آن می توان برای OPEN کردن آشپزخانه استفاده کردشکل خطی آشپزخانه که در آن همه وسایل در یک خط قرار می گیرند و در ارتباط با هم هستند. در این شکل مثلث کار وجود ندارد .

    آشپزخانه کریدوری که در آن وسایل در دوطرف چیده می شوند و امکان OPEN شدن آن بسیار کم است .

    است. آشپزخانه شبه جزیره ای که از یک طرف کاملاً باز و از طرف دیگر به نحوی بسته است . از اطراف نیز بسته است .

    آشپزخانه جزیره ای ، که در آن یکی از وسایل مثلث کار در یک ضلع قرار گرفته است و بقیه می توانند در سه ضلع دیگر قرار بگیرند .

    آشپزخانه OPEN که امکان مشاهده قسمت های دیگر خانه را فراهم می کند .

    شومینه

    شومینه یک واژه خارجی است . با اینکه در کشورما در قدیم انواع شومینه مخصوصاً نوع چوبی آن زیاد استفاده می شده ما واژه خاصی برای آن سراغ نداریم و از همین لغت خارجی استفاده می کنیم . شومینه به معنای دودکش است و منظور از آن فضای اجاقی است که بسیار به کار برده می شود. امروزه نوع هیزمی و گازی آن در خانه های لوکس و در اتاقهای نشیمن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد . مصالح عمده شومینه آجر ، خاک و سیمان نسوز است . آجرهای نسوز در اشکال مختلف تولید می شوندکه به فرم این وسیله بسیار کمک می کنند

    ساختار شومینه

    معمولاً شومینه دارای منقل و کوره است . این منقل با توجه به سوخت هیزمی یا گازی شومینه متفاوت است . معمولاً‌ در ورودی کوره وسیله ای به نام دمپر اضافه می کنند که باعث می شود گرمای زیادی از فضا خارج نشود و این فلز در فصل هایی از سال که از شومینه استفاده نمی شود . بوسیله زنجیری ، مسیر دودکش را می بندد تا از انتقال باد به این قسمت جلوگیری شود .

    چنانچه شومینه گازی باشد رعایت مسائل ایمنی در مورد شیر گاز و مخصوصاً‌ ترموکوپل که در هنگام وزش جریان خاصی مثل باد و خاموش شدن شعله ها ، جریان گاز را متوقف می کند اهمیت فراوان دارد .

    در تزئین و کاربرد شومینه مصالح مختلفی از جمله سنگ ، سرامیک ، آجر ، کاشی ، گچ ، سیمان سفید و فلزات رنگی مخصوصاً برنز بکار می روند . امروزه با استفاده از ورقه های آهن ، شومینه های زیبایی ساخته می شود .

    محل قرار گیری شومینه :

    شومینه معمولاً‌ در گوشه اتاق وسط دیوار و یا بین درو دیوار قرار می گیرد به طوریکه شومینه ها دو طرفه هستند و یا در وسط یک فضا قرار می گیرند

    اشباع رنگ

     

    با تزیین مناسب اشیاء‌منزل می توان ارتباط منطقی و مناسبی بین این اشیاء ایجاد نمود . زیرا رنگ به عنوان عنصری نمادین و سمبلیک نقش مهمی در ایجاد هماهنگی به عهده دارد .

    نقش اطلاع رسانی رنگ :

    یکی دیگر از کارکردهای رنگ، تأثیر نمادین و سمبلیک رنگها در خبر رسانی و اطلاع رسانی می باشد. مثل کاربردرنگ قرمز برای انتقال احساس خطریه بیننده . به طور کلی هر حرکتی در طبیعت را با تغییر رنگ آن می توان حس نمود . مثل نشان دادن انقلاب و هیجان با رنگهای هیجان آمیز وگرم.

    البته لازم به ذکر است که معنای نمادین بعضی از رنگها فقط در فرهنگ خاص جغرافیایی آن منطقه صادق است . امادر مورد برخی دیگر از رنگها،ابن معنای نمادین برای همه مردم جهان، مفهوم خاص و مشترکی می باشد . همچنین رنگها از نظر روانشناسی نیز نشان دهنده حالات مختلف هستند . مثلاً رنگ آبی نشانه آرامش و رنگ قرمز نشانه تحرک است .

    اشباع رنگ

    کودکان به دلیل وجود شور و نشاط در رنگهای طبیعی و اصلی به این رنگها علاقمند می باشند . اما باید توجه نمود که وجود هیجان و جنب و جوش زیاد در محیط منزل خیلی مطلوب نیست . افرادبرای انجام کارهای روزمره خود احتیاج به آرامش دارند . با تعدیل رنگها و استفاده از حالت ملایم آنها،می توان این آرامش را در محیط ایجاد کرد . به عبارت دیگر با تعدیل رنگها می توان شدت آنها را کاهش داد .به عنوان مثال ترکیب رنگها با رنگ سفید می تواند این ملایمت و تعادل را در آنهاا ایجاد نماید .

    به طور کلی هر چه درجه اشباع یک رنگ بیشتر باشد بار عاطفی آن نیز بیشتر است و برعکس هر چه درجه اشباع یک رنگ کمتر باشدآن رنگ ملایمتر به نظر می رسد .

    درخشان بودن رنگ :

    بعضی از رنگها نسبت به رنگهای دیگر دارای درخشش و انعکاس بیشتری هستند . علاوه بر این رنگها در قیاس با یکدیگر نیز دارای حالتهای مختلف انعکاس و درخشندگی هستند .

    مثلاً رنگ زرد در یک زمینه روشن تیره تر به نظر می رسد ولی در یک زمینه مشکی روشنتر به نظر می رسد . به طور کلی هر چه درجه اشباع یک رنگ بیشتر باشد رنگ حاصل درخشانتراست .در طبیعت یک قانون کلی وجود دارد ما از سطح زمین به طرف بالابرود رنگهابه تدریج روشن و روشنتر میشوند..

    هفت اصل برای طراحی داخلی

    تاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماری از عناصر کالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به کارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فُرم کاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است.

    به نظر می رسد طراحی داخلی در ایران، از یک سو در چنبره نوستالژیای تاقچه ها، رف ها و اُرسی های قدیم گرفتار مانده و از سوی دیگر به دکوراسیون و ابعاد دراماتیک و تزئینی فضاها تقلیل یافته است. با تمام اینها، طراحی داخلی فرآیندی است که همزمان می بایست سویه های زیباشناختی و عملکردی را سامان دهد. طراحی داخلی یک ساختمان، داستانی است که شخصیت اصلی آن خود انسان است؛ در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگی های فضایی که انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی کننده اصولی باشد که در ادامه 7 اصل از آنها را می خوانید:
    ۱ - نور را دریاب: نور عنصری است که با آن دیدن اشیا ممکن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان کرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشامد و چشم نواز کند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف کند. نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی  کند. به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد. پس، از باب مثال، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا بهترین نورها برای حمام، منابع نوری کم ولتاژ هستند.
     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان

    فهرست:

    انواع کف پوش ها

    کلیاتی درباره آشپزخانه

    شومینه

    اشباع رنگ

    هفت اصل برای طراحی داخلی

    منابع

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان, مقاله در مورد تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان, تحقیق درباره تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان, مقاله درباره تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نمای داخلی ساختمان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت