تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 3193
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: بیمه
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران

    بیمه به مفهوم امروزی آن در ایران سابقه چندانی ندارد. در حدود سال “1280” هجری شمسی در دو مؤسسه روسی بنام “نادژدا” و “کافکازکوری” در ایران شروع به کار کردند که پس از انقلاب بلشویکی تعطیل شدند. بعد از آن شرکت بیمه انگلیسی “آلیانس” نمایندگی خود را در ایران تأسیس کرد و شرکتهای دیگر انگلیسی و آلمانی و سوئیسی در ایران شروع به فعالیت نمودند. بعدها شرکت بیمه دولتی شوروی بنام “اینگستراخ” نیز در ایران شعبهای تأسیس کرد و تعداد این شرکتها بتدریج افزایش یافت.
    فعالیت شرکتهای بیمه خارجی در ایران که در بدو امر مفید به نظر میرسید به صورتی درآمده بود که برای اقتصادی ملی به جار نفع، زیان آور بود از یک طرف این شرکتها با استفاده از عدم اطلاع بیمه گذاران در مقابل پوششهای محدود حق بیمه کلانی مطالبه و دریافت میکردند و به بهانه های گوناگون از پرداخت خسارت سرباز می زدند و از طرف دیگر سالانه مقدار قابل توجهی ارز به صورت حق بیمه از کشور خارج مینمودند.
    بیمه در ایران قبل از سال “1314” که شرکت سهامی بیمه ایران تأسیس گردید، نمایندگی های خارجی یکی پس از دیگری تعطیل شده و فقط دو شرکت که نمایندگی شرکتهای بیمه “اینگستراخ” روسیه و “یورکشایر” انگلیس را داشتند باقی ماندند و این شرکتها حتی تا بعد از تشکیل حکومت جمهوری اسلامی و قبل از تاریخ “4/4/58” که شورای انقلاب شرکتهای بیمه را ملی و نمایندگی های خارجی را منحل اعلام کرد به فعالیت خود در ایران ادامه میدادند. قبل از انقلاب اسلامی در ایران یک شرکت بیمه دولتی (شرکت سهامی بیمه ایران) و چهارده شرکت بیمه خصوصی و نمایندگی خارجی (شرکتهای بیمه: ملی، شرق، آریا، ساختمان و کار، حافظ، ایران و آمریکا، البرز، آسیا، امید، تهران، پارس، دانا و شرکتهای نمایندگی اینگستراخ و یورکشایر) فعالیت میکردند و از سال “1351” بیمه مرکزی ایران جهت هدایت امر بیمه در کشور و نظارت بر شرکتهای بیمه تشکیل گردید. بعد از انقلاب ابتدا در سال “1358” با مصوبه شورای انقلاب شرکتهای بیمه خصوصی ملی شده و نمایندگیهای خارجی تعطیل گردید و از شهریور ماه “1360” به جز شرکتهای بیمه “آسیا” و “البرز” فعالیت سایر شرکتهای ملی شده متوقف گردید. از سال “1367” براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی علاوه بر شرکت سهامی بیمه ایران که یک شرکت بیمه دولتی بود، شرکتهای بیمه “البرز” و “آسیا” هم دولتی شد و یک شرکت بیمه دولتی دیگر که فقط اجازه فعالیت در بخش بیمه اشخاص به آن داده شد به نام شرکت بیمه “دانا” تشکیل گردید. در حال حاضر پنج شرکت بیمه دولتی علاوه بر تهران که مرکز اصلی آنان است با ایجاد شبکه نمایندگی و تأسیس شعب در اغلب شهرهای کشور به امر بیمه گری می پردازد.

    آشنایی مختصر با بعضی از انواع بیمه ها

    بیمه های اشخاص : قلمرو بیمه های اشخاص به شاخه های اصلی بیمه های عمر ، حادثه و درمان تقسیم می شود:

    1- بیمه های عمر :در بیمه های عمر و انواع گوناگون آن خریداران بیمه نامه ، خودشان سقف سرمایه و سایر شرایط را انتخاب می کنند و دیگر نیازی به اینکه حتماً تحت پوشش سازمان و مؤسسه ای باشند وجود ندارد . هر فردی ولو اینکه تحت انواع پوشش های بیمه ای سازمان خدمات درمانی و یا تأمین اجتماعی باشد ، می تواند بیمه نامه عمر خریداری نماید . تنوع در بیمه های عمر فوق العاده زیاد است ولی آنچه که فعلاً توسط شرکت های بیمه به فروش می رسد عبارتست از :

    1-1- بیمه های عمر و پس انداز
    2- 1- بیمه های مستمری
    3-1- بیمه های مانده بدهکار
    4- 1-بیمه های هزینه تحصیلات عالی فرزندان
    5-1- بیمه مهریه
    6- 1- بیمه جهیزیه
    7-1- بیمه تمام عمر و انواع دیگر بیمه های مشابه دیگر .


    2- بیمه حوادث :بیمه حوادث قرار دادی است که بر اساس آن شرکت بیمه متعهد می گردد در مقابل دریافت حق بیمه ، در صورت وقوع حادثه ، در مدت قرارداد که منجر به از کارافتادگی جزیی و دایم کامل یا نقص عضو کلی یا جزیی و یا ایجاد هزینه پزشکی و یا فوت بیمه شده می گردد مبلغ معین در قرارداد را به او یا استفاده کنندگان از سرمایه بیمه که منتخب او هستند بپردازد .شایان ذکر است که موارد زیر و یا تحقق خطرات ناشی از آنها از شمول تعهدات بیمه گر خارج است :

    - خودکشی و یا اقدام به آن .
    - صدمات بدنی که بیمه شده عمداً موجب آن می شود .
    - مستی یا استعمال هر گونه مواد مخدر یا داروهای محرک بدون تجویز پزشک .
    - ارتکاب بیمه شده به اعمال مجرمانه اعم از مباشرت ، مشارکت و یا معاونت در آن .
    - هر نوع دیسک و یا فتق بیمه شده .
    - بیماری و ابتلاء به جنون بیمه شده مگر آنکه ابتلاء به جنون ناشی از تحقق خطر موضوع این بیمه نامه باشد .
    - فوت بیمه شده به علت حادثه عمدی از طرف ذینفع .
    بیمه اتومبیل
    بیمه نامه اتومبیل شامل دو نوع بیمه نامه می باشد : 1- بیمه شخص ثالث 2- بیمه نامه بدنه اتومبیل
    بیمه نامه شخص ثالث – این نوع بیمه نامه مسؤولیت شخص را در قبال خسارات مالی زیان دیده و صدمات بدنی ( دیه ) فوت و نقص عضو ناشی از حادثه وسیله نقلیه و هزینه های پزشکی ، طبق صورت حساب بیمارستان تأمین می نماید .
    بیمه نامه بدنه اتومبیل – دراین بیمه نامه خطرات تحت پوشش عبارتند از : سرقت کلی و جزیی ،آتش سوزی ،انفجار ، صاعقه ، خطرات وارد به وسیله نقلیه به علت حادثه ، حوادث شخصی ، هزینه ایاب و ذهاب ، خسارت جزیی و کلی وارد به اتومبیل بیمه شده اعم از دستمزد ، تعمیرات و ارزش لوازم که به قیمت روز حادثه پرداخت می شود .
    بیمه نامه حوادث سرنشین – در این بیمه نامه ، بیمه گر تعهد می نماید غرامت صدمات بدنی ( فوت ، نقص عضو و هزینه معاینات پزشکی ) سرنشینان وسیله نقلیه را جبران نماید .
    بیمه های مهندسی
    بیمه های مهندسی از جمله بیمه های جدید در بازار جهانی بیمه محسوب می شوند که با توجه به کاربردهای گوناگون آن ، از تنوع نسبتاً زیادی نیز برخوردار هستند . مهم ترین خطراتی که خسارات ناشی از آنها قابل جبران است عبارتند از : آتش سوزی ، صاعقه ، انفجار ، سیل ، طغیان آب باران ، برف ، بهمن ، زمین لرزه و سرقت ، عدم مهارت و سهل انگاری مشروط به اینکه در بیمه نامه به صورت مشخصی استثناء نشده باشند .
    بیمه حمل و نقل کالا ( بیمه باربری)
    بیمه حمل و نقل کالا یا همان بیمه باربری ، قدیمی ترین رشته در بیمه های بازرگانی است . در این نوع بیمه ، خسارات وارده به کالا دراثر وقوع خطرات بیمه شده در مسیرحمل جبران می شوند. خطرات بیمه شده عبارتند از : آتش سوزی ، انفجار ، به گل نشستن ، غرق ، واژگونی یا از ریل خارج شدن وسیله حمل زمینی ، تخلیه کالا در بندر اضطراری ، تصادم با اجسام خارجی و … .
    بیمه آتش سوزی :
    انواع بیمه نامه هایی که جهت ریسک های مختلف صادر می شوند عبارتند از : خطرات اصلی شامل : آتش سوزی ، انفجار ، صاعقه و خطرات تبعی شامل : سیل و طغیان آب ، زلزله ، طوفان و تند باد ، سقوط بهمن ، سقوط هواپیما یا قطعات آن ، ترکیدگی لوله های آب ، سرقت با شکستن حرز ، شکست شیشه ، شورش ، بلوا ، اغتشاش.
    بیمه مسؤولیت مدنی کارفرما در مقابل کارگران

    خطرات مشمول بیمه عبارتند از : پرداخت غرامت فوت یا نقص عضو دایم ( اعم از کلی یا جزیی ) کارگران ، پرداخت هزینه پزشکی ناشی از کار موضوع بیمه در صورت بیمه بودن ، مخارجی که بیمه گذار با موافقت کتبی بیمه گر بعهده گرفته باشد.


    50 سال بیمه های اجتماعی در ایران



         اشاره: تامین اجتماعی یکی از زیرساخت های اساسی توسعه ملی است که منجر به تامین معیشت و سلامت نیروی مولد جامعه و رفع دغدغه ها و نگرانی های معیشتی آنان می شود.
        
        تامین اجتماعی نه فقط یک مزیت و امتیاز بلکه یک حق همگانی است که طبق قانون، تحقق آن تکلیف دولت است. بنابراین، تامین اجتماعی تنها یک بخش از نظام اجتماعی و اقتصادی کشور نیست که همتراز دیگر بخش ها قرار گیرد، بلکه مقوله ای فرابخشی است و درقبال تمامی بخش ها و زیربخش های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی جامعه تا ثیر مستقیم دارد.
         تامین اجتماعی در کشور ما در وضعیت کنونی آن حاصل بیش از 70 سال تلاش و تجربه و هم اندیشی صاحبنظران و دلسوزان کشور است.
         تحول مهمی که درپی ملی شدن صنعت نفت و با ارایه لایحه بیمه های اجتماعی کارگران در تاریخ 1/11/1331 ازسوی دولت وقت رخ داد و به ویژه اجرای لایحه قانونی از اول اردیبهشت 1332، بیمه های اجتماعی در ایران به شکل رسمی گسترش یافت.
         یادداشت حاضر مروری اجمالی است بر نیم قرن تلاش و تجربهِ سازمان تامین اجتماعی از آغاز تکوین بیمه های اجتماعی تاکنون.
        
        
         تامین اجتماعی چیست؟
         اصطلاح تامین اجتماعی، آمیزه ای از <امنیت اقتصادی> و <بیمهِ اجتماعی> است. این واژه برای اولین بار به عنوان لایحهِ سال 1935 دولت فدرال آمریکا با قانون تامین اجتماعی به کارگرفته شد.
         خاستگاه اصلی تامین اجتماعی در جوامع معاصر، مبارزات کارگران صنعتی پس از انقلاب صنعتی در اروپاست. درواقع، تامین اجتماعی اساساً دستاورد دوران جدید است.
     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    http://www.irbimeh.com/new_page_4.htm

    http://tins.ir/forum/showthread.php?t=26

    http://www.atiye.ir/paper.asp?ID=9374

    .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران, مقاله در مورد تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران, تحقیق درباره تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران, مقاله درباره تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تاریخچه بیمه در ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت