تحقیق مقاله صور فلکی

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 4693
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: نجوم
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: صور فلکی
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله صور فلکی

    صور فلکی

    مقدمه

    از زمانهای کهن ، مردم در آسمان شب در میان گروههای ستارگان ، اشکالی خیالی دیده‌اند. با استفاده از خطوط ، آنها ستارگان این گروهها را به یکدیگر متصل کرده و اشکالی به نام صورت فلکی را تشکیل داده‌اند. امروز طبق سیستمی بین المللی آسمان پیرامون زمین به 88 منطقه تقسیم می‌شود و هر منطقه در بر گیرنده یک صورت فلکی است.
    طرح هر صورت فلکی نمایانگر شیء یا جانداری است و تعدادی از آنها به یاد شخصیتهای اسطوره‌ای نامگذاری شده‌اند. از زمین ، ستارگان هر صورت فلکی مجاور یکدیگر به نظر می‌آیند، اما در حقیقت آنها فاصله بسیاری از همدیگر دارند. همگی آنها در فواصل مختلفی از زمین قرار دارند. اگر می‌توانستیم از جای دیگری از فضا به صورت فلکی جبار نگاه کنیم، طرح ستاره‌ای آن از آنچه که از زمین می‌بینیم، متفاوت می‌باشد

     

     

     

     

     

     

     

    کره آسمان

    از زمین ، صورتهای فلکی چنین به نظر می‌رسند که به داخل کره‌ای تو خالی معروف به کره آسمان چسبیده‌اند. ظاهراً این کره هر 24 ساعت یکبار در مسیری شرقی _ غربی به دور زمین می‌گردد. شبکه‌ای از خطوط معروف به بعد و میل به اختر شناسان کمک می‌کند تا محل ستارگان کره آسمان را بیابند و نقشه‌های ستارگان ،

    کره‌ای فرضی بر روی صفحه‌ای تخت هستند

     

     

     

     

     

    قدر ظاهری

    هنگامی که به ستارگان درخشان در آسمان شب می‌نگریم، برخی از بقیه درخشانترند. ستاره شناسان برای بیان میزان درخشندگی ستارگان ، از یک مقیاس درخشندگی به نام قدر ظاهری استفاده می‌کنند. برای اولین بار هیپارخوس ، منجم یونانی قرن دوم پیش از میلاد ، ستارگان را این چنین طبقه بندی کرد. سپس دامنه مقیاسش برای در بر گرفتن اجرام سماوی درخشانتر و کم نورتر ، افزایش یافت.

     

    صلیب جنوبی

    ساکنان نیمکره جنوبی کره آسمان بنگرند. هیچ ستاره درخشانی مجاور این قطب نیست، اما صورت فلکی صلیب جنونی نشانه‌ای برای یافتن آن است. اگر چه صلیب جنونی از تمام صور فلکی کوچکتر است، اما در زمینه روشن کهکشان راه شیری جنوبی ، یافتن آن آسان است. با گذشت زمان، نقطه‌ای از کره آسمان که محور چرخش زمین رو به آن است، تغییر مکان می‌دهد. در طی سالها این تغییر تنها به اندازه عرض ظاهری ماه است، ولی در خلال قرنها ، این جابجایی شدید است. مثلاً اگر شهرهای نیمکره شمالی نظیر ونکوور یا لندن در 3 هزار سال قبل از میلاد وجود داشتند، ساکنانشان می‌توانستند صورت فلکی صلیب جنوبی را     ببیند

     

     

     

     

     

    منطقه البروج

    چنین به نظر می‌رسد که همزمان با گردش زمین به دور خورشید، خورشید در مقابل زمینه متغیری از ستارگان حرکت می‌کند. مسیر سالیانه خورشید به دایره البروج و پهنه‌ای از آسمان که با زاویه تقریبی 9 درجه از طرفین آن گسترده می شود، به منطقه البروج معروف است. تمدنهای باستانی برای اندازه گیری زمان، منطقه البروج را به 12 صورت فلکی تقسیم کردند ولی اکنون صورت فلکی دیگری به نام حوا به این باریکه آسمان افزوده شده است.

    صور فلکی مهم

    برخی از 88 صور فلکی از سایری معروفتند، و طرحهایی دارند که فوراً تشخیص داده می‌شوند. این طرحها همچون نشانه به ستاره شناسان در یافتن آنها در آسمان شبانه کمک می‌کنند. بهترین نمونه ، جبار (شکارچی) ، از درخشنانترین صور فلکی آسمان است. صورت فلکی معروف دیگر دب اکبر (خرس بزرگ) است . دب اکبر شامل هفت ستاره درخشان است که برای مدتهای طولانی علاوه بر ستاره شناسی ، در دریانوردی نیز راهنمای مفیدی بوده‌اند.

     

     

     

     

     

     

    صورت فلکی چیست؟

    اگر در شبی صاف  به آسمان بنگرید بی شک از تلالو  ستارگان لذت خواهید برد.  هزاران سال پیش هم بشر از دیدن اسمان لذت می برده ( به طور یقین آسمان پیشینیان بسیار پر ستاره تر بوده ! ) شاید در نظر اول ستارگان آسمان مجموعه ای پراکنده از ستارگان به نظر برسند. اما با کمی دقت می توان اشکال زیبایی را با متصل کردن ستاره ها به هم با خطوطی فرضی در آسمان ترسیم کرد.  درحدود 4500 سال  قبل، مردم شرق مدیترانه شروع به  تقسیم بندی آسمان با نقش های خیالی کردنداین اشکال نام خدایان، الهه ها، قهرمانان و جانوران را دارند. 

    تا زمان بطلمیوس، ستاره شناس یونانی الاصل اسکندرانی که حدود150  سال بعد ازمیلاد می زیست، تعداد صورفلکی شناخته شده 48 مورد بود. امروز 88 صورت فلکی شناخته شده  که هریک محدوده ی مشخصی درآسمان دارند. به طوری که تمام آسمان با این صور پوشیده  می شود. با این که ستارگان یک صورت خاص از نظر ما شکل خاصی را در آسمان می سازند، اما در واقع این ستارگان هیچ ربطی به هم  ندارند  و چندین سال  نوری از هم  فاصله دارند و اگر از سمتی دیگردر آسمان  ( جایی خارج از منظومه ی شمسی )  به آن ها  بنگریم به شکلی  دیگر  دیده خواهند شد. ستارگان  حرکت بسیار  آهسته ای در آسمان  دارند (  به دلیل دوری  بسیار آن ها  حرکت سریع   آن ها  آهسته به نظر می رسد )  این حرکت باعث می شود که در طی هزاران  سال شکل  ظاهری  صورت های فلکی عوض شود. اما درطول عمر یک انسان این تغییرات بسیار نامحسوس است. درقدیم ازرصد صور فلکی برای جهت یابی وتعیین فصول و به طور کلی زمان یابی استفاده می کردند.          

    کار رصد را همراه با مطالعه ی در مورد آنها انجام دهیم تا موقعیت هر صورت را نسبت به بقیه و به طور خاص  بدانیم.            

    در مورد هر صورت ستاره ها و اجرام غیر ستاره ای  بشناسیم.

    قدر، رنگ، دما و... را در مورد ستارگان  تا حدی بدانیم.

    از همه مهمتر بعد از شناخت مقدماتی صور فلکی چند ضلعی های مخصوص هر فصل را بشناسیم.            

    بعد از شناخت صور فلکی وقتی به آسمان نگاه می کنید مطمئن باشید بیشتر لذت خوا هید برد.

    اسطوره های نقوش آسمانی

    ماهی_(حوت)

    این صورت فلکی به دو جسم که به طور مدور به وسیله یک ریسمان طویل به یک نقطه مشترک گره خورده اند، شباهت دارد و کلا" صورت فلکی حوت Pisces  با ستاره های ریزش، از زمانهای باستانی در منطقه البروج، نماینده ماهی در آسمان بوده است. 

    در یکی از اشکال ابتدایی اسطوره های یونانی این صورت فلکی به عنوان یک مرد که آماده حرکت به یک نقطه است می باشد.

    اما به طور کلی در تجسم ها و نمایش های باستان عقیده بر این بود که تنها صورت فلکی"حوت جنوبی" به عنوان ماهی شناخته و درک شده بود.(صورت فلکی حوت جنوبی Piscis Austrinus بر خلاف پسوند نامش، از صور، نیم کره شمالی کره سماوی میباشد و دارای اسطوره هایی نیز است؛)

    بر طبق یکی از ورژن ها در افسانه های یونانی، الهه آفرودایتی که رب النوع عشق و شهوت بود به همراه پسرش اِرُس، برای نجات از چنگال هیولای تیفون به نهری جهیدند و به ماهی تبدیل شدند و سپس شنا کنان با دم های به هم گره خورده خود گریخته اند.

    این دو ماهی اغلب با همدیگه دیده می شدند؛ به همراه یک ریسمان باریک، برای اینکه مطمئن باشند هیچ کدامشان دیگری را گم نمی کند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله صور فلکی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله صور فلکی , مقاله در مورد تحقیق مقاله صور فلکی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صور فلکی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صور فلکی , تحقیق درباره تحقیق مقاله صور فلکی , مقاله درباره تحقیق مقاله صور فلکی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صور فلکی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صور فلکی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله صور فلکی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت