تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: word کد فایل: 5584
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: تربیت - تربیت چیست
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست

                                                             

    تربیت چیست ؟

     

    نکات کلیدی و کاربردی مورد نیاز

    والدین در جریان رشدو تربیت کودکان

    در توحید شب پیچک نامرئی عشق آدم و شئ و طبیعت و واقعه را

    به عشق بازی شبانه می کشد .

    مهر همان انرژی حیاتی است که خالق هستی از مهر اسپرم و تخمک نسبت به هم آغاز می کند . در لقاح نمادین می شود و رشد می کند .

    نوزاد از مهر مادر تمایل به زنده بودن پیدا می کند و در سیر زندگی به دنبال مهر می گردد و مهر می دهد تا در عالی ترین مراتب مهر ، عشق به خدا می رسد و با کل هستی  با شعور آگاه یکی می شود .

    این مهر نیاز به چه چیز دارد ؟ آگاهی و احترام !

    چرا ؟

    به این دلیل که اگر چنانچه همین مهر جوشیده از درون هستی سازماندهی نشود و در دراز مدت دچار درهم آمیختگی شود می تواند بزرگترین مانع رشد روانی و شخصیتی یک انسان شود .

    احترام از چه چیز می آید ؟ حرمت ، حرمت یعنی حریم ، یعنی حد و مرز و قلمرو بنابراین آگاهی کمک می کند تا بتوان این احترام یعنی نگهداشتن تعادل و حفظ قلمرو های سالم در مهرورزی صورت گیرد .

    نکات کلیدی در تربیت :

    هنگام رویا روئی و مواجهه با کودکان به سه موضوع اساسی توجه داشته باشیم :

    1-   کل شخصیت و ابعاد وجودی 5 گانه یک انسان و تاثیر و تاثر متقابل این ابعاد بر یکدیگر .

    2-  اهمیت استمرار و پیگیری در جریان شکل گیری رفتار به این معنا که بیندیشیم . هیچ رفتار یا عادتی ، به صورت آنی و فوری در فرد به وجود نمی آید و از میان نمی رود .

    3-  تفاوتهای فردی ، یعنی هر یک ازانسانها با وجود تشابه های کلی در جریان خلقت ، بی نظیر و منحصر به فرد هستند و دائما به یاد داشته باشیم که هر یک از بی نظیر ، هستیم . بنابراین با شیوه های یکسان نمی توان حتی فرزندان یک خانواده را تربیت کنیم .

    نکته دوم : پذیرش

    تغییر پذیری دائمی و انعطاف پذیری سالم از جمله مهمترین عناصر کلیدی برای تربیت انسان به شمار می آید . بنابراین با یک نگرش واقع بینانه به این عوامل مهم توجه داشته باشید :

    A : مرحله رشد کودک یعنی کودک در مرحله اول شیرخوارگی ویژگیهای خاصی را دارااست ، در مرحله کودکی اول ویژگیهای خاص خودرا داراست در مرحله دوم نوجوانی ، جوانی ... دقت کنیم این ویژگیهای را همواره با توجه به همان ابعاد پنجگانه وجودی انسان و تاثیر و تاثر متقابل آنها بر هم در نظر بگیریم .

    B : با مطالعه، اندیشه و تامل در تجربیات و اجتناب از نتیجه گیریهای شتابزده شخصی و محدود ، به گسترش آگاهیهای خود در زمینه تربیت کودکان بپردازیم .

    چون اگر اسیر جهل و کج بینی شویم بنابر فرمایش مولانا :

    موی کژ چون پرده گردون شود

    گر همه اجزات گژشد چون شود

    جهل بعنوان مانع بسیار مهمی در تربیت انسان باعث می شود که تعبیرات ذهنی انسان آرام آرام در جریان رشد و زندگی یک توده مجازی در ذهن انسان شود و انسان جاهل غیر قابل انعطاف ، خودمدار و لجوج است . بنابراین از مهمترین عنصرزندگی اجتماعی در جریان رشد باز میماند .

    مهمترین عنصر اجتماعی درجریان رشد و تربیت انسانها چیست ؟

    ارتباط عالی ترین دستاورد بشری و رمز موفقیت جوامع بشری است . چرا که انسان تنها  و در خود مانده ، بیمار است نه تنها از وجود انسانی خود نمی تواند بهره مند شود بلکه موجب آسیب به سایرین می شود . به ویژه نزدیکترین افراد در زندگی که همان اعضای خانواده اش باشند از این موضوع رنج خواهند برد .

    ارتباط کارآمد در خانواده چگونه ارتباطی است ؟

    ارتباط کارآمد ارتباطی است که در آن از موانع ارتباط خبری نباشد . موانع ارتباط کدامند ؟

    1-   قضاوت در مورد فرد :

    -        انتقاد

    -        نام گذاری

    -        تشخیص گذاری

    -        ستایش همراه با ارزیابی

    2-   ارائه راه حل :

    -        دستور دادن

    -        تهدید

    -        اخلاقی سازی

    -        طرح سوالهای زیاد و نامناسب

    -        نصیحت یا توصیه

    3-   اجتناب از نگرانیهای طرف مقابل :

    -        منحرف سازی

    -        بحث منطقی

    -        اطمینان آفرینی

    نتیجه گیری :

    در جهان امروز و با گسترش تکنولوژی و حضور آن در تمامی لایه های زندگی انسان باز هم  بشر در یافته است که اهمیت تربیت انسان بیش از پیش ضرورت دارد و تنها راه نجات انسانها از خشم ، نفرت ، کلافگی ، ناتوانی و احساس حسرت ، یادگیری مهارتهای اساسی زندگی است و عمده ترین این مهارتها همان مهارت خودشناسی است که این خودشناسی موجب خودآگاهی و خودنظم بخشی فرد می شود . والدینی که خود نظم بخشی را در وجود خود متجلی ساخته باشند توانائی پرورش و درک فرزندان خود را دارند و می توانند به طور مستمر جریان تربیت را راهنما و هدایتگر باشند و موجبات رشد و پیشرفت شخصیت های بالنده و سالم در جامعه شوند .

    به پرهیز از شتابزدگی در امور پیش از رسیدن موقع آن ،بپرهیز از مسامحت درباره اموری که ضرورت انجام آن آشکار است

    « هرامری را در موقع خود قراربده

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست , مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست , تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست , مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان تربیت چیست
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت