تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری )

تعداد صفحات: 32 فرمت فایل: word کد فایل: 7115
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری )

    مقدمه

     

    موضوع : ارزشیابی توصیفی

    به عنوان معلم باید عمیقاً باور داشته باشیم که هر دانش آموز قابلیت رشد و یادگیری را دارد به شرط آنکه ابزارهای سنتی ارزشیابی را که بدون توجه به تفاوتهای فردی ، فقط به دنبال نقطه ضعف هاست رها کنیم و ابزاری بسازیم که توانایی ها را شناسایی کند و به دانش آموز اعتماد به نفس بخشد و زمینه را به گونه ای مهیا کنیم که نمره گرایی از بین برود و معلم و دانش آموز و اولیاء همه به دنبال کیفیت کار باشند نه کمیت . کثرت مقالات و کتبی  که اخیراَ به پیشرفت ارزشیابی تحصیلی اختصاص یافته و در آنها کوشش شده است تا ضرورت و شایستگی ارزشیابی رد شود یا اثر بخشی آن بهبود یابد خود مؤید این واقیت است که ارزشیابی های کیفی تا چه اندازه مورد توجه و سؤال می باشند . اصطلاح ارزشیابی در معنای بسیار وسیع خود عبارت از عملی است که به وسیله آن درباره واقعه ای ، یا یک فرد یا شئ با توجه به معیاری قضاوت می شود .

    از طرف دیگر موضوع قضاوت و معیار ارزشیابی هر چه باشد در نفس عمل تغییری ایجاد نمی شود ، بنابراین عمل ارزشیابی حوزه بسیار گسترده ای دارد که غیر از بارزده های تحصیلی چندین نمونه دیگر می توان برای آن ذکر نمود . در واقع امتحان نوعی قضاوت است که طبق اصول معینی انجام می شود و وسیله ای برای توصیف تغییر رفتار دانش آموز در جهت اهداف آموزش و پرورش و کمک به بهبود یادگیری است .

    ارزشیابی یکی از ارکان هر برنامه درسی است همان طور که در ابتدای هر درس با انجام ارزشیابی تشخیص میزان دانش و توانایی فراگیران سنجیده می شود . پس از هر درس و در پایان درس نیز آموخته های دانش آموزان ارزشیابی می گردد .

    معمولاً ارزشیابی هم میزان پیشرفت فراگیران و هم میزان توفیق آموزگاران را می سنجد و نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی را نشان می دهد .

    ضمناً آموخته های فراگیران در سه حیطه ی دانش – مهارت علمی – نگرش مورد ارزش و سنجش قرار می گیرد .

    در این ارزشیابی رشد میزان یادگیری هردانش آموز مورد نظر است و همچنین فعالیت تلاش فردی و گروهی دانش آموزان منظور می شود . فعالیت خارج از کلاس دانش آموزان بخشی از نمره ارزش یابی مستمر را شامل می شود و ضمناًباید به تفاوتهای فردی فراگیران توجه شود .

    در پایان برای داشتن یک ارزشیابی توصیفی همراه با یادگیری مؤثر و مفید لازم است که معلمان با اهداف این نوع کار و ابزار و نحوه ی انجام آن آشنا شوند وآنگاه اولیاء را در جریان کار قرار دهند و آنها را توجیه کرد و سپس دانش آموزان را توجیه کرد و در این صورت است که همگی با هم با فکر و توان هم می توانیم راه را تا پایان ادامه دهیم و به نتایج مطلوب برسیم .

    امیدوارم این مطالعه بتواند به گسترش شناخت انسان آن طور که در موقعیتهای واقعی زندگی روزمره اش رفتار می کند کمک نماید.

     

    اهدافی که ارزشیابی تحصیلی در نظر دارد

    با عنایت به اهمیت ارزشیابی می توان اهداف زیر را برای آن مطرح نمود :

    - ارزشیابی می تواند به عنوان عاملی مؤثر در تشخیص شیوه صحیح تدریس و کمک به ارتقاء و اعقلای آن یاری رسان معلم باشد .

    - بر اساس نتایج حاصله از ارزشیابی می توان در انتخاب معلمان کارآمد و شیوه تدریس مؤثر تصمیم گیری نمود .

    - دانش آموزان در این زمینه بهره ور خواهند شد و از نتایج ارزشیابی می توانند به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا نموده درصدد رفع یا تقویت آن نقاط باشند .

    - ترسیم ضوابط خاص در زمینه ی ارائه ی شیوه های مؤثر

    -  تدریس هدفهای ارزشیابی بر حسب سؤالی که ارزشیاب درباره بازده مورد ارزشیابی مطرح میکند فرق می کند و کار آن گروه از شیوه های ارزشیابی که در نظام تحصیلی به کار می رود . این است که تحقیق هدف های آموزشی را کنترل می نماید .

     

    اهداف این تحقیق عبارتند از :

    مقصود از ارزشیابی خدمت به آموزش است ، نه در کمین نشستن برای غافلگیر کردن دانش آموزان و محک زدن او با معیار آنچه «نمی داند» فرهنگ موفقیت را میتوان با کاربرد روش صحیح در آموزش و ارزشیابی بر فضای کلاس غالب کرد .

    در ارزشیابی (توصیفی) میزان افزایش یادگیری هر دانش آموز مدنظر می باشد و همچنین فعالیت تلاش فرد و گروهی دانش آموزان منظور می شود .

    فعالیت خارج از کلاس فراگیران بخشی از نمره ارزشیابی مستمر را شامل می شود و ضمناً باید به تفاوتهای فردی فراگیران توجه شود .

    اطلاعات حاصل از سنجش و ارزشیابی مستمر هر دانش آموز به این پرسش معلم پاسخ دهد که این دانش آموز در کجا قرار دارد . و برای پیشرفت  او چه می توان کرد ؟ نه این که معلم نتیجه گیری نماید که مثلاً این دانش آموز زیر حد متوسط ، کند ذهن یا تیز هوش است.

     

    اهداف تحقیق :

    کسب مهارت های بحث و گفتگو

    مشارکت در فعالیتهای گروهی

    ایجاد انگیزه برای مطالعه و یادگیری

    کسب مهارتهای مربوط به ارتباطات بین فردی

    کسب مهارتهای مطالعه درست

    توجه به موضوع مورد مطالعه

    کسب مهارت تفکر انتقادی

    ارتباط بین یادگیری قبلی و بعدی

    تثبیت یادگیری از طریق مرور کردن ، سؤال جواب و یافتن جواب

    تلفیق مهارتهای شنیدن ، خواندن ، تفکر و نوشتن

    افزایش اعتماد به نفس و ابراز وجود

     

    چکیده

    در این مقاله سعی شده است که بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی – یاد گیری ) فراگیران با توجه به اهمیت آن نگاهی داشته باشیم .

    بر اساس این روش که همان سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری که آیا فعالیت های آموزشی معلم و تلاش های فراگیران به نتایج مطلوب رسیده است . بدین منظور از انواع ارزشیابی ها که شامل آغازین – تکوینی ( مستمر ) پایانی ( تراکمی ) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .

    هم چنین اصول و مفاهیم قابل تاکید در ارزشیابی توصیفی و نقش آن در آموزش و یادگیری حد نظر واقع شده است در این مباحث سعی شده که اهداف ارزشابی توصیفی و ارتباط آن با ارزشابی تکوینی بیان شود . بعد از این موارد ابزارهایی که در این روش استفاده می شود .

    پوشه کار – پروژه – آزمون های عملکرد می باشد .

    برای مثال : در آزمون عملکرد ،  تهیه یک آزمون عملکرد از نوع سیاهه یا چک لیست می باشد .

    در مجموع  امیدواریم که راهکارهای مناسب جهت چگونگی استفاده از ابزار ها و نتایج حاصل از ارزشیابی توصیفی ارائه شده باشد .

     

    ارزشیابی تحصیلی

    هر کاری که قضاوتی به همراه داشته باشد ارزشیابی است بعضی مواقع سنجش و ارزشیابی معادل به کار می روند اما به واقع هم معنا نیستند . سنجش اندازه گیری عملکرد است و مشتمل بر قضاوت نیست و این نقش  بر  عهده ارزشیابی است .

    ضمناً آموخته های فراگیران در سه حیطه ی دانش – مهارت علمی – نگرش مورد ارزش یابی  و سنجش قرار می گیرد .

    اگر یادگیریهایی که فراگیران لازم دارند تا رشد کنند و به شکوفایی برسد ، صورت نگیرد ، به این معناست که هیچ تغییری در آنها به وجود نخواهد آمد . به سخنی دیگر ، بدون یادگیری هیچ تغییری در درک ، احساس ، فکر ، توان ، قدرت و کارایی انها صورت نخواهد گرفت ؛ زندگی و ویژگیهای آن را نخواهد شناخت و نخواهد توانست با زندگی کنار بیاید و به یقین زندگی برای او دشوار خواهد شد . قبول کنیم که هر یادگیری باید با تغییر همراه باشد . تغیر از وضعیتی که در آن هستیم به وضعیتی که می خواهیم به آن برسیم .

    به طور مسلم همه می خواهند همیشه در وضعیتی قرار گیرند که بهتر از وضعیت پیشین باشد پس آموزش نیاز همه است . هیچ کس در هیچ زمانی نمی تواند از آموزش ، یاد دادن و یاد گرفتن روگردان باشد .

     

    سه عنصر اصلی در آموزش وجود دارد :

    عنصر اول – در آموزش کسی هست که یاد می دهد.

    عنصر دوم – در آموزش کسی هست که یاد می گیرد .

    عنصر سوم – در آموزش گاهی مطلبی یا موضوعی هست که باید یاد داده شود .

    عنصر اول را «یاد دهنده» عنصر دوم را «یاد گیرنده» و عنصر سوم را «موضوع یادگیری» می نامیم .

    بسیاری از نظریه پردازان یادگیری می گویند که یادگیری به تقویت وابسته است اما دیدگاههای یادگیرنده گان نسبت به ماهیت تقویت  با یکدیگر متفاوت است.

    یادگیری یکی از مهمترین زمینه ها در روان شناسی امروز و در عین حال یکی از مشکل ترین مفاهیم برای تعریف کردن است . در یکی از فرهنگ لغتها یادگیری این گونه تعریف شده است : کسب دانش ، فهمیدن ، یا تسلط یابی از راه تجربه یا مطالعه .

    اما بیشتر روانشاسان این تعریف را نمی پذیرند، زیرا در آن اصطلاحات مبهم دانش ، فهمیدن تسلط یابی به کار رفته اند ، در عوض ، روانشناسان در سالهای اخیر به تعریف هایی تمایل نشان داده اند که به تغییر رفتار مشاهده پذیر اشاره می شود .

    برای توصیف تغییر رفتار دانش آموز در جهت اهداف آموزش و پرورش و کمک به بهبود یادگیری 6 هدف اساسی دنبال می شود .

    1 – کمک به یادگیری دانش آموز برای آشنایی با هدف های آموزشی تربیتی

    2 – برانگیختن رغبت و علاقه ی دانش آموز به یادگیری

    3 – تصمیم گیری برای شروع مراحل بعدی تدریس

    4 – اصلاح روش تدریس

    5 – ارتقاء و طبقه بندی دانش آموزان

    6 – تصحیح نتایج فعالیت های فراگیران و دادن بازخورد به آنها

     

    ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (achievement  evelution Academic  )             

    عبارتست از سنجش عملکرد یاد گیرنده گان و مقایسه ی نتایج حاصل با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده به منظورتصمیم گیری در این باره که آیا فعالیتهای آموزشی معلم و کوششهای دانش آموزان به نتایج مطلوب انجامیده اند و به چه میزان ؟

    بحث ارزشیابی را می توان از مهمترین مباحث قلمرو برنامه درسی و پیشرفت تحصیلی دانست .

     

    «اصول و مفاهیم قابل تأکید در ارزشیابی»

    چون ارزشیابی حالت فرآیندی دارد ، جریان آن متوقف در مرحله ی خاصی از فعالیت یا فعالیتها نمی باشد .

    فعالیت ارزشیابی ، نظام دار و هدفمند است و مراحل منظم و مستمر و منسجمی دارد که بر اساس آن تحلیل یافته ها و مقایسه ها صوزت می گیرد .

    نتیجه ارزشیابی ، داوری و تصمیم گیری است ، در غیر این صورت فاقد ارزش اساسی و توجیه عملی است .

     

     

    جایگاه و نقش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در آموزش و یادگیری فرایند - مدار
    هدف نهایی تعلیم و تربیت ، انسان سازی و آینده سازی است . از آنجا که آینده ی جوامع به دست انسانها ساخته می شود ،هدف و رسالت اصلی تعلیم و تربیت را باید در انسان سازی جستجو
    کرد …… که بخش عمده ی آن به نهاد رسمی آموزش و پرورش و مدرسه سپرده شده است .
    مهم ترین مسوولیت مدرسه برنامه ریزی برای آموزش ویادگیری است .
    برای آنکه آموزش به یادگیری منتج شود باید برای آن برنامه ریزی شود .
    طراحی آموزشی شامل کلیه ی تجارب و فرصتهای یاددهی و یادگیری است که از جانب معلم به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فراگیران طراحی واجرا می شود و بازده آن مورد ارزشیابی قرار
    می گیرد .
    ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان جزیی جدا ناشدنی از فرایند یاددهی و یادگیری محسوب
    می شود که هدف آن کشف مشکلات آموزش و یادگیری و برنامه ریزی برای رفع این مشکلات
    می باشد .
    بد نیست در اینجا به تفاوت دیدگاه رفتارگرایان و دیدگاه شناختی پیرامون ارزشیابی بپردازیم .

    Abstract

    To this article become try about educational develop valuing (tests ) in students that we valuing about educational developing on condition that pay attention to importance .

    This method that students operation test and diffrents between results with educational purpose appointed for suggestion that do this educational practice   of teacher and students has good results .

    So this valuing and tests reported that have starting and continuator and ending .

    And punctuation systems in valuing  conversational and effect in education and learning to this conversations speaking about purpose and conversational valuing connected between continuator  valuing and conversational valuing .

    Devices that used to this method .

    Folder – project – operation tests .

    We hape that say useful ways about what we use tools and devices and results of conversational testing . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری )

    فهرست:

    مقدمه   ........................................................................  1

    چکیده ......................................................................... 5

    اهداف ......................................................................... 3

    ارزشیابی تحصیلی .............................................................. 6

    سه عنصر اصلی در آموزش وجود دارد ............................................ 6

    ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ...................................................... 7

    اصول و مفاهیم قابل تأکید در ارزشیابی ........................................... 8

    جایگاه و نقش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی د رآموزش و یادگیری فرآیند – مدار ....... 9

    ویژگی ارزشیابی فرآیند – مدار ................................................ 10

    آشنایی با پاره ای از مفاهیم ارزشیابی ........................................... 10

    تفاوت بین اندازه گیر ی و ارزشیابی ............................................ 12

    آزمون استاندارد پیشرفت تحصیلی .............................................. 12

    ارزشیابی توصیفی ............................................................. 13

    آنچه معلم باید در ارتباط با ارزشیابی بداند و رعایت نماید ......................... 13

    انواع ارزشیابی ............................................................... 14

    نتایج ارزشیابی تشخیصی برای معلم و دانش آموز ................................. 15

    کاربرد ارزشیابی توصیفی ..................................................... 15

    مقایسه ارزشیابی توصیفی و کمی ................................................ 16

    ابزار های ارزشیابی توصیفی ................................................... 17

    پوشه کار .................................................................... 17

    چه چیزهایی را باید در پوشه نگهداری کرد ...................................... 18

    معیار ها ی برای ارزشیابی پوشه ای ............................................. 19

    از نتایج ارزشیابی پوشه ها چگونه استفاده کنیم .................................. 19

    پروژه ....................................................................... 20

    چگونگی ارائه یک پروژه ...................................................... 21

    مزایای استفاده از پروژه ....................................................... 21

    سنجش عملکرد ............................................................... 22

    هدف از سنجش عملکرد ........................................................ 22

    بهتر است قبل از اجرای سنجش عملکرد چند سؤال از خود بپرسیم .................. 22

    آزمون ها ی عملکردی ......................................................... 23

    نتیجه گیری .................................................................. 25

    پیشنهادهای کاربردی .......................................................... 26

    منابع ......................................................................... 27

     

     

    منبع:

    1 – دکتر بی آر، هرگنهان . دکتر السون ، میتواچ ، استادان دانشگاه هملاین ، 1376 ،

     مقدمه ای بر نظریه های یادگیری . ترجمه دکتر علی اکبر سیف

    2 – براون ، سالی ، هورن ، هلن ، 1381 . 500 نکته چگونه کیفیت آموزشی را بهبود بخشیم .مترجم : دکتر فرخ لقا رئیس دانا . تعدادصفحات 207

    3 – دکتر حسنی ، محمد ، دکتر احمدی ، حسین ،1384. ارزشیابی توصیفی الگویی نو در ارزشیابی تحصیلی

    4 – هومن ، حیدر علی ، اندازه گیری روانی و تربیتی فن تهیه تست ، تیتراژ 5000 ، تعداد صفحات 310

    5 – دکتر خوی نژاد ، غلامرضا ، 1372 . اندازه گیری و آزمودن در تعلیم و تربیت . ناشر: چاپ انتشار مؤسسه آستان قدس رضوی ، تألیف استفن جی ، جورژ. 1990 ،ویلیام وایرزما ، تعداد صفحات 520

    6 – رؤوف ،علی ، 1380.یاد دادن برای یاد گرفتن ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی ، انتشارات مدرسه ، تعداد صفحات 157

    7 – رستگار ، طاهره ، 1382 . ارزشیابی در خدمت آموزش . مؤسسه فرهنگی و هنری منادی تربیت ، فراهانی ، مهدی . 1384 . مقدمه ای بر ارزشیابی کیفی آموخته های فراگیران . ناشر : مؤسسه فرهنگی سمت

    8 – ولف ، ریچارد ، 1371 . ارزشیابی آموزشی . مرکز نشر دانشگاهی . ترجمه دکتر علیرضا کیا منش ، تعداد صفحات 274

    9 – مجله رشد آموزش ابتدایی ، 1384 . دور فهم . انتشارات آموزش و پرورش

    10 – رشد معلم ، 1384 ،دوره 24 اسفند

    11 – ژرژنوازه ، ژان پل کارونی ، 1376 ، روان شناسی ارزشیابی تحصیلی، ترجمه دکتر حمزه گنجی ، تعداد صفحات 213

    12 – سیف علی اکبر ، 1375 ، روشهای اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی ، تهران نشر دوران  .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری ), مقاله در مورد تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری ), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری ), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری ), تحقیق درباره تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری ), مقاله درباره تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری ), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری ), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری ) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فراخوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی - یادگیری )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت