تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج

تعداد صفحات: 3 فرمت فایل: word کد فایل: 8417
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زبان های خارجی
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج

    این بیماری در کلیه نواحی آسیا شایع است و در تایوان خیلی خسارت می‌زند. علائم بیماری بصورت لکه‌های خاکستری قهوه‌ای با حاشیه قهوه‌ای و مرکز خاکستری در سطح فوقانی غلاف برگ نزدیک به خوشه است.

    خوشه‌ها پوشیده و قسمت عمده‌ای از آن داخل غلاف باقی می‌ماند. این بیماری در حرارت 20 تا 28 درجه سانتی‌گراد به شدت توسعه یافته و در زیر 13 درجه، رشد نمی‌نماید این بیماری گاهی روی ساقه‌های آلوده به کرم ساقه خوار برنج و ویروس زرد کوتولگی همراه است. میزان حساسیت ارقام در ابتلاء به این بیماری متفاوت است.

    سیاهک پنهان (Falsesmut یا Greem smut)

    Ustilaginoidea viren (cke) Tak.

    این بیماری در اکثر نواحی برنج خیز وجود دارد ولی خسارت قابل توجهی ندارد. بیماری در شرایط مرطوب اکثراً دیده می‌شود و چند دانه‌ای روی هر خوشه تولید می‌گردد.

    دانه‌ها تغییر شکل یافته و گرد شده، به قطر بیش از 1 سانتی‌متر می‌رسند و حاوی اسپر قارچ می‌شوند. رنگ پوست ابتدا نارنجی و سپس خاکستری زرد یا سیاه می‌گردد.

    در جهت مبارزه استفاده از ارقام مقاوم، جمع آوری دانه‌های آلوده و سم پاشی با قارچکشی روی خوشه‌ها چند روز قبل از خوشه دادن توصیه شده است.

    سفیدک داخلی برنج

    Sclerophthora macrospora (sace Thrium.,

    Shaw & Naras

    ساکاردو در 1890 عامل بیماری را از استرالیا روی Alopecurus SP. به نام sclerospora macrospora گزارش کرده و توسط Yamada در 1911 از ژاپن، و سپس بوسیله Brizi در 1912 و 1919 در ایتالیا روی برنج گزارش شده است بعدا در استرالیا ، چین، تایوان، آرکاتراس و آمریکا وجود آن روی برنج ذکر گردید.

    علائم بیماری بصورت لکه‌های رنگ پریده زرد یا سفید روی برگها است. در حالت آلودگی شدید، برگها امکان دارد پیچیده یا لوله‌ای شود.

    خوشه‌ها نامنظم بوده و پیچیده است، غلاف برگ امکان دارد پیچیده اندازه خوشه کاهش یافته و مدت بیشتری از حالت طبیعی سبز می‌ماند.

    Aki و Fukutomi در 1964 گزارش نمودند که علائم بیماری در زمستان در حرارت کمتر از 5/4 درجه ناپدید شده و در حرارت 8 تا 10 و بیشتر مجددا ظاهر می‌گردد و در حرارت بیش از 30 تا 35 کنترل می‌شود. حرارت مناسب ظهور بیماری 15 تا 25 درجه سانتیگراد است.

    مترادف‌های عامل بیماری – Sclerospora oryzae Brizi و بدلیل داشتن مرحله کنیدی‌دار مشابه با phytophthora به نام P. oryzae و P. macrospora گفته شده است.

    سپس نام sclerophthora برای مرحله کنیدی‌دار آن و برای مرحله ائوگونی‌دار آن sclerospora انتخاب شد. که در حال حاضر نام آن sclerophthora macrospora ، (Sacc.) Thirum., shaw & Narasimham می‌باشد.

    زمستان گذرانی قارچ بوسیله oospore در برگهای آلوده صورت می‌گیرد. Tokura & furuy, 1954 دریافتند.

    که علف های هرز، منابع مهم آلودگی اولیه برای گیاهچه‌های برنج در خزانه هستند.

    در مورد مبارزه با این بیماری، مطالعاتی از جنبه مقاومت ارقام، ضد عفونی بذر و عملیات زراعی صورت گرفته، ولی راه عملی مبارزه شناخته نشده است. قارچ عامل بیماری 43 جنس از گرامینه‌ها مانند گندم، جو، ارزن و ذرت را مبتلا می‌سازد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج , مقاله در مورد تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج , تحقیق درباره تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج , مقاله درباره تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله پوسیدگی غلاف برنج
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت