تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 8776
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه

    خصوصیات کابل

    پروتکل های لایه پیوند داده متناطر باانواع خاص کابل هستند وشامل دستور العمل هایی برای نصب کابل ، از جمله حداکثر طول قطعات ، می باشند . در برخی موارد ، مثلاَ در اترنت ، امکان انتخاب نوع کابل که با پروتکل به کار می رود وجود دارد ، در حالی که سایرین چنین امکانی را در اختیار نمی گذارند . بخشی از فرآیند ارزشیابی و انتخاب یک پروتکل  در رابطه با بررسی انواع کابل است واینکه آیا برای شبکه مورد نظر مناسب هستند یا خیر . به عنوان مثال ، اتصال بین دو ساختمان مجاور بهتر است از طریق فیبر نوری برقرار شود تا کابل مسی ، بنا براین با در نظر گرفتن این نکته باید به سراغ ارزشیابی پروتکل های لایه پیوند داده ای رفت که استفاده از کابل فیبر نوری را پشتیبانی می کنند .

    نصب کابل از جهلتی نیز ممکن است تحت تاثیر طرح محل و قوانین ساختمان قرار گیرد . کلبل ها معمولاَ در هر دو نوع پلنوم و غیر پلنوم وجود دارند . پلنوم فضایی است در داخل ساختمان که توسط اجزای خود ساختمان ایجاد شده و برای آن طراحی شده است که تهویه را ممکن سازد ، مثل فضای بین طبقات یا دیوارها . ساختمان هایی که برای حرکت دادن هوا از پلنوم استفاده می کنند معمولاَ سیستم تهویه مطبوع ندارند . در بیشتر جاها برای رد کردن کابل از میان یک پلنوم باید از یک کابل خاص فضای پلنوم استفاده کرد تا اگر سوخت ، گاز سمی بیرون ندهد زیرا هوای پلنوم در ساختمان پخش می شود . پوشش بیرونی یک کابل پلنوم معمولاَ از نوعی محصول تفلون ساخته می شود ، در حالی که پوشش کابل غیر پلنوم ( Polyvinyl chloride ) pvc  است که وقتی می سوزد گاز سمی تولید می کند . بنا بر آنچه گفته شد تعجبی ندارد که قیمت کابل پلنوم از غیر پلنوم بیشتر است ، گاهی دو برابر یا بیشتر ، و انعطاف پذیری آن نیز کمتر است ، که همین امر باعث می شود نصب آن سخت تر باشد . با وجود این استفاده از این نوع صحیح کابل در هر نصبی از اهمیت خاصی برخوردار است . اگر قوانین ساختمان را نقض کنید ریاست محلی می تواند شما را وادار به تعویض کابل مشکل ساز کند و احتمالا َ وادار به پرداخت جریمه نیز بنماید .

    تردیدی نیست که هزینه روی فر آیند انتخاب کابل اثر می گذارد ، و نه فقط خود کابل ، بلکه اجزای جانبی همچون اتصال دهنده ها و سخت افزلر تثبیت کنند ه NIC های کامپیوتر ها ، ونیروی کار لازم برای نصب کابل هم از این مساله تاثیر می پذیرند . کیفیت کابل فیبر نوری ممکن است آن را به عنوان یک انتخاب ایده آل برای سراسر  LAN مطرح کند ، ولی هرگاه هزینه خرید ، نصب و نگهداری آن در نظر گرفته شود ممکن است نظرها تغییر کند .

    سرانجام آنکه کیفیت خود کابل ، تعیین کننده بخش مهمی از فرآیند ارزشیابی و انتخاب است . وقتی برای خرید یک کابل پیش ساخته 10 Base – T به فروشگاه محله خود سر می زنید ، غیر از طول کابل و احتمالاَ رنگ آن ، امکان انتخاب دیگری را ندارید . اما سازندگانی که امکان انتخاب کامل را درباره کابل در اختیار می گذارند ( و بسیاری از آنه فروش بر خط یا فروش با دریافت سفارش از طریق پست الکترونی دارند )  انواع مختلف کابل دارند که در ساختار ، قابلیتها و البته قیمت باهم متفاوتند .

    بسته به نوع کابل ، یک سازنده معتبر ممکن است هم کابل خام داشته باشد وهم کابل پیش سلخته . کابل خام ( که کابل نبمه تمام و بدون اتصال دهنده است ) معمولا در هر نوع پانوم و غیر پلنوم رتبه های مختلفی دارد . رتبه خود کابل می تواند وابسته به چند ویژگی باشد ، از جمله :

    ضخامت هادی – این ضخامت قطر هادی واقعی داخل کابل است که در مورد کابل مسی با استفاده از مقیاس       American  Wire Gauge ( AWG )  اندازه گیری می شود . هرچه رتبه ای که AWG  می دهد کمتر باشد یعنی ضخامت هدی بیشتر است . بنابراین یک کابل AWG 24 نازکتر از یک کابل AWG 22 می باشد . هرچه هادی ضخیمتر باشد بهتر هدایت می کند ودر مقابل تقلیل ، مقاومت بیشتری نشان می دهد .

    درجه بندی طبقه – بعضی از انواع کابل توسط یک مجمع استاندارد همچون  EIA/TIA  درجه بندی شده ا ند . به عنوان مثال ، به کابل زوج به هم تابیده طبقه ای نسبت داده شده است که قابلیتهای آن را مشخص می کند . بیشتر کابلهای زوج به هم تابیده که امروزه  نصب می شوند   Category 5  هستند .

    حفاظ دار یا بدون حفاظ : بعضی از کابلها روکشی دارند که سطوح مختلف محافظت در مقابل تداخل الکترو مغناطیسی را فراهم می کنند . این حفاظ معمولاَ به شکل فویل یا تافته مسی است ، که در حالت دوم محافظت بهتری را به عمل می آورد . به عنوان مثال کابل زوج به هم تابیده به دو شکل حفاظ دار و بدون حفاظ موجود است . در یک محیط معمولی شبکه زوج به هم تابیده بدون حفاظ محافظت کافی در مقابل تداخل به عمل می آورد ، زیرا به هم تابیده بودن زوج سیمها یک تمهید پیش گیری کننده است .

    هادی یکپارچه یا به هم تابیده – کابلی که هادی فلزی یکپارچه دارد محافظت بهتری در مقابل تقلیل به عمل می آورد ، یعنی می تواند در فواصل طولانی تری گسترده شود . اما هادی یکپارچه انعطاف کابل ر اکم می کند ، به طوریکه اگر مکرراَ تحت فشار قرار گیرد یا خم می شود ممکن است هادی داخل کابل بشکند . بنا براین کابل هایی که هادی یکپارچه دارند برای محلهای دائمی و بدون حرکت مناسبند ، مثل داخل دیوار یا کف . ( توجه کنید که می توان کابل را در هنگام نصب در گوشه ها و یا برای رد کردن موانع خم کرد ، این خم کردن مکرر است که می تواند به آن آسیب وارد کند ) کابل هایی که هادی متشکل از چند سیم مسی به هم تابیده دارند را می توان بدون اینکه بشکنند مکرراَ خم کرد ، ولی چنین کابل هایی در معرض تقلیل بیشتری قرار دارند . بنابر این کابل های به هم تابیده را باید در مسیرهای کوتاهتری که احتمال حرکت دادن آنها می رود  استفاده کرد ، مثلا برای تکه کابلهایی که از پلاک های دیواری به کامپیوترها کشیده می شوند .

    نکته : تقلیل عبارت است از تمایل سیگنا ل ها به تضعیف در حین سفر به طول کابل که ناشی از مقاومت طبیعی رسانه می باشد . هرقدر کابلی طولانی تر باشد سیگنال ها پیش از رسیدن به سر دیگر آن بیشتر تضعیف می شوند . تقلیل یکی دیگر از عوامل اصلی محدود کننده اندازه شبکه است . انواع مختلف مابل نرخ تقلیل های مختلفی دارند ، مثلا کابل مسی بسیار بیشتر از کابل فیبر نوری در معرض تقلیل قرار دارد .

    این ویژگیها طبعاَ روی قیمت کابل تاثیر می گذارند . کابل با ضخامت بیشتر از کابل با ضخامت کمتر ، کابل از طبقه بالاتر تسبت  به کابل از طبقه پایین تر ، کابل حفاظ دار ار کابل بدون حفاظ ، و کابل با هادی یکپارچه از کابل با هادی به هم تابیده گرانتراست . 

    اتصال دهنده ها به کابل های پیش ساخته وصل هستند ، و این کابلها در اندازه ها و رنگهای مختلف ، وویژگی های مختلفی که قبلا ذکر شدند ، و با اتصال دهنده هایی با کیفیت های مختف موجودند . به عنوان مثال ، کابل های پیش ساخته که بهتریت کیفیت را دارند معمولاَ دارای یک پوشش لاستیکی به دور اتصال دهنده هستند که آن را به انتهای کابل مهر وموم می کند ، و آن را از شل شدن یا کنده شدن  و پایه های آن را از خم شدن محافظت می نماید ، و تداخل سیگنال بین سیمها را ( که مکالمه متقاطع خوانده می شود ) کاهش می دهد . در کابل های ارزانتر اتصال دهنده بدون هیچ محافظت اضافی فقط به انتهای کابل وصل شده است .

    کابل کواکس

    اولین غناوریهای تجاری LAN در دهه 1970 معرفی شدند که از کابل کواکس به عنوان رسانه شبکه استفاده می کردند . نام کابل کواکس بر اساس دو هادی انتخاب شده است که یک محور مشترک دارند که از مرکز کابل می گذرد . بسیاری از انواع کابل مسی دو هادی جداگانه دارند و آنها را از هم جدا می سازند . اما کابل کواس گرد است ، و یک هسته مسی در مرکز دارد که اولین هادی را تشکیل می دهد . این هسته است که سیگنالهای واقعی را منتقل می کند . یک لایه از عایق لاستیکی دی الکتریک هسته را در بر می گیرد و آن را از هادی دوم که از شبکه ای از سیمهای به هم تابیده ساخته شده است و به عنوان زمین عمل می کند  جدا می کند . در همه کابل های الکتریکی هدایت کنند ه سیگنال و زمین باید همیشه از هم جدا باشند ، و گرنه اتصال کوتاه رخ می دهد و روی کابل نویز ایجاد می کند . کل این ساختار نیز در یک حفاظ عایق قرار  می گیرد ( شکل 2-4 ).

     

    نکته : کابلهای کواس می توانند هسته مسی یکپارچه و یا به هم تابیده داشته باشند ، و عنوان آنها مشخص کننده این تفاوت است . پسوند /U  هسته یکپارچه ، و پسوند A/U  هسته به هم تابیده را نشان می دهد . به عنوان مثال در Thin Ethernet  می توان از کابل RG-58/U   یا RG – 58A/U  استفاده کرد . 

     چندین نوع کابل کواکس در شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند ، که خصوصیات متفاوتی دارند ، هرچند که ممکن است ظاهراَ شبیه به هم باشند . در جدول 1 – 4 انواع مخحتلف کابل کواکس فهرست شده است . پروتکل عای لایه پیوند داده انواع خاصی از کابل را طلب می کنند که خصوصیات آنها دستور العملها و محدودیتهای نصب کابل ر امشخص می کند . مثلاَ تقلیل کابل مشخص می کند که طول یک قطعه کابل چقدر می تواند باشد . ستون تقلیل جدول مشخص می کند که از قدرت ( به دسی بل ) یک سیگنال 100 مگا هرتز در هر صد فوت کابل چقدر کاسته می شود . هرچه این مقدار کمتر باشد فقدان سیگنال کمتر است ، یعنی کابل می تواند در فواصل دور تری گسترده شود و در عین حال سیگنال لز بین نرود .

    کلفتی کابل طبعاَ روی عمل نصب نیز اثر می گذارد . لایه های مس و عایق لاستیکی داخل کابل کواکس جرم سختی را تشکیل می دهند که به هیج وجه مثل کابل زوج به هم تابیده که از سیمهای مجزا تشکیل شده است و بین و اطراف آنها هوا وجود دارد نمی باشد . بنابر این کابل کواکس نسبتاَ سنگین و غیر انعطاف است . هرچه کابل کلفت تر باشد سنگین تر و غیر انعطاف تر می شود . این عدم انعطاف ، نصب وپنهان کردن کابل را دشوار می کند .

    شبکه های کواکس با استفاده از هم بندی باس کابل کشی می شوند ، که در آن کابل به صورت یک قطعه با دو انتهاست که کامپیوترها در امتداد طول آن به آن وصل می شود . هر سیگنالی که توسط یک ایستگاه کاری به روی کابل ارسال می شود روی باس در هر دو جهت به حرکت در می آید تا به همه کامپیوترهای دیگر و سر انجام به دو انتهای کابل برسد . در هریک از دو انتهای باس باید یک مقاومت خاتمه دهنده وجود داشته باشد که سیگنالهای را که دریافت می کند با صفر کردن ولتاژ آنها خنثی کند . بدون این مقاومت های خاتمه دهنده ممکن است سیگنالها به انتهای کابل برسند و باز در کابل منعکس شوند که منجر به خرابی داده ها می شود .

    در مقاسه با سایر انواع کابل ، کابل کواکس برای شبکه های داده تا حدی غیر بهینه نیز هست . شبکه اترنتی که با کابل کواکس ساخته می شود به سرعت 10 Mbps  محدود است و هیچ راهی برای ارتقاء آن به یک فناوری سریعتر ، آ‌ن طور که در مورد کابل زوج به هم تابیده یا فیبر نوری و  Fast Ethernet  ممکن است ، وجود ندارد . هرچند ممکن است در شبکه هایی که نصب آنها به سالها پیش بر می گردد کابل کواکس به کار رفته باشد ، اما در حال حاضر تقریبا َ هیچ Ethernet LAN  جدیدی را با آن نصب نمی کنند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه, مقاله در مورد تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه, تحقیق درباره تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه, مقاله درباره تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله انواع کابل‌ های شبکه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت