تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری

تعداد صفحات: 42 فرمت فایل: word کد فایل: 9628
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: بهداشت
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری

    سالانه میلیاردها دلار در آمریکا صرف مراقبت های بهداشتی می شود در عوض آنها از مراقبان بهداشتی انتظار دارند تاغ بگویند که چگونه این پولها صرف شده و چه نتیجه ای حاصل می شود .

    از آنجائیکه نرخ قدیم مراقبتهای بهداشتی ، سرعتی بیش از همه نرخهای تورم ، افزایش می یابد ، مشتریان و سیاستمداران متقاضی کاهش خرید مراقبتهای بهداشتی ، اختصاص دقیقتر منابع محدود و شواهدی دال بر اینکه مراقبتهای داده شده دارای کیفیت مناسبی هستند می باشند .

     

    بنابراین فشار مالی تحمیل از خارج سازمان ، موسسات مراقبتهای بهداشتی را مجبور
    می اسازد تا توجه بیشتری را به مقوله بهره وری در سالهای اخیر داشته باشند . پرستاری یکی از سرویسهای مراقبتهای بهداشتی است که در معرض ارزشیابی بهره وری قرار دارد . نه تنها پرستاری مشتمل بر بزرگترین گروه از مراقبین بهداشتی است بلکه 50% یا حتی بیشتر از بودجه عملیاتی موسساتی نظیر بیمارستان ها و خانه های پرستاری ( بهداشت ) را به خود اختصاص می دهد . لذا با توجه به اندازهخ و تعداد سرویسهای پرستاری و احتمالاً به خاطر برداشت بودجه و تقسیم شدن آن ، بودجه کاهش یافت زیرا درصد کاهش بودجه در پرستاری مقایسه با کاهش در پارلمانهای کوچک دیگر ناچیز به نظر می رسد .

    همچنین تعریف و اندازه گیری و بهره وری پرستاری بعنوان بالاترین اولویت برای بسیاری شده است (8) .

    تعریف بهره وری

    الف- در اقتصاد و صنعت :

    معمولاً بهره وری به صورت نستاده تقسیم برداده مشخص می شود . (24)

    بهره وری =

    بهره وری به وسیله راههای مختلفی اندازه گیری می شود ، معمولترین شیوه آن اندازه گیری آمار بهره وری کار می باشد .

    بهره وری کار از طریق ارزش دلاری ستاده به ساعت صرف شده توسط فرد برای تولید یک ستاده می باشد .

    اما این فاکتور ساده داده/ستاده برای بررسی دلایل ممکن برای افزایش یا کاهش کارایی نسبت به ارزش کار یا اینکه چقدر کارکنان به سختی کار می کنند نارسا است لذا یک معیار بهره وری کامل می تواند برای محاسبه توزیعداده ها نسبت به کار مورد استفاده قرار گیرد .

     

    ب- تعریف بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری

    پیدا کردن تعریفی در بهره وری برای مراقبت بهداشتی پیچیده تر از تعیین کار یا تماتمی عوامل آشکاری است که بایستی برای اندازه گیری داده ها1 به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرند . بنابراین این سوال باقی می ماندکه چه عاملی بایستی به عنوان داده در نظر گرفته شود .

    بعلاوه موضوع قابل بحث بعدی این است که چگونه ستاده2 را بایستی اندازه گیری کرد .

    داده ها شامل کار،مواد و تجهیزاتی است که در تولید سرویسها مورد استفاده قرار می گیرند (8) در مورد واحد پرستاری،داده ها معمولاًشامل ساعات پرسنل،هزینه های صرف شده برای وسایل،هزینه های تعمیرات وغیره می باشد.

    ما اندازه گیری این داده ها به راحتی انچه به نظر می رسند نمی باشند.پرسنل پرستاری به

    عنوان مثال،گروه همسانی نیستند و حتی سطح اموزش،تجربه و مهارتهای انها با هم متفاوت است.(25)و(8).

    از طرفی ساعات مراقبت بیمار مورد استفاده ترین شاخص بهره وری در سازمانهای بیمارستانی است(26).

    سا لیوان به نقل از فلد شتاین (1971)می گوید:همانگونه که تعیین داده نسبتاًمشکل است،تعیین ستاده در مراقبت بهداشتی حتی مشکلتر به نظر می رسد. معمولاً ستاده بیمارستانی اغلب به صورت روزهای بستری بیماری ، تعداد کل روزهای بستری بیماران در یک زمان معین (8) همچنین در بیانی دیگر ستاده در مراقبت از بیمار ، معمولاً به صورت ساعات یا روزهای مراقبت اعمال شده برلای بیمار بیان می شود (25)

    2-1-1-2- اندازه گیری بهره وری در پرستاری

    کارترا به نقل از جینگیر استاگرز می گوید : مدیران پرستاری این نکته را درک کرده اند که اگر نتوانند چیزی را اندازه گیری می کنند ، نمی توانند آنرا اداره کنند(16) اخیراً از راههای زیادی برای ارزشیبابی بهره روی سرویسهای پرستاری استفاده می شود . اگرچه برخی از این روشها تعریف مشخصی از بهره وری را بعنوان نسبت ستاده به داده مشخص نمی کنند ، ولی اطلاعات مهمی را برای مدیر پرستاری درباره کارایی ارائه مراقبتهای پرستاری فراهم می کنند . در ادامه شش فرمول اندازه گیری بهره وری لیست خواهند شد .

     

    ساعات پرستاری بر روزهای بستری بیمار به عنوان شاخص عمده بهره وری کار پرستاری است که به راحتی و آسانی قابل دستیابی است .

    بهره وری =

    بهره وری =

    فرمولهای دیگر نیز بر اساس ارزش دسمزد بر اساس رووزهای بستری بیمار است . که این شاخص میزان مناسبتری از قبلی است .

    بهره وری =

    بهره وری =

    این شاخص به صورت محاسبه ساعات مراقبت مستقیم بیماران در یک روز محاسبه شده و حاصل آن بر جمع ساعات مراقبت مورد نیاز بیماران که بر اساس مستقیم طبقه بندی بیمار می باشد محاسبه می شود .

    بهره وری =

    در فرمولی دیگر :

    بهره وری =

    اگرچه فرمولهای شماره (1) و (2) شاخصهای مناسبی برای بهره وری پرستاری هستند . اما فقط زمانی مناسب هستند که طبیعت روز بستری بیمار به صورت ثابت باقی می ماند . چنانچه سطح وابستگی بیمار در دو زمان معین یکسان باقی بماند ، بهره وری کار بدون تغییر باقی می ماند . اما اگر در سطح وابستگی به بیمار مراقبتهای پرستاری افزایش پیداکند بهره وری کار نیز افزایش می یابد . لذا یکی از روشهای تعیین سطح وابستگی بیمار برای استاندارد کردن روزهای بستری بیمار استفاده از سیستم طبقه بندی بیمار است که برای اندازه گیری فشار کار پرستاری طراحی شده است .

    بنابراین ساعات مراقبت مورد نیاز فرد را می توان به وسیله سیستم طبقه بندی بیمار جایگزین نمود (فرمول 5 ) در صورت تمایل می توان ساعات مراقبت مورد نیاز ذرا به عدد24 تقسیم نمود تا روزهای مورد نیاز بستری بدست بیاید (8) .

    2-1-1-3- تاثیر بهره وری بر هزینه ها

    هیوبو به نقل از بارنوم1 و مالارد2 (1989 ) می نویسد :

    مددلهای مالی برای بهره وری شامل مدل هزینه – اثر بخشی 3 و مدل هزینه سودهی 4 می باشند .

    مدل هزینه اثر بخشی مدل هدف محور5 در بهره وری است . این روش هزینه های دو یا چند روش مختلف را مقایسه کرده و وسیله ای رسیدن به اهداف مورد نظر بر آینده را مشخص می کند . بعنوان مثال راههای ارتقاء یک پرستار را در نظر بگیریم .

    برگرداندن پرستار برای آموزش بیشتر یا هدایت یک پروژه در واحد کاری ولی در راه و روشی هستند که می توان برای رسیدن به هدف مورد نظر انتخاب نمود . مدارکی نظیر بررسی زمان و هزینه در فرآیند تصمیم گیری در نظر گرفته می شوند .

    از لحاظ اهمیت مدل هزینه – سوددهی روشی منبع محور1 است.این مدل برنامه یا پروژه های مختلفی را که حتی اهداف آنها متفاوتند مقایسه می کند . بنابراین در این روش برنامه های مختلف از لحاظ هزینه داده های متفاوتو همچنین سودمندی برایندهای متفاوتشان مورد مقایسه قرار می گیرند . بعنوان مثال : یک برنامه برای فراهعم کردن غذا برای افراد بی خانمان بایستی در برنامه سرویس پزشکی برای افراد بی خانمان مورد مقایسه قرار گیرد از روش جمع آوری داده ها آنالیز آماری دقیقی برای اندازه گیری بهره وری استفاده می شود . بهر حال اینگونه آنالیز نیازمند اندازه های استاندارد شده و مقایسه شده دارد .

    یک راه واضح تشخیص اینکه هر چیزی اندازه گیری شده و یا اینکه اندازه گیری نشده نماینده یا وکیلی است که برای مشاهده بهره وری کمک نموده و از نتاریج برای بهبود عملکرد استفاده نموده است (27) .

     

    ارتقاء کیفیت:

    پرستاران یک کیفیت در ارائه سیستم مراقبتهای پرستاری هستند . با وجود نقش بی نظیر آنها بعنوان هماهنگ کننده مراقبت در ارائهمراقبت از مدد جو بیمارستان ، پرستاران هستند که کیفیت مراقبت را مدیریت نموده قسمت اعظم نظارت و مشاهده کیفی را به عهده دارند (27)

    مدیریت کیفیت جامع 1 بعنوان برنامه مدیریتی فراگیر برای ایجاد بهبود مداوم در کیفیت می باشد . این روش شامل استفاده از فرآیندها ، برآیندها و ارزشیابی استانداردها به برنامه های معین حتی برای بهبود کیفیت  می باشد (28)

    در اجرای مدیریت کیفیت جامع ، مدیر پرستاری جزء اساسی و دارای اطلاعات در تیم بهداشتی خصوصاً حیطه هائی که مدیر پرستاری بایستی در آنها دخالت کند شامل : استراتژیهای برنامه ریزی ، مراقبت از بیمار بعنوان فرآیند مقطعی – عملکردی ، کارتیمی ، رهبری ، مشارکت پرسنل پزشکی می باشد .

    بهره وری و کیفیت باهم وابسته دارند و این ارتباط با نگاهی به موارد ضعیف در عملکرد ، به بهترین وجه قابل توصیف است . انجام دادن کارهای اشتباه و انجام دادن کار به گونه ای نادرست ، ساده ترین مثالهای ممکن برای ارتقاء کیفیت در زمانی هستند که با مشاهده از طریق مدیریت کیفیت جامع مشخص شده  باشند .

    برای دسدتیابی به کیفیت و بهره وری ، لازمست تا اطلاعات خوبی را فراهم آورده و اهداف بهبود را تنظیم کرده باشیم چنانچه انتظارات مشتری ( موجود ) واضح باشند در نتیجه انجام کارهای صحیح ، با روش مناسب با تعداد درست کارکنان ، منجر به حداکثر بهره وری و کیفیت خواهد شد (29)

    راههای افزایش بهره وری در پرستاری

    جانسون1 به نقل از ساند و، کروک و دوکت2 (1992) می نویسد :

    می توان بهره وری را بعنوان عامل خارجی در شغل پرستاری با استفاده از الگوهائی که بیمار ،ؤ پرستار محور هستند بهبود بخشید .

    در مطالعه ای از هر نا نذر و دیگران در سال (1988) ارتباطی بین فرآیند سازماندهی  و بهره وری در سبیت گروه کار پرستاری انجام شد که می توانند باعث افزایش بهره وری شوند که شامل تصمیم گیری مشارکتی ، جریان ارتباطی باز ، ساختار گروهای کاری ، تشویق به عملکرد بهتر و بسیاری عوامل دیگر (13)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    شیخ محمدی ، م و تولیست زواره ، م ر ، مدیریت مشارکت پذیر بر اساس نظام پیشنهادها ، چاپ اول تهران ، انستیتو ایز ایران ، صفحه 70-67 ، 1380 .

    هروآبادی ، ش و مرباغی 1 مدیریت پرستاری و مامائی ، چاپ اول ، تهران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران صفحه 285-239 ، 1375 .

    شکوه ، ف ، طبقه بندی بیماران بستری در بخشهای داخلی و جراحی بر اساس مراقبتهای پرستاری در یکی از بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1374 پایان نامه کارشناسی ارشد : گرایش مدیریت داخلی – جراحی دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی ، تهران 1374 .

    اورعی ، س و پیماندرام ص ، تحلیل و محاسبه بهره وری ، چاپ اول تهران کتاب مرو مقدمه 1378 .

    مدیریت بهره وری در سطح موسسات طرح ایمروپشر ترجمه معاونت اقتصادی و برنامه ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ، چاپ اول تهران ، صفحه 8-7 ، 1372 .

    سی می زو ، دانیای ، ک  و ناگاهی ک ، اندازه گیری بهره وری ارزش افزوده و روشهای تجربی برای بهبود مدیریت ، سازمان بهره وری ملی ایران ، چاپ اول ، تهران صفحه 7 ، 1373 .

    راهنمای جامع مدیریت بهره وری ، ترجمه معاونت اقتصادی و برنامه ریزی ، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقللاب اسلامی ، چاپ اول ، تهران ص 18 ، 1374 .

    8-Sallivan & Decker , effective management in nursing , mosby , p: vo-ss ,

    9-طلوعی ، م ، بررسی مدت اقامت بیماران جراحی زمام و زایمان در بیمارستانهای منتخب شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته مامائی ، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس تهران ، 1366 .

    10- Upenieks W ,work sampling : assessing nursing efficiency , nurs maage , 29 (4) :P : 27-29,1998.

    وفائی ، ع ، اندازه گیری ساعات مراقبتهای بالینی مستقیم صرف شده توسط پرستاران در شیفت صبح بخشهای جراحی عمومی بیمارستانهعای دانشگاههای علوم پزشکی تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، آموزش پرستاری ، گرایش مدیریت خدمات پرستاری ، دانشکده علوم پزشکی ، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران ، 1369 .

    12- Jink M & hope what do nurses do ? an observational survey of the activites of nurses on acute surjical and rehabiliation wards J Nurs manage vol 8 , P: 273-279 , 2000 .

    13- Janson C,Uaderstanding organizational outture and increasing productivity , network , 2001.

    داگاس ، ل ، مدیر و رهبر اثر بخش در پرستاری ، ترجمه فاطمه نیک شکرنیا ، چاپ اول تهراغن ، نشر و تبلیغ بشری ، صفحه 40-39 ، 1375 .

    دری نجف آبادی ، بهره وری در فرهنگ اسلامی ، چاپ اول ، تهران ، نشر بصیر با نظارت سازمان بهره وری ملی ایران صفحه 25-24 ، 1376 .

    قرآن کریم ، سوره سوری آیه 38 .

    نهج البلاغه – حکم 54 .

    کونتز ، ه ، اصولا مدیریت ، ترجمه                        چاپ     جلد دوم ، تهران ، مرکز آموزش مدیریت دولتی صفحه 239-238 ، 1370 .

    ابطحی ، ح ، کاظمی ، ب ، بهره وری ، چاپ اول ، تهران ، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ، صفحه 114-112 ، 1375 .

    سرداری ، تاثیر بهسازی نیروی انسانی بر میزان بکارگیری تصمیم گیری مشارکتی مدیران پرستاری در بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی تهران ، پایان امه کارشناسی ارشد : آموزشپرستاری ، گرایش مدیریت خدمات پرستاری ، دانشکده علوم پزشکی ، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران ، 1375 .

    پلدنکت ، ل ، فورنیه ، ر ، مدیریت مشارکت جواحرای سپردن  اختیار ، چاپ دوم ، تهران ، مرکز آموزش مدیریت دولیت ، صفحه 11-3 ، 1380 .

    صندوقچین ، ار ، بررسی نگرش پرستاران تحت سرپرستی سرپرستاران ار نحوه مدیریت آنها در بیمارستانهای مشهد ، پایان نامه کارشناسی ارشد : آموزش پرستاری ، گرایش مدیریت خدمات پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی ، دانشگاه تربیت مدرس تهران ، 1367 .

    ریان ، ر ، بررسی کیفیت مراقبتهای خاص پرستاری از بیماران تحت درمان با مایعات و الکترولیتهای و ریدی بعد از اعمال جراحی سیستم گوارش در بخشهای عمومی بیمارستانهای وابسته به داشنگاههای علوم پزشکی تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد : آموزش پرستاری ، گرایش داخلی – جراحی ، دانشکده علوم پزشکی ، دانشگاه تربیت مدرس تهران ، 1367 .

    24-

    25- P=156

    26 –Carter M,Use of a nursing labor computer produativity masarement tool nursing economics 18(5) : p: 240,2000 .

    27- Huber d ,leadership and nursing care management , w-b .saunders company , second edibian , p:421 , 2000 .

    28- Ellis JR Harhey CL Managing and coordinating nursing care lippin cott third edition , p: 52, 2000 .

    29- Byers SR ,The executive  nurse leadership for new health care transitions , Delmar publishers , P:130-131 , 1997 .

    30- کارمایر ، ل ، اصول مدیریت ، ترجمه اصغر زمردیان – آرمن مهروژان ، چاپ چهارم ، تهران ، مرکز آموزش مدیریت دولتی صفحه 12 ، 1370 .

    31- Aiken L.A ,Patrician PA ,Measuring organizational traits of hospitals : the revised nursing work I ndex , nursing Researd 49 (3) : p : 147 , 2000 .

    32- Diene mann JAA,Nursing Administion Managing patient care secont edition , stamford , appliton & lange A simo and schuster company , p: 417 , 1998 .

    33- زارعی ، ح ، بررسی موانع مشارکت در نظام اداری ایران ، تحول اداری ، دوره ششم ، شماره 24 و 25 صفحه 77 ، 1378 .

    34- رهنورد ، ف ، تنهایی کاری اوج مدیریت مشارکتی ، تحول اداری ، دوره ششم ، 24 و 25 صفحه 67-51 ، 1378 .

    35- سولیوان ، م پ ، چکید اصول مدیریت و رهبری در پرستاری ترجمه مروت گیوی ، چاپ اول تهران موسسه فرهنگی ، نوردانش ، صفحه 84-82 ، 1378 .

    36- Valker E ,Dewar B,How do we facilitate carers in vohement in decision making JO Adv nurs , 34 (3) : p : 329 , 2001 .

    37- میر سپاسی ، ن ، چگونه نظام پیشنهادها را طراحی و اجراکنیم ، تهران ، سومین همایش ملی نظام پیشنهادها ، صفحه 220 ، 11380 .

    38-                                            تهران ، سومین همایش ملی نظام پیشنهادها ، صفحه  ،                1380 ،

    39- هلر ، ر ، مدیریت گروهها ، ترجمه سعید علیمیرزائی ، چاپ اول ، تهران ، نشر سارگل ، صفحه 39-38 ، 1381 .

    40- Vrden LD ,Roode JL, work sampling A Decision –Making Tool for Determining Resowces and work redesign , JONA , 27 (9) : P: 34 –41 , 1997 .

    41- Lundgren S ,Segesteen K ,Nurses use of time in a medical –surgical word with all- RN staffing , J Nurs manage , vol9 , P : 13-20 , 2001 .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری , مقاله در مورد تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری , تحقیق درباره تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری , مقاله درباره تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بهره وری در مراقبت های بهداشتی و پرستاری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت