تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD )

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: word کد فایل: 9811
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD )

    ظهور کامپیوتر اگرچه رویدادی علمی بود، اما انقلاب صنعتی را که از بسیاری جهات قابل مقایسه با انقلابهای صنعتی دیگر نیست پدید آورد. کامپیوتر در قرن اخیر در کشورهای صنعتی و پیشرفته به سرعت گسترش یافته و حیطه عمل و حکومت ان تمام فعالیت های انسانی را در برگرفته است.

    طرز کار و اداره و مدیریت دستگاههای اقتصادی و اجتماعی و آموزشی و اداری و دفاعی پس از اختراع و استفاده از کامپیوتر تحول عظیمی یافت که زندگی بشر را در نیمه دوم قرن بیستم کاملاً تحت تسلط خود در آورد.

    یکی از جنبه های کاربرد کامپیوتر، تأثیرگذاریبر طراحی پارچه و لباس و سایزبندی و محاسبه ضایعات پارچه هنگام برش و علامت گذاری بر روی الگو برای دوخت است.

    کامپیوترها به چهار گوره تقسیم می شوند:

    1- پردازنده مرکزی MAINFRAME

    کامپیوتر بزرگی است که ظرفیت آن بسیار بیشتر از یک کامپیوتر کوچک یا ریز کامپیوتر است.

    2- کامپیوتر کوچک MINICOMPUTER

    3- کامپیوتر خانگکی HOME COMPUTER

    4- کامپیوتر شخصی PERSONAL COMPUTER کامپیوتری که در طراحی استفاده می شود، از نوع کامپیوترهای بزرگ با قدرت زیاد POWER of MINI MAINFRAME است. امروزه تعداد این گونه کامپیوترها بسیار افزایش یافته است و با کاهش قیمتهای کامپیوتر CAD کمپانیهای کوچک نیز قادر به تهیه آن شده اند. انواع مختلف نرم افزار و برنامه ها و زبان کامپیوتر و عملیات مربوط را می توان به راههای گوناگون بر روی صفحه مانیتور مشاهده کرد.

    خطوط پیشکل ، بردار ، برش الگو

    برای کشیدن یک تصویر صفحه نمایش را به مربع های کوچک زیادی تقسیم می کنمی. و سپس با سیاه کردن برخی از آنها شکل مورد نظر را به دست می آوریم. این مربع های کوچک یخته تصویری می گویند. اطلاعات یاخته تصویری برای ویدئو ، طرح های کشباف، طراحی پارچه های بافته شده در طرح های چاپ پارچه در نساجی بسیار مناسب است، البته پس از سیاه کردن تمام صفحه و سفید کردن بعضی از مربعها، می توان به تصویر (منفی) یک شکل دست یافت، لیکن ما در اینجا برای آسانی کار همه نمونه ها را از تصویرهای (مثبت) انتخاب می کنیم. دستگاههای جدیدتر، نگاره سازی ریزنگاشت «HIGH RESOLUTION» می توان تصویرها را با جزئیات بیشتری ارائه کند. نقطهها بر روی صفحه کامپیوتر نشانگر یاخته تصویری هستند خطوط کوچک بین دو نقطه با برداری که هم دارای اندازه و هم جهت فضایی است ثبت می شود. VECTOR LINE به طور کلی هر دستگاه کامپیوتر عملیات زیر را انجام می دهد.

    1- خواندن دستورالعملها (قسمت ورودی)

    2- ضبط کردن دستورالعملها و اطلاعات لازم در حافظه و استفاده به موقع از آنها؛

    3- اجرای عملیات منطقی و محاسبات

    4- نظارت بر اجرای کلیه و عملیات

    5- چاپ یا ظاهر کردن نتایج (قسمت خروجی)

    کاربرد کامپیوتر در الگو و دوخت

    تعداد محدودی از کارخانجات بزرگ تولید لباس از کامپیوتر استفاده می کنند. بسیاری از آنها معتقدند که با کامپیوتر فقط می توان طرح الگوها را تغییر داد و انها را اصلاح کرد و این دستگاه در برش الگو کاربردی ندارد. برخی از دلائل عدم استفاده از کامپیوتر عبارت است از :

    1- شرکت هایی که سرمایه زیادی دارند. و طرفدارتکنولوژی مدرن جدیدند و در صدد بالابردن کیفیت کار هستند علیرغم قیمت بالای این دستگاه به علت درآمد حاصل از آن و تأثیری که بر روی محصولات کارخانه بجا خواهد گذارد این دستگاه را برای تسریع کارهای مربوط به الگو و دوخت می خرند و استفاده می کنند، لیکن تولیدیها و شرکتهای کوچک به علت هزینه سنگین و آموزش نمی توانند از این دستگاه استفاده کنند.

    2- بسیاری از طراحان تمایلی به تغییر روش قدیمی و سنتی خود که در آن مهارت تجربه کافی کسب کرده اند ندارند و ترس از روبرو شدن با دستگاه پیچیده ای متشکل از قطعات الکترونی و سازشی با شرایط جدید و مشکلات آموزشی، آنها را از این کار باز می دارد.

    3- شرکت ها با مشکل تربیت تکنسین و کمبود افراد متخصص در این زمینه مواجه هستند. آموزش CAD برای برش الگو، سایزبندی و غیر و ... بسیار گران است  شرکت های می بایست هزینه سنگینی را متقبل شوند. اگر شرکت ها و تولیدیهای لباس، آماده کردن و اجرای طرح و برش الگو را با کامپیوتر انجام دهند و به افراد آموزش لازم را در این زمینه بدهند، در مدت زمان کوتاهی تأثیر متقابل آن را در انسان و ماشین های دوخت در می یابند. در اینجا نمونه کارهای کامپیوتر را به اختصار توضیح می دهیم.

    رسم خطو مستقیم و منحنی و طرح های آزاد

    پاک کردن خطوط و یا قسمتهایی از آن، امتداد و گسترش خطوط.

    تغییر خطوط به اندازه دلخواه ، یا به طول های ویژه.

    اندازه گیری خطوط الگو ، تمام و یا قسمت های مورد نظر.

    تغییر محیط شکلها در الگو.

    جدا کردن قسمتهای مختلف الگو.

    اتصال کامل قسمت های جدا شده یا قسمتی از آنها.

    حرکت دادن قسمت هایی از الگو به اطراف.

    چرخاندن و قرینه کردن الگوها.

    اتصال ساسونها و افزودن گشادی (اوازمان) به الگو.

    تکمیل الگو ، افزودن اضافه درز برای دوخت، مشخص کردن علائم روی الگوف چرتها و محل اتصال قسمت عهای مختلف الگو.

    دادن اطلاعات لازم در مورد خصوصیات پارچه (طول، عرض، و طرح روی پارچه). مدل لباس، سایزهای مورد لزوم، محاسبه ضایعات پارچه و انتخاب سایزهای مناسب برای جلوگیری از هدر رفتن پارچه و کاهش در قیمت پارچه مصرفی.

    طرح های گرافیکی

    شکل صفحه 201

    برگه مشخصات طرح و برش

    شکل صفحه 202

    کاهش قیمت لباس با استفاده از نقشه ای که کامپیوتر ارائه می دهد.

    پس از ساختن الگو و سایزبندی، کامپیوتر با استفاده از کلیه اطلاعات برگه مشخصات طرح و برش و مشخصات پارچه، نقشه قرار دادن الگو را بر روی پارچه به نحوی که ضایعات به حداقل برسد، سایزهای مناسب و تعداد آنها برای تولید انبوه، کلیه محاسبات را انجام می دهد. نقشه را می توان بر روی صفحه مانیتور کامپیوتر مشاهده کرد. درتولیدیها، این کار را برشکار در مدت زمانی طولانی انجام می دهد و با جا به جا کردن قطعات چیده شده الگو بر روی پارچه سعی می کند از خرد شدن پارچه جلوگیری کند. تا بر قیمت لباس فزوده نشود. حال آنکه کامپیوتردر مدت زمان کوتاهی، کلیه اطلاعات دقیق و لازم را فراهم می آورد و از اتلاف وقت جلوگیری و بر سرعت کار می افزاید.

    مدلها و نقشه قرار دادن آنها بر روی پارچه

    منظور از مدل (MODEL) در این قسمت مجموع قطعه های چیده شده الگو در کنار یکدیگر است. که دقیقاً شماره گذاری می شود. معمولاً کامپیوتر بیش از یک نقشه را برای تولید می سازد. که بستگی به طرح و مدلهای لباس و عرضهای مختلف پارچه ها دارد. در صورتی که در طرح لباس از دو رنگ پارچه از یک جنس استفاده شود، قطعات الگوی مربوط به رنگ روی پارچه ویژه خود قرار می گیرد و در نتیجه دو نقشه لازم است و برای ساده ترین طرح لباس نیز کامپیوتر حداقل دو نقشه یکی برای پارچهاصلیو یکی برای لایی ارائه می دهد. البته برای جیب و دیگر قسمتهای تزئینی لباس هم نقشه لازم است.

    نقشه نمونه برای پیراهن

    پشت : یک نقشه. از خط مرکزی قرینه است.

    جلو : دو نقشه

    جیب: یک نقشه

    تکه آتسنی رویی :  یک نقشه

    تکه آستین زیرین : یک نقشه

    کچ : دو نقشه.

    اگر طرح برای یک سری پارچه با عرضهای متفاوت پیشنهاد شود برای هر نوع پارچه محاسبه جداگانه ای صورت می گیرد. روش کار تولیدیها با یکدیگر متفاوت است. در بعضی از تولیدیها طرح و اجرای مدلها و براساس طرح اولیه انجام می گیرد و به آن بستگی دارد. حال آنکه ممکن است کلیه قسمت های الگو کدگذاری شود. (S. P. N) شماره مخصوص هر تکه، از اتصال قطعات به یکدیگر و جابه جایی آنها برای تولیدهای دیگر استفاده می شود. لازم نیست که نقشه مدل را کامپیوتر تهیه کند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD ), مقاله در مورد تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD ), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD ), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD ), تحقیق درباره تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD ), مقاله درباره تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD ), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD ), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD ) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله طراحی لباس با کمک کامپیوتر ( CAD )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت